+ Plus

Winterklaar maken

Dankzij het mooie najaar hebben velen nog lang doorgereden, maar inmiddels zijn we toch in de winter aangeland. Wie zijn motorfiets een poosje op stal gaat zetten, doet er verstandig aan hem goed te prepareren voor deze winterslaap. Veel dealers hebben tegenwoordig een winterbeurtservice, al dan niet gecombineerd met winterstalling. Als je geen behoorlijk onderkomen voor je motor hebt of zelf de voorbereidingen niet wilt treffen, is dit zeker het overwegen waard. Door de extra zorg heb je totaan het voorjaar geen omkijken meer naar je machine. Maar je kunt natuurlijk ook zelf aan de gang gaan. Met een aantal maatregelen zorg je ervoor dat je machine de winterslaap probleemloos doorkomt. Begin met het grondig schoonmaken en gebruikt daarbij een speciale motorreiniger om vet en olie op te lossen. Laat dit ongeveer vijf minuten inwerken. Daarna goed afspoelen. Als dit met een hogedrukreiniger gebeurt [1], spuit dan niet van een te korte afstand op de motor, want dan kun je de lagers of de elektronica beschadigen. Laat de motor na de wasbeurt goed warm draaien om al het vocht in het blok kwijt te raken. Nog beter is het om bij goed weer even een blokje om te rijden. Controleer na de schoonmaakbeurt alle vloeistofniveau’s en vul zonodig bij. Mocht de motor er aan toe zijn, dan is dit een mooi moment om de de diverse vloeistoffen te verversen, zoals de koelvloeistof [2 + 3]. Naast antivries zitten er in de koelvloeistof ook anti-corrosiemiddelen die het koelsysteem en het motorblok van binnenuit beschermen. En aangezien ook koelvloeistof verouderd, dient het ook regelmatig vervangen te worden. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor de remvloeistof [4], dit klusje hebben we juist in MotoPlus 21 bij de hand gehad. Ook is het aan te raden om de motorolie te verversen [5]. Het verversen voor de winter heeft twee voordelen: het is beter voor het inwendige draaiende gedeelte van het blok en bovendien kun je nu in het voorjaar weer meteen op pad. Gebruikte motorolie raakt vervuild en verzuurt in de loop van de tijd, vooral als de motor voornamelijk wordt gebruikt voor korte ritjes. Zet je de motor dus voor langere tijd op stal, dan is het altijd aan te raden dit met nieuwe , verse olie te doen. En vergeet bij de oliewissel ook het oliefilter niet. En sommige motoren (onder andere BMW’s en Guzzi’s) hebben een aparte versnellingsbak; maak meteen even van de gelegenheid gebruik om dit oliepeil te controleren of deze olie ook te verversen. Het is verstandig om de benzinetank helemaal vol te doen. Dat voorkomt dat er vochtige lucht in de tank kan zitten, waardoor de soms blanke binnenkant van de tank kan gaan roesten [6]. Sommige motoren zijn trouwens heel gevoelig voor oude benzine en willen dan in het voorjaar niet meer aanslaan. Laat voor het wegzetten de motor dan ook een poosje lopen met een gesloten benzinekraan, zodat de vlotterkamers leeg raken. Of laat de vlotterkamers met het aftapschroefje leeg lopen. Voordeel van deze actie is dat je in het voorjaar weer met “frisse” benzine in de carburateurs kunt starten. Injectiesystemen vragen geen onderhoud, maar het is niet onverstandig om eens een busje Tunap Kraftstoff Systeem Schutz of Forté Moto Power II (verkrijgbaar bij de betere dealer) in de tank te doen en de motor daarna even een poosje laten lopen. Deze benzine-toevoegmiddelen binden condenswater en voorkomen zo roest en vervelende aanslag in de tank, de benzineleidingen en de injectoren. Het heeft daarnaast een reinigende werking voor carburateur en verbrandingskamer. Het volgende punt van controle is de accu. Controleer het vloeistofniveau van de accu en vul hem zonodig bij met gedistilleerd water. Om de accu goed te laten overwinteren, is het verstandig om hem aan te sluiten op een zogenaamde druppellader, die de accu de hele winter op de juiste spanning houdt en je in het voorjaar niet met een lege of kapotte accu staat. Heb je geen druppellader, dan kun je er ook voor kiezen door de accu éénmaal per maand met een gewone acculader even op te laden, maar vergeet hem dan niet, want een gewone acculader blijft doorladen, ook als de accu allang weer vol is, terwijl een druppellader zichzelf dan afregelt [7]. Sommige motoren zijn tegenwoordig voorzien van speciale onderhoudsvrije accu’s en daar zijn ook weer niet alle acculaders geschikt voor. Twijfel je, vraag dat dan even na bij je dealer. Als je garage of stalling vorstvrij is, kan de accu gewoon in de motor blijven zitten. Is de stalling niet vorstvrij, dan is het verstandig om de accu eruit te halen [8] en lekker bij je thuis – vorstvrij – te laten overwinteren. Haal je de accu eruit, maak dan eerst de min-pool (de zwarte) los [9] en pas daarna de pluspool. Aansluiten in omgekeerde volgorde, dat voorkomt dat je per ongeluk kortsluiting kunt maken met het gereedschap tegen het frame. Controleer vervolgens de open en bloot liggende stekkeraansluitingen en spuit deze eventueel in met WD40 tegen corrosie. Ook speciale aandacht vraagt de ketting: een droge, stilstaande ketting gaat onherroepelijk roesten, daarom dient deze goed ingevet te worden [10]. Stilstaande banden verliezen hun druk en om te voorkomen dat de banden helemaal plat staan in het voorjaar is een iets hogere spanning handig. Pomp ze daarom tot rond de 3 bar op [11]. Als al deze technische zaken zijn afgehandeld spuit je alle metalen delen (behalve de remschijven!) in met siliconenspray [12]. Deze spray is roestwerend en ook goed voor alle rubberslangen en kabels. Vergeet ook de onderkant van de buddyseat niet in te spuiten tegen vocht en roest, want de buddyseat-bodemplaat is typisch zo’n plek die makkelijk wordt vergeten en die helemaal kan doorroesten. Je doet er na het inspuiten verstandig aan om de remschijven goed schoon te wrijven met remmenreiniger of speciale contactcleaner [13]. Spuit plastic delen in met cockpitspray om zo een vuilafstotende laag te krijgen. Gaat je motor enkele maanden in een vochtige stalling, dan is het ook zaak om de verchroomde en gelakte delen goed te conserveren. Chroomdelen kun je inspuiten met siliconenspray of zelfs blanke tectyl, terwijl lakdelen goed in de was gezet kunnen worden ter bescherming [14]. Zet de motor altijd op de middenbok weg. Heb je geen middenbok, dan is een paddockstand ene goede oplossing. Blijft de motor langere tijd in de stalling, dan kun je er zelfs voor kiezen om een krikje of een blok hout onder het blok te zetten, zodat beide wielen van de vloer loskomen. Heb je alleen de jiffystand, dan is het best raadzaam om de machine eens per maand iets te verzetten, zodat er steeds een ander deel van de band op de grond rust. Tot slot kan de traditionele wollen deken of een oud laken over de motor (geen zuil, daar blijft het vocht onder hangen) en de machine kan gerust aan de winterslaap beginnen.

Lees meer over

BMW

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW CE 02

Eerste Test BMW CE 02

29 februari, 2024

Het is geen motor, maar ook geen scooter. Nee, de elektrische CE 02 van BMW is een heuse ‘eParkourer’: een ...
Toptest BMW R1300GS

Toptest BMW R1300GS

1 februari, 2024

De nieuwe BMW R1300GS treedt in de voetsporen van de succesvolle 1250 en moet vooral qua sportiviteit nieuwe ...
Duurtest eindverslag BMW S1000RR

Duurtest eindverslag BMW S1000RR

10 januari, 2024

Een gemeten topvermogen van 214 pk, een koppelkromme als van een dikke 1.300 en dat uit 999 cc. De S1000RR met ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-