Nieuws

WK Superbike Portimao, Portugal

Toprak Razgatlioglu deed met twee overwinningen en een tweede plaats eigenlijk niets fout in Portugal. Toch maakte de Turk maar drie punten goed op Alvaro Bautista. En eigenlijk zette ook Jonathan Rea nauwelijks een voet verkeerd. Maar ondanks drie derde plaatsen werd de zesvoudig wereldkampioen steeds op achterstand gezet. De spannende Superbike-races in Portimao werden echter overschaduwd door een zeer zwaar ongeluk van Supersport 300-coureur Victor Steeman.

Meer dan over de fraaie zeges van Razgatlioglu en Bautista, ging het in Portimao over de zware crash van WK Supersport 300-coureur Victor Steeman. De rijder van het MTM Kawasaki-team vloog op zaterdagmiddag met een highsider van zijn machine en werd vervolgens geraakt door een andere rijder. Daarna volgde nog een impact door een gecrashte machine. De wedstrijdleiding zwaaide direct de rode vlag. Steeman werd lange tijd op de plek van de crash behandeld. Daarna werd hij vervoerd naar het medisch centrum op het circuit. Daarna werd hij per helikopter naar het ziekenhuis in Faro vervoerd. Daar werd hij later geopereerd vanwege zeer ernstig hoofdletsel. Omdat zijn toestand zeer kritiek was, kwam familie over naar Portugal. Steeman had in Portimao als tweede in de tussenstand nog een minimale kans op de wereldtitel als hij beide races zou winnen en Alvaro Diaz geen enkel punt zou scoren. De 22-jarige coureur uit het Gelderse Zevenaar won dit jaar al vier races en stond in totaal vijf maal op het podium.

Alvaro Bautista zal nog moeten wachten om te weten of hij de Superbike-wereldtitel overneemt van Toprak Razgatlioglu. Jonathan Rea mocht dan met zijn vijfde pole van het seizoen laten zien wel degelijk de snelheid te hebben, in alle drie de races kwam de Kawasaki-rijder simpelweg tekort. In de eerste wedstrijd op zaterdag, zes ronden ingekort door het ongeluk met Victor Steeman, nam Rea kopstart voor Razgatlioglu en teamgenoot Alex Lowes. Met nog negen ronden te rijden remde Razgatlioglu aan het eind van het rechte stuk later dan de Noord-Ier en zes ronden later had hij ook geen antwoord meer op de almachtige snelheid van Bautista’s Ducati. Razgatlioglu bleef echter veilig voor Bautista, die in de openingsfase tijd had verspeeld achter Axel Bassani.

Na zijn 25e overwinning op zaterdag schreef Razgatlioglu er op zondagochtend nog één bij in de tien ronden lange Superpole-race. Vanaf zijn tweede startplek passeerde hij direct polesitter Rea, maar toen het veld voor de eerste keer over start en  nish stormde, kwam derde man Bautista met ogenschijnlijk gemak uit de slipstream van Razgatlioglu en Rea gekatapulteerd. De dappere Razgatlioglu counterde, ook toen datzelfde tafereel zich ronden achtereen bleef herhalen. Voor Rea lag het tempo van de nummers 1 en 2 in de tussenstand andermaal net te hoog. Dankzij zijn tweede plaats in de Superpole-wedstrijd promoveerde Bautista voor de lange slotrace op zondag van de vijfde startpositie naar de eerste rij, naast Razgatlioglu.

Het was echter de getergde Rea die aanvankelijk het tempo dicteerde. In de zevende ronde werd hij echter gepasseerd door Razgatlioglu. Op het bijna 1000 meter lange rechte stuk was Rea met nog acht ronden te rijden ook niet opgewassen tegen de overdonderende topsnelheid van Bautista en de Panigale. Na zijn tweede plaats op zaterdag zei Bautista dat hij door de ingekorte race de zes geschrapte ronden ernstig had gemist. Op zondag bleek dat geen grootspraak. Want halverwege de race blies Bautista ook kopman Razgatlioglu aan de kant op het rechte stuk. Zeven ronden voor het einde, toen Rea al gelost was, verraste de Yamaha-kopman Bautista nog eens, maar toen die op snelheid simpel counterde, was ook Razgatlioglu’s weerstand gebroken. Het was niet alleen Bautista’s twaalfde overwinning, maar ook zijn 24e podium in 27 races. Niet heel verwonderlijk dus dat de Spaanse veteraan uiterst tevreden was. “Toen ik achter Toprak zat, dacht ik dat hij zijn banden spaarde. Daarom besloot ik om er voorbij te gaan en dan te pushen, in de hoop dat de rest de banden extra zou moeten belasten. Ik ben heel blij. Meer nog dan met de overwinning ben ik blij met de manier waarop ik heb gewonnen”, straalde Bautista.

Hoewel hij drie races lang geen fout maakte, scoorde Razgatlioglu maar drie punten meer dan Bautista. Rea noteerde al het zesde opeenvolgende weekend – achttien races – zonder winst. Met de wedstrijden in Argentinië, Indonesië en Australië nog op de agenda lijkt zijn achterstand van 82 punten inmiddels te groot. Michael van der Mark won vorig jaar in een nat Portimao nog de korte Superpole-race, dit jaar was de BMW-rijder minder succesvol. Van een zwaar teleurstellende twintigste startplaats reed Van der Mark zich in de eerste race na een sterke start naar de veertiende positie. In de Superpole-race was Van der Mark fameus op dreef. Na de eerste ronde kwam hij al als twaalfde voorbij start-finish en negen snelle ronden claimde Van der Mark dankzij een eigenzinnige maar juiste bandenkeus een erg fraaie achtste plaats. Dat hij daarmee de beste van de vier BMW-rijders was, mocht een mooie opsteker zijn.

Die achtste plaats was bovendien belangrijk voor de startopstelling van de slotrace, waarvoor Van der Mark dus vanaf de derde rij mocht beginnen. Het gehoopte voordeel bleef uit. Van der Mark startte netjes, maar raakte in de openingsronde enkele malen in het gedrang en miste bovendien de grip om aan te vallen. Een twaalfde plaats was minder dan gehoopt en verwacht. Op zaterdag schreef Stefano Manzi onverwacht geschiedenis door in een uiterst spannende Supersport-race de allereerste Triumph 765-overwinning te pakken.

Lijstaanvoerder Dominique Aegerter leverde met een vierde plaats in op de als tweede finishende Lorenzo Baldassarri, maar zette een dag later op fantastische wijze de zaken recht. Op het juiste moment sloeg de Zwitser van Ten Kate Yamaha Racing toe en won zijn dertiende race van het seizoen – een record in de Supersport-klasse. Omdat Baldassarri door een long lap penalty voor het veroorzaken van een val niet verder kwam dan een zevende plaats, groeide Aegerters voorsprong tot 45 punten. Glenn van Straalen zat in beide races aanvankelijk voorin. In race 1 zakte de Nederlander echter terug naar de twaalfde plaats en in de slotwedstrijd crashte hij.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Yamaha XSR900GP

Eerste Test Yamaha XSR900GP

9 mei, 2024

Seks op wielen; de Yamaha XSR900 GP is niets minder. Typisch een motorfiets die je zo uit de folder koopt. Of is ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-