Nieuws

Dit zijn de 10 beste motorblokken uit onze testen

Dit zijn de 10 beste motorblokken uit onze bekende 1.000-puntenbeoordeling. Spoiler-alert: het beste motorblok bestaat niet meer.

250 punten vallen er te verdienen op het testonderdeel motorblok. Onderverdeeld in tien categorieën kan het motorblok van een motorfiets op dit onderdeel dus belangrijke punten pakken. De belangrijkste categorieën, met 40 punten gewaardeerd, zijn doortrekken in de hoogste versnelling en acceleratie. Dan volgen drie categorieën met elk 30 punten, die het motorblok in bepaalde opzichten beoordelen vanuit mechanisch oogpunt: motoreigenschappen, gasrespons, lastwisselreactie en draai-eigenschappen. Tenslotte zijn er telkens 20 punten voor de koppeling en het schakelgedrag en 10 punten voor de versnellingsbakspatiëring en het startgedrag van de motor.

Meteen maar even iets verklappen: geen van de top 10-modellen die sinds 2019 de 1.000-puntenbeoordeling hebben doorlopen, kwam in de buurt van de maximale score van 250 punten. 219 punten is het huidige maximum voor de eerste plaats. De 10e plaats met 208 punten wordt ingenomen door twee motoren met een verschillende bouwwijze en uit een totaal verschillende genre. Zonder dat een cursus wiskunde nodig is, is duidelijk dat deze top 10 erg dicht bij elkaar ligt, met een verschil van slechts 11 punten. Interessant: sinds 2019 wordt de eerste plaats bij de beste motorblokken ingenomen door een motorfiets die in ons land niet meer leverbaar is. De top 10 is samengesteld uit de laatste motortests die we sinds 2019 hebben uitgevoerd, dus ook oudere generaties kunnen worden meegenomen.

10e plaats, 208 punten, KTM 1290 Super Duke R

10 KTM 1290 Super Duke RR 1

Foto: MotoPlus

De lijst van de beste motorblokken begint met een V-twin, meteen ook de enige in deze lijst. En wat voor een blok is dit! De V-win-krachtbron van de KTM 1290 Super Duke R verzamelt zijn puntentotaal voornamelijk dankzij de enorme punch in het middengebied. Het commentaar van de testrijders destijds: “KTM 1290 Super Duke R, fine tuning voor het Beest: gewijzigde cilinderkoppen, meer vermogen en verbeterde elektronische hulpsystemen.” Tweecilinder, 180 pk, 1.301 cc.

10e plaats, 208 punten, Ducati Panigale V4 S

10 Ducati Panigale V4 s

Foto: MotoPlus

Ook op de 10e plaats met een van de duurste motorconstructies, de V4, in dit geval die van de Ducati Panigale V4 S. Deze Italiaan scoorde 208 punten, en dat met een vermogen van 214 pk. Het commentaar van de testrijders destijds: “Ducati Panigale V4 S, nu regeert de V4 in Ducati’s superbike. En hoe! Het motorvermogen beneemt je gewoon de adem. Een professioneel stuk gereedschap.” Viercilinder, 214 pk, 1.103 cc.

 

9e plaats, 209 punten, Triumph Rocket 3

9 Triumph Rocket 3 0

Foto: MotoPlus

Cilinderinhoud geeft koppel en zorgt voor acceleratie: deze triple met 2.458 cc cilinderinhoud van de schudt met gemak 221 Nm en 167 pk uit de mouwen, genoeg voor 209 punten en dus de 9e plaats, ondanks het hoge gewicht van een dikke 300 kilo. Het commentaar van de testrijders destijds: “De Triumph Rocket 3 R, ’s werelds grootste productiemotor qua cilinderinhoud, maakt alleen al met zijn afmetingen indruk” Driecilinder, 167 pk, 2.458 cc.

 

8e plaats, 210 punten, Yamaha MT-10 SP

8 Yamaha MT 10 SP 1

Foto: MotoPlus

De vier-in-lijn van de Yamaha MT-10 doet door het gekozen kruktapverzet of ‘ie een V4 is. Het resultaat is een van de meest rijdbare straatmotoren van dit moment. Nadeel van deze gedomesticeerde superbike-aandrijving: hij is dorstig. Aangezien het verbruik niet is opgenomen in de beoordeling van het motorblok, maar in een ander testonderdeel verzamelt de CP4-krachtbron 210 punten. Viercilinder, 166 pk, 998 cc

 

7e plaats, 211 punten, BMW S1000XR

7 BMW S 1000 XR 1

Foto: MotoPlus

De BMW S1000XR doet het nog met de ‘oude’ vierpitter van de S-lijn, maar is toch goed voor 211 punten. In de test blijkt dit voldoende voor een met drie anderen gedeelde 7e plaats in deze top 10. Het commentaar van de testrijders destijds: “BMW S1000XR, vergeleken met het vorige model updates aan motorblok en chassis en een gewichtsvermindering van twaalf kilo.” Viercilinder, 165 pk, 999 cc

 

7e plaats, 211 punten, Triumph Speed Triple 1200RS

7 Triumph Speed Triple 1200 RS 1

Foto: MotoPlus

Een van de jongste motoren staat wat ondankbaar op de 7e plaats: de Triumph Speed Triple 1200RS, die ook 211 punten scoorde. Het wat nukkige startgedrag van de nieuwe triple staat een beter resultaat in de weg. Het commentaar van de testrijders destijds: “Nooit was de Speed Triple beter, nooit krachtiger, nooit esthetischer gevormd. England rocks!”Driecilinder, 180 pk, 1.160 cc

 

7e plaats, 211 punten, Ducati Streetfighter V4 S

7 Ducati Streetfighter V4 S SP2 1

Foto: MotoPlus

Met 208 pk de krachtigste naked bike in de top 10. Staat op een gedeelde 7e plaats met 211 punten. In de test viel de testers vooral het sterk geknepen vermogen in de lagere versnellingen op. Toch scoort de V4 veel punten bij het doortrekken in de hoogste versnelling. Het commentaar van de testrijders destijds: “De Ducati Streetfighter V4 S is momenteel een van de krachtigste naked bikes op de markt, trekt en trekt en trekt.” Viercilinder, 208 pk, 1.103 cc

7e plaats, 211 punten, Aprilia Tuono V4 1100 Factory

7 Aprilia Tuono V4 Factory 1

Foto: MotoPlus

De ‘oude’ Tuono V4 1100 Factory (Euro 4) staat op de 7e plaats in het motorenklassement met 211 punten. Helaas kon de Euro 5-versie deze prestatie niet evenaren. Het commentaar van de testrijders destijds: “De Aprilia Tuono V4 1100 Factory is sportieve naked van Aprilia, die vooral schittert met een puik rijwielgedeelte.” Viercilinder, 175 pk, 1.077 cc

 

6e plaats, 212 punten, Triumph Speed Triple 1200 RR

6 triumph speed triple 1200 rr

Foto: MotoPlus

De RR met tophalf-stroomlijn scoort één punt meer dan de volledig naakte Speed Triple RS, en dat brengt hem op de 6e plaats. Dankzij het krachtige koppel verwent de 1.200 cc RR je met top-acceleratiewaarden. De acceleratie tot 200 km/uur is absoluut op supersportniveau. Verder: top schakelende versnellingsbak, geen hinderlijke trillingen, goede, directe gasrespons. De driepitter zou alleen wat spontaner mogen starten. Driecilinder, 180 pk, 1.160 cc

 

5e plaats, 213 punten, Honda CBR1000RR Fireblade

5 Honda CBR 1000 Fireblade RR R 1

Foto: MotoPlus

Rideability 2.0 of Total Control 2.0, zo muntte Honda de nieuwe Honda CBR1000RR Fireblade, modelserie SC77 in 2017. En dat maakte de Blade ook waar. Uiteindelijk miste het totaalconcept het laatste beetje consistentie voor circuitgebruik. In onze test scoorde het motorblok echter een indrukwekkende 213 punten, liefst 26 meer dan de brute opvolger van de CBR1000RR-R Fireblade, die met 187 punten in het middenveld te vinden is. Het commentaar van de testrijders destijds: “Het chassis van de Honda CBR1000RR Fireblade SP is een genot, de ergonomie is uitstekend voor een sportmotor, alleen een duopassagier is verboden.” Viercilinder, 192 pk, 999 cc

4e plaats, 214 punten, BMW S1000R

4 BMW S 1000 R 1

Foto: MotoPlus

Ook zonder Shift-Cam-technologie kan BMW’s vier-in-lijn uit de S-lijn aan de top rijden. In de test  scoorde de S1000R 214 punten, waarmee hij zijn crossover-zusje, de S1000XR, met 211 punten voorbleef. Het commentaar van de testrijders destijds: “De BMW S1000R is een grote hit, die wortelt in de dubbel-R, maar dan zonder de variabele kleptiming. Niettemin: veel vermogen en een geweldig rijwielgedeelte.”Viercilinder, 165 pk, 999 cc

3e plaats, 215 punten, Kawasaki Z H2

3 Kawasaki Z H2

Foto: MotoPlus

Met een supercharger op de derde plaats, de Z H2 van Kawasaki. Interessant: in het algemeen klassement staat deze bruut met drukvulling slechts in het middenveld. Een fabelachtige motorblok alleen is dus niet voldoende voor een goede klassering in het 1.000-puntenklassement. Het commentaar van de testrijders destijds: “De Kawasaki Z H2 voelt bijna hallucinant aan. Een snelle naked met fijne manieren.” Viercilinder, 200 pk, 998 cc

 

2e plaats, 218 punten, BMW S1000RR

2 bmw s1000rr

Foto: MotoPlus

De huidige BMW S1000RR scoorde 218 punten op het onderdeel motorblok. In een generatievergelijking met zijn voorganger weet de nieuwe 210 pk sterke Shift-Cam-motor met variabele kleptiming zijn directe voorganger met 207 pk (218 punten) niet te verslaan. Het commentaar van de testrijders destijds: “Er is momenteel geen andere superbike dan de BMW S1000RR, die zoveel vermogen op het asfalt weet te zetten. Ook de gasrespons is top.” Viercilinder, 210 pk, 999 cc

 

1e plaats, 219 punten, Suzuki GSX-R1000R

1 Suzuki GSX R 1000 R 1

Foto: MotoPlus

In de grote superbike-test in 2020 behaalde de Suzuki zijn huidige en laatste topscore en bewijst daarmee, samen met de BMW op de tweede plaats, dat variabele kleptiming de sleutel tot succes is. Vreemd: sinds 2021 biedt Suzuki de GSX-R1000 niet meer aan in Europa. Het commentaar van de testrijders destijds: “Het motorblok van de Suzuki GSX-R1000R is een beul. Daarnaast is de Suzuki ook zeer wendbaar. Een uitgebalanceerde superbike!” Viercilinder, 203 pk, 1.000 cc

 

 

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws