+ Plus

Tips & Tricks MP 21-2010

Een goede momentsleutel is een aanschaf voor het leven en je vindt ze doorgaans ook niet in de schappen van de bouwmarkt. Tuurlijk, ze liggen er wel, maar deze momentsleutels zijn niet bepaald geschikt voor een serieuze motorsleutelaar. Met een halve inch maat en een Nm-bereik dat pas bij 20 Nm begint, zijn ze over gedimensioneerd en daarnaast zijn ze vaak van twijfelachtige kwaliteit. Bovendien ontbreekt op deze sleutels vaak de Nm-weergave en moet je zelf de aantrekkrachten omrekenen. Ook een goede gebruikshandleiding of een ISO- of DIN-certificaat zit er meestal niet bij. Je kunt beter op zoek gaan naar een momentsleutel van een gerenommeerde fabrikant als Proxxon, Fein of Hazet met ¼- of ¾-maat en een kleiner Nm-bereik. Kost wat, maar dan heb je ook wat. Houd echter wel een paar spelregels in de gaten: * Een momentsleutel is een gevoelig stuk gereedschap en moet ook zo worden behandeld. * Een momentsleutel is niet bedoeld voor het losdraaien van bouten en moeren. Dat een momentsleutel ook naar links kan draaien, heeft slechts één reden: er is ook linksdraaiend schroefdraad. * Zorg er voor dat je de sleutel na ieder gebruik in ontspannen toestand, dus in de laagste Nm-waarde, opbergt. * Werk rustig en gelijkmatig. Spring niet wild om met een momentsleutel en leg de sleutel altijd op een plek waar hij niet op de grond kan vallen. Een val van de werkbank is vaak funest voor het binnenwerk. * Ook een momentsleutel heeft onderhoud nodig. Hazet schrijft bijvoorbeeld bij professioneel gebruik na iedere 5.000 gebruiksbeurten of ten minste een maal per jaar een onderhoudsbeurt voor. Voor de hobbyist wat overdreven, maar het kan geen kwaad om de sleutel eens in de twee, drie jaar helemaal na te laten kijken en opnieuw te kalibreren. Bij een specialist als Hazet ben je daar nog geen vijf tientjes voor kwijt. [kadertje]BASIS AANDRAAIMOMENTENStalen schroeven in stalen windingen (of stalen moeren op stalen bouten)Schroef/moer M5 (SB* 7 of 8) 5 tot 6 NmSchroef/moer M6 (SB 8 of 10) 9 tot 11 NmSchroef/moer M8 (SB 12 of 13) 22 tot 25 NmSchroef/moer M10 (SB 14 of 17) 44 tot 50 NmSchroef/moer M12 (SB 17 of 19) 77 tot 85 NmSchroef/moer M14 (SB 19 of 21) 95 tot 110 NmSchroef/moer M16 (SB 22 of 24) 125 tot 155 Nm*SB = sleutelbreedteStalen schroeven in aluminium windingen (of aluminium moeren op stalen bouten)Schroef/moer M5 (SB 7 of 8) 3,5 tot 5 NmSchroef/moer M6 (SB 8 of 10) 6 tot 7,8 NmSchroef/moer M8 (SB 12 of 13) 14 tot 22 Nm[mrd 22/2010 S. 113 MIDDEN]GETEST: MIDLAND BT CITYSPRAAKWATERSnelweg met een gangetje van 200 km/uur. Flarden van woorden schieten door de helm. Bij een snelheid van 180 km/uur beginnen die woorden zowaar wat vorm te krijgen: “…volgende…krrrk…afrit!”. Duidelijk, bij een snelle asfaltexcursie moet je geen kraakheldere ontvangst verwachten, maar pilotentaal à la “Roger, afslaan!” is nog goed te doen. Bij meer gangbare snelheden rond de 130 km/uur kunnen motorrijders (of passagiers) met de Bluetooth techniek van deze Midland BT City tot op een afstand van driehonderd meter nagenoeg storingsvrij met elkaar communiceren. Zak je af naar een secundaire boemelsnelheid, dan kun je elkaar zelfs complete verhalen vertellen. Klasse! De ultracompacte zender/ontvanger wordt aan de buitenzijde van de helm aangebracht en aan de binnenzijde komen de microfoon en het koptelefoontje. Die laatste kunnen met klittenband worden bevestigd, maar wil je het helemaal goed doen, dan laat je het door een professioneel in de helm monteren. Bellen of MP3-muziekbestanden luisteren kan ook via Bluetooth en gaat dus draadloos. Alles bij elkaar een goed werkend communicatiesysteem met bovendien een redelijke prijs € ,-. PRIJS: € 139,-; Midland City Twin € 269,-INFO: www.combai.nl [In Logo]MotoPlus-oordeel: ZEER GOED[bu]Het compacte communicatiesysteem van Midland scoort met zijn goede klankkwaliteit en eenvoudig bedieningsgemak. [MRD 22/2010 s. 113 boven]HEEFT U OOK STICKERS?Oldtimers zijn hot en automatisch dus ook alles wat daar mee te maken heeft. Stickers bijvoorbeeld. Het Duitse Historiclassic heeft een enorme collectie stickers met de originele emblemen van oldtimers voor bijvoorbeeld tank, helm of spatbord. Even rondstruinen in de omvangrijke collectie op de website loont absoluut de moeite, want de prijzen vallen alleszins mee (variërend van € 3,- tot € 23,-). De via zeefdruk gemaakte voertuigfolie kan, maar hoeft niet met een laagje blanke lak te worden afgewerkt. Alle opdrukken zijn bestand tegen verouderen en weer- en benzinevast. Ook zouden de stickers volgens de fabrikant niet kunnen krimpen of vergelen. Van hetzelfde materiaal zijn bij Historiclassic trouwens ook tellerbladen (vanaf € 7,50) leverbaar. Ook in het programma: aluminium merkemblemen, startnummers en textiele merkemblemen (‘patches’). Alle stickers en emblemen van ander materiaal zijn via de website www.historiclassic.de te bestellen en worden tegen meerprijs ook in Nederland bezorgd. [Beeld: MP 0590]DIGITALE VERSNELLINGSINDICATORAls je eenmaal een motor met versnellingsindicator hebt gereden, wil je eigenlijk niet meer zonder. Het is een handige gadget en als ‘ie er niet meer is, mis je hem onmiddellijk. Logisch, want met een versnellingsindicator kun je iedere bocht in de juiste versnelling te lijf, weet je zeker dat de bak in neutraal staat als je ergens wilt stoppen en rijd je nooit meer in een verkeerde versnelling weg bij een stoplicht. Tegenwoordig zijn er ook handige ‘plug & play’ indicators die je vrij eenvoudig op je motor kunt monteren, zoals dit € 99,- kostende exemplaar van Acumen. Deze is geschikt voor alle motoren met een snelheidsmeter en toerenteller en is in diverse kleuren leverbaar. Niet alleen het display, maar ook de geanodiseerd aluminium behuizing kan in een kleur naar wens worden geleverd. Info: www.splash-design.nl [Onderstaande wordt een vast item, net als destijds de logo’s van motormerken]DE 20 GROOTSTE MOTORFLOPSIn de filmindustrie worden aan de vooravond van de Oscar-uitreiking de Golden Raspberries (ook wel Razzie’s) uitgereikt voor de slechtste film, acteur, actrice of filmscript. De motorindustrie kent zo’n ‘award’ niet, maar er zijn inmiddels aardig wat modellen te bedenken die hier voor in aanmerking komen. Modellen die ogenschijnlijk niet met het oog op de consument werden ontwikkeld en dus ook geen verkoopsucces werden. Oorzaken daarvoor zijn er genoeg. In veel gevallen had het in ieder geval met moed te doen. We trappen af met nummer 20: de BMW K1[DIT MOETEN WE IN EEN LOGOOTJE PLAATSEN, CIRK O.I.D.]20BMW K1Met de K1 probeerde BWM eind jaren tachtig ook een supersport op de markt te brengen, maar die missie mislukte. De K100- en K75-modellen van de Duitsers hadden in die tijd een uitstekende reputatie als het ging om betrouwbaarheid en kwaliteit, maar waren weinig vooruitstrevend qua prestaties. De K1 was in 1989 BMW’s visie op dikke en snelle sportfietsen. Het bekende K100-blok werd onder meer voorzien van een vierklepskop, maar meest in het oog springend was natuurlijk de opvallende uitdossing waarin de K1 door de BMW-designers was gestoken. Een hoekige en totaal afwijkende stroomlijn leverde wel de laagste luchtweerstand van dat moment op, maar het grote publiek kon de extravagante lijnen van de K1 niet echt waarderen. Het leverde hem de weinig flateuze bijnaam ‘yoghurtbeker’ op. Daar kwam bij dat de K1 ook zijn gewicht niet mee had, zijn wielbasis eigenlijk te lang was voor sportief rijgedrag en de machine een enorme draaicirkel had. Met de K1 wilde BMW duidelijk teveel, zonder echt keuzes te maken. Voor een sportfiets was hij te groot en te zwaar, voor een sportieve toerfiets ontbrak het hem aan comfort, rijgemak en bagagemogelijkheden. En dat de K1 vergeleken met de Japanners ook zeker geen koopje was, werkte ook niet echt mee. Toch blijft het een gedenkwaardige machine, al was het maar vanwege het feit dat deze machine het beeld van BMW als producent van uitsluitend saaie toermotoren voorgoed veranderde.

Lees meer over

BMW

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW CE 02

Eerste Test BMW CE 02

29 februari, 2024

Het is geen motor, maar ook geen scooter. Nee, de elektrische CE 02 van BMW is een heuse ‘eParkourer’: een ...
Toptest BMW R1300GS

Toptest BMW R1300GS

1 februari, 2024

De nieuwe BMW R1300GS treedt in de voetsporen van de succesvolle 1250 en moet vooral qua sportiviteit nieuwe ...
Duurtest eindverslag BMW S1000RR

Duurtest eindverslag BMW S1000RR

10 januari, 2024

Een gemeten topvermogen van 214 pk, een koppelkromme als van een dikke 1.300 en dat uit 999 cc. De S1000RR met ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-