Ducati naar de motorcross?
De tamtam doet zijn uiterste best, maar het blijft desondanks speculatie dat Ducati plannen heeft voor deelname aan de MXGP. Toch zijn het de welbekende welingelichte bronnen die de geruchten bevestigen.
Het zou toch wat zijn als de befaamde Rode Raketten uit Bologna niet alleen aan de start staan bij de MotoGP en het WSBK, maar ook bij de cross. Het klinkt redelijk onwaarschijnlijk allemaal, maar dat deed zoiets kort geleden ook bij Triumph. We weten ondertussen allemaal hoe ambitieus de Britse motorfietsfabrikant het offroadsegment benadert.
Naar verluidt – en nogmaals: Ducati ontkent alles – ontwikkelt Ducati een 450cc blok voor een motorcrossmachine. Nogal een verschil met de Desert X die nu nog de meest offroadgeoriënteerde motorfiets van de Italianen is. Dat was vroeger wel anders en heimelijk hopen we dat Ducati zich net als bij de Desert X laat inspireren door het verleden. In het bijzonder door de 450 R/T.
De gele crossmachine baart begin jaren zeventig opzien omdat hij over desmodromische klepbediening beschikt. Bovendien is het een pure schoonheid. Al kan Ducati beter lering trekken uit het verleden. De 450 R/T was speciaal voor de Amerikaanse (Baja) markt gemaakt. Helaas klopte het rijwielgedeelte van geen kant. Het blok zit te ver naar achteren waardoor de motorfiets niet graag bochten draait. Gelukkig weet Ducati tegenwoordig heel goed hoe ze een prima sturende motorfiets moeten bouwen. Wordt hopelijk vervolgd.