Nieuws

WK Superbike Magny-Cours

Met racecrashes voor de top 3 in de tussenstand was het WK Superbike-weekend in Magny-Cours al niet alledaags, het feit dat kampioenschapsleider Alvaro Bautista verbaal vuurwerk richten Jonathan Rea afstak, was naast begrijpelijk ook opmerkelijk. Toprak Razgatlioglu kwam eveneens ten val in de openingswedstrijd, maar won vervolgens wel de twee resterende races. Michael van der Marks tweede racecomeback van het seizoen verliep niet geheel als gehoopt.

Toprak Razgatlioglu crashte op zaterdag in de derde ronde terwijl hij aan de leiding reed. De Turk noemde remproblemen als de oorzaak van de val. Hij stapte wel weer op zijn machine en passeerde even voor het eind nog elfde man Michael van der Even voordat Razgatlioglu in het grind onderuit ging, was Jonathan Rea gecrasht toen een sensor aan zijn voorvork de binnenkant van de kerbs raakte. Na wat doe-het-zelf-herstelwerk vervolgde Rea zijn weg, maar na een bezoekje aan de pits bleef hij puntloos. Alvaro Bautista achterhaalde kopman Scott Redding en koerste vóór Redding en privérijder Axel Bassani, naar zijn eerste podium in Magny-Cours.

In de Superpole-race haalde Razgatlioglu zijn gram na een pittige strijd met Bautista en Rea. Drie ronden voor het einde brak Bautista’s rechter winglet af na contact met de achterband van Razgatlioglu’s Yamaha. De Spanjaard brak het loshangende stuk stroomlijn af en wierp het weg – vlak voor de volgende Rea. Die passeerde Bautista, maar kon de klassementsleider niet achter zich houden. Het was niet de laatste confrontatie tussen de twee: in zijn ijver om kopman Razgatlioglu niet te laten ontsnappen, ramde Rea Bautista in de tweede ronde van zijn machine. Voor de woedende Bautista was de race voorbij; Rea kreeg een Long Lap-penalty en kwam niet verder dan een vijfde plaats. Michael Ruben Rinaldi probeerde van alles om teamgenoot Bautista te helpen in de race, maar de Italiaan moest uiteindelijk buigen voor Razgatlioglu. Achter Rinaldi pakte Bassani knap zijn tweede podium van het seizoen. Terwijl Razgatlioglu Rea passeerde in het klassement en leider Bautista naderde tot op dertig punten, ging het na afloop vooral over het incident tussen Rea en Bautista. “Ongelooflijk dat een wereldkampioen als hij dit doet”, foeterde Bautista. “Dit was geen fout, dit was een opzettelijke actie. En dat je daar dan alleen een Long Lap-penalty voor krijgt… Zo win je meer dan je verliest. Het was onacceptabel voor een groot kampioen als hij.”
Rea verontschuldigde zich bij Bautista, maar Ducati besloot om een officieel protest in te dienen tegen de in hun ogen te lichte straf voor Rea.

Bijna vier maanden na zijn in Estoril gebroken dijbeen maakte Michael van der Mark in Magny-Cours zijn tweede racecomeback van het seizoen. Met alleen punten voor een twaalfde plaats in de eerste race was Van der Marks puntenoogst mager. “Natuurlijk wil je meer dan dit, maar het was vooral fijn om weer terug te zijn. ik moet echt die ronden maken om weer op niveau te komen”, aldus de BMW-coureur. “Het was in ieder geval relaxter dan in Assen (toen hij terugkwam van een onderbeenbreuk, red.). Nu hadden we niks te winnen, toen was het ‘hier begint het seizoen’. We hadden nu eigenlijk geen doel. Het team hield me dit weekend zelfs een beetje tegen.”

In de Superpole kwam de Nederlander ten val met Tati Mercado na het zetten van de vijftiende tijd. De twee waren het niet eens over de toedracht. “Hij reed mij er af bij de hairpin na afloop van de sessie.” Beide rijders werden bij de wedstrijdleiding geroepen en kregen vanwege ‘onsportief gedrag’ – “ik heb iets geduwd”, aldus Van der Mark – een officiële waarschuwing. In de zaterdagrace werd Van der Mark twaalfde. In de korte Superpole-race klom Van der Mark van een vijftiende naar een negende plek, maar uiteindelijk bleef hij als laatste in van een kwartet rijders steken op een dertiende positie. De slotrace was voor Van der Mark al in de derde ronde ten einde na een crash. De nummer 18 in de tussenstand gaf toe wedstrijdhardheid te missen. “Het was lastig. Je mist toch het gevoel. Die wedstrijd op zaterdag reed ik vooral alleen. Eerst was ik niet tevreden, later wel. Het is heel anders dan een test, hè, en gaandeweg de race werd ik ook sneller. In de Superpolerace heb ik eigenlijk lekker gereden. Ik vond het al fijn dat ik in een groepje aan het vechten was. Maar je hebt lang niet met die gasten gereden en dan is het toch nog zoeken. Die tweede race op zondag… Ik kwam bocht 13 uit, remde voor 14, en ik was ‘m gelijk voor kwijt. Ik eindigde bij bocht 15.” Van der Mark liep hinkend weg. “Zo loop ik al zes maanden.”

Van der Mark had graag grotere stappen gezet, op een circuit waar hij al zes maal op het podium stond. “Maar als je ziet wat ik heb gereden… Assen, een test in Portimao, toen die crash in Estoril en een test van anderhalve dag in Barcelona. Dat is toch heel anders dan een race.” Tijdens die test in Barcelona stapte Van der Mark op een machine die anders was dan toen hij hem voor het laatste bereed in mei. De swingarm die het team bij Kalex liet maken, leek eerder bij Scott Redding voor een ommekeer te zorgen. Van der Mark was gematigder in zijn bevindingen. “Met die swingarm waren we eigenlijk al bezig in de winter. Hij is beter, hij verlegt de limiet iets, maar het is geen wondermiddel. Ons grootste probleem is nog steeds dat we de baan te veel moeten gebruiken. We kunnen nog niet kort genoeg afdraaien. Maar de BMW is wel verbeterd (sinds mei).” Nog niet voldoende echter, meende Van der Mark. “De motor is nog niet race-winnend. Hij loopt best wel hard, maar kijk je naar Bautista – die niks weegt – op de Ducati… In ieder geval zijn we verbeterd ten opzichte van vorig jaar. Nu moet ik zorgen dat ik terug kom, voorlopig richting de top 8.”

Supersport-wereldkampioen Dominique Aegerter werd tijdens het Grand Prix-weekend in Misano gekroond tot MotoE World Cup-winnaar en twee dagen later draaide hij 33 testronden op de MotoGP-Suzuki van Joan Mir. In Magny-Cours moest de Ten Kate Yamaha-coureur op zaterdag genoegen nemen met een derde plaats achter Lorenzo Baldassarri en de voortreffelijk rijdende Glenn van Straalen. Op zondag nam hij revanche met zijn tiende zege van het jaar. Baldassarri crashte in de laatste ronde, in het wiel van Aegerter. Ook Van Straalen kwam de race ten val.
Victor Steeman maakte eveneens een tumultueus weekend door. Op zaterdag crashte de Supersport 300-coureur en nam twee rijders mee in zijn glijpartij. De wedstrijdleiding bestrafte Steeman met een dubbele Long Lap-penalty voor zondag. Op wonderbaarlijke wijze stuurde de MTM Kawasaki-coureur na zijn dubbele straf van een 22e plaats naar een sensationele zege, zijn derde van het jaar.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Royal Enfield Hunter 350

Eerste Test Royal Enfield Hunter 350

reactie(s) - 24 november, 2022

De Indiase tak van Royal Enfield bouwde decennia lang vrijwel onveranderd een klassiek model uit mid jaren 50, maar ...
Duurtest eindverslag BMW R1250GS

Duurtest eindverslag BMW R1250GS

reactie(s) - 24 november, 2022

Zijn voorganger stond op voet van oorlog met onze duurtest en nu moet de R1250GS aan de bak met het dubbele ...
Eerste Test: Indian Scout Roque

Eerste Test: Indian Scout Roque

reactie(s) - 24 november, 2022

De Scout Roque (schurk) is Indians vierde variant op de Scout. De marketingdivisie van Indian doet er zijn uiterste ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het ios icon icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin
Motoplus app
en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.