+ Plus

Test Bluetooth helmen

Tijdens het rijden bijpraten met je maten of even een ik-kom-later berichtje op de voicemail van de baas achterlaten? Steeds meer helmen kunnen worden uitgerust met het hightec-snufje Bluetooth. Maar werkt het in de praktijk al zo goed als men ons wil doen geloven? Daar voel je de gsm weer trillen in je binnenzak. Normaal gesproken een kwestie negeren en gewoon doorrijden, maar af en toe zit er een beller van het fanatieke soort tussen, die maar niet ophangt. De nieuwsgierigheid overwint, dus toch maar even langs de kant van de weg, handschoenen uit, jas open, telefoon zoeken en net op het moment dat je oppakt, verbreekt de bel-pitbull aan de andere kant de verbinding. Geen nummer weergave dus terugbellen kun je ook niet. Even blijven wachten, want hij of zij zal het zo nog wel een keer proberen. Vijf minuten en nul oproepen later toch maar weer dichtgeritst en gehandschoend je weg vervolgd, om nog voor de snelheidsmeter de vijftig heeft aangetikt het hele riedeltje weer te herhalen. Daar komt nu verandering in, want waar automobilisten en voetgangers al enige tijd gewend zijn aan het Bluetooth-tijdperk, heeft deze vorm van draadloze communicatie nu ook zijn intrede gedaan in motorland. Dat het een nieuwe wereld binnen het telecomsegment betreft, blijkt wel uit het beperkte aanbod van verschillende systemen. Dainese, BMW en Nolan hebben zich op het nieuwe marktsegment geworpen met een op maat gemaakte Bluetooth-oplossing geïntegreerd in een helm. Daarnaast komen er ook al enkele aanbieders van losse universele systemen (bijvoorbeeld de Midland BT Intercom Bluetooth uit deze test), die ingebouwd kunnen worden in bijna iedere helm. De ontwikkelingen gaan momenteel pijlsnel en een goede oriëntatie vooraf is echt noodzakelijk Sinds enkele jaren is het mogelijk om al rijdend te telefoneren of te praten met je passagier, maar dan vereist de motorfiets wel de nodige voorbereiding, waarna een kabel voor de verbinding “link” zorgde. En dat kabeltje zorgt toch voor een beperkte bewegingsvrijheid. Je zult de eerste ook niet zijn die een stekker van het verbindingssnoertje trekt bij een benzinepomp, gewoon omdat je was vergeten dat je nog “aangekoppeld” was. Steeds meer motorrijders kiezen dus graag voor een draadloze variant, ondanks dat deze verre van goedkoop is. Een volledig rijklare versie van de Nolan N102 N-com doet je budget al met € 563,- slinken, BMW doet daar met de Systeemhelm 5 WCS-1 nog een schepje bij bovenop en biedt het geheel aan tegen een verkoopprijs van 899 euro. Wil je graag draadloos met de duopassagier communiceren dan is een twee exemplaar onmisbaar en ben je in totaal dus 1800 euro lichter. Daar komt nog bij dat de ontwikkelingen op Bluetooth-gebied nog in de kinderschoenen staan. Wat op dit moment nog voor de meest moderne en vooruitstrevende techniek doorgaat, kan over een maand of drie alweer achterhaald zijn. Bij BMW zijn ze momenteel bezig met de ontwikkeling van een systeem waarbij naar wens gekozen kan worden voor muziek van de MP3-speler, verkeersinformatie via de boordradio of aanwijzingen van het navigatiesysteem. Wanneer dit echter op de markt wordt gebracht is nog volledig onbekend. Datzelfde geldt trouwens voor de prijs, al is één ding al wel zeker, goedkoop zal het niet zijn. Soortgelijke systemen kosten bij andere aanbieders al gauw rond de € 650,-. Eenmaal besloten tot de aanschaf van een Bluetooth-systeem, verwacht dan niet het eenvoudige plug-and-play zoals vaak wordt beloofd. Het begint al bij de koop: hightec en leverbaarheid blijken niet in alle gevallen samen te gaan. Van verschillende leveranciers die we voor deze test benaderden kregen we te horen dat ze deze vanwege leveringsproblemen niet ter beschikking konden stellen. Ga dus niet aan de vooravond van je motorvakantie naar je dealer voor een dergelijke helm, want de kans is groot dan je van een koude kermis thuiskomt. Reken dus op een aanzienlijke levertijd. Neem ook rustig de tijd om in de winkel al uit te proberen of je telefoon gesynchroniseerd kan worden met de software. Ondanks dat de fabrikanten allemaal een bepaalde standaard hanteren die alle Bluetooth-apparaten zou moeten accepteren, kunnen er problemen optreden bij het tot stand brengen van de verbinding. Als voorbereiding kun je al wel de websites van de importeurs of fabrikanten raadplegen, waarop over het algemeen de telefoonmerken en -typen staan vermeld die zonder meer geschikt zijn. Toch geldt in dit geval ook dat je voor de koop toch eerst moet testen of de telefoon-helm-verbinding wel goed is, niet blindelings vertrouwen op de theorie. Echt problematisch wordt het wanneer je niet alleen wilt bellen, maar ook nog wilt communiceren met je bijrijder. Twee helmen en één telefoon zou het Bluetooth-systeem makkelijk baas moeten kunnen, toch viel tijdens de test diverse malen de verbinding tussen de verschillende apparaten weg, waardoor de stilte weer zegevierde. En als je daarnaast ook nog een navigatiesysteem en/of een radio of MP3-speler wilt koppelen, dan wordt er behoorlijk wat van je eigen technische inzicht gevraagd. En kom je in sommige gevallen toch weer op een kabelverbinding uit. Daarom is het ook bijna noodzaak om je te oriënteren bij een motorzaak die weet waarover ze praten! Want alle mooie beloften ten spijt, kregen wij het – ook na meerdere pogingen – niet voor elkaar om met alle systemen alle beloofde opties en mogelijkheden aan de praat te krijgen. Daarmee zijn we bij de slotsom aanbeland: wie geen haast heeft, kan beter nog even wachten met het kopen van een Bluetooth-systeem of Bluetooth-helm. Over enkele weken wordt in het Duitse Keulen de grote Intermot-beurs gehouden en daar zullen ongetwijfeld meerdere fabrikanten hun interpretatie op het thema Bluetooth aan het publiek kenbaar maken. Bovendien zal een groter aanbod waarschijnlijk doorwerken op de prijs. Kijk je puur naar de systemen die momenteel op de markt zijn, dan is er – in combinatie met die prijs – nog genoeg ruimte voor verbetering. BMW Systeemhelm 5 WCS-1 Soort: geïntegreerd systeem Importeur: BMW Motorrad Nederland, tel. 070-413 3222, info: www.bmw-motorrad.nl Prijs: € 899,- Kleur: Zilver Maten: 48/49 t/m 64/65 PLUS Stereo luidsprekers; dankzij de bij het voorhoofd geplaatste microfoon werkt het systeem ook met opengeklapte helm; compleet en goed geïntegreerd systeem; duidelijke en makkelijk te begrijpen handleiding. MIN Uitbreiding van het systeem met optionele communicatieapparatuur (wanneer beschikbaar is nog niet bekend) alleen uitwendig mogelijk tegen meerprijs; hoge aanschafprijs; tiptoetsen moeilijk te bedienen met handschoenen; spraakoverdracht beetje krakerig; matige reikwijdte. CONCLUSIE Ondanks de luxe uitrusting in hifi stereo-kwaliteit, kan de BMW-helm zijn voorsprong in de test niet waarmaken. Al bij een gematigd tempo op de autosnelweg bleek communiceren onderling en telefoneren nagenoeg onmogelijk. MotoPlus-oordeel: voldoende DAINESE Airstream Course Bluetooth Soort: geïntegreerd systeem Distributeur: Arie Molenaar, tel. 030-688 1228, info: www.ariemolenaarmotors.nl Prijs: € 518,- Kleur: Zwart/Wit/Rood Maten: XS t/m XXL PLUS Geluidsoverdracht bijzonder goed; goede werking van de microfoon; meer dan 100 meter reikwijdte bij communiceren met andere motorrijder; overtuigend draagcomfort met zeer goede geluidsdemping. MIN Gecompliceerde eerste installatie, nog verder bemoeilijkt door de omslachtige handleiding; systeem alleen geschikt voor spraakoverdracht, geen uitbreidingsmogelijkheden voor muziek. CONCLUSIE Haalt met een krappe voorsprong de meeste punten, maar wat uitrusting betreft is het gebrek aan aansluitmogelijkheden van muziekdragers een groot gemis. Door de uitstekende geluidsdemping kun je zelfs met een snelheid van 160 km/uur nog goed met elkaar praten. Ook goed de praktisch vormgegeven bedieningstoets. MotoPlus-oordeel: voldoende NOLAN N102 N-com Soort: geïntegreerd systeem Importeur: Nerons, tel. 036-547 1577, info: www.nerons.nl Prijs: € 562,90 Kleur: Zwart, grijs, zilver Maten: XS t/m XXL PLUS Modulair opgebouwde helm die zich door prijsgunstige kabeloplossingen erg makkelijk en effectief laat uitbreiden; praktisch geplaatste bedieningstoetsen die zich zelfs met handschoenen goed laten hanteren; reikwijdte van meer dan 100 meter. MIN Licht gedempte geluidsoverdracht; muziek alleen mono-kwaliteit; tot stand brengen van telefoon- en onderlinge communicatieverbinding omslachtig en niet altijd succesvol; behoorlijk zwaar; storend windgeruis bij hogere snelheden bemoeilijkt de communicatie. CONCLUSIE Slimme interpretatie van Nolan. De systeemhelm-serie N102 is af fabriek zo voorbereid dat de klant naast de bluetooth-mogelijkheden de helm eenvoudig middels kabelverbindingen kan uitbreiden met andere randapparatuur als cd- en mp3-speler. Inzake prijs/kwaliteit verhouding daarom de MotoPlus Kooptip. MotoPlus-oordeel: voldoende MIDLAND BT Intercom Bluetooth Soort: losse ombouwkit Importeur: Combai Electronics, tel. 0105-010 077, info: www.combai.nl Prijs: € 229,- Omschrijving: Inbouwkit voor twee helmen PLUS Goed voorbereide inbouwmogelijkheid met waterdichte stekkers en een robuuste behuizing; mono-luidsprekerpaar laten zich middels klittenband makkelijk aan de binnenzijde van de helm bevestigen; goed te positioneren zwanenhals microfoon. MIN De klemverbinding van de microfoon is niet altijd universeel inzetbaar, afhankelijk van helm en type kunnen er problemen optreden; zeer matige geluidsoverdracht; zeer matig te hanteren bedieningstoetsen, met handschoenen aan zelfs bijna onmogelijk. CONCLUSIE Omvangrijke uitbreidingskit tegen een gunstige prijs. Alleen de headset van de rijder beschikt over een bluetooth-chip, de onderlinge communicatie gaat via een andere chip. Telefoon, muziekdragers en navigatieapparatuur zijn derhalve alleen voor de rijder weggelegd. MotoPlus-oordeel: voldoende UIT DE PRAKTIJK MULTIMEDIA Het aansluiten van muziekdragers of CB-zendapparatuur is helemaal niet zo eenvoudig. Meestal is daarvoor een extra stuureenheid noodzakelijk. Één ding is duidelijk geworden: bij goedkopere varianten onder de € 500,- blijft het aansluiten van dergelijke apparaten een niet te vervullen wens. BEDIENING Lang niet altijd zijn de bedieningstoetsen goed geplaatst waardoor de bediening onnodig wordt bemoeilijkt. Helemaal nerveus word je wanneer microscopisch kleine toetsen zelfs met zomerhandschoen aan niet te vinden zijn. ONDERLINGE COMMUNICATIE Hoewel Bleutooth er in feite niet voor is bedoeld, is het soms mogelijk om ook onderling tussen verschillende motoren te communiceren. De systemen moeten dan eerst “gepaard” worden. Soms wordt de verbinding verbroken als je te ver uit elkaar rijdt, waarna je eerst weer moet “paren” voor hernieuwde communicatie. En dat is dus geen doen. Draadloos tussen rijder en passagier is wel erg makkelijk en handig. WEERBESTENDIGHEID Motorrijden en regen zijn twee zaken die op onze breedtegraad onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Natuurlijk zaak dat de elektronica ook tegen de meest slechte weersomstandigheden opgewassen is. Uit de test bleek dat sommige fabrikanten hier nog wat extra aandacht aan mogen besteden. DRAAGCOMFORT Een goede pasvorm is noodzakelijk: het bluetooth-systeem mag geen excuus zijn voor een minder draagcomfort. Problematisch wordt het al snel bij de toch al redelijk zware systeemhelm: inclusief de inbouwkits komt het totale gewicht al snel in de buurt van de twee kilo. NAVIGATIE GPS-systemen als de TomTom-rider laten zich in theorie eenvoudig aansluiten op een geïntegreerde bluetooth-kit. Dit gaat echter wel ten koste van de telefoonverbinding. Deze liet het in alle gevallen afweten, zodra de verbinding met de navigatieapparatuur tot stand was gekomen. In dat geval moet je dus een van beiden alsnog via een kabel op je helm aansluiten. TELEFOON Het ene bluetooth is niet het andere. Een probleemloze verbinding tussen helm en gsm is lang niet in alle gevallen mogelijk. Onze tip: kijk in de winkel of er probleemloos een draadloze verbinding tot stand komt. Kom je later niet voor verrassingen te staan. ENERGIE Draadloos wil niet altijd zeggen dat er geen kabel meer aan te pas komt, want de accu zal toch echt af en toe opgeladen moeten worden. Tijdens de test bleken de accu’s van alle kandidaten over voldoende capaciteit te beschikken. Of dat in de toekomst ook zo is wanneer er ook andere randapparatuur aangesloten (denk aan muziek) wordt, is nog even afwachten. Om een Bluetooth verbinding tot stand te brengen moet aan bepaalde voorwaarden voldaan worden. Heel belangrijk daarbij zijn de Bluetooth-profielen. De gangbare spraakprofielen zijn de headset en handsfree functie, waarover ieder systeem uit de test beschikt. Het wordt moeilijker wanneer er muziek-apparatuur bij betrokken worden. Het speciaal hiervoor ontwikkelde Advanced Audio Dsitribution Profile (A2DP) staat nog in de kinderschoenen en is voor verbetering vatbaar. Alleen de BMW-helm beschikt over deze mogelijkheid, er is echter wel een bijkomende stuurunit nodig voor er een geluidsdrager kan worden aangesloten. Op de Nolan kan middels een kabelverbindingen randapparatuur worden aangesloten, echter alleen in mono-geluidskwaliteit. CONCLUSIE Deze techniek staat nog in de kinderschoenen, waardoor er nog vaak problemen naar voren komen. De kwaliteit van alle geteste systemen is voldoende, maar voor een betere eindbeoordeling moet er echter nog wat werk verricht worden door de fabrikanten. Bovenaan in het eindklassement staan twee helmen van Italiaanse makelij, die allebei dezelfde leverancier hebben voor het Bleutooth-gedeelte. De Dainese eindigt net voor Nolan door de uitstekende all-round eigenschappen (gewicht, geluidsdemping). Komt het echter op uitbreidingsmogelijkheden aan, dan gaat Nolan er met de winst vandoor. De BMW-helm stelt teleur door de slechte geluidsoverdracht die zich al bij een gematigde rijsnelheid uit. De uitbreidingskit van Midland biedt voor weinig geld toch een redelijke kwaliteit.

Lees meer over

BMW

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW CE 02

Eerste Test BMW CE 02

29 februari, 2024

Het is geen motor, maar ook geen scooter. Nee, de elektrische CE 02 van BMW is een heuse ‘eParkourer’: een ...
Toptest BMW R1300GS

Toptest BMW R1300GS

1 februari, 2024

De nieuwe BMW R1300GS treedt in de voetsporen van de succesvolle 1250 en moet vooral qua sportiviteit nieuwe ...
Duurtest eindverslag BMW S1000RR

Duurtest eindverslag BMW S1000RR

10 januari, 2024

Een gemeten topvermogen van 214 pk, een koppelkromme als van een dikke 1.300 en dat uit 999 cc. De S1000RR met ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-