+ Plus

Warmdraaien MotoPlus 22-2008

Op 1 november lieten we onze ‘noppentester’ Eric Verhoef met een nieuwe BMW G450X van start lieten gaan in een ONK enduro. Waar kun je een wedstrijdmachine immers beter testen als in een wedstrijd? Eric was erg gemotiveerd, de G450X perfect klaargemaakt door BMW-dealer Bert Duursma, de fotografen stonden klaar en om 9.53 uur sprong de BMW op het startpodium aan bij de eerste druk op de knop. Het kon beginnen. De parkeerbonnen die een overijverige veldwachter terplekke uitdeelde aan de in de berm geparkeerde auto’s (alvast van harte: op zoveel scherpzinnigheid op een miezerige zaterdagochtend moet bijna promotie volgen) konden de stemming niet verpesten: dit werd vast een hele leuke reportage in MotoPlus!Vooraf was Verhoef vrolijk als altijd, maar toch ook wat gespannen: “Ik ben erg benieuwd naar de BMW. Toen ik om zes uur vanochtend thuis wegreed, dacht ik nog ‘Waar ben ik nu weer aan begonnen?’ Was ik ook nog mijn bodyprotector vergeten, dus nog maar snel gedraaid om die op te pikken. Ik heb geen boze plannen en ga zeker rustig beginnen, maar je weet het nooit, het blijft motorsport!” Dat zou later blijken…De eerste ronde verliep perfect en Eric zat met zijn tijden in de klassementsproeven vooraan. “Ik moest er wel weer even inkomen. In de eerste proef werd ik nog een beetje verrast door een springheuvel, maar gelukkig ging het goed. In de proef in het beruchte zandgat zaten er veel vast en moest ik echt slalommen rond ingegraven motoren. Ik denk dat mijn tijden best goed zijn. Ik moest wel wennen aan de BMW G450X. De vering heb ik onderweg al iets bijgesteld. Het blok is door die injectie heel direct; bij een carburateur komt het vermogen er soepeler in. Maar als je er op ingespeeld raakt, voelt het erg goed aan. Dan kun je hem mooi op het gas rijden. En sterk dat’ie is voor een 450, echt een beer. De zitpositie is trouwens opvallend goed. Ondanks dat het toch een heel bijzondere machine met veel nieuwe technieken is, voelt hij meteen vertrouwd aan en je kunt er zo mee wegrijden.”Nog geen tien minuten later ging het mis: in de vierde proef mistte Eric een bocht en raakte vol een boom, waarbij zijn rechterbovenbeen klem kwam te zitten tussen boom en machine en brak. Een hard gelag voor de immer opgewekte Verhoef, zeker met de Dakar-rally (waarin hij ditmaal als navigator naast Erik van Loon in een VW-buggy zit) in het verschiet. Eric werd met een ziekenauto afgevoerd, daarna ging er een soort radiostilte in werking.[[streamer]]IK HEB HIER NOG EEN MOOIE FOTO VOOR BIJ DE TEST IN HET BLAD: EEN RÖNTGENFOTO VAN MIJN GEBROKEN BEEN! Een uurtje later ging mijn telefoon: “Hè, met Eric Verhoef. Zijn de foto’s vandaag gelukt? Anders heb ik hier ook nog een mooie foto voor bij de test in MotoPlus: een röntgenfoto van mijn gebroken been, hahaha. Ik lig nu te wachten op de gang tot ik de operatiekamer in ga, dan wordt er meteen een pin in gezet. Volgens de arts komt het wel goed. Jammer dat het zo loopt. We riepen vanochtend nog dat zoiets altijd kan gebeuren in de motorsport. Ik schoot in een snelle bocht over het spoor en kreeg hem niet meer gecorrigeerd. Ik kwam vol op die boom. O, de deuren van de operatiekamer gaan open en ik moet naar binnen. De groeten en vertel iedereen maar dat we bij MotoPlus alles altijd heel grondig testen, hahaha!”De anderhalf uur durende operatie verliep goed en een dag na de operatie werd al begonnen met voorzichtige fysiotherapie. Vanaf deze plek rest mij niets anders dan hem voorspoedig herstel toewensen. Gelukkig heeft zijn altijd goede humeur er niet onder geleden!Eric Bulsink Hoofdredacteur MotoPlus[[BU]]Eric Verhoef reed in het kader van een ultieme test voor MotoPlus met de BMW G450X mee in een ONK-wedstrijd. Helaas raakte hij in een klassementsproef een boom en brak zijn rechterbovenbeen.

Lees meer over

BMW

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW CE 02

Eerste Test BMW CE 02

29 februari, 2024

Het is geen motor, maar ook geen scooter. Nee, de elektrische CE 02 van BMW is een heuse ‘eParkourer’: een ...
Toptest BMW R1300GS

Toptest BMW R1300GS

1 februari, 2024

De nieuwe BMW R1300GS treedt in de voetsporen van de succesvolle 1250 en moet vooral qua sportiviteit nieuwe ...
Duurtest eindverslag BMW S1000RR

Duurtest eindverslag BMW S1000RR

10 januari, 2024

Een gemeten topvermogen van 214 pk, een koppelkromme als van een dikke 1.300 en dat uit 999 cc. De S1000RR met ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-