+ Plus

WayPoint Notter

In 1999 gingen Eric en José Havinga met de motor op vakantie in Schotland en op de boot liet een kennis van hen een magisch kastje uit Amerika zien. Daarmee werd via satellieten precies getoond waar je precies was op onze aardbol. Die eerste kennismaking met GPS-navigatie zou het leven van de Havinga’s voorgoed veranderen: tegenwoordig is hun bedrijf WayPoint dè navigatie-specialist voor motorrijders, fietsers en wandelaars. “Op de veerboot raakte we zo onder de indruk van die GPS-navigatie, dat ik na thuiskomst meteen besloot om ook zo een kastje te bestellen bij het in Europa nog totaal onbekende Garmin uit Amerika. En omdat mijn vrouw José ook motor reed, wilde ik er graag twee. Toen deden ze me een aanbieding: als ik er drie kocht, kreeg ik extra korting. Tja, dat moet je niet tegen een Nederlander zeggen, dus ik bestelde er inderdaad drie om die derde dan maar te verkopen,” aldus Eric Havinga over het allereerste begin. “En dat verkopen ging zo snel dat ik al niet veel later alweer drie GPS-apparaten liet overkomen, die ik vervolgens ook zo weer kwijt was. Op die manier zijn we dus ons eigen bedrijf WayPoint begonnen. Maar stel je bij die eerste GPS-sen trouwens niet teveel voor. Ze gaven een vrij grove plaatsbepaling en wanneer je een route wilde narijden, deed je niets anders dan met je eigen symbooltje zo dicht mogelijk bij de track (een soort broodkruimeltjesspoor) in de buurt blijven. Dat is niet meer te vergelijken met de manier waarop een GPS je tegenwoordig begeleidt. Pas na 1 mei 2000 werd de GPS trouwens echt interessant voor de privégebruiker. Voordien zat er een bewuste afwijking in van 150 meter, omdat het GPS in principe bedoeld was voor militaire doeleinden. Particulieren en vijanden van de USA mochten echter niet beschikken over een hele precieze plaatsbepaling. Maar in 2000 besliste president Clinton dat het GPS voor iedereen nauwkeuriger moest worden en werd die kunstmatige afwijking dus teruggebracht. Pas toen kon je dus ook echt aan de hand van een GPS een weg volgen. En dat opende opeens hele nieuwe navigatiemogelijkheden.” Oorspronkelijk was Garmin navigatie bedoeld voor de luchtvaart en watersport, dus de plaatsbepaling in de lucht, op zee of grote watervlaktes. Het wegenkaartmateriaal in het apparaat was duidelijk ondergeschikt. Net als de manier waarop je zo’n kastje op de motor moest monteren. Juist dat zorgde ervoor dat Eric en José Havinga een belangrijke voortrekkersrol gingen vervullen. Havinga: “Wat motornavigatie betreft loopt Nederland wereldwijd gezien echt voorop. Nergens rijden zoveel motorrijders met een navigatiesysteem op het stuur. In die beginjaren hebben we dus heel veel contact met Garmin gehad om vanuit de motorrijders-praktijk input te geven. Net zoals we ook meedachten over een universeel bevestigingsysteem op de motor, wat uitgroeide tot de nu algemeen toegepaste Ram-Mount met het bolletje op het stuur en de handzame klem. Uiteindelijk leidde dat tot de Garmin Streetpilot III, eigenlijk het eerste echte portable navigatiesysteem.” Naast het navigeren van A naar B bleek een belangrijk aspect van de eerste navigatie-generatie dat je ook een gereden route kon opnemen middels een track. En zo’n track kon je opslaan in je eigen computer en doorspelen aan vrienden of leden van de motorclub. Zo kon je dus een mooie gereden route delen met anderen. WayPoint zag ook daarvan al snel de toegevoegde waarde en startte al in die beginjaren de website www.gps.nl waar mensen hun track konden delen met anderen. Ook ontwikkelden we eigen software waarmee die track kon worden omgezet in een uitgeschreven routebeschrijving met eerste weg links, tweede weg rechts etcetera. Op die manier verzamelden we veel mooie motorroutes en groeide onze site uit tot een ontmoetingsplek en vraagbaak voor iedereen die meer over navigatie wilde weten. Eric Havinga werkte voorheen bij telecommunicatie-gigant Ericsson en die kennis kwam van pas toen Garmin de 2610 introduceerde; de eerste motornavigatie met touch-screen. Havinga: “Maar met motorhandschoenen aan bleek dat toch minder goed te werken, zodat wij in eigen huis een speciale cradle ontwikkelden waardoor de 2610 middels waterdichte toetsen en een menuknop was te bedienen. Bovendien was het door Ericsson collega Jaap Haartsen uitgevonden Bluetooth in opkomst en bouwden wij dat ook in onze cradle, voor een draadloze verbinding met de speakers in de helm. Ook ontwikkelden we in eigen huis complete kabelbomen voor de Garmin-montage. Eigenlijk leverde Garmin alleen het basisapparaat en maakten wij er bij WayPoint een echt motornavigatiesysteem van, inclusief motorspecifieke montagesteunen. Daardoor konden we als bedrijf enorm groeien, we hebben nu vijf vestigingen in Nederland en twee in België en er werken 22 mensen. En daarom verkopen we niet alleen de apparaten, maar hebben we ook een eigen technische service-afdeling voor reparaties en opbouw. Daarnaast geven we ook GPS-cursussen in onze vestigingen in Notter, Vessem, Moordrecht en Heerhugowaard maar bijvoorbeeld ook gecombineerd met een motorreis in het Sauerland (zie www.gps.nl/cursus).” WayPoint werd steeds meer de navigatiespecialist voor de recreatieve sector, met naast motorrijders ook veel wandelaars en fietsers en zag met name voor die laatste groepen dat de bestaande elektronische wegenkaarten in de navigatiesystemen niet meer voldeden, omdat juist die mooie kleine ‘binnendoorpaadjes’ er niet door de navigatie gevonden werden. Die kleine weggetjes staan wel op de elektronische wegenkaart, maar krijgen geen voorkeur omdat de navigatiesystemen van oorsprong zijn ontworpen voor een zo efficiënt mogelijke kortste of snelste route te berekenen. De volgende stap voor WayPoint was dus om eigen kaartmateriaal te ontwikkelen en daarbij kwamen de op hun site verzamelde routes en tracks enorm van pas. Door al deze duizenden routes op een wegenkaart te projecteren ontstond een hele nieuwe landkaart, waarbij juist de mooiste wegen om motor te rijden, te fietsen of te wandelen benadrukt werden. Dat leidde tot het programma OnRoute, een eigen elektronische wegenkaart waarbij dus niet langer de snelwegen het belangrijkste waren, maar juist de mooiste stuurweggetjes. Deze wegen kregen de hoogste prioriteit en het OnRoute-kaartmateriaal dat mensen in hun Garmin konden zetten voorzag duidelijk in een behoefte. Met de OnRoute motorkaart in je Garmin krijg je een mooie route zonder dat je eerst op de computer een mooie route moet samenstellen. Via www.onroute.nl/motoplus en de actiecode: MOTOPL13 is de OnRoute motorkaart nu 30 dagen gratis te proberen voor MotoPlus-lezers. Inmiddels is de Garmin motornavigatie geëvolueerd tot de Zumo-series en is ook TomTom een geduchte speler bij de motornavigatie geworden. Havinga: “De komst van TomTom heeft er in elk geval voor gezorgd dat navigatie veel bereikbaarder is geworden. Ten eerste moest Garmin zijn prijzen naar beneden bijstellen om in de race te blijven. Daarnaast zorgde TomTom voor meer gebruikersgemak en de intuïtieve bediening. Garmin is high-end en voor de echte hobbyist. Zo’n apparaat kan heel erg veel en is naar onze mening ook beter geschikt voor iemand die diepgaande routes uit wil zetten en wil delen met anderen. Maar daarvoor is wel kennis van elektronische kaarten, van programma’s en van computers nodig. Terwijl je met een TomTom iedereen op pad kunt sturen. De modale gebruiker kan daar beter mee overweg; het is meer ‘plug-and-play’. Dus zo uit de doos op de motor en rijden maar. Natuurlijk kan dat met een Garmin ook wel, maar de meeste motorrijders willen vaak meer dan alleen maar zo efficiënt mogelijk van A naar B rijden. Deze verschillende benaderingen tussen Tomtom en Garmin en tussen verschillende motorrijders is bijvoorbeeld ook de reden waarom wij een GPS liever niet verkopen via onze webshop. Sterker nog: je krijgt dan bij het plaatsen van een bestelling bij ons zelfs een pop-up in beeld met de vraag of je zeker weet dat je dit toestel wilt! Wij vinden namelijk dat bij elke GPS een goede persoonlijke uitleg hoort!” Ondanks de enorme ontwikkeling die de motornavigatie in minder dan 15 jaar heeft doorgemaakt, zijn de kenners het er over eens dat die ontwikkeling nog lang niet ten einde is. Havinga: “Afgezien van de steeds compactere afmetingen en betere inwendige accu’s gaan de ontwikkelingen nog steeds verder. TomTom heeft met zijn speciale knop voor ‘kronkelroutes’ een mooi item; de Garmin Zumo houdt bijvoorbeeld de servicemomenten van de motor bij. Voor de toekomt moet je vooral denken aan zogenaamde ‘connected devices’. BMW heeft daarin nu met hun optionele navigatie (een Garmin met een BMW-stickertje erop) een eerste stap gezet. Die navigatie is te bedienen vanaf het stuur en elke keer als je de navigatie aanzet, wordt ook het tijdklokje op de motor gesynchroniseerd met de exacte satelliettijd. Da’s nog maar het begin. Als straks de tank leeg raakt en het reservelampje gaat branden, laat de navigatie meteen een aantal benzinepompen langs je route zien. Technieken om je bandenspanning via de GPS te laten controleren zijn al beschikbaar. Ook zal track & trace een rol gaan spelen: het thuisfront kan dan op de computer zien waar jij rijdt. Of je laat de navigatie vast een berichtje naar huis sturen zodra je bijna thuis bent, zodat de aardappels aangezet kunnen worden. Als we nog wat verder denken, dan schakelt de navigatie straks automatisch de verlichting en verwarming in huis aan, zodra jij bijna thuis bent. En ik denk ook dat we head-up-display’s in auto’s krijgen, dat de navigatie dus wordt geprojecteerd op de voorruit. Of bij motorrijders: op de binnenkant van je vizier. Ook de combinatie van een navigatie en een dashboardcamera zit er wel aan te komen, denk ik. Garmin heeft zojuist haar actioncamera de VIRB bekend gemaakt. Deze camera is ook met een daarvoor geschikte Garmin GPS te bedienen. Steeds meer mensen filmen immers de weg die ze rijden, dus waarom zou je dat niet in één kastje stoppen?” Omdat naast navigatie ook communicatie momenteel steeds belangrijker wordt, is dat momenteel een sterk groeiende tak van WayPoint. Veel navigatiesystemen kunnen tegenwoordig worden gekoppeld aan je telefoon, om die weer draadloos te koppelen met de headset in je helm. Havinga: “Ook wat dat betreft maken we momenteel een enorme ontwikkeling door. De simpele intercoms om te kunnen praten met je passagier zijn in 10 jaar tijd vervangen door complete communicatiesystemen waarmee je telefoon, MP3 en navigatie aan elkaar kunt koppelen. En waarmee je draadloos met je duopassagier kunt praten, maar indien gewenst ook met een ander motorrijder. Of zelfs met een hele groep motorrijders waarmee je onderweg bent. Dergelijke communicatiesystemen op basis van Bluetooth vormen nog steeds een belangrijke specialisatie van WayPoint. Onlangs hebben we nog voor een grote motorimporteur geïnventariseerd wat er qua Bluetooth-communicatie allemaal mogelijk was met hun topmodel. Dat bleek namelijk zo omvangrijk dat zij zelf en hun dealers daar eigenlijk niet meer uit kwamen. Wij hebben toen alle mogelijkheden van het systeem in kaart gebracht en een cursus gegeven aan alle dealers. Net als navigatie zijn ook de communicatiesystemen steeds ingewikkelder en omvangrijker, zodat de klant door de bomen het bos bijna niet meer zal zien. Kijk en dan nemen we als WayPoint zo iemand graag bij de hand om hem letterlijk en figuurlijk de juiste weg te wijzen.” [[bijschriften]] 1 José en Eric Havinga en Ruud Schut zijn de drijvende krachten achter navigatie- en communicatiespecialist WayPoint. 2 Navigatiesystemen te kust en te keur. 3 Voor veel motoren wordt een specifieke montagesteun geleverd. 4 Het bedrijf heeft een eigen technische service-afdeling voor reparaties en opbouw. 5 Naast navigatie is WayPoint ook hofleverancier voor headsets en actioncamera’s. 6 Als importeur van Wolfcamper biedt WayPoint ook vrijetijdskleding en kampeerartikelen aan.

Lees meer over

BMW

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW CE 02

Eerste Test BMW CE 02

29 februari, 2024

Het is geen motor, maar ook geen scooter. Nee, de elektrische CE 02 van BMW is een heuse ‘eParkourer’: een ...
Toptest BMW R1300GS

Toptest BMW R1300GS

1 februari, 2024

De nieuwe BMW R1300GS treedt in de voetsporen van de succesvolle 1250 en moet vooral qua sportiviteit nieuwe ...
Duurtest eindverslag BMW S1000RR

Duurtest eindverslag BMW S1000RR

10 januari, 2024

Een gemeten topvermogen van 214 pk, een koppelkromme als van een dikke 1.300 en dat uit 999 cc. De S1000RR met ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-