+ Plus

Warmdraaien MotoPlus 03-2008

Buurmans gras is altijd groener, al blijkt het bij nader inzien ook aan de andere kant van de heg niet alles goud wat er blinkt. Dat ontdekte ik afgelopen week weer eens aan de hand van twee ‘auto-ervaringen’. Vanuit de motorbranche kijken we wel eens jaloers naar de autowereld, waar alles mooier en groter lijkt, maar waar uiteindelijk ook enkel de kille zakelijkheid regeert.Op weg naar de Motorsalon in Brussel ontdekte dat onze zwaar beladen MotoPlus-VW-bus verre van goed remde, nadat ik met het zweet in de handen een noodstop op de Antwerpse ring moest maken. En alhoewel er volgens de APK-keurmeester nog geen twee maand geleden helemaal niets mis was met de remmen, begon ik behoorlijk aan zijn woorden te twijfelen. Terug in Nederland dus zelf de bus maar eens op de krik gezet en de voorwielen eraf geschroefd, om te constateren dat de remschijven echt ver heen waren. Maar het vinden van nieuwe remschijven bleek geen enkel probleem: al eerste de beste automaterialenzaak was het al raak. Daar pakten ze blindelings twee echte Brembo-remschijven voor een Volkswagen LT uit het schap. Enorm dikke, geventileerde 270 mm schijven. OEM-onderdelen zelfs, volgens het opschrift op de doos. Wat dus betekent dat je exact dezelfde Brembo-schijven bij de VW-dealer ook in een VW-doosje kunt kopen.Toen ik de schijven zag, hield ik nog even mijn hart vast voor de prijs, maar dat bleek niet nodig. Met de standaard-korting eraf kostten ze 40 euro per stuk! Kijk daar kun je mee thuiskomen. Zeker weten dat ik voor willekeurige voorremschijven voor een motorfiets vier à vijf keer zoveel kwijt was geweest. Tja, dat zijn dan van die momenten dat je als motorrijder toch wel een beetje jaloers kunt worden op de autowereld. Ik weet het: de productieaantallen groter en er lijkt iets meer sprake van standaardisatie, zodat dit soort slijtagedelen ook nog op meerdere merken en modellen tegelijk toegepast worden, waardoor de prijs kan dalen. Maar toch: vier tientjes voor een vette geventileerde remschijf? Kom daar maar eens op bij de motorzaak…Maar nog geen drie dagen later was ik alweer genezen, toen ik een H7-lampje voor mijn auto nodig had. En aangezien ze die bij het tankstation alleen per twee verkochten en ik toch in de buurt was, draaide ik maar even langs de ‘local-dealer’ van mijn blauw-witte merk (je kent ze wel, ze maken ook boxermotoren).Toen ik de felverlichte showroom inliep, kreeg ik al zo’n onheilspellend gevoel. En de diepe zucht van de drie mensen achter de balie bezorgde me zelfs een soort schuldgevoel. Ja sorry, hoe kon ik inderdaad ook zo stom zijn om hier zomaar binnen te lopen. Om 17.05 uur! Of ik niet wist dat het magazijn om 17.00 uur sloot. Een lampje, nu nog? Kom nou! Morgenvroeg was ik de eerste…Met stomheid geslagen droop ik af. Dit was toch dezelfde garage waar ik een paar jaar geleden met alle egards werd behandeld en voorzien van een bosje bloemen de showroom uit reed. Die ‘vriendelijkheid’ was veranderd in kille zakelijkheid. Het zal ook best niet meevallen om tegenwoordig een autodealerbedrijf draaiende te houden, maar om nu om 17.05 uur al geen lampje meer te kunnen leveren…Nee, dan laat mij maar lekker in de motorwereld vertoeven. Waar mensen achter de balie tenminste begrijpen dat zonder dat lampje of dat koppelingshendel of die remblokken jouw geplande motorweekend in het water valt. Natuurlijk, ook de motorbranche wordt professioneler, maar ik ken gelukkig nog voldoende motorbedrijven waar je in geval van nood zelfs na sluitingstijd terecht kunt. En waar dat ene kleine niet-leverbare onderdeeltje desnoods even van die motor uit de showroom ‘geleend’ wordt om iemand uit de brand te helpen. Heerlijk toch. Als je daaraan denkt, betaal je met een lachend gezicht iets meer voor je onderdelen. Gewoon omdat er voor en achter de balie dezelfde taal wordt gesproken…Eric Bulsink[bu]Twee remschijven voor een VW-bus zorgden voor een jaloers gevoel naar de autowereld toe. Maar dat gevoel verdween als sneeuw voor de zon toen de BMW-autodealer om vijf over vijf geen lampje meer wilde leveren…[[bilder]]1 x Bremsscheibe und 1 x Lampe freistehend plazieren

Lees meer over

BMW

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW CE 02

Eerste Test BMW CE 02

29 februari, 2024

Het is geen motor, maar ook geen scooter. Nee, de elektrische CE 02 van BMW is een heuse ‘eParkourer’: een ...
Toptest BMW R1300GS

Toptest BMW R1300GS

1 februari, 2024

De nieuwe BMW R1300GS treedt in de voetsporen van de succesvolle 1250 en moet vooral qua sportiviteit nieuwe ...
Duurtest eindverslag BMW S1000RR

Duurtest eindverslag BMW S1000RR

10 januari, 2024

Een gemeten topvermogen van 214 pk, een koppelkromme als van een dikke 1.300 en dat uit 999 cc. De S1000RR met ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-