+ Plus

Tips & Tricks

COLUMN RENÉ VAN BENTHEIM

MOTORTJE BOUWEN
Een tijdje terug ben ik op een druilerige zondagmiddag begonnen met het bouwen van een motorfiets. Het was geen weer om te rijden, dus heb ik de bouwdoos maar gepakt. Die had ik een week eerder opgehaald bij de dealer. BMW heeft namelijk een model van een GS gemaakt van technisch Lego. Deze werd per voorinschrijving verkocht en dan exclusief voor BMW gemaakt door Lego. Ik was alweer vergeten dat ik er een had besteld, maar gelukkig kreeg ik een berichtje dat mijn ‘nieuwe motor’ binnen was.
Toen ik de doos opende, zag ik meteen de uitdaging. Omdat ik nogal chaotisch werk – ik ben altijd het juiste gereedschap aan het zoeken als ik klus -, heb ik er maar een therapeutische middag van gemaakt. De inhoud bestond uit heel veel kleine onderdelen, die aan het eind van het bouwproces een op R1200GS gelijkend model moesten opleveren. De bouwtekening was gelukkig duidelijk en gedetailleerd, geen Ikea-tekening gelukkig. Na ruim drie uur friemelen had ik geen onderdelen meer over voor de motor en werkte alles naar behoren. Vering, aandrijving en boxermotor werkend en nog goed te zien ook. Prachtig ontworpen en een aanwinst in de vitrinekast bij de andere motoren en modellen. Ik ben er blij mee.
De structuur die ik bij het samenstellen van het model moest gebruiken, zou je ook op de weg kunnen toepassen. Door jezelf te trainen in actief kijkgedrag, zoekend naar eventueel potentieel gevaar en daar tijdig je positie en snelheid op aan te passen, maak je het voor jezelf veiliger in het verkeer. Ook dan volg je een bepaalde volgorde, waarbij er echter geen tastbare bouwtekening is. Die tekening zit namelijk in je hoofd. Het begint allemaal met actief zoeken en daarna aanpassen van snelheid en positie. Voorbereiding is daarbij, net als bij het bouwen van een goed werkend model, essentieel. Fit, uitgeslapen en actief. Dat is ook een van de redenen die het motorrijden voor mij zo mooi maakt.

GETEST: SHOEI RYD
Shoei’s hagelnieuwe instaphelm, de RYD, voelt als een oude bekende. Maar het meest geweldige aan deze integraalhelm is het optionele, automatisch met de lichtomstandigheden meekleurende photocromic-vizier.
Dat past! Ook bij de jongste Shoei-spruit gaat het bekende spijkerbroekeffect op: opzetten en het zit meteen goed. De slanke en lichte RYD (1.370 gram in maat M) pakt vooral punten op lange ritten en op hoge snelheden. De pasvorm is uitstekend, de aerodynamica is dik in orde en over de ventilatiemogelijkheden zijn we al net zo te spreken. In dat licht bezien, kan hij met zijn vriendelijke instapprijs (v.a. € ) zelfs de concurrentie met duurdere zustermodellen aan. Met name als je het bespaarde geld in het optioneel verkrijgbare, automatisch met de lichtomstandigheden meekleurende CWR-1 photocromic-vizer met groot Pinlock Evo-binnenvizier (€ ) investeert. Werkt zowel overdag als in het donker uitstekend. Maten: XS t/m XXL. Info: www.shoei-europe.com

MOTOPLUS-oordeel: ZEER GOED

 

Lees meer over

BMW

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...
Rij-impressie BMW M1000XR

Rij-impressie BMW M1000XR

17 oktober, 2024

Na de M1000RR en M1000R lanceerde BMW eerder dit jaar met de M1000XR een derde model in de exclusieve M-lijn. Vol ...