+ Plus

Wheels and Waves

Zon, zee, strand, maar ook motoren, auto’s, heet asfalt, surfplanken en rollende golven: zo zag het mondaine Biarritz in Zuid-Frankrijk er begin juni uit tijdens het motor cultevenement Wheels and Waves. Een evenement georganiseerd door Thé Southsiders MC, waarbij MC niet staat voor Motor Club, maar voor Motor Culture! En precies dat verraadt eigenlijk al de achtergrond, gedachte en lading van dit onnavolgbare treffen! [AUT] | Tekst en foto’s Jon Tober | [FLIESSTEXT] Wheels and Waves werd in 2012 voor het eerst georganiseerd, een compleet nieuw, sfeervol en uniek evenement. Klein van opzet werden er drie dagen lang op verschillende locaties in en rond Biarritz diverse activiteiten georganiseerd, die de bezoekers, maar ook deelnemers aan de hand namen naar nieuwe ervaringen en avonturen. Vernieuwend was het evenement ook, omdat het prachtig mêleerde met de gehele mediterrane entourage van Biarritz, een kustplaatsje dat bekend staat om zijn florerende surfscène, die jong en oud van heinde en verre aantrekt. Om te surfen uiteraard, maar ook om te skaten en feesten. Bovendien blijken ook kunst, muziek en de prachtige directe omgeving grote trekpleisters. Een levendig, uitbundig oord dus, en voor de Southsiders MC reden om al deze aspecten eens met elkaar te verbinden in een qua opzet uniek evenement, dat tot Wheels and Waves werd gedoopt. Gezien de naam zal het niemand verbazen dat motoren en surfen de belangrijkste ingrediënten vormden, aangevuld met onderhoudende elementen uit de kunst-, muziek- en hotrodscène. Een mix die geen gelijke kende en alleen daarom al trok de eerste editie vele buitenlandse bezoekers. Zij waren het over één ding unaniem eens: hier werd geschiedenis geschreven in de anders zo traditioneel ingestelde motorwereld. Wheels and Waves werd ineens het evenement waar je bij geweest moest zijn. In tegenstelling tot statisch toekijken, stonden en staan beleving en participatie namelijk centraal. Iets dat zich onder meer uitte in georganiseerde rides, het gezamenlijk motoren kijken, eten en drinken, maar ook de sfeer van de zee en de muziek. Allemaal liefhebbers die volledig in hun element zijn, verbroedering alom. Wat maakte Wheels and Waves zo bijzonder? Had het te maken met de wijze waarop het vele subculturen met elkaar verbond? Werd het daardoor een lifestyle op zich, of juist niet omdat alles kon en mocht? Moeilijk te zeggen, feit is dat alles draait rond de passie voor motoren en dat degene die de motor bouwde het middelpunt is. Wie is de man achter de machine? Wat is zijn idee achter het concept? Daarbij was iedere bouwstijl zo’n beetje vertegenwoordigd, de bekende, maar ook heel innovatieve. Nieuwe tendensen en vormen lieten zich zien en werden gecombineerd met facetten uit de mode, muziek en kunst, maar wel altijd met de motorfiets als centrale, verbindende rol. Dit alles met een mix van reeds bestaande invloeden, van caféracers en choppers en van scramblers tot streetfighters. Wheels and Waves is eigenlijk synoniem voor een nieuwe lichting zelfbouwers, die zich niet onderwerpt aan één conventionele stijl, maar zich door verschillende laat inspireren. Alles wat er te zien was, is namelijk onmogelijk onder één noemer te brengen en dat is gelijk ook de grootste kracht van het evenement. Dit alles schepte natuurlijk hoge verwachting voor Wheels and Waves 2013. Immers, wanneer een nieuw evenement internationaal zulke lovende kritieken krijgt, ligt de lat het jaar erop een stuk hoger. De grote vraag voorafgaand aan de 2013 editie was dan ook: kan de Southsiders MC wederom boven zichzelf uitstijgen, of is het evenement niets meer dan een eenmalige toevalstreffer? Men ging dit jaar gewoon verder met waar men in 2012 mee was gestopt. Wel lukte het de organisatie om enkele veranderingen in het programma aan te brengen, zonder het oorspronkelijke concept te verstoren. Op donderdagavond, tijdens de opening van het evenement in Gallery 13 Avril, werd er afgetrapt met een expositie van vier fotografen. In hun werk stond de verbinding tussen oceaan, mens, rock ‘n roll en de motoren nadrukkelijk centraal. Een grote verrassing was de aanwezigheid van de bijzondere BMW R90S Ninety Concepts Bike, die door BMW ter beschikking was gesteld voor de tentoonstelling. Dat bovendien Roland Sands, de ontwerper en bouwer van vele speciale motoren en recent ook deze BMW, was overgekomen vanuit de VS, maakte het helemaal af. Op vrijdag en zaterdag vond het main event plaats rond de vuurtoren van Biarritz. Een subliem gekozen, unieke locatie, waarvoor speciale toestemming van de burgemeester vereist was. Hoog op de klif stonden verschillende stands, het hoofdpodium en de bar opgesteld, terwijl beneden de golven van de Atlantische Oceaan op de rotsen beukten. Een prachtige ambiance, uitkijkend over de oceaan kun je je geen betere plaats voorstellen die de sfeer van Wheels and Waves zo treffend weergeeft. De stands werden bevolkt door diverse ondernemingen, die er hun nieuwste producten, van trendy helmen en zonnebrillen tot hippe surfboards en T-shirts, maar ook de meest bijzondere custom motoren toonden. Op het terrein voor de stands was ruimte gereserveerd waar bezoekers hun eigen motoren aan het publiek konden tonen. De sfeer op het terrein was ontspannen, bijzondere creaties reden af en aan en de bewondering en respect voor elkaars kunstwerken is enorm. Op vrijdag- en zaterdagmiddag stonden de immens populaire ‘rides’ met bezoekers en deelnemers op het programma. Dat het hier niet enkel om showmotoren gaat, blijkt wel uit het feit dat ook verschillende standhouders hun pareltjes even tijdelijk uit de stand haalden voor een lekker blokkie om. Tijdens de tochten door het schilderachtige achterland van Biarritz, was de sprint iedere keer weer het hoogtepunt. Op een verlaten weg hielden telkens twee motards een soort dragrace tegen elkaar, toonden daarmee niet alleen hun vaardigheden als rijder, maar natuurlijk ook als constructeur. Leuk stukje gezonde, spontane competitie. Dit had voor zowel rijders als toeschouwers tot gevaarlijke situaties kunnen leiden, maar zoals het een goed sprookje betaamd, was het ook hier gelukkig ‘eind goed, al goed’. Wat heet, iedereen genoot enorm van de sprints en de verbroedering werd er alleen maar groter door. Precies dit is ook deels de charme van het evenement, niet alles is tot drie cijfers achter de komma geregeld, maar iedereen is zelf verantwoordelijk voor zijn doen en laten. Doen en genieten, daar draait alles om! Ook op zaterdagavond was het terrein rond de vuurtoren gevuld met honderden motorliefhebbers, die genoten van bier, wijn en live muziek. En van Roland Sands, die liet zien dat de R90S Ninety Concepts Bike ook gezegend was met een portie spierballen en het publiek trakteerde op een felle burn-out. Op zondagochtend eindigde het evenement met een brunch in het Beachhouse in Anglet. Het weekend ging voorbij in een zucht, duizenden motorliefhebbers in extase achterlatend. De toekomst van deze nieuwe zelfbouwscène internationaal? Die zal groeien en zichzelf blijven doorontwikkelen. De hele wereld is door internet immers uitgenodigd als klant in de winkel van bekende special bouwers als Deus ex Machina, Mule en El Solitario. En zelfs BMW lijkt goed te begrijpen dat er veel inspiratie uit de zelfbouwwereld te halen valt. De makers zijn namelijk onafhankelijk, bouwen wat ze leuk lijkt en hoeven zich niet aan conventionele regels en wetten te houden, zolang de beleving maar klopt is het goed. Het eind is niet in zicht, het is pas net begonnen!

Lees meer over

BMW

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW CE 02

Eerste Test BMW CE 02

29 februari, 2024

Het is geen motor, maar ook geen scooter. Nee, de elektrische CE 02 van BMW is een heuse ‘eParkourer’: een ...
Toptest BMW R1300GS

Toptest BMW R1300GS

1 februari, 2024

De nieuwe BMW R1300GS treedt in de voetsporen van de succesvolle 1250 en moet vooral qua sportiviteit nieuwe ...
Duurtest eindverslag BMW S1000RR

Duurtest eindverslag BMW S1000RR

10 januari, 2024

Een gemeten topvermogen van 214 pk, een koppelkromme als van een dikke 1.300 en dat uit 999 cc. De S1000RR met ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-