+ Plus

Tips & Tricks

COLUMN RENÉ VAN BENTHEIM

MOTORTJE BOUWEN
Een tijdje terug ben ik op een druilerige zondagmiddag begonnen met het bouwen van een motorfiets. Het was geen weer om te rijden, dus heb ik de bouwdoos maar gepakt. Die had ik een week eerder opgehaald bij de dealer. BMW heeft namelijk een model van een GS gemaakt van technisch Lego. Deze werd per voorinschrijving verkocht en dan exclusief voor BMW gemaakt door Lego. Ik was alweer vergeten dat ik er een had besteld, maar gelukkig kreeg ik een berichtje dat mijn ‘nieuwe motor’ binnen was.
Toen ik de doos opende, zag ik meteen de uitdaging. Omdat ik nogal chaotisch werk – ik ben altijd het juiste gereedschap aan het zoeken als ik klus -, heb ik er maar een therapeutische middag van gemaakt. De inhoud bestond uit heel veel kleine onderdelen, die aan het eind van het bouwproces een op R1200GS gelijkend model moesten opleveren. De bouwtekening was gelukkig duidelijk en gedetailleerd, geen Ikea-tekening gelukkig. Na ruim drie uur friemelen had ik geen onderdelen meer over voor de motor en werkte alles naar behoren. Vering, aandrijving en boxermotor werkend en nog goed te zien ook. Prachtig ontworpen en een aanwinst in de vitrinekast bij de andere motoren en modellen. Ik ben er blij mee.
De structuur die ik bij het samenstellen van het model moest gebruiken, zou je ook op de weg kunnen toepassen. Door jezelf te trainen in actief kijkgedrag, zoekend naar eventueel potentieel gevaar en daar tijdig je positie en snelheid op aan te passen, maak je het voor jezelf veiliger in het verkeer. Ook dan volg je een bepaalde volgorde, waarbij er echter geen tastbare bouwtekening is. Die tekening zit namelijk in je hoofd. Het begint allemaal met actief zoeken en daarna aanpassen van snelheid en positie. Voorbereiding is daarbij, net als bij het bouwen van een goed werkend model, essentieel. Fit, uitgeslapen en actief. Dat is ook een van de redenen die het motorrijden voor mij zo mooi maakt.

GETEST: SHOEI RYD
Shoei’s hagelnieuwe instaphelm, de RYD, voelt als een oude bekende. Maar het meest geweldige aan deze integraalhelm is het optionele, automatisch met de lichtomstandigheden meekleurende photocromic-vizier.
Dat past! Ook bij de jongste Shoei-spruit gaat het bekende spijkerbroekeffect op: opzetten en het zit meteen goed. De slanke en lichte RYD (1.370 gram in maat M) pakt vooral punten op lange ritten en op hoge snelheden. De pasvorm is uitstekend, de aerodynamica is dik in orde en over de ventilatiemogelijkheden zijn we al net zo te spreken. In dat licht bezien, kan hij met zijn vriendelijke instapprijs (v.a. € ) zelfs de concurrentie met duurdere zustermodellen aan. Met name als je het bespaarde geld in het optioneel verkrijgbare, automatisch met de lichtomstandigheden meekleurende CWR-1 photocromic-vizer met groot Pinlock Evo-binnenvizier (€ ) investeert. Werkt zowel overdag als in het donker uitstekend. Maten: XS t/m XXL. Info: www.shoei-europe.com

MOTOPLUS-oordeel: ZEER GOED

 

Lees meer over

BMW

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW CE 02

Eerste Test BMW CE 02

29 februari, 2024

Het is geen motor, maar ook geen scooter. Nee, de elektrische CE 02 van BMW is een heuse ‘eParkourer’: een ...
Toptest BMW R1300GS

Toptest BMW R1300GS

1 februari, 2024

De nieuwe BMW R1300GS treedt in de voetsporen van de succesvolle 1250 en moet vooral qua sportiviteit nieuwe ...
Duurtest eindverslag BMW S1000RR

Duurtest eindverslag BMW S1000RR

10 januari, 2024

Een gemeten topvermogen van 214 pk, een koppelkromme als van een dikke 1.300 en dat uit 999 cc. De S1000RR met ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-