De 10 beste rijwielgedeeltes uit onze testen
In onze 1.000-punten-beoordeling wordt het rijwielgedeelte van een motorfiets met flink wat punten gewaardeerd. Welke van de door ons geteste motorfietsen heb beste rijwielgedeelte hebben, lees je in deze top 10.
Op het onderdeel ‘rijwielgedeelte’ in een MotoPlus-test zijn liefst 250 punten te verdienen, een kwart van het totaal. Het onderdeel bestaat uit tien categorieën, waarvan de belangrijkste met elk 40 punten zijn: wendbaarheid, stabiliteit in bochten en stuurgedrag. Dan volgens zes onderdelen met 20 punten, die met name de veerafstelling van een motorfiets belichten: grondspeling in bochten/onder blok, rechtuitstabiliteit, veringafstelling voor en achter, veercomfort en rij-eigenschappen duo. Snelle rekenaars missen nu nog 10 punten. Klopt, die zijn voor de feedback.
Net als eerder bij de 10 beste motorblokken, weet geen van de geteste motorfietsen de maximale 250 punten te scoren. 202 punten is tot nu toe het maximum. Op plek 10 staan zelfs zes motorfietsen met hetzelfde puntenaantal: 192. Interessant: op plek 3 staat het beste model uit de top 10 zonder semi-actieve vering. Chapeau!
Plaats 10: Ducati Supersport 950
Hier vinden we zes modellen met elk 192 punten. Een van de motorfietsen die tot dit aantal kwam is de Ducati Supersport 950.
Ook met 192 punten op plek tien staat de Kawasaki ZX-6R 636. 2019 was het laatste officiële verkoopjaar voor deze Ninja in Nederland.
De eerste allroad in de top tien van beste rijwielgedeeltes is de BMW R1250GS met 192 punten. Of de aanstaande R1300GS daar straks overheen gaat, weten we waarschijnlijk in 2024.
Plaats 10: Ducati Multistrada V4 S
De tweede allroad in de top tien scoort hetzelfde aantal punten als de GS: de Multistrada V4 S. Dat deze Italiaans al twee keer de winst pakte in onze grote Alpenmasters-vergelijkingstest is dus niet zo gek.
Plaats 10: Ducati Panigale V4 S
Ook 192 punten en ook plek tien voor de Ducati Panigale V4 S. Puur op punten bekeken dus geen beter rijwielgedeelte dan de bijna 60 kilo zwaardere allroad. Ja, het zijn interessante tijden.
Plaats 10: Triumph Speed Triple 1200RS
De laatste tiende plek in dit rijtje is voor de Triumph Speed Triple 1200RS met zijn semi-actieve vering. Het is tevens de eerste naked bike in deze top tien.
Plaats 9: Ducati Monster 1200 S
Net als de Kawasaki ZX-6R 636 is ook de Ducati Monster 1200 S niet meer nieuw leverbaar. De 193 punten scoorde de Italiaan in 2019, voor de Monster-familie tot één model beperkt werd.
Plaats 7: Ducati Streetfighter V4 S
Op plek 7 met 194 punten opnieuw een Ducati en wel de opvolger van de grote Monster, de Streetfighter V4 S. Interessant: met zijn semi-actieve vering scoor de Streetfighter slechts één punt meer dan de Monster met zijn conventionele vering.
Ook met 194 punten op plaats 7 staat de Suzuki GSX-R1000. Al in 2019 werd dit puntenaantal behaald. Sinds 2023 is Suzuki’s Superbike helaas niet langer leverbaar, die trouwens ook bij de beste motorblokken in de top 10 staat.
195 punten voor de BMW S1000RR van modeljaar 2023. Goed voor de zesde plek in dit rijtje. Er was nog één BMW nog net iets beter.
Precies een puntje meer voor de R dan de RR. De naked pakt 196 punten en deed dat in 2021.
Met 198 punten staat de SP-versie van de MT-10 met zijn semi-actieve vering van Öhlins op de vierde plek. Overigens: in de top 10 van de beste motorblokken is er ook een topnotering voor de Yamaha.
Plaats 3: Aprilia Tuono V4 1100
Felicitaties voor Aprilia. 199 punten voor de beste conventionele vering in onze 1.000-punten-beoordeling. Spoiler: de nummer 1 scoort slechts 3 punten meer.
Een score van 200 punten levert de Yamaha YZF-R1 M de tweede plek op en onderstreept dat de relatief oude R1 M nog steeds winnaarspotentie heeft.
Plaats 1: Honda CBR1000RR-R Fireblade
Al sinds 2019 het beste rijwielgedeelte. De ‘triple-R’-Fireblade kreeg van onze testrijders het predicaat ‘droom-rijwielgedeelte’!