+ Plus

Vergelijkingstest Ducati Hypermotard 1100 – KTM 990 Supermoto

Scherpe kanten of vloeiende lijnen: met de Hypermotard 1100 en de 990 Supermoto interpreteren Ducati en KTM niet alleen de optische uitstraling van een Supermoto V-twin, maar ook de techniek daarvan.Nog steeds loop je te twijfelen. Was het wel in orde om het spaargeld te offeren en het familieberaad te omzeilen? Was het niet op zijn minst zinvol geweest met een pietsje meer verstand te investeren? In een allrounder, een toerbuffel of in een voordelige occasion?Maar er is geen weg terug, het kon gewoonweg niet anders. Bijna dertien mille pleite. En toch heb je er geen moment spijt van. Want rede en verstand hadden je immers nooit dit geweldige gevoel bezorgd. Die voorpret zodra je de garagedeur open doet, zodra je de eerste zonnestraal op je machine ziet vallen en je elke keer in je gevoel wordt bevestigd: dit is het! Precies, dat gevoel dus!Ducati bevestigt het weer eens. Met een magnifiek gevoel voor styling heeft deze begerenswaardige Italiaan zich verzekerd van jouw verlangen. Over smaak valt niet te twisten zeggen ze, maar de optische verschijning van de Hypermotard 1100 maakt vrijwel iedereen razend enthousiast.KTM stelt zich op dit punt iets nuchterder op, zo lijkt het op het eerste gezicht. In werkelijkheid weet de 990 Supermoto net zo goed zijn weg naar de harten van potentiële liefhebbers te vinden. Maar wel een andere weg. Want het is juist de consequente techniek zonder verdere opsmuk waarmee je hier het terrein van het normale verstand verlaat en pure opwinding ervaart die al jarenlang het credo is van de fabrikant: Ready to Race. Oftewel: gaan met die banaan!En daarbij toont de Oostenrijker zich bij nadere beschouwing eigenlijk zelfs wat gestileerder dan zijn Italiaanse concurrent. Of het nu gaat om het spatbord, stuurkuipje, tank of spiegel, het toegeven aan de bekende KTM-eigen hoekige verschijning is alomtegenwoordig en veel massiever dan de fijntjes gedoseerde aankleding met zijn zacht verlopende voorspoiler en tankbekleding van de Ducati.De KTM laat wat betreft zijn identiteit geen enkele ruimte voor twijfels. Neemt zijn berijder in ontspannen houding op zijn rug. Als de 17 inch wielen de zithoogte niet tot een acceptabele 875 millimeter terug hadden gebracht zou de Supermoto zomaar voor een offroad kunnen doorgaan met zijn hoge balhoofd, zijn comfortabele buddy en zijn ontspannen kniehoek. De op deze manier erg goed ondergebrachte berijder voelt zich ook met het asfalt vertrouwd. Laat zich bovendien, met een veerweg van 200, respectievelijk 210 millimeter comfortabel afgeveerd over matig wegdek en door slingerende bochten leiden. Hij heeft het misschien niet eens in de gaten hoezeer de sportieve geest bezit van hem neemt. Hoe hij steeds weer de vertragingskrachten gebruikt, hoe in scherpe bochten het bovenlichaam zich richting voorwiel begeeft, hoe de greep op de superlichte koppeling en de perfect te doseren voorrem tot een speelse vingeroefening wordt. Zelfs het temmen van deze beresterke (121 pk), wervelende korteslagmotor wordt binnen de kortste keren een feestelijk spel.Dit geldt zelfs bij wat minder sportief toeren op het platteland. Dan gaat de 990 in freewheel-mode, geeft zijn berijder een heel behoorlijk zitcomfort en het genot van een gecultiveerd lopende motor. Die eigenschappen maken van deze 990 Supermoto zowaar een alleszins geschikte reismotor. Niet voor niets biedt KTM voor deze sportfiets extra’s als bagagetassen en een hoger windscherm aan. Onder deze nagenoeg perfecte omstandigheden is het wel jammer dat de injectie van de 990 toch wat minder vloeiend reageert dan de carburateurs op de voorgaande 950 Supermoto. Evenals het door de veranderde stuurgeometrie in aanleg aanwezige gevoel om een beetje in krappe langzame bochten te vallen. Geen drama, maar wel vermeldenswaardig.KTM laat bij deze Supermoto zien hoe alle details in dienst staan van het goedgelukte totaalbeeld. Het stabiele buizenframe, het strakke achterframe, de gebogen radiator, het compacte motorblok, de zich daar tegen aan vleiende olietank of de goed opgeborgen elektronica; alles is doordacht en werkt prima.Alleen de tamelijk matte kunststofdelen herinneren nog aan de offroad roots van de KTM. De corpulente tank (nu 19 liter in plaats van eerder 17,5) had echter best wat bescheidener mogen zijn. Maar de plaats voor een wat decenter ondergebrachte benzinevoorraad wordt al ingenomen door het luchtfilter van de 75º V-twin. Heel anders is de in hoogglans gelakte Ducati. Alleen al het smalle silhouet van de (ver onder de buddy doorlopende) 12,4 liter benzinetank getuigt van een totaal andere ruimtelijke opvatting. Het rijwielgedeelte werd grotendeels van de Multistrada-allrounder overgenomen en kreeg – in tegenstelling tot de S-variant – een Sachs in plaats van een Ölins achterschokbreker, gegoten in plaats van gesmede wielen, Bridgestone in plaats van Pirelli banden, kunststof kappen in plaats van carbon en normale remklauwen in plaats van dure ééndelige exemplaren. Dat alles vind zijn weerslag in de prijs: hij is ruim 2000 euro goedkoper dan zijn edele zuster, de Hypermotard 1100S.De Hypermotard oogt elegant en distantieert zich binnen het wereldje van de supermoto’s toch wel van de offroad-erfenis. Hij offert ook bewust een paar centimeters bodemspeling op ten gunste van een geringere zithoogte en geeft door zijn hoge achterkant, lage balhoofd en het rechte stuur een duidelijk op sportieve wegmachines gelijkend rijgevoel. De keerzijde van de medaille: deze configuratie zorgt er wel voor dat de berijder veel te veel naar voren, richting stuur glijdt. Daardoor ben je op de Hypermotard vooral bezig naar een betere, iets meer naar achteren geplaatste zitpositie te zoeken. Maar al met al wen je er wel aan.Welluidend ronkt de met 1.079 cc inhoud grootste luchtgekoelde V-twin uit Bologna. De als vanzelfsprekende soevereiniteit waarmee het lange slagblok aan het werk gaat maakt indruk en suggereert veel meer power als de gemeten 88 pk. Het rijplezier op de Hypermotard wordt duidelijk bepaald door de gecultiveerde en toch wat woeste performance. Elk recht stuk – hoe kort ook – waar je zo naar de volgende bocht had kunnen freewheelen, nodigt op de Hypermotard toch uit om even geestdriftig het gas los te draaien en een machtige, door het heerlijke V-twingeluid begeleide, sprint te ervaren. Dat de acceleratie boven de 6.000 toeren wat aarzelend wordt, neemt niemand hem door het fantastische koppel van onderuit kwalijk.De Hypermotard kent wel een enigszins wankel stuurgedrag: in scherpe bochten moet je duidleijk tegendruk leveren, om te verhinderen dat het voorwiel gevoelsmatig doorslaat, de bocht in. Het is het gevolg van een ietwat overtrokken uitvoering van alle details van het rijwielgedeelte, om deze machine extra handelbaar te maken. In vergelijking met de sowieso al erg handelbare KTM is de Ducati nog eens 55 millimeter korter, de voorvork staat bijna een graad steiler en ook de naloop valt tien millimeter korter uit. Al met al lijkt de Hypermotard een klein beetje doorgeschoten op dit vlak: er zijn al dealers die de Hypermotard wat aanpassen middels een aangepaste voorvork en achtervering, zodat de machine minder nadrukkelijk op zijn neus staat en ook een iets ‘gemoedelijker’ stuurkarakter krijgt. Daarnaast – dat moet gezegd – rehabiliteert de Italiaan zich met formidabele remmen, bescheiden benzineverbruik en acceptabel veercomfort. Apropos remmen: dat de remmen van de standaard Hypermotard zich veel subtieler laten bedienen dan de overagressieve stoppers in de S-versie vindt zijn oorzaak in de remblokken. In de S-verzie zijn de gesinterde blokken van de 1098 gebruikt en dat is wat veel van het goede. Dan doen de normale blokken van deze gewone Hypermotard het echt een stuk beter.Over het geheel genomen moet de Ducati Hypermotard ten opzichte van de KTM 990 het onderspit delven. De Hypermotard is ook net niet consequent genoeg, op geen enkel vlak. Enerzijds de zitpositie van sportfiets, anderzijds 84 pk uit 1.079 cc. Enerzijds hoogwaardige details als de beeldschone éénzijdige achterbrug en de fraaie filigreine wielen, anderzijds roestende floaters van de remschijven en roestende cilinderkopbouten. Daarbij gaan designhighlights als de inklapbare spiegels en handgreep voor de duopassagier ook nog echt ten koste van het praktische nut.Als het verstand dus een oordeel moet vellen, dan wint de KTM 990 Supermoto. Die biedt technisch meer en kost hetzelfde. Maar zoals we dit verhaal al begonnen, sommige motoren koop je nu eenmaal niet met je verstand. Dat verstand heeft namelijk altijd het nakijken als er een innerlijke stem roept: ik wil die en alleen die!———————————————————————————————————————————[BU bei Bilder auf Seite 40 – links]Van goede styling is bij de KTM zeker sprake, zonder dat echter de functionaliteit uit het oog wordt verloren. De massieve aluminium achterbrug, het dynamodeksel, de sticker onder de buddy met vering-instellingen en het functionele rempedaal duiden op een rechtlijnigheid waarbij alle details ondergeschikt zijn gemaakt aan het geheel. Ready to race dus![BU bei Bilder auf Seite 41 –rechts]Als vormen zouden kunnen spreken, zou het in het Italiaans zijn. De Ducati krijgt het voor elkaar met weinig elementen veel emoties op te roepen. De wielen, het knalrode buizenframe, de stuurkappen met inklapbare spiegels, werkelijk alles schreeuwt het uit: Ik ben een Ducati. Als je een vette supermoto zoekt, kun je dus niet om de Hypermotard heen![[weitere BU’s]]Dichtbij elkaar of ver uiteen: zelfs de achteraanzichten zijn totaal verschillend.Zelfs de achterveer is uitgevoerd in KTM’s huiskleur oranje. En op de tankdop ontbreekt het logo niet.Schijn bedriegt: de gele achterveer is van Showa en niet van Öhlins. Maar zelfs de tankdop is mooi.Technische datenTECHNISCHE GEGEVENS DUCATI HYPERMOTARD 1100Motor luchtgekoelde tweecilinder-viertakt 90º V-motor, één bovenliggende, door tandriem aangedreven nokkenas en twee kleppen per cilinder, wetsumpsmering, injectie Ø 45 mm, geregelde katalysator, dynamo 520 W, accu 12V/10Ah, hydraulisch bediende droge meerplaats koppeling, zesversnellingsbak, O-ring ketting (42:15).Boring x slag 98,0 x 71,5 mmInhoud 1079 ccCompressie 10,5 op 1. Max. vermogen 62,0 Kw (84 pk) bij 7.500 tpmMax. koppel 94 Nm bij 4.750 tpmRijwielgedeelte stalen buizenframe, motorblok als dragend deel, volledig instelbare upside-down voorvork Ø 50 mm, éénzijdige aluminium achterbrug met volledig instelbare monoschokbreker en hevelsysteem, dubbele schijfrem voor Ø 305 mm met radiale vierzuiger remklauwen, enkele schijfrem achter Ø 245 mm met tweezuiger remklauw.Alumunium gietwielen 3,50 x17; 5,50 x 17Bandenmaat 120/70ZR17; 180/55ZR17Banden testmotor Bridgestone BT 014Maten en gewichten wielbasis 1.455 mm, balhoofdhoek 66,0º graden, naloop 100 mm, veerweg v/a 165/141 mm, zithoogte 855 mm, rijklaar gewicht met volle tank 196 kg, max. belading 194 kg, tankinhoud 12,4 liter.Garantie twee jaarOnderhoudsintervallen 12.000 kmKleuren roodPrijs NL € 12.891,- / B € n.n.b.INFO NEDERLAND EN BELGIЁ Ducati North Europe, tel. +31 (0)70-301 73 99, www.ducati.nl TECHNISCHE GEGEVENS KTM 990 SUPERMOTOMotor watergekoelde tweecilinder viertakt 75º V-motor, twee kettingaangedreven bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder, drysump-smering, injectie Ø 48 mm, geregelde katalysator, dynamo 450 W, accu 12V/11Ah, hydraulisch bediende natte meerplaats koppeling, zesversnellingsbak, X-ring ketting (41 : 17).Boring x slag 101,0 x 62,4 mmInhoud 1.000 ccCompressie 11,5 op 1Max. vermogen 85,0 Kw (116 pk) bij 9.000 tpmMax. koppel 97 Nm bij 7.000 tpmRijwielgedeelte stalen buizenframe, motor als dragend deel, volledig inetslbare upside-down voorvork Ø 48 mm, aluminium achtervork met volledig instelbare monoschokbreker, dubbele schijfrem voor Ø 305 mm met radiale vierzuiger remklauwen, enkele schijfrem achter Ø 240 mm met dubbelzuiger remklauw.Aluminium gietwielen 3,50 x 17; 5,50 x 17Banden 120/70ZR17; 180/55ZR17Banden testmotor Pirelli Scorpion SyncMaten en gewichten wielbasis 1.510 mm, balhoofdhoek 65,1º, naloop 110 mm, veerweg v/a 200/210 mm, zithoogte 875 mm, rijklaar gewicht met volle tank 208 kg, max. belading 192 kg, tankinhoud 19,0 liter.Garantie twee jaarOnderhoudsintervallen 7.500 kmKleuren zwart, oranje,Prijs NL € 12.881,- / B € 11.650,-INFO KTM Nederland, tel. 024-328 7788, www.ktm.nlINFO BELGIË KTM BELGIUM S.A., tel. +32 (0)10-471 140, www.ktm.be——————————————————————————————[Motoplus Messungen]Motoplus Metingen Rijprestaties DUCATI KTMKTMTopsnelheid km/uur 215 220Acceleratie 0 – 100 km/uur s 3,6 3,70 – 140 km/uur s 6,7 5.60 – 200 km/uur s 18,5 11,9 Doortrekken 50 – 100 km/uur s 4,4 4,2100 – 140 km/uur s 4,4 4,1140 – 180 km/uur s 6,8 5,2 Afwijking snelheidsmeter Effectief (bij 50/100) 47/95 47/96 Brandstofverbruik Benzine Euro 95 Euro 95Buitenwegen lite 1 op 20,8 1 op 16,9Met 130 km/uur liter/ 1 op 16,6 1 op 16,6 Actieradius km 258 322[Texte bei Leistungsdiagramm Seite 46 rechtsoben][üeber Diagramm]VERMOGENSGRAFIEK¹Sinds de overgang naar injectie van de KTM (de 950 had nog 101 pk) spelen de beide motoren qua topprestaties niet meer in dezelfde divisie. Toch compenseert de Ducati dit enigszins door zijn geweldige koppel onderin en in het dagelijkse gebruik mis je bij de Hypermotard de pk’s ook niet echt.KTM 990 Supermoto88,8 kW (121 pk) bij 9.300 tpm101 NM bij 7.000 tpmDucati Hypermotard 110065,0 kW (88 pk) bij 7.600 tpm99 Nm bij 4.900 tpmKoppel in NmVermogen in kW/pkMotortoerental x 1000 tpm[im grauen Teil ganz unten]¹ Vermogen aan de krukas, metingen op een Dynojet 150 vermogensmeetbank, gecorrigeerd naar 95/1 EG-richtlijn, maximale afwijking +/- 5%[Texte bei Punktewertung]De Ducati geeft zich hier nauwelijks bloot, blinkt uit met soevereine trekkracht van onderuit, soepel schakelende aandrijving en verfijnde manieren. Maar tegen de pure kracht van maar liefst 121 pk van de KTM speelt hij toch een verloren partij. Temeer ook omdat de KTM zijn krachten zeer homogeen afgeeft.Winnaar motor: KTM 990 SupermotoMeer disharmonie als bij het rijwielgedeelte van de Hypermotard zal je nauwelijks vinden. Het wankele stuurgedrag irriteert enorm in de praktijk, er zijn te extreme keuzes gemaakt. Wel is de verhouding tussen sportieve power en uitgebalanceerd comfort door de afstelling van de vering nagenoeg perfect. Bij de KTM zijn twee woorden voldoende met betrekking tot het rijwielgedeelte: grote klasse!Winnaar rijwielgedeelte: KTM 990 SupermotoSupermoto’s zouden geen motoren zijn voor dagelijks gebruik zijn? Helemaal verkeerd ingeschat, want met name de KTM weet te overtuigen met goede ergonomie, mooie afwerking en een stevige actieradius. Ook op de Hypermotard zorgt de rechte zitpositie voor sympathie, al is het vervelend dat je steeds naar voren glijdt.Winnaar praktijk: KTM 990 SupermotoABS zal je in het Supermotowereldje niet aantreffen; zonde eigenlijk. Maar de remmen van de KTM laten zich wel perfect doseren. De Ducati kent een duidelijk oprichtmoment bij het remmen in een bocht.Winnaar veiligheid: KTM 990 SupermotoTot slot toch nog winst voor de Ducati! En wel dankzij de gunstige inspectie- en onderhoudskosten en het keurige brandstofverbruik.Winnaar kosten: Ducati Hypermotard 1100Winnaar prijs-kwaliteitverhouding: de KTM 990 SupermotoEen acht voor de KTM, dat zit dus wel goed. De V-twin scoort er zelfs beter mee dan de 7,4 van zijn kleine broertje, de ééncilinder 690 SM.MOTOPLUS CONCLUSIE1. KTM 990 SupermotoDe KTM weet wat hij wil en kan bovendien nog veel meer. Dichter bij de perfecte Supermoto komt op dit moment geen enkele andere motorfiets. Een echt hebbeding!2. Ducati Hypermotard 1100Zo vloeiend als zijn vormgeving is, zo labiel is zijn karakter. Zijn zitpositie en rijgedrag zijn verbazingwekkend. Maar het blok is waanzinnig en in zijn geheel is ook de Hypermotard een hebbeding![ Motorrad Punktewertung]Motoplus Puntentelling Max. aantal punten Ducati KTM Motor Doortrekken 40 25 28Acceleratie 40 22 28Topsnelheid 30 15 17Motorkarakteristiek 30 22 26Aanspreken 20 15 13Lastwissel 20 11 13Draai-eigenschappen 20 11 10Koppeling 10 6 8Schakelen 20 14 13Versnellingsbak spatiëring 10 7 8Starten 10 7 8Totaal 250 155 172 Rijwielgedeelte Handelbaarheid 40 31 30Stabiliteit in bochten 40 25 29Stuurgedrag 40 23 31Feedback 10 7 8Mogelijke hellingshoek 20 15 17Rechtuitstabiliteit 20 13 13Veerinstellingen voor 20 15 16Veerinstellingen achter 20 15 14Instelmogelijkheden rijwielgedeelte 10 6 6Veercomfort 10 5 6Rijeigenschappen met duo 20 13 14Totaal 250 168 184 Praktijk Ergonomie rijder 40 25 31Ergonomie passagier 20 11 9Windbescherming 20 2 2Zicht 20 9 12Lichtopbrengst 20 10 12Uitrusting 30 9 10Hanteerbaarheid 30 20 19Opbergmogelijkheden 10 1 3Maximale belading 10 6 6Theoretische actieradius 30 14 19Afwerking 20 15 16Totaal 250 122 139 Veiligheid Remwerking 40 29 33Remdosering 30 22 27Remmen met duo/fading 20 13 15Oprichten bij remmen 10 4 8ABS werking 20 0 0Stuurslaan 20 14 16Grondspeling 10 8 9Totaal 150 90 108 Kosten Garantie 30 17 17Verbruik (secundaire weg) 30 20 15Inspectiekosten 20 19 8Onderhoudskosten 20 12 9Totaal 100 68 49 Totaalsom 1.000 603 652Plaats 2 1Rapportcijfer Prijs-kwaliteitverhouding 1,0 2,7 2

Gerelateerde artikelen

Eerste Test KTM 390 Duke

Eerste Test KTM 390 Duke

28 maart, 2024

De KTM 390 Duke is sinds de lancering in 2013 wereldwijd gezien het best verkopende KTM model. Gedurende dat ...
Eerste Test KTM 990 Duke

Eerste Test KTM 990 Duke

29 februari, 2024

Begin februari is het in Nederland grijs, druilerig en net boven het vriespunt. Een nieuwe motorfiets aan de tand ...
Eerste Test KTM 1390 Super Duke

Eerste Test KTM 1390 Super Duke

15 februari, 2024

Wat als…? Wat als het nooit genoeg is? Wat als de markt om steeds meer vraagt? Wordt ‘nooit genoeg’ dan ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-