+ Plus

Tips & Tricks MP 23-2009

IN HET OOR SPRINGENHet op zijn eind lopende motorseizoen heeft mogelijkerwijs zijn sporen op of aan je motor achtergelaten. En die kun je in sommige gevallen zelfs horen. Piepjes, kraakjes en ander ‘in het oor springend’ ongemak, hier lees je waardoor het veroorzaakt kan worden. RemmenEen slepend of piepend geluid is te horen als de remschijf niet helemaal vrij door de remklauw draait. De meest eenvoudige verklaring hiervoor is vuil; verglaasde, en versleten remblokken maken ook herrie. Als een remzuiger niet meer helemaal in zijn rustpositie terugkeert of door corrosie vast zit, kan ook dat voor ongewenste geluiden zorgen. VersnellingsbakAls een bepaald geruis (rammelen of tikken) alleen in een bepaalde versnelling te horen is, dan is het betreffende tandwielpaar de boosdoener. Is het geruis (rommelen of ratelen) altijd te horen, dan zijn lagers of assen de hoofdverdachten. Een huilend geluid is hoorbaar als de tandwielen (primaire overbrenging) zijn versleten. Geschiedt de primaire overbrenging (dus de verbinding tussen krukas en koppeling) via een ketting, dan kunnen slijtage en een slechte spanning er voor zorgen dat de ketting lawaai veroorzaakt. Maakt de koppeling ook met ingetrokken hendel lawaai, dan heeft waarschijnlijk het druklager de geest gegeven. VeerelementenGeluid bij het inveren hoeft niet direct met de voorvork te maken te hebben. Vaak blijken het slecht gepositioneerde kabels en leidingen te zijn, die langs de binnenkant van de stroomlijn schuren. In het ergste geval veroorzaken losgeraakte of gebroken onderdelen in het binnenwerk van de vork het geluid. Maar meestal zijn het losgelopen bouten (kroonplaat, spatbord, as) die de overlast veroorzaken. Nalopen dus en waar nodig correct vast draaien met een momentsleutel. MotorblokEerste punt van aandacht bij toenemend lawaai uit het motorblok: het olieniveau. Een licht geluid uit de cilinderkop duidt op te veel klepspeling. Gerammel vanuit de cilinders kan betekenen dat een zuigerpenlager de geest heeft gegeven. Een heel regelmatig kloppend geluid uit het cilinderblok? Vermoedelijk een kapot big end lager. Als het in het carter rommelt, zijn meestal de krukaslagers schuldig. Een ritselend geluid bij een motor met bovenliggende nokkenassen? De nokkenasketting of –spanner. Cardan/kettingAls de haakse overbrenging van de cardan versleten is, is een huilend geluid hoorbaar. Kraakt het daarentegen (bijvoorbeeld al bij rangeren), dan is er zeer waarschijnlijk een lager in de eindoverbrenging aan vervanging toe. Ook de kruiskoppeling kan trouwens de boosdoener zijn. Een onregelmatig lawaai tijdens het rijden bij ketting aangedreven motoren duidt er op dat de ketting onregelmatig loopt en vervangen moet worden. [Logo aus MRD Strecke holen]WHAT’S IN A NAME?Hoe zijn de merknamen ontstaan, wat betekenen ze en heeft het logo een diepere achtergrond? In deze rubriek bekijken we de namen en logo’s die de merken een eigen gezicht moeten geven. DUCATIRond, met vleugels, in geschreven letters. Het Ducati-logo heeft de afgelopen zestig jaar al de nodige wijzigingen ondergaan, maar is altijd het grootste herkenningspunt van de Italiaanse fabriek geweest. Het huidige logo verenigt een aantal historische waarden. Zo staat het schild voor prestige en succes. De kleur rood is sinds de jaren twintig van de vorige eeuw de officiële Italiaanse racekleur en is de kleur van de hartstocht. En dan is er nog die bocht in de zilverkleurige band onder de merknaam. Daar is een logische verklaring voor volgens de Italianen: een bocht is de beste plek om met een Ducati te rijden en mag daarom in het logo niet ontbreken. [Bild: Afbeelding 001]GETEST: OXFORD TOOLKIT HANDIG VOOR ONDERWEGEen standaard setje boordgereedschap is tegenwoordig al lang geen vanzelfsprekendheid meer bij een nieuwe motor en vaak ook niet bij een occasion, waar de vorige eigenaar het in de regel meeneemt naar zijn nieuwe aanwinst. Mocht je onder je buddyseat een lege ruime aantreffen, dan is dit compact uitgevoerde gereedschapsetje (lxbxh: 18,5x10x4,5 cm) van Oxford wellicht een idee, zeker gezien het zachte prijsje van € 12,-. Voor dat bedrag heb je een aardig complete, 28-delige set van carbon-staal met de vijf voornaamste maten inbussleutels, een setje met kruiskop en platte kop bitjes, een bit- en dophouder met verlengstuk en verloop, twee precisie schroevendraaiers, zeven losse doppen (5 – 11 mm), een kniptangetje en een punttang. Daarmee kun je jezelf onderweg al aardig redden, maar je kan het setje natuurlijk nog makkelijk uitbreiden met bijvoorbeeld een aantal steeksleutels en eventueel een haaksleutel. Prijs: € 12,-Info: www.motana.nl [Im MotoPlus-logo]MOTOPLUS-oordeel: goed[Bild aus MRD 23/2009 Seite 101, links unten]HERFSTTIPDENK AAN DE COL!In de herfst, maar ook in het voorjaar kan een motorritje ook zonder ongeluk in gestrekte toestand eindigen. Oorzaak: vlak onder het huidoppervlak in de hals lopen onder andere de halsslagader en de binnenste halsvene. Net als bij een oliekoeler op de motor zorgt de rijwind er voor dat er in dit gebied heel veel warmte wordt afgevoerd. Dat kan al binnen enkele minuten tot onderkoeling en een verkoudheid leiden. Tocht die via de helmventilatie langs het voorhoofd en de slapen wordt geleid, heeft vaak hetzelfde vervelende resultaat. Een goede col is op koude dagen dus zeker geen overbodige luxe. Maar let op: de toevoer van frisse lucht in de helm mag niet worden belemmerd. In dat geval zou bij iedere ademtocht het koolmonoxidegehalte in de helm worden verhoogd, wat in het meest extreme geval kan leiden tot duizeligheid en concentratieverlies kan leiden. Een col, stormkraag of tochtmuts houdt kou buiten de deur, maar moet wel op de juiste wijze worden gebruikt. [Bild: IMG_1304]KOPJE KOFFIE GLAZENWASSER?Je kunt natuurlijk gewoon met je linkerhand af en toe een keer over het vizier van je helm vegen, maar het Taiwanese HaiHao Technology ziet liever dat we beide handen aan het stuur houden tijdens een regenbui. Niet zo verwonderlijk, want de Taiwanezen produceren de gepatenteerde Wiper Helmet, een 150 gram wegende module met vizierwisser die je bovenop je helm kunt monteren. Niet het meest charmantst om te zien, maar met een simpele druk op de knop van de afstandbediening kun je het kleine wissertje dan wel in drie standen op ooghoogte laten wissen. Waar je die afstandsbediening dan onder handbereik moet bewaren, is een tweede. En er zullen vast nog wel meer ‘tweedes’ zijn, maar dat is voor later zorg. Overigens is producent HaiHao Technology nog op zoek naar distributeurs. Info: www.haihao.com.tw[Bild: optimate4]ONDER SPANNINGAccu’s zijn er in verschillende soorten en maten en dat geldt ook voor acculaders. Maar welk type lader is nu geschikt voor welk type accu?Laat je ten eerste niet misleiden door het toverwoord ‘onderhoudsvrij’ op een accu. Het betekent in feite niets meer of minder dan dat de zuurstand niet meer gecontroleerd hoeft te worden. En ook niet gecontroleerd kan worden, aangezien de behuizing van een onderhoudsvrije accu – herkenbaar aan de afkorting ‘MF’ voor ‘maintenance free’ – in tegenstelling tot een normale accu niet transparant is. Maar ongeacht of het nu om een normale of MF-accu gaat, heeft een accu onderhoud nodig. Het beste onderhoud is regelmatig rijden. Een accu die veel in bedrijf is, blijft het langste goed, de anderen sterven een stille dood. Om dat laatste te vermijden, moet een accu regelmatig worden bijgeladen. Het aanbod aan laadapparaten loopt uiteen van eenvoudige versies voor normale accu’s (al vanaf € 5,-) tot duurdere apparaten die langere tijd aangesloten kunnen blijven en ook geschikt zijn voor onderhoudsvrije, gel- en microvliesaccu’s. Laadapparatuur voor autoaccu’s zijn vanwege het te hoge laadvermogen niet geschikt voor motoraccu’s. In principe zijn er drie verschillende soorten laadapparaten: pure laders, kleine trafo’s, die zich alleen met de spanning bezig houden en permanent laden. Deze zijn uitsluitend geschikt voor normale accu’s en moeten maximaal een tiende van de accucapaciteit als laadstroom leveren (bij een 12-Ah-accu dus maximaal 1,2 A) en kunnen niet gedurende een langere tijd aangesloten zijn. Twee: laders die automatisch uitschakelen als een bepaalde spanning is bereikt en na bepaalde tijd ook weer inschakelen. Dit type lader kan langere tijd aangesloten blijven, maar zijn slechts in beperkte mate geschikt voor moderne accu’s. Van echt ‘onderhoud’ is dus geen sprake. Drie: software gestuurde laders – de koningsklasse, die alles kan met elke accu.

Lees meer over

Ducati

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Ducati DesertX Rally

Eerste Test Ducati DesertX Rally

1 februari, 2024

Twee jaar geleden maakten we op Sardinië kennis met de nieuwe Ducati DesertX, een machine die door zijn slanke ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-