+ Plus

Update duurtestpark

Triumph had al geen geluk en toen kwam de pechduivel ook nog om de hoek kijken. Zie hier het lot van de Britse machines in onze duurteststal in een notendop. Naast de eerdere problemen met de Thruxton is ook de Street Triple door pech overvallen. Een afgebroken klep heeft onze duurtest abrupt stilgelegd. Of en hoe we verder kunnen, moeten we nog bekijken.

19.680 km
Modeljaar: 2018
Begin test: mei 2018
Laatste melding: de motor heeft ons laten staan en moest worden afgesleept. Nuchterder kan de conclusie niet zijn.
Op de planning: volledig opnieuw beginnen met de Street Triple, aangezien reparatie de moeite niet waard is.

Duurtestmachines zien veel van de wereld, want wie in een zo kort mogelijk tijdsbestek 50.000 kilometer af wil leggen, ontkomt er niet aan om af en toe het land te verlaten. Zo zag de Street Triple RS in slechts zeven maanden tijd al meer dan tien landen. Toch was er ook ruim voldoende tijd voor normaal alledaags gebruik van de Brit. ’s Morgens naar de redactie en ’s avonds weer naar huis. Uitgerekend tijdens zo’n ritje ging het mis met de Triumph. Meezwemmend in het spitsverkeer op de snelweg met een gangetje van 80 à 90 km/uur en een bijbehorend gematigd toerental produceerde de Street Triple ineens een kort ratelend geluid. Alleen door het bliksemsnel intrekken van de koppeling kon ternauwernood een blokkerend achterwiel worden voorkomen, het blok bleek vastgelopen.
Onder toezicht van onze testredactie is het blok vervolgens bij de Triumph-importeur door een uit Engeland afgereisde delegatie gedemonteerd. De oorzaak van de vastloper was snel gevonden: de rechter inlaatklep van de middelste cilinder was afgebroken, de klepschotel was vervolgens in de verbrandingsruimte terecht gekomen, die daarbij – naast de bijbehorende zuiger – flink beschadigd raakte. Omdat de zuiger niet in loopbussen draait maar direct in het aluminium, kon de volledige cilinderbank worden afgeschreven. Na de demontage zijn de bewuste onderdelen mee naar Engeland genomen voor verder onderzoek. We wachten nog op het resultaat daarvan en op een officiële verklaring voor het afbreken van de klep.

Harley-Davidson Softail Heritage Classic 114

9.990 km
Modeljaar: 2018
Begin test: juni 2018
Laatste melding: een van onze sportievere rijders meldt: met de Harley kom je altijd opgewekt op je bestemming aan. Met name als je de snelweg neemt.
Op de planning: tot alle bestelde accessoires binnen zijn, is het vooral rijden, rijden, rijden.

Dat ze bij Harley-Davidson geen sportmotoren maken, is gevoeglijk bekend. Des te verrassender dus dat een van onze sportievere redacteuren en erkend kilometervreter het zo goed met deze Amerikaan kan vinden. Tot zo’n 150 km/uur gaat de Harley zonder pendelen vooruit en door de combinatie van een ruime tankinhoud en een gunstig benzineverbruik hoef je ook nog eens niet snel te tanken. Zo kom je dus sneller dan met menig sportmachine op de plaats van bestemming aan. Ook het zitcomfort weet veel testrijders te bekoren. Die zijn dan weer minder enthousiast over de zadeltassen, die na een bui vaak niet droog van binnen zijn.

KTM 790 Duke

15.170 km
Modeljaar: 2018
Begin test: april 2018
Laatste melding: logboeknotitie van een van onze oudere testrijders: noem me te oud, maar voor mij is de KTM te luid. Hij rijdt inderdaad als een fiets, maar dan met vermogen.
Op de planning: 15.000-beurt. Hopelijk is dan het ‘Konstantfahrruckeln’ verdwenen.

De dik 15.000 kilometers die we in het eerste half jaar draaiden, maken één ding goed duidelijk: de lichte tweecilinder Duke is enorm geliefd en wordt ook op langere ritten vaak meegenomen. Het levendige motorkarakter en de speelse handling vallen blijkbaar in de smaak. Net als alle andere KTM’s zit de fast-forward-modus ook de 790 Duke in het bloed. Bij gematigde snelheden heeft de Oostenrijker echter wel last van het zogeheten ‘Konstantfahrruckeln’, een wat rukkerig rijgedrag, dat zich de ene keer wat nadrukkelijker manifesteert dan de andere keer. Opmerkelijk genoeg deed het verschijnsel zich dan weer niet voor tijdens de grote Alpenmasters-test (zie MotoPlus 16, 17 en 18 van 2018), waar ook deze KTM aan deelnam. Maar misschien lag het tempo daar wel wat hoger. De verstopping van de tankoverloop is inmiddels opgelost. In het logboek wordt verder de verlichting geprezen en vragen testrijders zich af waarom KTM deze machine niet veel eerder op de markt heeft gebracht.

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.