+ Plus

Vergelijkingstest CFMoto 650MT – Kawasaki Versys 650

Goed of voordelig? Of misschien beide? Wat krijg je daadwerkelijk voor je geld als de basis ingrediënten bijna identiek zijn? Dat zoeken we eens uit met twee tweecilinder-crossovers: de 650 MT van CFMoto en Kawasaki’s Versys 650.

Laten we om te beginnen eens naar de technische gegevens kijken. Benzine-injectie met 38 millimeter gasklephuizen, 649 cc cilinderinhoud en een boring x slag van 83 x 60 millimeter. Deze waarden vind je de technische gegeven van zowel de CFMoto 650 MT als de Kawsasaki Versys 650. Ook bij rijwielgedeelte zijn overeenkomsten te ontdekken: identieke balhoofdhoek en ook de wielbasis is hetzelfde.

Wie heeft wie gekopieerd? Als jongste merk hebben de techneuten van het Chinese CFMoto goed rondgekeken hoe een goed crossover-model uit de onderkant van de middenklasse er uit moet zien, en de 650 MT op de wielen gezet. Maar is deze twin in staat om een gevestigde macht als de Kawasaki Versys 650 nerveus te maken? Een goede vraag, die antwoorden verdient.
De eerste indruk bevestigt de vermoedens dat dat best wel eens het geval zou kunnen zijn. Vooral bij een blik op het prijskaartje. De CFMoto staat voor € 7.699,- bij de dealer, en dat is inclusief een set valbeugels. De Versys 650 is er dit jaar voor € 9.699,-, een stukje meer dus. De Versys in deze test is trouwens nog het 2022-model. Het 2023-model, technisch ongewijzigd maar wel in andere kleurstellingen, was helaas nog niet beschikbaar. Beide modellen zijn trouwens voorzien van een kofferset, waarvoor uiteraard extra moet worden betaald, € 700,- bij CFMoto en € 945,65 bij Kawasaki (inclusief binnentassen). Bij Kawasaki zou je dan nog kunnen overwegen om voor de Tourer Edition kit te kiezen. Daarvoor betaal je € 999,- extra en heb je de beide zijkoffers met binnentassen en daarnaast nog een set handkappen, een tankpad en een TFT-screenprotector. Onder de streep heeft de CFMoto dus een aardig prijsvoordeel. Maar vergeleken met de dikke allroad-kanonnen bespaar je in beide gevallen flink wat als je met minder power en luxe toekunt.

Maar wat krijg je voor die bespaarde euro’s? Nou, bij beide best wat eigenlijk. Instelbare hendels bijvoorbeeld. Toch een feature die op bepaalde high-end-modellen nog wel eens wil ontbreken. De beide onderwerpen van deze test maken er in ieder geval goede sier mee, zowel aan de rem- als aan de koppelingszijde. Al gaat het niet helemaal zonder beperkingen. De Kawasaki blinkt uit met een lekker licht werkende koppeling, maar van de vijf posities die het remhendel kent, zijn alleen de standen vier en vijf echt bruikbaar. Voor de andere posities moet je wel heel grote handen hebben. De verstelbare ruit van de Versys komt wat dat betreft beter voor de dag. Middels een grote drukknop onder het dashboard hef je de vergrendeling op en is de ruit snel en makkelijk in hoogte te verstellen. Aangezien die vergrendeling in twee zeer stabiele geleiders zit, klappert het ruitje zelfs bij een gemeten topsnelheid van 184 km/uur niet en blijft ook de geluidsontwikkeling op een acceptabel niveau.

Bij de CFMoto is het zelfs nog iets beter gesteld als het om de windbescherming gaat. Het ruitje is iets groter van formaat en beschermt de rijder iets beter tegen de rijwind. Ook deze ruit is in hoogte verstelbaar en wel middels twee draaiknoppen. In de hoogste stand fixeren die beide draaiknoppen de ruit weliswaar nog in de geleiders, maar helemaal stabiel is de ruit dan niet meer. Anders gezegd: meer windprotectie betekent ook meer lawaai. De ruit van de 650 MT beweegt dan duidelijk wat, terwijl ook het bovenste deel van de stroomlijn van onze testmachine resonanties opbouwt en een wat dreunend geluid produceert.
Wie dat wil uitbannen, laat via bluetooth muziek richting de trommelvliezen sturen. Om te voorkomen dat je op een langere rit met een lege smartphone komt te zitten, heeft de CFMoto een USB-aansluiting in de cockpit. Bij de Kawasaki is daarvoor wel plaats gereserveerd, maar het handige kleinood zit er niet standaard op.

Meer speelruimte is er wat dat betreft bij de vering. Bij de upside-down-voorvork van de Kawasaki zitten de stelmogelijkheden voor de veervoorspanning en de uitgaande demping gescheiden van elkaar op een eigen vorkpoot. De 650 MT heeft een soortgelijke setup. Ook bij de CFMoto zijn veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar. Hetzelfde geldt trouwens voor de direct tussen de swingarm en het frame gemonteerde achterschokdemper. De Versys 650 heeft achter echter geen stelmogelijkheid voor de uitgaande demping, maar heeft dan wel weer een handig stelwiel om de veervoorspanning te verstellen. Belangrijker is natuurlijk de standaard veerafstelling. De Kawasaki verwent in die zin met een comfortabel-zachte setting, die op asfalt van mindere kwaliteit de oneffenheden keurig filtert. Met name de voorvork spreekt onder eigenlijk alle omstandigheden bijzonder fijn aan, terwijl de eveneens direct afsteunende achterschokdemper iets minder verfijnd aanvoelt. Niet dat je achterste het laatste stukje demping overneemt. Als tip loont het de moeite om de veervoorspanning achter zo’n zeven klikjes te verhogen. Daardoor zakt de Versys achter minder ver in en stuurt ‘ie makkelijker in, zonder dat het comfort er onder te lijden heeft. Dat geeft wel aan dat de veerratio zelf goed gekozen is.

Bij de CFMoto ziet het er iets anders uit en is soepel aanspreken geen vanzelfsprekendheid. De CFMoto schiet duidelijk onrustiger over oneffenheden en hobbels dan de Kawasaki. Op wegdek met slecht asfalt is die onrust goed merkbaar, ondanks een compleet opengedraaide stelschroef voor de uitgaande demping van de voorvork. Van die stugge setup heeft de 650 MT eigenlijk alleen voordeel in snelle bochten met strak asfalt, waar de Kawasaki door zijn meer comfortabele afstelling vooral aan de achterzijde dan licht beweeglijk wordt. Onder deze omstandigheden geeft de CFMoto echter geen krimp. Maar in de alledaagse praktijk, en daar draait het bij motoren als deze toch vooral om, is de comfortabele vering van de Kawasaki een plus en ideaal voor pakweg 90 procent van de voorkomende situaties, dit in tegenstelling tot de veel stuggere vering van de CFMoto. Bovendien schiet de Versys door zijn afstelling dusdanig licht en makkelijk door het bochtenwerk, dat je je volledig kunt concentreren op het rijden van de juiste lijn. De 650 MT vraagt om beduidend meer daadkracht aan het stuur en wil zich onder hellingshoek ook steeds wat oprichten. Continue druk op het stuur is hier dus noodzaak.

Hetzelfde zien we bij de remmen. De Kawasaki-remmen zijn duidelijk in het voordeel met een helder drukpunt en goede werking voor. De CFMoto verlangt voor dezelfde vertragingswaarden meer handkracht, ook al omdat remmen van de 650 MT met minder gevoel in de schijven bijten. Je mist daardoor een beetje het juiste gevoel voor het remvermogen. Bovendien wordt de al aanwezige oprichtneiging nadrukkelijker als je onder hellingshoek in de rem moet knijpen. De CFMoto vraagt om duidelijke bevelen om op koers te blijven.

Gelukkig leent de werkplek op de 650 MT zich er prima voor om de focus op het verloop van de bocht te houden. De kniehoek is aangenaam, het stuur is lekker hoog en eigenlijk zit alles precies daar waar je het verwacht. Niks mis mee. Met wat verder naar achteren geplaatste voetsteunen en een nog iets beter gepositioneerd stuur overtreft de Kawasaki de CFMoto echter opnieuw. De Versys biedt het betere wellness-gevoel, en dat al vanaf de eerste meter. In een direct vergelijk als dit voelt de Kawasaki een stuk volwassener en rijper aan. Kleinere rijd(st)ers hoeven zich bovendien geen zorgen te maken of ze wel met de voeten bij de grond kunnen, ook al zijn de zithoogtes met 845 millimeter voor de CFMoto en 855 millimeter voor de Kawasaki aan de hoge kant. Door de nauw aansluitende knieën en de aan de voorzijde smal uitgevoerde zadels hoeft dat geen problemen te geven als je wat kleiner van stuk bent. Maar ook de langeren onder ons hebben een prima plek op deze twee, waarbij de Kawasaki licht in het voordeel is.

De Versys laat ook wat betreft het motorblok de betere indruk achter. Op stadstempo kun je de Versys als het moet gemoedelijk in de zesde versnelling van stoplicht naar stoplicht rijden, waar de CFMoto bij voorkeur steeds een versnelling lager wil rijden. Op zich niet erg, maar de twin van de 650 MT staat met zijn wat rauwe motorloop en harde aanspreken in de Sport-modus – Tour is vriendelijker – net iets teveel op de voorgrond. De paralleltwin van de Kawasaki is met zijn gemeten 66 pk vermogen is vanaf pakweg 2.500 toeren al een vriendelijk levendige partner. Het motorblok van de Versys stelt, net als de gehele motorfiets, de mens en zijn wensen centraal, zonder daarbij ook maar een beetje saai te worden. Daardoor kun je je volledig op de omgeving concentreren. Heel anders is het met de 650 MT-krachtbron. Die overtreft op de vermogensbak met 62 pk het opgegeven vermogen, waardoor de prestaties nagenoeg op het niveau van die van de Kawasaki liggen. Maar zoals gezegd loopt het blok wat rauwer en klimt het niet zo ontspannen door het toerenbereik als de twin van de Kawasaki. Anders gezegd: het blok van de CFMoto is duidelijk meer aanwezig.

En dan de streep onder de eindafrekening, ‘value for money’ luiden de toverwoorden. Afgemeten aan de prijs levert de CFMoto een meer dan behoorlijk optreden af. Ook al kan de 650 MT op veel punten niet helemaal tippen aan de klasse van de Versys, gaan de duimpjes toch omhoog. Gezien het prijsverschil tussen de twee kun je, als je wilt, bijvoorbeeld nog winst boeken op het gebied van vering en remmen. Wat echter een punt van aandacht blijft, is de voertuigkwaliteit zelf. De 650 MT had op het moment van deze test slechts 2.500 kilometer op de klok staan en oogde op een aantal plekken, zoals bijvoorbeeld de achterschokdemper, de schakelaars op het stuur en de stuurbevestiging, al een stuk doorleefder dan sommige van onze duurtestmachines, die in de regel twee jaar bij ons blijven en ook in de winter worden gebruikt.

Heel anders is dat bij de Versys 650 in deze test. Met bijna 6.000 kilometer op de klok oogt deze Kawasaki namelijk nog of ‘ie zojuist van de productieband is gerold. Die kwaliteit is niet achteraf bij te kopen. Of de Kawasaki het prijsverschil waard is? Ja, omdat de Versys waardevaster is en daardoor ook weer makkelijker door te verkopen. Daar moeten ze bij CFMoto, ondanks de solide basis, nog mee aan de slag.

MOTOPLUS-conclusie

1. Kawasaki Versys 650
Volwassen, solide, makkelijk rijdend en uitstekend van kwaliteit: de Versys 650 is in alle opzichten een betrouwbare partner. Kritiekpunten zijn er niet of nauwelijks. Ja, vergeleken met de CFMoto is de prijs stevig, zeker met de extra’s op deze testmachine.

2. CFMoto 650MT
Puur functioneel bekeken blijft de CFMoto op alle aspecten ver achter bij de Versys. Desondanks is het een solide motorfiets zonder uitgesproken zwakke punten in de basis, en bovendien is er die aantrekkelijke prijs. Puntaftrek is er wel voor de kwaliteit.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test CFMoto 450MT

Eerste Test CFMoto 450MT

11 april, 2024

Met de 450MT kan CFMoto zo maar eens vol in de roos schieten. De allroad is fraai gelijnd, lijkt op papier alle ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-