Ducati Desert X komt (bijna) echt
Nog even geduld alstublieft. Pas op 9 december weten we exact hoe Ducati’s Desert X er uit komt te zien. Maar de ‘spyshots’ beloven tot nu toe veel goeds!
Heel langzaam sijpelt er wat meer informatie over de Desert X naar buiten. Al blijft het allemaal uiterst schaars. Het 21” gespaakte voorwiel maakt in ieder geval duidelijk dat het zwaartepunt van de Italiaan op de offroadcapaciteiten ligt. Verder heeft Ducati bekend gemaakt dat het vloeistofgekoelde 937cc-Testastretta blok (van de Monster, Multistrada 950, Hypermotard 950 en SuperSport 950) de aandrijving verzorgt. Op alle andere vlakken blijft het evenwel speculeren.
Op basis van de eerste foto’s is in ieder geval duidelijk dat de Desert X een meer hardcore offroadkarakter krijgt dan de oudere Enduro-versies van de Multistrada. Het eerste conceptmodel van de motorfiets zagen we twee jaar geleden al op de 2019 Eicma. Qua design leunde deze met zijn gigantische dubbele benzinetank sterk op de Parijs–Dakar-motoren uit de jaren tachtig en negentig. Het conceptmodel had nog de luchtgekoelde 1.079cc-V-twin van de Scrambler 1100 tussen de stalen framebuizen, maar dat verandert dus bij het productiemodel.