+ Plus

Tips & Tricks

COLUMN RENÉ VAN BENTHEIM
ELEKTRISCHE TWEEWIELERS
Begin oktober heb ik samen met een collega twee dagen met een elektrische scooter, een BMW C evolution, en een elektrische motorfiets, Zero DSR Powertank, kunnen rijden. Dit alles in het kader van innovatie binnen ons werkgebied. We wilden ontdekken of elektrisch rijden mogelijkheden biedt voor inzet bij bepaalde werkzaamheden binnen onze organisatie.
Nadat we op maandagochtend samen op de Zero waren gestapt om naar de BMW-dealer in Apeldoorn te rijden om de scooter op te halen, hadden we al een eerste indruk. Rijdend in de ochtendspits konden we op rustige toon met elkaar kletsen, maar we misten allebei de beleving van een verbrandingsmotor. Wel zag ik tijdens accelereren steeds twee benen in mijn gezichtsveld verschijnen, mijn maatje had duidelijk niet gerekend op de enorme versnelling met 172 Nm koppel.
Toen we ook de scooter tot onze beschikking hadden, zaten we beide na ongeveer 10 minuten met een grijns van oor tot oor op onze tweewielers. Wat een power en een enorme acceleratie! Verslavend! Rijtechnisch doen ze alles wat een verbrandingstweewieler ook doet. Daarnaast zijn ze voorzien van prima remmen met ABS, heeft de scooter ook tractiecontrole en hebben beide een regeneratiesysteem, dat bij vertragen energie teruggeeft aan het accupakket. De lol haal je uit de versnelling die deze voertuigen bieden. Je bent in no-time weg bij de verkeerslichten, schudt moeiteloos een vlotte inhaalactie uit de mouw en als je even stilstaat kun je op rustige toon met elkaar kletsen.
Wij hebben beide voertuigen in twee dagen tijd intensief getest en er dingen mee gedaan, die je normaal gesproken niet snel of helemaal niet zou doen. Beide hebben alles goed doorstaan. Een gebroken aandrijfriem van de Zero werd onderweg door de dichtstbijzijnde dealer (Andelst) op een zeer klantvriendelijke manier opgelost. Hij kwam met zijn bus een vervangende Zero afleveren, waardoor wij onze test konden afmaken.
Wel kwamen we er achter dat de door de fabrikanten opgegeven actieradius minstens zo optimistisch is als de verbruikscijfers die door autofabrikanten worden opgeven. Als je er mee rijdt zoals wij er mee hebben gereden, loopt de actieradius al snel terug. Bij normaal gebruik zal het best wel mee vallen, maar wij raakten verslaafd aan de trekkracht en reden dus meestal ‘volgas’. De ontwikkeling van de accu’s gaat echter razendsnel, dus ik verwacht dat de actieradius de komende jaren alleen maar beter wordt.
Binnen de organisatie zijn we nog niet helemaal om, maar we zien (zeker in de nabije toekomst) mogelijkheden voor de elektrische motor/scooter. Wie kan er tenslotte zeggen dat hij/zij zijn eigen tankstation thuis heeft? Woon/werk-verkeer is erg goed te doen, mits het geen enorme afstanden zijn, en als de overheid nu ook eens voor particulieren allerlei investeringssubsidies gaat bedenken, dan wordt het ook nog eens betaalbaar. Kortom, probeer het zelf eens. Maak een proefrit en geef dan pas je mening!

Lees meer over

BMW Zero DSR/X

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...
Rij-impressie BMW M1000XR

Rij-impressie BMW M1000XR

17 oktober, 2024

Na de M1000RR en M1000R lanceerde BMW eerder dit jaar met de M1000XR een derde model in de exclusieve M-lijn. Vol ...