Nieuws

WK Superbike San Juan Villicum, Argentinië

Drie jaar nadat hij op pijnlijke wijze een voorsprong van 61 punten tussen zijn vingers door liet glippen, lijkt Alvaro Bautista ouder, wijzer, mentaal stabieler en nog zeker minstens zo snel als toen. In Argentinië liet hij in drie races slechts drie punten liggen toen regerend kampioen Toprak Razgatlioglu hem versloeg. Razgatlioglu en ook Jonathan Rea zagen hun achterstand alleen maar groeien. Michael van der Mark pakte twaalf punten met twee tiende plaatsen.

Voor het eerst in zes raceweekends mocht Alvaro Bautista in Argentinië van de eerste startrij aan de wedstrijd beginnen. Niet op pole – die plek was voor de derde keer dit jaar voor Toprak Razgatlioglu, nog voor Jonathan Rea. Maar vanaf een derde startplek was Bautista’s opening niet overtuigend toen hij terugviel naar de vierde plaats. Maar de Spanjaard stootte al in de eerste ronde door naar de leiding, waarna de op snelheid gepasseerde Razgatlioglu overijverig direct wilde terugslaan. De Yamaha-coureur gleed echter onderuit en nam bijna klassementsleider Bautista mee. Die zakte terug naar de vierde plaats en had zichtbaar even de tijd nodig om zich na de zeer ‘lucky escape’ te hervinden. Vooraan gaf de agressieve Axel Bassani het tempo aan voor Rea. Met nog zestien ronden te rijden pakte Bautista tweede man Rea en twee ronden later moest ook Bassani plaatsmaken. Bautista en reed met een meedogenloos tempo naar zijn dertiende overwinning van het jaar. Pas drie ronden voor het eind kon Rea zich ontdoen van Bassani. “Ik heb heel veel geluk gehad”, realiseerde Bautista zich ook. “Toen Toprak me passeerde, raakte hij me bijna. Het was heel riskant.” De weer opgestapte Razgatlioglu verzekerde zich nog van het laatste WK-puntje.

Negentien races was Rea inmiddels zonder overwinning – sinds 2012 stond de Noord-Ier niet zo lang ‘droog’ – maar in de Superpolerace leek hij een uitstekende kans te hebben nadat hij kopstarter en leider Razgatlioglu voorbij stak. Halverwege de wedstrijd gaf Rea tot zijn eigen ergernis echter zijn voorsprong op toen hij de eerste bocht miste. Daarna ontspon zich het duel tussen Razgatlioglu en Bautista, waarbij de Spanjaard het zoals verwacht vooral van de snelheid van de Ducati moest hebben. In de laatste drie ronden passeerden de twee elkaar zes keer, maar Razgatlioglu behield het voordeel. Door de onderlinge gevechten was ook Rea weer tot binnen 0,9 seconde genaderd van winnaar Razgatlioglu. De slotwedstrijd begon veelbelovend met een kopstart van Razgatlioglu, Rea die snel aan de leiding kwam maar door een fout na één ronde afzakte naar de zesde positie en Bautista die voorzichtig leek te beginnen. Dat opende de weg voor Michael Rinaldi en de verrassende Alex Lowes. Terwijl Rea door een gebrek aan grip veel tijd nodig had om naar voren te komen, vond Bautista zijn ritme en passeerde Razgatlioglu. Achttien ronden voor de finishvlag viel hij met succes tweede man Lowes aan en een doorkomst later vond hij ook de ruimte om teamgenoot Rinaldi te passeren. Beide malen glipte Razgatlioglu mee, wachtend op het moment dat Bautista’s banden het beste hadden gehad. Dat moment leek echter niet te komen, want de secure Bautista claimde met overmacht zijn dertigste Superbike-zege. Rea passeerde in de slotfase zijn teamgenoot Lowes en werd voor de derde keer derde. “Het was heel moeilijk door de hitte, want er was weinig grip”, had Bautista gemerkt. “Mijn start was niet goed en ik even de rust nemen om mijn pace te checken. Daarna ben ik gaan pushen. Ik heb nergens aan gedacht; niet aan de stand in het kampioenschap en ook niet aan de titel. Alleen dat ik geen fouten mocht maken.”

Tijdens de eerste twee trainingen was Michael van der Mark telkens in de top 10 te vinden. In de Superpole was door enkele foutjes een veertiende startplaats echter toch teleurstellend. Na de start van de eerste race moest de BMW-coureur ook nog een plaats prijsgeven, maar vanaf een vijftiende plek werkte Van der Mark zich op naar de tiende positie; drie plekken achter teamgenoot Scott Redding. “Ik had moeite met de exits van de bochten, vooral in het begin”, vertelde Van der Mark. “Het was erg lastig om jongens voor me te passeren, hoewel ik voelde dat ik sneller was. Uiteindelijk lukte dat, maar het gat naar het podium (24,6 seconden, red.) is veel te groot.”

In de Superpolerace verbeterde de voormalige Supersport-wereldkampioen zich tot een elfde plaats, nadat hij zich losreed van de achtervolgers. Voor zijn startpositie voor de slotrace – de top 9 uit de Superspolewedstrijd bezet ook de eerste drie startrijen – maakte het voor Van der Mark niets uit. Ook in de afsluitende wedstrijd was zijn start niet bijzonder, maar wel weer kwam Van der Mark naar voren. Eén seconde achter Redding werd de Rotterdammer tiende. “Mijn start was wel oké, maar ik kwam in de eerste bochten in het gedrang”, beschreef Van der Mark. “De pace was best goed, maar ik had net niet genoeg om aan te haken bij de jongens voor me. We hebben dit weekend onze setup flink verbeterd en ik voel me dan ook steeds beter op de motor. Dit is natuurlijk niet waar we willen zitten, maar we hebben vooruitgang geboekt en ik ben best happy.”
Motorsport Direktor Marc Bongers gaf aan dat de BMW nog niet stabiel genoeg is om zonder ingrijpende aanpassingen te reageren op veranderende circuitomstandigheden.

Op het circuit waar hij vorig jaar de Supersport-wereldtitel veiligstelde, zette Dominique Aegerter een flinke stap richting titelprolongatie. Voor de zevende keer vertrekkend van pole verloor de Zwitser op zaterdag aanvankelijk een aantal posities, maar vanaf de vierde plaats bleef hij uiterst geduldig. Aegerter vocht zich terug naar de twee leidende Ducati’s van Raffaele De Rosa en Federico Caricasulo en sloeg toe toen eerst Caricasulo een fout maakte, waarna hij in de laatste ronde langs De Rosa glipte naar zijn veertiende seizoenszege. Zijn grootste concurrent Lorenzo Baldassarri bleef steken op een negende plaats. Baldassari speelde wel een hoofdrol in de tweede race, zeker nadat kopman De Rosa onderuit ging. Toen tweede man Caricusulo een klein foutje maakte, rook de weer lang afwachtende Aegerter zijn kans en viel ook leider Baldassarri aan. Pas in de allerlaatste bocht sloeg de onverzadigbare Aegerter keihard toe. Baldassarri verloor door de blockpass zelfs nog de tweede positie. Volgend jaar treffen Aegerter en Baldassarri elkaar in het WK Superbike: Aergerter op GRT Yamaha, terwijl Baldassarri een deal sloot met het Franse GMT94 Yamaha. Aegerter wordt bij Ten Kate Yamaha vervangen door Moto2-rijder Jorge Navarro. De 26-jarige Spanjaard is momenteel herstellende van een dijbeenbreuk die hij opliep tijdens de Australische Grand Prix. Glenn van Straalen werd op zaterdag al in de eerste ronde uit de race getorpedeerd. Op zondag bleef hij met een wat tegenvallende elfde plaats buiten de top 10.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test: Indian Scout Roque

Eerste Test: Indian Scout Roque

reactie(s) - 24 november, 2022

De Scout Roque (schurk) is Indians vierde variant op de Scout. De marketingdivisie van Indian doet er zijn uiterste ...
Eerste Test Bimota KB4

Eerste Test Bimota KB4

reactie(s) - 24 november, 2022

De samenwerking tussen Bimota en Kawasaki voert terug tot 1978, toen de Italiaanse motoredelsmid de KB1 (Kawasaki ...
Eerste Test Royal Enfield Hunter 350

Eerste Test Royal Enfield Hunter 350

reactie(s) - 24 november, 2022

De Indiase tak van Royal Enfield bouwde decennia lang vrijwel onveranderd een klassiek model uit mid jaren 50, maar ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het ios icon icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin
Motoplus app
en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.