APK voor motoren?
Een APK voor mototen? dan kan er direct gecontroleerd worden of alles aan de motor origineel en verantwoord is en kan de motorrijder ook een stuk opvoeding mee krijgen op bij voorbeeld het gebied van zichtbaarheid…
De RAI Vereniging is gematigd positief over voorgestelde APK voor motoren en BSF
Eurocommissaris Kallas (Vervoer) presenteerde de afgelopen week plannen voor de invoering van een APK voor motoren en brom- en snorfietsen. de RAI Vereniging is hier gematigd positief over, want verdere investering in deze categorie voertuigen is essentieel.
De importeurs van motoren en brom- en snorfietsen, verenigd binnen RAI Vereniging afdeling Gemotoriseerde Tweewielers, zien de APK als een effectief middel om de technische staat van een voertuig te handhaven. Voorwaarde is dat deze op Europees niveau ingevoerd moet worden.
Brom- en snorfietsen hebben een enorme potentie als het gaat om (stedelijke) bereikbaarheidsvraagstukken, maar ondervinden hinder van oneigenlijk gebruik zoals opvoeren en het monteren van niet-originele onderdelen. Dit komt bij een APK aan het licht. De overlast die voortkomt uit oneigenlijk gebruik (geluid, snelheid, uitstoot) dring je zo indirect terug.
De RAI Vereniging accepteert de (beperkte) kosten van een APK, want de positieve effecten zoals verkeersveiligheid en het terugdringen van overlast, wegen stukken zwaarder. Voor motorfietsen kan een APK een effectief middel zijn, als deze gekoppeld wordt aan het aantal gereden kilometers.
Veel motorrijders rijden op dit moment vooral recreatief, en een beperkte afstand per jaar. Alleen bij een bepaalde kilometerstand zou je het voertuig verplicht moeten laten keuren.
Wat de RAI Vereniging betreft moeten motorrijders gewezen worden op het belang van gericht onderhoud.
Zo zouden voorlichtingscampagnes moeten wijzen op het feit dat het lang stil staan van het voertuig gevolgen kan hebben voor bijvoorbeeld de kwaliteit van de verschillende vloeistoffen.
"Je moet je beleid toespitsen op deze categorie, waarbij invoering van een APK een onderdeel is dat bijdraagt aan stiller, schoner en veiliger vervoer per tweewieler. Zo kun je de kansen die deze voertuigen bieden optimaal benutten,” stelt Gemma Warmerdam, secretaris Gemotoriseerde Tweewielers.
“Immers, motoren en scooters zijn niet alleen heel leuk om te rijden, we hebben ze ook gewoon nodig om bereikbaar te blijven.
… een mix van zinnige taal, regelneverij engezwatel. Het gaat ons weer kosten ook. ook zo benieuwd wanneer de volgende stap volgt?
bron: RAI