+ Plus

Update duurtestpark

Met de BMW R1250GS, Moto Guzzi V85 TT, KTM 790 Adventure R en Benelli TRK502X hebben we maar liefst vier nieuwkomers in onze duurteststal mogen verwelkomen. De V85 TT zal de volledige 50.000-km-testprocedure, inclusief demontage, doorlopen, terwijl de KTM en de Benelli alleen dit motorseizoen bij ons te gast zijn en voor verschillende redactionele doeleinden gebruikt gaan worden. Je zult ze dus ook regelmatig op andere plekken in MotoPlus tegen gaan komen. En ook op deze pagina’s zullen we je regelmatig bijpraten over onze ervaringen met het duo.

Moto Guzzi V85 TT
Helaas is het geen wit/geel/rode V85 TT geworden, maar deze ‘grigio’-uitvoering is beslist geen grijze muis. De eerste 1.500 kilometer zit er op en dat betekent dat het testprotocol nu echt gaat beginnen voor de Moto Guzzi. Overigens is het de eerste duurtest met een Moto Guzzi in MotoPlus, dus ook wij zijn erg benieuwd wat dat gaat brengen. Binnenkort meer nieuws wat dat betreft.

1.500 km
Modeljaar: 2019
Begin test: mei 2019
Laatste melding: de Moto Guzzi was nauwelijks gearriveerd, of hij was ook al weer weg. De Italiaan werd voor het laatst gezien in de Dolomieten.
Op de planning: de Alpenmasters 2019 winnen. Okay, in ieder geval proberen om te winnen.

BMW R1250GS
Inmiddels hebben we ook de beschikking over een nieuwe BMW R1250GS met Shiftcam-boxer. Er staat ondertussen al weer 5.000 kilometer op de klok en de eerste bijdragen in het logboek zijn vooral lovend. Alleen een wat hakerig werkende wipschakelaar hebben we met een beetje Multispray beter gangbaar gemaakt. Zodra de GS eens een keer niet onderweg is, worden het vermogen en de prestaties gemeten. Ingereden is de boxer inmiddels wel en als het zo doorgaat, heeft de GS geen jaar nodig om de complete testafstand af te leggen.

4.700 km
Modeljaar: 2019
Begin test: april 2019
Laatste melding: de vraag rees of we wel echt een BMW hadden, want de versnellingsbak werkt echt goed.
Op de planning: op weg naar een nieuw duurtestrecord.

BMW G310R
Te vroeg gejuicht: nadat de kleine BMW bij de 40.000-beurt tevens een nieuw balhoofdlager, nieuwe kettingset en een nieuwe vrijloop voor de startmotor kreeg, leek de eenpitter klaar te voor de eindspurt. Tot de G310R tijdens de terugreis van een trip naar de MotoGP in het Spaanse Jerez de la Frontera een vreemd geluid begon te produceren. We zijn direct gestopt, waarna in de werkplaats bleek dat een van de drijfstanglagers versleten was. De oorzaak was niet meteen duidelijk, maar volgens BMW kon het vervolgschade zijn van een eerder schuivertje met de BMW. Lager en drijfstang zijn vervangen, waarna de eindsprint alsnog is ingezet.

47.910 km
Modeljaar: 2017
Begin test: mei 2017
Laatste melding: kort voor het eind van een trip naar Spanje produceerde de BMW een vreemd geluid, waarna de eenpitter met een busje werd opgehaald.
Op de planning: de duurtestmarathon tot een einde brengen.

BENELLI TRK502X
Net als de KTM 790 Adventure R is ook de Benelli TRK502X een machine die we een seizoen lang rijden, maar niet gedemonteerd gaat worden. Wel houden we je op de hoogte van het wel en wee van het duo. Zoals je in de eerste test van de TRK502X (MotoPlus 7/2019) hebt kunnen lezen, bevalt de Chinese Italiaan ons prima. De 6.000-beurt heeft de twin inmiddels gehad en daarbij kwamen geen bijzonderheden aan het licht. Wel liep kort daarna een van de bevestigingsbouten van de middenbok los. Gelukkig kwamen we daar op tijd achter en zit een en ander inmiddels weer vast. Ook hebben we er een topkoffer op zitten, wat de bagagemogelijkheden een stuk vergroot en willen we eens kijken of we iets aan de zitpositie kunnen doen met bijvoorbeeld een ander stuur. Daarnaast willen we eens experimenteren met andere remblokken, aangezien de remprestaties ons in eerste instantie nog niet echt meevielen, maar er blijkt bij diverse leveranciers nog geen passende set leverbaar. Overigens heeft het goed ontluchten van de remmen al redelijk wat verbetering in het remgedrag gebracht.

8.487 km
Modeljaar: 2019
Begin test: maart 2019
Laatste melding: een van de bevestigingsbouten van de middenbok losgelopen. Inmiddels hersteld.
Op de planning: een trip naar de Dolomieten/Alpen.

KTM 790 ADVENTURE R
Ook de KTM 790 Adventure R is nieuw in onze stal. We hebben de Oostenrijker amper een maand onder onze hoede, maar de kilometers vliegen er op. MotoPlus-hoofdredacteur Eric Bulsink reed al met de KTM via Zwitserland op en neer naar Italië, waar langs de paswegen op dat moment nog enorme sneeuwmassa’s lagen. Overigens hebben we voor die trip wel eerst de standaard Metzeler Karoo 3’s laten vervangen door een verse set Bridgestone A41’s, die in hoofdzaak voor normaal straatgebruik zijn ontwikkeld. De grof genopte Metzelers zijn dat uiteraard een stuk minder. Ook dook de 790 Adventure R op bij onze lezersreizen in de Eifel, die de afgelopen weken weer zijn geweest.

Lees meer over

BMW G310R

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW CE 02

Eerste Test BMW CE 02

29 februari, 2024

Het is geen motor, maar ook geen scooter. Nee, de elektrische CE 02 van BMW is een heuse ‘eParkourer’: een ...
Toptest BMW R1300GS

Toptest BMW R1300GS

1 februari, 2024

De nieuwe BMW R1300GS treedt in de voetsporen van de succesvolle 1250 en moet vooral qua sportiviteit nieuwe ...
Duurtest eindverslag BMW S1000RR

Duurtest eindverslag BMW S1000RR

10 januari, 2024

Een gemeten topvermogen van 214 pk, een koppelkromme als van een dikke 1.300 en dat uit 999 cc. De S1000RR met ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-