+ Plus

Werelderfgoed-toer (5) – Kinderdijk

Hoe klein Nederland ook mag zijn, we zijn wel met tien nationale monumenten vertegenwoordigd op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. Tien MotoPlus-lezers kregen een midweek of weekend lang de beschikking over een nieuwe Kawasaki Versys 1000 NL Edtition om deze bijzondere plek-ken te bezoeken. In dit vijfde deel van de serie gaat Safira van Rooij naar misschien wel meest be-kende gezicht van Nederland: de molens van Kinderdijk-Elshout.

Het begin van de route is het makkelijkst te bereiken via de A2, bij knooppunt Waardenburg de snelweg af en je kunt direct beginnen aan je rondje dat je onder meer langs de Lek en Waal gaat voeren. Na de eerste bocht waan je je meteen in een hele andere wereld. Alsof je een warme deken van de natuur om je heen krijgt. Zowel links als rechts van de weg staan knotwilgen om je te verwelkomen aan het begin van de route. Als je van natuur, cultuur en motorrijden houd dan is dit een prachtige route om te rijden.
De route begint en eindigt in de streek die vooral bekend staat om de fruitteelt. Akkerswisselen zich af met boomgaarden. Die zijn nu al mooi, maar wanneer bomen vol in de bloesem staan is het helemaal een droom om hier te rijden. Zo door de velden rijdend zie je al vlug de eerste molen in de verte staan. Je kunt een poging doen om alle molens te tellen, maar vanwege de mooie omgeving heeft een dergelijk plan weinig kans van slagen. Niet alleen de flora is fantastisch, ook de fauna, de diversiteit aan vogels in dit groene, waterrijke gebied is immens namelijk. Een koppel zwanen met hun kuikens, diverse reigers, ooievaars, ganzen, eenden, zwaluwen die rond vliegen en, hoe kan het anders, ook de meeuwen laten zich veelvuldig zien.
Via de akkers en leuke dorpjes rijd je richting de Lek. De route gaat verder over de dijk langs deze rivier, die zich uiteindelijk bij Kinderdijk bij de Noord voegt. Via de dijk kom je al snel bij het vestingstadje Nieuwpoort, een prima plek voor een korte stop. Bijvoorbeeld bij eetcafé De Dam, waar je kun je goed toeven. Het terras ligt voor het stadshuis en beide zijn gesitueerd bovenop een kanaaltje. Onder het stadhuis ligt een inundatiesluis, die vroeger werd gebruikt om het land onder water te zetten als er dreiging was van vijandelijke troepen.
De reis gaat verder langs de Lek. De weg is net voorzien van een nieuwe laag asfalt, rechts stroomt de rivier als een zilveren slang richting horizon, links veel authentieke dijkhuisjes net achter of soms wat verder van de dijk af. Voordat je Kinderdijk in rijdt zie je ’s werelds bekendste molens al van ver in het landschap staan. Ook het eerste gemaal, de Wisboom, zie je al vanaf de dijk staan. Op het gemaal staat de tekst de Overwaard, dat slaat op het water dat door het gemaal is verzet. Naast de 19 molens zijn er drie gemalen om het land droog te houden. In het gebouw van het oudste gemaal, dat overigens niet meer in gebruik is, is een bezoekerscentrum gevestigd. In het centrum wordt de historie van de omgeving uitgelegd. Het gebied van de molens is voor verkeer afgesloten, die zijn enkel te voet, per fiets of via een rondvaartboot te bekijken. Een paar molens zijn open voor het publiek en als je wilt en de tijd hebt, kun je je hier uren vermaken.
De rit gaat verder langs gedeelten van de Noord, Merwede en Waal, die worden afgewisseld met stukken de polders in, een lekker gevarieerde route dus. Het laatste deel brengt je daarbij langs Gorinchem, een vestingstadje met een rijke culturele historie. Na Gorinchem volgt de weg weer een tijdje de dijk langs de Maas. Het water links en de uitgestrekte fruitgaarden recht. Veel sneller dan verwacht komt het einde van de mooie route alweer in zicht. Een rit die je vele verschillende kanten van de streek heeft laten ervaren. Rechte doorgaande wegen, bochten, dijken, sloten, bruggen, oude vestigsteden, maar vooral molens, molens en nog eens molens. Intenser dan vanuit het motorzadel kun je het niet beleven!

MOLENS VAN KINDERDIJK-ELSHOUT
De negentien molens in Kinderdijk staan sinds 1997 op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. Het gebied met de molens is zelfs een beschermd dorpsgezicht. Ze zijn gebouwd om het water uit de lager gelegen polders omhoog te pompen, zodat de lager gelegen delen van het land droog blijven. De meeste molens zijn van 1738 (de acht stenen molens) en 1740 (de acht houten boezemmolens). De oudste molen is van 1620 en dan staan er nog twee achtkantige windmolens. Tot nu toe wordt er in de Alblasserwaard water weggepompt om het land droog te houden. Sinds 1868 zijn er gemalen bijgekomen om de windmolens te ondersteunen.
Het gebied waar de molens staan is afgesloten voor verkeer. Ze zijn wel op de fiets en te voet bereikbaar. Verder is er ook de mogelijkheid om op een rondvaart boot de molens van dichtbij te bekijken. Het bezoekerscentrum is gevestigd in het Wisboom gemaal, waar onder meer de historie van de molens wordt uitgelegd.

INFO
Bezoekadres
Nederwaard 1
2961 AS
Kinderdijk
I www.kinderdijk.nl

DE ROUTE
Een mooie afwisselende route met een lengte van 120 kilometer. Het startpunt is bij de McDonalds in Waardenburg, direct langs de A2 (afslag 16). De rit gaat door een deel van de Betuwe en de polders van Alblasserwaard, dit deel is zeker in het voorjaar, wanneer de fruitbomen in de bloesem staan, de moeite waard om te rijden. In de Alblasserwaard zijn het vestingstadje Nieuwpoort, de molens van Kinderdijk-Elshout en het oude centrum van Gorinchem de moeite waard voor een stop, om de rijke cultuur van ons land eens van dichtbij te ervaren.
In Nieuwpoort vind je ook het MotoPlusPunt van deze route, eetcafé De Dam. Het terras is gesitueerd bovenop een kanaaltje, een stenen bouwwerk zoals ze dat alleen vroeger konden maken. Zittend op je stoel zie je aan de ene kant het kanaaltje en aan de andere kant staat het fraaie stadhuis.

Deze MotoPlus Werelderfgoed route is natuurlijk weer in diverse bestandstypen te downloaden van onze site: www.motoplus.nl/toeren

Lees meer over

Kawasaki

Gerelateerde artikelen

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

28 november, 2024

De Ninja SX houdt al jaren de vlag hoog in het sporttoersegment. Net als een klein Gallisch dorpje weert het zich ...
Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...