+ Plus

Tips & Tricks MP 11-2010

Bij een valpartij biedt goede leren motorkleding nog altijd de beste bescherming. Maar voordat leer zijn beschermende functie krijgt, moet er nog veel gebeuren. Ruw leer is een afvalproduct. Runder-, geiten- en hertenhuiden blijven namelijk over bij de productie van vlees. De huid bestaat voor 65% uit water. In de looierij wordt de huid in verschillende stappen (onder andere: ontvlezen, ontharen, looien, drogen, en kleuren) tot robuust leer verwerkt. Een runderhuid van het slachthuis weegt zo’n 40 kilo, het 6 m² grote kant en klare leer dat na het verwerkingsproces overblijft, brengt nog maar krap 5 kilo op de schaal. Voor een normaal leren motorjack worden ongeveer vijftig leren delen aan elkaar genaaid, bij een paar racehandschoenen loopt dat makkelijk op tot zo’n 140 delen en bij een leren combi praat je al snel over 200 delen. Zo’n pak wordt in ongeveer 7,5 uur in elkaar gezet, waarvan alleen al vier uur opgaat aan naaiwerk. Dat is ook de reden waarom de meeste fabrikanten – ook de grote merken – hun naaiwerk uitbesteden aan lage lonenlanden in Zuidoost Azië of Oost-Europa. Hieronder een overzicht van de gebruikte leersoorten en de herkomst van het leer in combi’s, laarzen en handschoenen. [Bild: MotoPlus 12/2008 p.48 onder]COMBILeersoorten: overwegend volnerf runderleer, in sommige gevallen geitenleer (vaak voor klassieke kleding) en kangoeroeleer (voor sportieve pakken)Dikte: 1,0 tot 1,5 millimeterHerkomst: topkwaliteit uit Europa (Italië, Oostenrijk), Azië (Korea) en Australië; gemiddelde tot matige kwaliteit uit Zuid-Amerika en Azië (Argentinië, Brazilië, China, Pakistan en India)Confectie: overwegend in Oost-Europa en Azië[Bild MotoPlus 9/2008 p. 83 rechtsonder]LAARZENLeersoorten: overwegend runderleer, geitenleer (op bepaalde plekken) en kangoeroe (racelaarzen) Dikte: 1,5 tot 1,7 millimeter (lichte racelaarzen), 1,9 tot 2,5 millimeter (toerlaarzen) en 2,5 tot 3,5 millimeter (crosslaarzen)Herkomst: topkwaliteit uit Europa (vooral Duitsland en Italië); gemiddelde tot matige kwaliteit meestal uit Azië (China en Pakistan)Confectie: Europa en Azië[Bild: MotoPlus 16/2009 p. 67 links bovenaan]HANDSCHOENENLeersoorten: rund, geit en kangoeroe (meestal voor sportieve handschoenen). Heel soms ook hertenleerDikte: 0,7 tot 1,0 millimeter (voor waterdichte textiel handschoenen wordt in de regel een mix van textiel en leer gebruikt)Herkomst: alle kwaliteiten overwegend uit Azië (China en Pakistan), duurder leer uit Europa (Duitsland en Engeland) en AustraliëConfectie: overwegend Oost-Europa en Azië (China en Pakistan)[Met Victory-logo]WHAT’S IN A NAME?Hoe zijn de merknamen ontstaan, wat betekenen ze en heeft het logo een diepere achtergrond? In deze rubriek bekijken we de namen en logo’s die de merken een eigen gezicht moeten geven. Victory, overwinning. Super. Vooral in combinatie met dit logo. Een blauwe ovaal, met daarin de merknaam en de toevoeging ‘Motorcycles’, waardoor je weet waar het om draait. Daaronder de naam van het moederconcern Polaris en het jaar van oprichting, 1954. Toch rijdt ‘The New American Motorcycle’ pas sinds 1997 rond, maar we gaan er ongetwijfeld nog veel van horen als we de rest van het logo mogen geloven: een V met gouden vleugels voor de aardkloot. Duidelijk toch?[Uit MRD 11/2010 s. 116 links unten]GETEST: SCHUBERTH SRCSGOED VERBONDENDe afkorting SRC staat voor ‘Schuberth Rider Communication System’, een volledig geïntegreerd communicatiesysteem voor de Schuberth C3, C2 en Concept systeemhelmen. Dit Bluetooth-ondersteunde systeem verbindt tot drie motorrijders met elkaar (reikwijdte ongeveer 300 meter), maakt contact met de mobiele telefoon, navigatiesysteem of MP3-speler en is voorzien van een radiofunctie met zes voorkeuze-zenders. Het inbouwen van het systeem in de helm is niet moeilijk en kost slechts een paar minuten. De vijf bedieningsknoppen voelen in het begin wat onwennig aan en de microfoon zit bij het sluiten van de helm af en toe wat in de weg. Op hogere snelheden is er af en toe wat ruis hoorbaar. Tip: maak voor de eventuele koop eerst een proefrit. PRIJS: € 319,95INFO: www.splash-design.com [In Logo]MOTOPLUS-oordeel: GOED[Uit MRD 11/2010 s. 116 midden rechts]ZONNEBRIL IN DE HELMSunax is het alternatief voor lichtschuwe motorrijders, die nog geen helm met geïntegreerd zonnevizier hebben. Dit handig minivizier steek je in de smalle opening tussen de buiten- en binnenschaal van de helm. Ideaal op momenten dat de zon verblindend schijnt en absoluut niet hinderlijk bij minder zonnige omstandigheden. De viziertjes van Sunax zijn in diverse uitvoeringen voor de meeste gangbare integraalhelmen verkrijgbaar en zijn eenvoudig via de site van Sunax (www.sunax.de) te bestellen. De prijzen beginnen bij € 19,95, maar daar moet je dan nog wel de verzendkosten bij rekenen. [Uit MRD 11/2010 s. 116 rechts boven]ONLINE HARLEY KLEDINGSHOPHarley-Davidson heeft haar kledingcollectie gedigitaliseerd. Op www.harley-davidson.eu/motorclothes kunnen liefhebbers van ‘Milwaukee Iron’ kunnen hier reden genoeg vinden om geld uit te geven. Naast de ‘Core Collection’, die het hele jaar leverbaar is, vind je er de seizoenscollecties en speciale collecties. Daarnaast biedt de nieuwe site veel achtergrondinfo, een uitstekende zoomfunctie en veel speelmogelijkheden. Kortom, een interessante site tijdens een avondje websurfen. BEGRIJPEND PRIJZEN LEZEN VOOR KLASSIEKERSIn de Verenigde Staten zijn ze gek op alles wat met ‘vintage’ motorfietsen uit Japan en vooral Europa te maken heeft. Om het prijstechnische overzicht te houden in het enorme aanbod klassiekers en youngtimers heeft de Amerikaanse ‘Vintage Japanese and European Motorcycle Club’ een 222 pagina’s tellend boekwerk uitgebracht, ‘The Comprehensive Vintage Motorcycle Price Guide’. In dit lijvige boekwerk staan de prijzen van (in de Verneigde Staten geliefde) klassiekers uit de bouwjaren 1901 tot 1995. Het boek is via internet te bestellen voor 15,95 US-Dollar. Info: www.whitehorsepress.com

Lees meer over

Harley-Davidson

Gerelateerde artikelen

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-