Nieuws

WK Superbike Aragon, Spanje

Het was geen gelukkige scheiding tussen Alvaro Bautista en Ducati aan het eind van 2019. Het was echter evenmin een gelukkig huwelijk tussen de Spanjaard en Honda. In twee seizoenen kwam Bautista tot niet meer dan drie podiums – zonder overwinning. Hij keerde terug als verloren zoon bij Ducati en scoorde in Aragon meteen evenveel podiums als in twee seizoenen in Japanse dienst – en twee daarvan waren klinkende zeges. Het seizoen ging van start zonder Michael van der Mark.

De BMW-coureur kwam op zondag 13 maart zeer ongelukkig ten val tijdens een mountainbike-ritje en brak daarbij zijn rechter kuitbeen vlak boven de enkel. “Ik zag gelijk ‘dit hoort niet zo’”, aldus een nuchtere Van der Mark aan de vooravond van het weekend in Aragon. “Ik heb m’n been rechtgelegd en ik ben rustig gebleven. Ik kon toch niks doen.” Het besef dat hij niet alleen alle geplande testen in het voorseizoen zou missen en ook de races in Spanje kwam in het ziekenhuis. “Ze zeiden meteen ‘dit gaat lang duren’. Op maandag vroegen ze vroegen wanneer ik weer moest rijden. Die dinsdag zou ik naar Misano gaan…” Van der Mark werd twee maal geopereerd. Vanwege pijn en toenemende zwelling werd de tweede operatie aanvankelijk uitgesteld. “Het was op drie plaatsen gebroken, maar ze hebben één stukje bot weggegooid, dus ook één botje minder om te helen!” Van der Mark kreeg te horen dat hij het been zes weken na de operatie pas weer zou kunnen belasten. De patiënt zelf hanteerde een eigen schema. “Vier dagen na de operatie stond ik er op. Maar als ik het niet hoef te belasten, doe ik dat ook niet. Ik hoop er in Assen weer bij te zijn. Lopen hoeft niet, als ik maar kan rijden.”

Terwijl andere teams en fabrikanten al vroeg testten, besloot BMW om pas laat testdagen in Misano, Barcelona en ook Aragon in te plannen. Ook achteraf betreurde Van der Mark die bewuste keuze niet. “Eigenlijk kwam dat voor BMW ook het beste uit, want er was vertraging met bepaalde nieuwe onderdelen. Als we eerder waren gaan testen, hadden we niet alle spullen gehad.”
Zijn eerste seizoen als BMW-coureur sloot Van der Mark af als zesde in de eindstand, 302 punten achter voormalig Yamaha-teamgenoot en wereldkampioen Toprak Razgatlioglu. De Rotterdammer won een korte Superpole-race in Portimao en stond daarnaast nog twee maal als derde op het podium. Hij had op meer gehoopt en ook meer verwacht. “Na een paar races bleek wel dat we problemen hadden met het remmen. BMW reageerde wel, maar helemaal opgelost kregen we het niet. Tijdens de test in november was alles zó veel beter. Voor dit jaar moesten we aan de slag met de remmen en met het chassis om meer grip te vinden. Ik merkte wel dat binnen BMW gezien werd dat ik ook andere dingen wilde proberen. Dat werd gewaardeerd en ik zie ook dat er wordt doorgepakt. Maar je kunt wel snel met allerlei dingen komen, het moet wel werken.”

De 2022 M1000RR kreeg onder meer een andere tank, waardoor ook de gewichtsverdeling veranderde. Reglementswijzigingen voor 2022 brachten BMW en ook Honda voordelen, met – met een concession points-systeem als in de MotoGP – zes extra testdagen.

 

De strijd om de Superbike-wereldtitel kende op zaterdag in Aragon een explosief begin, met titelverdediger Toprak Razgatlioglu op pole, vóór Alvaro Bautista en Jonathan Rea. Op Ducati won Bautista in 2019 niet minder dan zestien races – vijf meer dan Rea – maar 24 podiums in 36 races konden hem toen niet aan de wereldtitel helpen. Rea bleek zadelvaster én mentaal sterker. De openingsrace van 2022 mondde uit in een bikkelhard duel tussen de twee veteranen Rea (35) en Bautista (37), waarbij de beslissing na maar liefst twintig onderlinge inhaalacties viel in de laatste bocht, toen Bautista bij het aanremmen van de laatste bocht uit de slipstream kwam van leider Rea. Die counterde prachtig bij het uitkomen en pakte zijn negende Aragon-zege. In de korte Superpole-race was Bautista – in 2019 oppermachtig in Aragon – overduidelijk een maatje te groot voor Rea, die alle zeilen moest bijzetten om Razgatlioglu en de aandringende Michael Ruben Rinaldi achter zich te houden. In de slotrace op zondag demonstreerde Bautista een even grote glanzende vorm. Hij achterhaalde snel kopstarter Rea en had daarna het geluk dat zijn teamgenoot Rinaldi Rea veel tijd deed verliezen. De zesvoudige wereldkampioen viel terug naar de vierde plaats maar hield uiteindelijk de schade beperkt met een zwaarbevochten tweede plek voor Razgatlioglu en Rinaldi.

Van der Mark zal met weinig plezier hebben gekeken naar de treurige prestaties van de BMW-rijders. De beste BMW-rijder na het weekend was Loris Baz, met een negende plaats in de tussenstand en een bescheiden zevende plaats in de afsluitende wedstrijd als beste BMW-resultaat van het weekend. Van der Marks nieuwe teamgenoot Scott Redding kreeg in de eerste race op een halve minuut achterstand het laatste WK-puntje voor de moeite. Daar bleef het bij voor de Brit.

 

Met spanning werd ook uitgekeken naar de nieuwe opzet van het WK Supersport, met de zogenoemde ‘New Generation’-motoren de Triumph 765, de MV Agusta 800 en de Ducati 955 V2 Panigale naast de viercilinders van Yamaha en Kawasaki. Door de nieuwe opzet – en een ingewikkeld reglement – waren wel in beide races alle vijf merken in de top 8 vertegenwoordigd. Nog steeds domineerden echter de viercilinders. Supersport-debutant Lorenzo Baldassari won de spectaculaire eerste wedstrijd voor wereldkampioen Dominique Aegerter. De Zwitser nam een dag later knap revanche. Glenn van Straalen scoorde achter Can Oncü op zaterdag een prachtige vierde plaats. Op zondag leek hij na het uitvallen van Oncü zelfs zijn eerste podium te kunnen vieren, maar de EAB-rijder werd in de laatste bocht gepasseerd door Nicolo Bulega op de Ducati 955.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Yamaha MT-09 Y-AMT

Eerste Test Yamaha MT-09 Y-AMT

19 september, 2024

Ruim twaalf jaar – sinds de komst van de NC700 DCT – had Honda zo’n beetje het alleenrecht op ...
Alpenmasters 2024 – Mid Nakeds

Alpenmasters 2024 – Mid Nakeds

5 september, 2024

Waarom de KTM 990 Duke en Yamaha MT-09 tot de succesnummers van deze twee fabrikanten behoren, wordt niet alleen op ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-