Nieuws

WK Superbike Barcelona, Catalonië

Nog niet eerder won Alvaro Bautista dit jaar alle drie wedstrijden in een WK Superbike-weekend. In Barcelona lukte het de Ducati-coureur voor de eerste maal. Bautista deed dat op dezelfde manier als waarop hij dat voor het laatst deed, drie jaar geleden in Aragon. De 37-jarige Spanjaard leidde in Barcelona na drie opstarts alle ronden. Geen wonder dan ook dat Bautista opgetogen uit Catalonië vertrok na een weekend waarin duidelijk sterker was dan Toprak Razgatlioglu en Jonathan Rea.

Alvaro Bautista staat niet bekend als de meest agressieve rijder van het veld. Zo was het niet toen hij in 2006 de 125 cc-wereldtitel veroverde, zo won hij geen GP’s in de 250 cc-klasse en ook zijn drie MotoGP-podiums behaalde de Spaanse lichtgewicht niet door zijn tegenstanders bewust de stuipen op het lijf te jagen. Misschien was het ook wel daarom dat Bautista in Magny-Cours Jonathan Rea’s brute en met een Long Lap bestrafte inhaalactie op hem zo hard veroordeelde. Volgens de Ducati-rijder had Rea het bewust op hem voorzien, een actie een zesvoudig wereldkampioen onwaardig. Op vrijdag in Barcelona vonden de twee elkaar weer tijdens de trainingen, waarbij het leek alsof er al WK-punten op het spel stonden. Bautista deed het lachend af, wellicht al in het besef dat hij in Barcelona veel betere papieren had op de totaalwinst dan in Frankrijk. Voor het eerst sinds de WK-ronde in het Thaise Buriram van 2016 – toen was het Michael van der Mark – startte met Iker Lecuona een Honda-rijder op pole (dankzij ‘haas’ Jonathan Rea), maar vanaf een vijfde startplaats schoot Bautista in de eerste race en in de Superpole-wedstrijd op zondagochtend al voor de eerste bocht naar de leiding. De concurrentie had vervolgens het nakijken in een bijna ontluisterende demonstratie van machtsvertoon. Ook op de slotrace, die hij als winnaar van de Superpole-race vanaf de eerste startpositie mocht beginnen, was het niet anders. “Ik ben zó blij”, glunderde Bautista op zondagmiddag. “Mijn eerste ’triple’ in drie jaar! Om dit te doen na wat er in Magny-Cours is gebeurd, is geweldig.”
Op zaterdag haalde Bautista ook direct na de start de spanning uit de race, waarna de verdeling van de overige podiumplekken ging tussen Rea, titelverdediger Toprak Razgatlioglu, Michael Ruben Rinaldi – hij tekende een jaar bij voor het Ducati-fabrieksteam – Alex Lowes, Axel Bassani en Garrett Gerloff. Bautista’s voorsprong bedroeg aan de streep 8,6 seconden. Alleen in Assen won hij met een grotere marge, maar toen waren Rea en Razgatlioglu uit de race. Dat Rea in het parc fermé dan ook letterlijk zijn pet afnam voor de superieure Spanjaard was niet minder dan terecht. “Ik wilde leiden, ik wilde geen duels, ik wilde de race controleren”, vertelde Bautista. “Ik zag het gat groter worden, waarna ik wat kon ontspannen en me concentreren op mezelf en op de banden.”
Rea leek aanvankelijk te kort te komen voor een podium, maar de Kawasaki-coureur gebruikte zijn ervaring om aan het eind van de race toch nog een tweede plaats te pakken. Razgatlioglu verloor die tweede plek in de laatste ronden toen een volledig versleten achterband hem ernstig tegenwerkte. Gerloff rook zijn kans en verwees Razgatlioglu naar de vierde plaats. Voor Gerloff was het zijn eerste podium sinds Donington 2021. De Amerikaan maakte ook bekend dat hij volgend jaar zijn GRT Yamaha verruilt voor een Bonovo BMW als vervanger van Eugene Laverty. De Ier wordt teammanager en mede-eigenaar van het Duitse team. Bij Yamaha wordt Gerloff vervangen door Remy Gardner, die voor volgend jaar niet meer gewenst bij KTM/GasGas in de MotoGP.
Ook in de Superspole-race was Bautista na wat tegenstand van Lowes in de openingsfase oppermachtig. “Deze was eigenlijk moeilijker, omdat je in een Superpole-race niet over bandenslijtage hoeft na te denken”, meende Bautista na zijn tiende overwinning van het jaar. Lowes zag in de laatste ronde teamgenoot Rea nog voorbij komen. Vanwege diens positie in de tussenstand besloot Lowes naar eigen zeggen om niet te hard te verdedigen. Razgatlioglu kwam kansloos als vierde over de streep. Zijn enige top 3-klassering in een buitengewoon moeilijk weekend behaalde de Turk in de laatste race, waarin hij alleen Bautista en Rinaldi voor hoefde te laten. Eerder leek het alsof Axel Bassani nog voor een volledig Ducati-podium kon zorgen, maar de agressieve Italiaan zakte terug naar de vierde plaats. Die raakte hij ook nog kwijt aan Rea, die na een remfout van de derde naar de vijfde positie terugviel.

Voor Michael van den der Mark was het weekend in Barcelona er een om te vergeten. Op vrijdag miste hij vrijwel de hele eerste training door een technisch probleem met zijn BMW, waarna een negentiende startplaats op zaterdag ook ver beneden de verwachtingen was. Direct na de start passeerde Van der Mark in het achterveld Luca Bernardi. De twee raakten elkaar en de Italiaan gleed onderuit. Van der Mark viel halverwege op een dertiende plaats met andermaal een technisch mankement uit. Na afloop van de race kreeg hij te horen dat hij zijn contact met Bernardi hem in de Superpole-race een Long Lap-penalty opleverde. Toen hij aanpikte bij merkgenoot Eugene Laverty op een veertiende plek, crashte Van der Mark. “Dat was jammer, want ik had een goed gevoel en een goede pace”, meende Van der Mark. In de slotwedstrijd leek een elfde plaats mogelijk voor de Rotterdammer, maar in de slotfase werd hij door een versleten achterband nog door Roberto Tamburini en Lucas Mahias gepasseerd. Geen wonder dat Van der Mark sprak over ‘een zwaar weekend’. “Dit is niet waar we willen staan, maar ik ben blij dat ik in ieder geval een hele raceafstand heb kunnen rijden”, zocht Van der Mark naar lichtpuntjes. “Dat is wat ik nodig heb.”
Kreeg Victor Steeman in Frankrijk een dubbele Long Lap-penalty vanwege zijn betrokkenheid bij een crash, in Barcelona begon de Supersport 300-coureur op zaterdag met eenzelfde straf aan de eerste race, ditmaal omdat hij te langzaam reed op de racelijn. Steeman kwam na zijn tweede LLP in de race zelfs nog door op een tweede plaats, maar finishte uiteindelijk in een hels pandemonium als achtste op minder dan 0,7 seconde. Op zondag gaf de 22-jarige MTM Kawasaki-rijder iedereen rijles en won zijn vierde race van het jaar met ruime voorsprong. Met slechts twee races in Estoril nog op het Supersport 300-programma heeft Steeman alleen nog kans op de titel als hij beide wedstrijden wint en leider Alvaro Diaz geen enkel punt scoort. Dominique Aegerter pakte in Barcelona met twee overwinningen in de Supersport-klasse de volle winst. De Ten Kate Yamaha-rijder bouwde zijn voorsprong op Lorenzo Baldassarri uit tot 36 punten. Glenn van Straalen werd negende in de race op zaterdag, maar kwam in de tweede wedstrijd ten val.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda CB750 Hornet

Eerste Test Honda CB750 Hornet

reactie(s) - 8 december, 2022

Het is druk in het naakte middensegment en het wordt nog drukker. Ook Honda wil komend seizoen een partijtje ...
Eerste Test BMW M1000R

Eerste Test BMW M1000R

reactie(s) - 8 december, 2022

De M1000R is BMW’s tweede M-motorfiets na de vorig jaar gelanceerde M1000RR. Die M1000RR is gebaseerd op de ...
Vergelijkingstest 4 adventures

Vergelijkingstest 4 adventures

reactie(s) - 8 december, 2022

Ducati meldt zich na vele decennia afwezigheid met de DesertX vol bravoure terug in het segment van de grote ...
Eerste Test: Indian Scout Roque

Eerste Test: Indian Scout Roque

reactie(s) - 24 november, 2022

De Scout Roque (schurk) is Indians vierde variant op de Scout. De marketingdivisie van Indian doet er zijn uiterste ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-