+ Plus

Tips & Tricks MP 11-2011

DE 20 GROOTSTE MOTORFLOPSDUCATI 750 INDIANAIn de filmindustrie worden aan de vooravond van de Oscar-uitreiking de Golden Raspberries uitgereikt voor de slechtste film, acteur, actrice of filmscript. De motorindustrie kent zo’n ‘award’ niet, maar er zijn aardig wat modellen die hiervoor in aanmerking komen. Modellen die ogenschijnlijk niet met het oog op de consument werden ontwikkeld en dus ook geen verkoopsucces werden. Oorzaken daarvoor zijn er genoeg. In veel gevallen had het in ieder geval met moed te doen. Nummer 7: Ducati 750 IndianaEen chopper van een supersport-smid? Dat kan gewoon niet goed gaan, ook al waren choppers eind jaren tachtig ongemeen populair. De Indiana had weliswaar een V-twin, maar de cilinders stonden onder een hoek van slechts 45°. Die hoek beloofde ‘Easy Riding’, maar dat was het met de Indiana allesbehalve, want in basis was het een echte sportieveling. En tot overmaat van ramp was het blok gemonteerd in een allroad-achtig frame. Daardoor werden de ware kwaliteiten van de Indiana compleet naar de achtergrond geschoven. Jammer, wanti had deze Duc absoluut. Zo was de zit door de frameconstructie nogal hoog en daardoor eigenlijk best aangenaam. Ook was de grondspeling heel behoorlijk en wendbaarheid verbazingwekkend goed. En wat door velen ook onopgemerkt bleef: de Desmodue paste eigenlijk precies bij het gebruiksgebied dat Ducati met de Indiana voor ogen had. De V-twin was goed in tussensprintjes en had een enorm breed toerenbereik. Maar net als in het echte leven wordt het niets met een verdere kennismaking als het na de eerste blik al niet klikt. En zo sleet de Indiana zijn korte leven als lustobject voor de liefhebbers van het exotische. MV AGUSTA F4 TERUG NAAR DE STALMV Agusta roept wereldwijd enige honderden F4’s terug naar de werkplaats. Bij een aantal 2010-modellen is het subframe te zwak uitgevoerd. Breuken zijn er echter nog niet gemeld, maar om het zekere voor het onzekere te nemen wordt er een versteviging in het framegedeelte aangebracht. In Nederland en België gaat het om 48 F4’s, waarvan de eigenaren inmiddels op de hoogte zijn gebracht. [Beeld uit MP4/2011 s. 22]Het 2010-model van MV Agusta’s F4 moet terug naar de stal wegens een probleem met het subframe. GETEST: FORCEFIELD BASE LAYERHet Engelse Forcefield is nog relatief jong, opgericht in 2003, maar heeft zichzelf in korte tijd stevig in de markt gezet als fabrikant van flexibele protectie, voornamelijk rug- en borstprotectoren. Naast bescherming heeft het ook een hele serie functionele onderkleding in het assortiment, waaronder deze Base Layer, dat naast deze broek en shirt ook nog balaclava en losse kraag omvat. De kracht van de Base Layer schuilt hem in de gepatenteerde BeCool technologie, een polyamidevezel met vier kanaaltjes (dus niet zoals gangbaar een ronde vezel). Die kanaaltjes hebben een tweeledige functie: warme, vochtige lucht wordt sneller afgevoerd terwijl gelijktijdig droge, schone lucht wordt aangevoerd. Oftewel: een optimale temperatuur- en vochtregulering van het lichaam. Een prachtig marketingverhaaltje, maar tijdens de extreem warme eerste weken van de lente bleek dat het niet alleen maar loze praatjes zijn. De set sluit prettig nauw op het lichaam aan en voelt direct comfortabel aan, niet dat klamme synthetische gevoel van bijvoorbeeld nylon. Ook de platte, weggewerkte naden dragen bij aan een hoog draagcomfort. Belangrijker echter dan een goede pasvorm en draagcomfort is de werking, en om kort te gaan: die is subliem. Trek bij het rijden bij een graadje of vijfentwintig eens een katoenen T-shirt onder je pak en bij thuiskomst weet je meteen hoeveel vocht je verliest tijdens zelfs een kort ritje. Met de Base Layer heb je van dat klamme gevoel totaal geen last, je merkt de ventilerende werking duidelijk doordat je droog en koel blijft. Mocht het shirt na een stuk heel intensief sturen wat vochtig zijn (getest op het circuit), dan is het ook binnen een paar minuten weer volledig droog en kun je het zo weer aan. De Base Layer heeft een antibacteriële werking, maar kun je uiteraard gewoon op z’n tijd in de wasmachine wassen. Broek en shirt zijn er in de maten XS t/m XXL voor een prijs van respectievelijk € 64,99 (shirt) en € 39,99 (broek). Info: www.performanceproducts.nl [in logo]MOTOPLUS-oordeel: GOED[Beeld: IMG_8086]HET GEVAAR IN HET BUITENLANDAndere landen, andere straffen. Ook in het buitenland opgelopen boetes worden tegenwoordig gewoon geïnd. Dus wie bijvoorbeeld in Italië op de bon wordt geslingerd, moet vaak gewoon betalen, ook al kun je de boete niet ter plekke voldoen. Kleine troost: meestal geldt dit niet voor boetes onder de € 70,-. Vaak zijn de boetes wel veel hoger dan we in Nederland gewend zijn. Rijden door rood licht of in een inhaalverbod negeren kost je in Noorwegen doodleuk € 670,- en word je in Italië met 1,5 promille alcohol of meer van de motor gehaald, dan ben je de machine pats, boem, kwijt. Afijn, bekijk het in onderstaand lijstje maar even op je gemak.[overzicht in Excell sheet, verder geen beeld][tekst die onder schema met boetes moet]Bedragen in euro (afgerond), NM = netto maandloon, DL = dagloon (boeteberekening naar maandloon, in Finland max. 120 DL), * = minimum boete overdag, ’s nachts (tussen 22.00 en 07.00 uur) een derde hoger[opening linker pagina][MRD 11 p. 117]KLEDINGUITRUSTING ACTUALISERENOPFRISSEN MAAR!Hangt er bij jou nog een stoffelijk overschot van een eendelig racepak in de kast? Of heeft de textiel combi de wintermaanden niet helemaal ongeschonden doorstaan? Dan is het nu de hoogste tijd om de boel wat op te frissen. Een aantal tips.Moeite om afstand te doen van dat oeroude leren pak, dat heerlijk stinkende waxjack of die oude, nauwelijks gedragen zweethelm? Hoeft ook niet. Maar om de die vertrouwde spulletjes weer te kunnen dragen, moet er wel eerst even het broodnodige onderhoud worden gepleegd. Misschien wel het belangrijkste: schenk veel aandacht aan de veiligheid, het aanbod aan aftermarket protectoren was nog nooit zo groot. Dus weg met die schuimen pseudo-protectie en welkom CE-gekeurde protectoren. Ten tweede: creëer verbindingsmogelijkheden tussen leer en textiel. Met universele verbindingsritsen tussen alle jassen en broeken kan alles ook weer daadwerkelijk worden gebruikt. Een derde tip: overweeg ook de aanschaf van een motorjeans, want er zijn inmiddels heel degelijke en goed beschermende exemplaren te koop (zie ook de praktijktest in MotoPlus 14/2010) die bovendien vaak goed te combineren zijn met diverse jacks. Punt vier: wees realistisch. In dat te krappe pak kom je nooit meer in. Breng het eens naar een goed atelier om het te laten vermaken. Dat is in iedere grote stad wel te vinden. Daar weten ze vaak ook wel weg met een nieuwe ritssluiting. Ook kleine aanpassingen (bijvoorbeeld het vervangen van een kapotte drukknoop door klittenband op de kraag) kunnen er voor zorgen dat een sluiting weer gebruikt kan worden waar ‘ie voor bedoeld is. Een ook niet onbelangrijk vijfde punt: besteed eens wat geld aan een Pinlock anti-condensvizier. Vaak passen ze ook wel op een wat ouder model helm. Daarna vraag je jezelf ongetwijfeld af hoe je in hemelsnaam zo lang zonder hebt kunnen rijden. En als laatste: las een poets- en onderhoudsdag in. Nee, niet voor je motor, maar voor je motorkleding natuurlijk. Was textiel kleding eens uit en impregneer het opnieuw, behandel leer met een dun laagje vet, poets je laarzen eens en trek de voering van je helm er eens uit voor een reinigingsbeurt. Frisse, goed ogende en passende kleding doet wonderen en wordt zo eindelijk weer eens gebruikt. En als dat niet lukt? Geen paniek, in het kader lees je wat aankooptips voor nieuwe kleding.[kader]KLEDING PASSEN• Neem ruim de tijd bij het kopen van motorkleding. Het moet er niet staand voor de passpiegel goed uit zien, maar bovenal goed passen als je op de motor zit. • Neem je onderkleding en ook sokken mee naar de winkel. Zo voel je pas echt of een jas of laarzen in de praktijk ook echt goed zitten.• Koop een jack niet te groot. Het is geen vrijetijdskleding, maar beschermende kleding. De protectoren moet op de goede plek zitten en goed aansluiten op de lichaamsdelen die ze moeten beschermen. • Als je een helm op je hoofd kunt verdraaien of met gesloten kinriem af kunt trekken, is de helm veel te groot. Vraag rustig om een proefritje met een bepaalde helm en let daarbij ook op de geluidsproductie in de helm. • Handschoenen met dikke plooien aan de binnenkant van de hand? Laten liggen. Die zijn te groot of hebben een slechte pasvorm. [BU’s][p. 117 boven]Leer (boven) of textiel? Beide! De best beschermende kleding is de kleding die ook daadwerkelijk wordt gedragen. Met de juiste, veilige kleding ga je een stuk zelfverzekerder op pad. [p. 117 onder v.l.n.r.]Oudere motorkleding kun je met aftermarket protectoren een behoorlijke oppepper geven.Een helm zit niet voor eeuwig als nieuw en moet bijvoorbeeld vervangen worden als de pasvorm veel te ruim wordt en de helm rond het hoofd kan worden verdraaid.

Lees meer over

Ducati

Gerelateerde artikelen

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-