+ Plus

Warmdraaien MotoPlus 11-2010

Het waren twee berichtjes van niets, zowel in de Telegraaf als in de Gelderlander editie Achterhoek. Een paar regels waarin melding werd gemaakt van een dodelijk ongeval: een motorrijder botste donderdagmiddag 20 mei in een onoverzichtelijke bocht op een smal weggetje in de buurt van Aalten tegen een tegemoetkomende graafmachine en was op slag dood. Het liefst kijk je als motorrijder snel over dit soort berichtjes heen en ga je over tot de orde van de dag. Eigenlijk hebben we zelfs een soort ingebouwd afweerschild tegen dit soort nieuws.Het bericht sprak over een 54-jarige man uit Amstelveen en welbeschouwd was hij op steenworp afstand van onze MotoPlus-redactie verongelukt. Toch duurde het nog tot de volgende ochtend tot het me door een kort telefoontje ineens wel raakte als een mokerslag. Die motorrijder was namelijk onze columnist Maarten Siffels; hij maakte op deze mooie dag – toerend door de Achterhoek – één van zijn laatste ritjes op de RSV1000R Factory, aangezien hij een nieuwe Aprilia RSV4R had gekocht. Ongetwijfeld was hij ook onderweg naar ons, zo werd nieuws waar je normaal vlug overheen leest opeens ons nieuws; nieuws waarvan je buik samenkrimpt.Een paar dagen na het verschijnen van de eerste MotoPlus in februari 2006, leerde ik Maarten kennen. Hij vond het prachtig waarmee we begonnen, zag de meerwaarde van de Motorrad-samenwerking direct in, maar gaf aan dat hij tussen al dat serieuze nieuws best graag een column in MotoPlus zou zien, ter verstrooiing. En Maarten had recht van spreken; hij was een fanatieke motorrijder èn een echte mediaman. Hij was onder meer hoofdredacteur van Cosmopolitan en Ouders van Nu geweest en tegenwoordig Creative Director Online bij de KRO.In nummer 3/2006 stond Maarten dus met zijn eerste column en eerste foto in MotoPlus. Vanaf dat moment beschreef hij maandelijks op geheel eigen humoristische wijze en met de nodige kwinkslagen zijn kijk op de motorwereld en deed hij verslag van zijn motoravonturen. 52 columns lang liet hij ons genieten en hield hij ons motorvolk af en toe een hele grote spiegel voor. Daarbij gaf hij ook een behoorlijke inkijk in zijn persoonlijke leven; met zijn dood verliest eigenlijk elke MotoPlus-lezer motormaatje Maarten, want we reden immers allemaal met hem mee door het Zwarte Woud en door de Vogezen. En we waren er allemaal getuige van dat hij op latere leeftijd het circuit ontdekte en zijn knie tegen het asfalt reed. Ook zagen we dat hij van de gematigde BMW R1100S doorschoof naar een heftige Aprilia RSV4R. Column 53 had hij een paar dagen voor zijn tragische dood gemaild, ‘Afscheid van mijn dealer’ staat erboven. Na overleg met de nabestaanden is die laatste column als eerbetoon te lezen op pagina 57. En nu is het een column waar je hart van overslaat: alsof hij vlak voor zijn dood zijn eigen motorleven alvast even keurig voor ons op een rijtje heeft gezet…We zullen nooit weten hoe het zo vreselijk mis heeft kunnen gaan, daar op dat bochtige, lommerrijke landweggetje. Twee tellen eerder of twee tellen later en hij was die graafmachine op een open, overzichtelijk wegdeel tegengekomen. Wat we wel weten is dat we in Maarten een geweldig fijn en innemend mens met vaste waarden, veel humor en veel kennis van zaken verliezen. Ik wens zijn vrouw, zoon en verdere nabestaanden dan ook alle sterkte om dit zware verlies te kunnen dragen.Eric Bulsink,Hoofdredacteur MotoPlus[bijschrift]Maarten Siffels, een paar dagen voor zijn dood, trots poserend tussen zijn oude Aprilia RSV1000R en nieuwe RSV4R.

Lees meer over

BMW

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW CE 02

Eerste Test BMW CE 02

29 februari, 2024

Het is geen motor, maar ook geen scooter. Nee, de elektrische CE 02 van BMW is een heuse ‘eParkourer’: een ...
Toptest BMW R1300GS

Toptest BMW R1300GS

1 februari, 2024

De nieuwe BMW R1300GS treedt in de voetsporen van de succesvolle 1250 en moet vooral qua sportiviteit nieuwe ...
Duurtest eindverslag BMW S1000RR

Duurtest eindverslag BMW S1000RR

10 januari, 2024

Een gemeten topvermogen van 214 pk, een koppelkromme als van een dikke 1.300 en dat uit 999 cc. De S1000RR met ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-