+ Plus

Test nekprotectoren

Motorrijders worden vandaag de dag steeds beter beschermd door hun kleding vol met protectoren. Maar één gebied bleef tot dusver onbeschermd: de nek. En daar gaat verandering in komen, want de nekprotector doet zijn intrede.
 
De nek is één van de meest kwestbare lichaamsdelen. Het stukje bovenaan de rug verbind ons eigen ‘computercentrum’ met de uitvoerende organen en ledematen. Door de nek lopen dus tal van belangrijke bloedvaten en miniscule ‘draadjes’ die voor de aansturing van onze ledematen zorgen. Bovendien moet diezelfde nek die rare grote en zware bal – ook wel hoofd genoemd – mooi rechtop houden. En als er op dat hoofd ook nog een helm van een dikke kilo zit, hebben onze spieren daar best moeite mee, zeker bij vreemde onverwachte bewegingen, zoals die bijvoorbeeld bij een valpartij op kunnen treden. Een whiplash is zo’n vervelende nekblessure. Of het breken van je sleutelbeen doordat de onderste rand van de helm er tegen duwt. En in het allerergste geval kan je nek zelfs breken, met alle verschrikkelijke gevolgen van dien.
 

 

Dit alles bracht een aantal fabrikanten ertoe om iets te bedenken om dat stukje rug waarop ons hoofd balanceert te beschermen en ondersteunen. BMW en KTM zijn de voorlopers in dat traject; zij zijn al een jaar of twee bezig met de ontwikkeling van een nekbeschermer en dat doen ze als collega’s, niet als concurrenten. Bij BMW begon het met het contact met de Zuid-Afrikaanse arts dr. Chris Leatt, die al jaren zoekt naar een goede mogelijkheid om het bovenste deel van de wervelkolom te beschermen. BMW ondersteunde zijn onderzoek, zodat Leatt zijn ideeën in een laboratorium, met dummy’s vol sensoren om de biomechanische informatie vast te leggen, kon uitwerken. De data die op deze manier via virtuele botsproeven verzameld werd, leidde uiteindelijk tot de ontwikkeling van de ‘NeckBrace’. “Let wel, de Neckbrace is geen wondermiddel dat alle nekbreuken kan voorkomen, maar wij zijn er van overtuigd dat je beter het best haalbare nu kunt realiseren, dan om af te wachten totdat er een wonder gebeurd.” aldus Andreas Geisinger die namens de BMW-fabriek bij de Neckbrace betrokken was.
 

KTM haakte in op het BMW-ontwikkelingsprogramma naar aanleiding van een aantal tragische motorcross-ongelukken. In 2003 brak KTM-fabrieksrijder Pit Beirer zijn nek en liep daarbij een hoge dwarsleasie op (Beirer is als GP-teammanager nu nog steeds bij KTM in dienst). Datzelfde lot trof ook de broer èn de zoon van KTM-racedirecteur (en zelf oud-crosser) Heinz Kinigadner. En KTM bleef niets bespaard, want in de Dakar-rally kwamen in 2004 en 2005 de ervaren fabrieksrijders Richard Sainct en Fabrizio Meoni door nekbreuk om het leven. Reden voor KTM om tot actie over te gaan op het gebied van nekprotectie. Heinz Kinigadner: “Het was voor ons duidelijk dat er iets gedaan moest worden op dit vlak. Toen we ons gingen oriënteren, hoorden we al snel dat BMW ook met dit item bezig was, via het Leatt-systeem. We hebben toen contact gezocht en besloten om de krachten te bundelen op dit belangrijke gebied.” Daarnaast richtte Kinigadner ‘Wings for Life’ (zie www.wingsforlife.com) op; deze stichting doet ruggenmergonderzoeken met als doel de gevolgen van dwarslaesies te kunnen herstellen.
 

 

De samenwerking tussen KTM en BMW kreeg een extra dimensie door de ervaringen van de letseldeskundige Florian Schueller, een arts aan de universiteit van Heidelberg (D), die sinds 1982 al meer dan 1000 motorongelukken onderzocht en analyseerde. Hij is zeer te spreken over de samenwerking van BMW en KTM om bescherming van de halswervels in praktijk om te zetten. Schueller: “Tot dusver is er nog nooit professioneel onderzoek gedaan naar nekletsels bij motorrijders. Zelfs niet na die vreselijke Dakar-ongelukken. De nek loopt in dit soort gevallen het meeste gevaar doordat het hoofd de grond raakt en sterk afremt, terwijl de massa van het lichaam nog doorzwaait. Dat massamoment kan tot nek- of schedelbasisfractuur leiden. Daarom is het op wedstrijdcircuits ook zo belangrijk dat de gevallen rijder de ruimte heeft om door te glijden. Preventieve nekbescherming zal in mijn ogen absoluut nut hebben tijdens een valpartij. Als het op vermindering van de belasting van de hals en nek onder het rijden aan komt, zie ik meer in een helm met een goede aërodynamica, dan in ondersteuning van bijvoorbeeld een NeckBrace. We moeten er nu echter voor waken dat het een hype wordt, waardoor allerlei fabrikanten er zonder enig vooronderzoek op inhaken. Je ziet dat nu al een beetje aan die goedkope schuimkragen. Die geven natuurlijk maar een beperkte protectie. Anderzijds schiet een goed, maar onbetaalbaar systeem zijn doel ook voorbij. Kwaliteit hoeft bij protectie niet onbetaalbaar te zijn, maar we moeten nu op zoek naar een evenwicht. Net zoals dat bij bijvoorbeeld veilige kinderzitjes in auto’s is ontstaan”.
 

 

In de crosswereld zijn die door Dr. Schueler genoemde schuimkragen inmiddels gemeengoed; onder meer Jopa biedt zo’n kraag aan, waardoor vooral het kwetsbare sleutenbeen wordt er door beschermd. “Wij geloven dat wij met deze 25 euro kostende ‘Race Collar’ een stukje toegevoegde veiligheid tegen een zeer redelijke prijs leveren,” aldus Johan Paus van Jopa.
 

De Italiaanse motorkleding-gigant Dainese heeft ook een naam hoog te houden als het om protectie gaat en heeft nu ook de nekprotectie opgepakt. Zij leveren sinds kort voor € 599,- het ‘G.Neck’ motorjack, een jas met een geïntegreerde neksteun. Dainese zegt dat de neksteun niet alleen bescherming bij een ongeval geeft, maar ook meer ontspannen nekspieren tijdens een motorrit. Daarbij is er volgens Dainese slechts een minimale beperkingen in de bewegingsvrijheid.
 

Sinds kort is ook Alpinestars ingehaakt op deze nieuwe trend. Zij hebben de ‘A-CR Cervical Road/Race Protection’ ontwikkeld, met name bedoeld voor de racecircuits. Het systeem is enigszins vergelijkbaar met het BMW/KTM-systeem en zit deels geïntegreerd in de aërodynamische bult achterop de leren racepakken van Alpinestars. Alpinestars voert momenteel testen uit met het systeem en hoopt het dan volgend seizoen op de markt te kunnen brengen. Een prijs is nog niet bekend.
 

KTM en BMW hebben de nekprotectie op de kaart gezet en leveren – tot dusver – ook het meest innovatieve systeem, dat wordt aangeboden voor 500 euro. Het systeem draagt als een klein harnas over de schouders en beperkt de bewegingen van je hoofd met de helm enigszins. Bij de doorontwikkeling hebben BMW en KTM veel ervaringen van hun fabrieksrijders, waaronder
Christian Pfeiffer
, Simo Kirssi, Cyril Despres en
Frans Verhoeven
gebruikt. Despres: “Ik heb met het systeem al een paar zware valpartijen meegemaakt en voor mij staat inmiddels al wel vast dat ik echt geen meter meer zonder de NeckBrace rij. Je moet er eerst even aan wennen, net zoals je ook ooit moest wennen aan een helm of aan een bodyprotector, maar dan merk je er onder het rijden nauwelijks iets meer van.”
 

 

 

==========
 

[[4 x ein kasten mit  protector + info]]
 

 

[[1, Bild aus MRD 10 seite 7 rechtsunten]]
 

 

ALPINESTARS A-CR
 

De nekprotector van alpinestars zit nog in de ontwikkelingsfase en komt naar verwachting voor seizoen 2008 op de markt. Het systeem lijkt wat op de BMW/KTM-protector en is deels geïntegreerd in de aërodynamische bult achterop de race-overall.
 

 

 

[[2 BMW/KTM aus MRD 5 seite 105 oben]]
 

 

BMW/KTM NECKBRACE
 

BMW en KTM ontwikkelden de NeckBrace gezamelijk en bieden hem nu voor 500 euro aan via hun dealers. De protector wordt in enkele verschillende maten geleverd.  De insteek is dat de bewegingen van het hoofd bij een valpartij in elke willekeurige richting gecontroleerd afgeremd wordt en dat ook extreem knikken van de nek wordt voorkomen. De Neckbrace is een 700 gram wegende en uit meerdere delen bestaande constructie van carbon, kevlar en kunststof, voorzien van een dempende schuimlaag. Het systeem omsluit de nek en hals volledig, maar raakt bij normaal gebruik de onderkant van de helm niet, zodat de helmventilatie van onderen er niet door belemmerd wordt. Het op- en afzetten gebeurt met twee snelsluitingen. Laboratoriumproeven tonen aan dat krachten op de nekwervels tot 40% verminderd worden met deze protector.
 

 

[[3 Dainese g.neck aus MRD 10 seite 105 links, das kleinste Bild nicht gebrauchen]]
 

 

DAINESE G.NECK
 

De Dainese G.Neck is sinds kort leverbaar. Het jack heeft op de rug bovenaan aan vierdelige kunststof nekbeschermer, die echter alleen de achterwaartse beweging afremt. Daarnaast claimt Dainese een verhoging van het rijcomfort door wat extra ondersteuning van de nek. Het jack blijkt in de praktijk wel wat gewenning te vragen. Naast het jack heeft Dainese inmiddels ook een bodyprotector met geïntegreerde nekprotector (de Neck-4) in het programma.
 

 

[[4 Jopa. Bild FLM aus MRD 10 seite 105 rechts. Beide Bilder gebrauchen]]
 

 

JOPA RACE COLLAR
 

In de motorcrosswereld vinden deze relatief goedkope (25 euro) schuimkragen momenteel gretig aftrek. De bescherming is natuurlijk beperkt en in de praktijk blijkt de kraag ook de helmventilatie van onderaf enigszins te verstoren, maar daar is de prijs ook naar.Plaats hier uw tekst

Lees meer over

BMW

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW CE 02

Eerste Test BMW CE 02

29 februari, 2024

Het is geen motor, maar ook geen scooter. Nee, de elektrische CE 02 van BMW is een heuse ‘eParkourer’: een ...
Toptest BMW R1300GS

Toptest BMW R1300GS

1 februari, 2024

De nieuwe BMW R1300GS treedt in de voetsporen van de succesvolle 1250 en moet vooral qua sportiviteit nieuwe ...
Duurtest eindverslag BMW S1000RR

Duurtest eindverslag BMW S1000RR

10 januari, 2024

Een gemeten topvermogen van 214 pk, een koppelkromme als van een dikke 1.300 en dat uit 999 cc. De S1000RR met ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-