+ Plus

WK Superbike Aragon, Spanje 2012

De bange vermoedens dat hij het dit jaar erg moeilijk zou krijgen om zijn titel te prolongeren, zag Carlos Checa tijdens zijn thuisrace op het circuit van Aragon bevestigd. Max Biaggi en Marco Melandri profiteerden met elk een overwinning van de superieure topsnelheden van de Aprilia en BMW, terwijl Checa met wat geluk één podium pakte. Biaggi leidt het WK ruim voor Melandri. Ondanks een topsnelheid van 333 km/u greep Max Biaggi in de tweede race naast de winst. De wereldkampioen van 2010 miste zelfs het podium in een geweldige finale. De slim en ook agressief rijdende Marco Melandri hield een compleet Aprilia-trio achter zich. Biaggi begon vanaf de tweede startplek en samen met teamgenoot Eugene Laverty verrichtte hij het meeste kopwerk. Melandri kwam slechts één keer voorbij start en finish als leider – maar wel bij de beslissende doorkomst. Verrassend was het sterke optreden in de tweede race van Chaz Davies. De Supersport-wereldkampioen reed naar de onderling vechtende Laverty, Biaggi en Melandri toe en stootte zelfs door naar de tweede plaats door een mislukte uitremactie van Melandri. Die kon zich nog op tijd herstellen. De Italiaan moest alles uit de kast halen voor zijn derde BMW-zege. Laverty werd tweede, Davies pakte zijn eerste WK Superbike-podium. “Ik heb er eigenlijk geen woorden voor”, aldus de van de vijfde startplaats vertrokken Melandri. “Het was niet mogelijk om een plan te maken. Iedereen wilde elkaar overal passeren. Een ronde of vier voor het einde kwam Max voorbij, ik pakte hem terug, maar we gingen wijd. Daardoor kwamen ook Chaz en Eugene voorbij. Maar ik wist dat ik het aan het eind van het rechte stuk moest doen. We hebben hier weer een stapje gezet.” Het resultaat in de eerste race had Melandri nauwelijks tevreden kunnen stellen. “Daarom besloot ik alles op de tweede wedstrijd te gooien”, vertelde de nummer 2 in het WK. Ook in de openingsrace speelde Melandri echter wel degelijk een hoofdrol. Samen met Biaggi reed hij weg van de groep waar polesitter Tom Sykes, Ayrton Badovini, Checa en Davies deel van uitmaakten. In het millimeterwerk met Melandri kwam Biaggi uiteindelijk als beste naar voren. “Ik zag dat ik de race kon leiden, maar de banden zijn hier altijd een probleem”, vertelde Biaggi na zijn derde overwinning op rij. “Ik voelde me eigenlijk nooit helemaal op mijn gemak, want de machine gleed heel erg. Maar het gevecht met Marco was mooi. Het verschil was maar 0,3 seconde, maar het had net zo goed andersom kunnen zijn.” Checa finishte als derde toen voor hem Sykes en Badovini onderuit gingen. In de tweede race was een zevende plaats het maximale haalbare op een circuit waar de Ducati duidelijk snelheid miste. “Als we alleen maar bochten gehad hadden, hadden Carlos en ik eerste en tweede kunnen worden”, rekende Checa’s teamgenoot Davide Giuigliano (tiende en negende) zich niet eens zo veel te rijk. Jonathan Rea bezet in de tussenstand nog steeds de derde plaats, maar een zestiende (na een crash met Jakub Smrz in de eerste bocht) en vijfde plaats gaf weinig reden tot feest bij het Ten Kate Team. WK-leider Kenan Sofuoglu was de snelste in de Supersport-race, maar hij werd teruggezet naar de vijfde plaats omdat de wedstrijdleiding zijn inhaalactie op Fabien Foret als te gevaarlijk beoordeelde. Zo won Sam Lowes. Michael van der Mark werd achter zijn grootste concurrent Riccardo Russo keurig tweede in de Superstock 600-race. Bijschrift 411170 Biaggi duikt voor de deels verscholen Laverty, polesitter Sykes en de BMW-mannen Haslam (91) en Melandri (33) de bocht in. Biaggi en Melandri wonnen elk een race. Bijschrift 411028 De start van de eerste race verliep niet volgens plan voor Smrz, Guintoli en Rea.

Lees meer over

BMW Ducati

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW CE 02

Eerste Test BMW CE 02

29 februari, 2024

Het is geen motor, maar ook geen scooter. Nee, de elektrische CE 02 van BMW is een heuse ‘eParkourer’: een ...
Eerste Test Ducati DesertX Rally

Eerste Test Ducati DesertX Rally

1 februari, 2024

Twee jaar geleden maakten we op Sardinië kennis met de nieuwe Ducati DesertX, een machine die door zijn slanke ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-