+ Plus

Tips & Tricks MP 16`-2011

DE 20 GROOTSTE MOTORFLOPSIn de filmindustrie worden aan de vooravond van de Oscar-uitreiking de Golden Raspberries uitgereikt voor de slechtste film, acteur, actrice of filmscript. De motorindustrie kent zo’n ‘award’ niet, maar er zijn aardig wat modellen die hiervoor in aanmerking komen. Modellen die ogenschijnlijk niet met het oog op de consument werden ontwikkeld en dus ook geen verkoopsucces werden. Oorzaken daarvoor zijn er genoeg. In veel gevallen had het in ieder geval met moed te doen. Nummer 3: de Ducati Multistrada 1000/1100.Met de Multistrada 1000 sloeg Ducati in 2002 een nieuwe weg in qua concept en design. Een hoogpotige sportief geschoeide toerfiets, maar geen klassieke allroad en zeker geen Supermoto. Anders dan op de Italiaanse thuismarkt werd dit moedige concept in de rest van Europa geen doorslaand succes. De reden? Waarschijnlijk toch dat excentrieke voorkomen en dan met name bovenzijde van de tophalf die met de stuurbewegingen meedraait. En ook de cycloop-achtige koplamp met zijn ondefinieerbare vorm sprak buiten de Italiaanse landsgrenzen niet echt tot de verbeelding. Maar wie met de ogen dicht op stapt, wordt beloond door het enorm gecultiveerde en levendige blok van de Multistrada, en dat geldt voor zowel de 1.000- als de 1.100-variant. En ook qua uitrusting overtuigt de Multistrada met startblokkering, boordcomputer en volledig instelbare vering. Wel is de vering nadrukkelijk stug en spreekt de voorvork slecht aan. Tja, en het ontbreken van ABS is natuurlijk een gemis. Jammer, want met de onderhoudsintervallen van 10.000 kilometer en de sinds 2007 verlaagde inspectiekosten had er destijds meer in het vat kunnen zitten voor deze Multistrada. [MRD 15 s. 9 onderaan]ZOVEEL KOST BENZINE IN EUROPAEen tankje benzine is tegenwoordig een kostbaar bezit. In dat opzicht is het verhelderend om eens blik op de verschillende brandstofprijzen in Europa te werpen, want die verschillen onderling tot 45 cent per liter. Uiteraard zijn we in Nederland koploper, maar of de € 1,73 die we voor een liter Euro loodvrij betalen iets is om trots op te zijn? Met € 1,68 per liter volgt België en als je goedkoop uit wilt zijn, moet je naar Slovenië (€1,28) of Polen (€ 1,29). Nog even snel naar Italië voor een weekje vakantie? Gooi de tank dan nog een keer vol in Oostenrijk. Scheelt je 16 cent per liter. LAND EURO LOODVRIJSlovenië € 1,28Polen € 1,29Luxemburg € 1,33Kroatië € 1,33Spanje € 1,35Oostenrijk € 1,38Tsjechië € 1,44Hongarije € 1,44Zwitserland € 1,47Italië € 1,54Duitsland € 1,55 (E10)Frankrijk € 1,61Denemarken € 1,67 België € 1,68Nederland € 1,73HET GEVAAR IN HET BUITENLANDAndere landen, andere straffen. Ook in het buitenland opgelopen boetes worden tegenwoordig gewoon geïnd. Dus wie bijvoorbeeld in Italië op de bon wordt geslingerd, moet vaak gewoon betalen, ook al kun je de boete niet ter plekke voldoen. Kleine troost: meestal geldt dit niet voor boetes onder de € 70,-. Vaak zijn de boetes wel veel hoger dan we in Nederland gewend zijn. Rijden door rood licht of in een inhaalverbod negeren kost je in Noorwegen doodleuk € 670,- en word je in Italië met 1,5 promille alcohol of meer van de motor gehaald, dan ben je de machine pats, boem, kwijt. Afijn, bekijk het in onderstaand lijstje maar even op je gemak.[overzicht in Excell sheet, verder geen beeld][tekst die onder schema met boetes moet]Bedragen in euro (afgerond), NM = netto maandloon, DL = dagloon (boeteberekening naar maandloon, in Finland max. 120 DL), * = minimum boete overdag, ’s nachts (tussen 22.00 en 07.00 uur) een derde hoger[MRD 13 S. 116 midden]GETEST: SILVA SIJU HOOFDLAMPLICHT OP DE ZAAKDeze vederlichte lamp (35 gram) is vooral door zijn zeer compacte afmetingen (ongeveer 35 millimeter doorsnede) een bijzonder praktisch hulpje voor onderweg. Een landkaart in het donker lezen, slecht bereikbare plekken van de motor belichten, het gaat allemaal even makkelijk. De Silva Siju is eenvoudig in een jaszak te stoppen, waardoor je het altijd bij de hand hebt. De lichtopbrengst (16 lumen) is voor afstanden onder de twee meter meer dan voldoende. Het lampje is bij diverse grote buitensportzaken verkrijgbaar voor een prijs tussen de € 16,- en € 20,-.[IN LOGO]MOTOPLUS-oordeel: ZEER GOED [met afbeelding van onze TomTom Urban Rider]5 FEITEN OVER MOTORNAVIGATIE1Een navigatiesysteem voor de motor wordt extreem zwaar belast en moet dus letterlijk en figuurlijk tegen een stootje kunnen. De behuizing moet dus bij voorkeur robuust zijn uitgevoerd.2Wat de waterdichtheid betreft, moet het apparaat minimaal voldoen aan de IPX7-standaard. Spatwaterdichte IPX4-apparaten voldoen dus niet.3De stroomvoorziening moet direct in de GPS-houder zijn geïntegreerd. Stekkerverbindingen via de mini-USB-poort kunnen door vibraties en vocht snel beschadigen. 4Duidelijk gesproken routeaanwijzingen zijn bij gebruik op de motor haast onmisbaar. Neem bij voorkeur een navigatiesysteem dat geschikt is voor Bluetooth.5Wil je een gereden route wil bewaren, dan moet je een navigatiesysteem met Tracking-functie aanschaffen.

Lees meer over

Ducati

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Ducati DesertX Rally

Eerste Test Ducati DesertX Rally

1 februari, 2024

Twee jaar geleden maakten we op Sardinië kennis met de nieuwe Ducati DesertX, een machine die door zijn slanke ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-