+ Plus

Test 9 zijkoffers

Koffers, een simpel verhaal, dat echter wat aandachtiger bekeken toch complexer is dan in eerste instantie het geval lijkt. Iedere motorrijders heeft immers andere prioriteiten en voorkeuren, en ook iedere motor reageert weer anders op de aanwezigheid van deze extra ballast. Met welke van deze negen geteste zijkoffersystemen gedijt BMW’s F800GS het best?
Je zou ze naar Mars kunnen sturen, in de windtunnel een nagebootste storm laten trotseren,of ze tot een metertje of veertig diep onderdompelen. In een laboratorium overgieten met chemische vloeistoffen behoort ook tot de mogelijkheden, waarbij je uiteraard de wandsterkte op tig verschillende ijkpunten tot op de nanometer nauwkeurig in kaart brengt. Dat zou je kunnen doen inderdaad, maar waar het uiteindelijk op aankomt is natuurlijk de praktijk. En die praktijk is de straat, waar het spel toeren en reizen heet. Een praktijktest dus: de stad in, secundaire wegen bevaren en de snelweg op om de invloed van de koffers op het rijgedrag bij hoge snelheden te testen. De enige juiste methode, de voornoemde Mars-missie is immers net zo ver van de realiteit verwijderd als de fabrieksvoorschriften van sommige fabrikanten. Maximaal vijf kilo belading? Niet sneller rijden dan 110 km/uur? Lachwekkend, niemand die zich aan dergelijke voorschriften houdt, het is ook enkel een manier van de fabrikant om onder de productaansprakelijkheid uit te komen. En omdat de BMW F800GS met zijn 21" voorwiel, echte noppenbanden en een prima hanteerbaar rijklaar gewicht van 220 kilo ook in het zand uistekend zijn mannetje staat, is er ook een stukje offroad in de testroute opgenomen. De reden dat we voor een F800GS als lijdend voorwerp hebben gekozen, is omdat deze met zijn beschaafde 86 pk en allround kwaliteiten een prima doorsnee vormt van het Europese motorpark. Allround betekent natuurlijk ook dat diezelfde machine doorgaans bemant wordt door rijders van heel wisselend kaliber. Daarvan zal het gros zichzelf echter waarschijnlijk als ‘toerist’ kwalificeren, want of het nu een tripje richting de Alpen betreft of een exotische reis richting woestijn, de GS is in de basis een echte reismachine, enkel voor een sporadisch blokje om in de avondschemering zal hij niet snel worden gekocht. De bijbehorende koffers moeten dus net zoveel veelzijdig en praktisch zijn, ofwel ze moeten rijkelijk veel bagage kunnen weghappen zonder dat dit echt een nadelige invloed op de rijeigenschappen heeft. Daarom hebben we niet zelf de keuze gemaakt, maar de kofferfabrikanten zelf de in hun ogen voor deze machine optimale zijkofferset laten uitkiezen. Daarbij hebben we afgezien van een topkoffer, omdat ook deze een grote invloed heeft op de rijdynamiek en het dan moeilijk bepalen is op welk conto de verminderde rijeigenschappen moeten worden toegeschreven, die van de top- of van de zijkoffers. De vrijheid die de fabrikanten kregen in hun keuze, deed hen wel in een moeilijke spagaat komen. Wie met zijn motor de wereld rond gaat, heeft maximale opbergruimte nodig en gaat zonder nadenken voor de meeste inhoud. Hoe groter de koffers, hoe groter echter ook de invloed op het rijgedrag. Het is dus zoeken naar het beste compromis. Verheugend: geen van de geteste koffersystemen had een noemenswaardige invloed op de rijeigenschappen van de GS, de lichtvoetigheid op buitenwegen bleef ondanks volledige belading ruw geschat voor 80 tot 90 procent behouden. Storend pendelen trad afhankelijk van het systeem pas op boven de 150 km/uur. Bij de bouwbreedte daarentegen waren de verschillend beduidend groter: van 95 centimeter van de BMW Vario (kleine variant) tot bijna 117 centimeter van de Moto-Detail koffers. Meer dan 20 centimeter breder, een wereld van verschil bij het rijden tussen een file of geparkeerde auto’s door. Met uitzondering van BMW en Touratech kiezen alle fabrikanten bij de dragers voor zogenaamd snelsluitsysteem (Lock-it voor Hepco & Becker en Krauser, PLR5103 voor Givi en Quicklock voor SW-Motech en Moto-Detail). Voordeel: de voor een deel behoorlijk breed uitwaaiende kofferhouders kunnen in een paar seconden worden gedemonteerd. Komt niet alleen de optiek ten goede, het scheelt afhankelijk van de drager ook nog tussen de drie en vijf kilo aan gewicht. Behalve bij Givi (4,5 kilo), leggen de meeste complete snelsluitsystemen behoorlijk wat gewicht in de weegschaal, soms zelfs meer dan zes kilo. Het kan ook anders, de niet demonteerbare houder van BMW’s Vario koffersysteem weegt slechts drie kilo en zit zo mooi op de motor geïntegreerd, dat de behoefte om deze te verwijderen er simpelweg niet eens is. Dan is er nog een dilemma, waarover zich al veel kopers het hoofd hebben gebroken: aluminium of kunststof (zie kader)? Al net zo moeilijk om daar een sluitend antwoord op te geven als op dat andere wederkerende vraagteken bij de aankoop: hoeveel bergruimte heb je op een gemiddelde vakantie eigenlijk überhaupt nodig? Voor de test hebben we daarom een gemiddeld ‘vakantiepakket’ samengesteld bestaande uit onder meer vrijetijdsschoenen, kleding, reservehandschoenen, thermovoering, een slaapzak, gereedschap, kettingspray, wat elektrische apparaten, boeken, kaarten en andere kleinere reisaccessoires. Past allemaal met gemak in 65 liter bagagevolume, maar desondanks niet in elk van de geteste systemen, die toch allemaal met een totaal pakvolume van 65 liter of meer schitteren. Als de koffer, zoals de BMW Vario, meer is toegesneden op de motor dan op een optimaal te benutten bergruimte, dan is dat weliswaar te verklaren, maar doe je er uiteindelijk waarschijnlijk toch beter aan om een ander systeem te kiezen. Het oog wil weliswaar ook wat, maar uiteindelijk koop je een kofferset niet uit esthetisch overwegingen, het gaat om de praktijk! ________________________________________ [KASTEN FAHREN MIT GEPÄCK] RIJDEN MET BAGAGE BALANCEERACT Tijdens de dagelijkse van en naar het werk was alles nog koek en ei, maar eenmaal onderweg naar een verre bestemming gedraagt de motor zich opeens wat nukkig. Geen wonder, want de kofferset inclusief Spartaanse vakantie uitrusting wegen al gauw meer dan dertig kilo. En zit er dan ook nog een passagier achterop, dan krijgen achtervering en –band het helemaal zwaar te verduren, simpelweg omdat de geometrie van je motor is veranderd. Het zwaartepunt bijvoorbeeld, ligt met volle belading niet alleen hoger maar ook verder naar achteren (zie grafiek: 1 alleen motor, 2 met rijder en 3 met berijder en bagage). Tot ongeveer tweederde van het totaalgewicht rust dan op het achterwiel en daardoor verandert de balans aanzienlijk, terwijl ook remstabiliteit en stuurprecisie onder de verandering te lijden hebben. Wat kun je hiertegen doen? Allereerst achter de veervoorspanning verhogen (achterkant komt dan omhoog) en, mocht de achterschokbreker het toelaten, ook de in- en uitgaande demping strakker afstellen. Daarnaast is het ook verstandig om de bandenspanning te verhogen (exacte waarden zouden in het instructieboekje moeten staan), gemiddeld genomen is 0,2 of 0,3 bar extra in de voorband voldoende, terwijl je achter met 3 bar redelijk goed zit. Vergeet niet om ook de doorhang van de ketting onder volle belading te controleren, een te strakke ketting belast uitgaande as van de versnellingsbak teveel. Tenslotte nog een kleine tip: maak voorafgaand aan de vakantie even een kleine proefrit met volle belasting, dan weet je zeker dat je optimaal voorbereid op pad gaat. [UNTERSCHRIFT] Opgelet: met duo en bagage verandert de rijwielgeometrie van je motor. ________________________________________ [KASTEN MATERIALFRAGE] MATERIAALKEUZE ALUMINIUM OF KUNSTSTOF Motorfietsavonturiers die bij tijd en wijle de verste uithoeken van onze aardbol bezoeken, zijn zonder meer beter af met metalen koffers. Daar zijn doorgewinterde wereldreizigers het unaniem over eens, simpelweg omdat je deze na een valpartij in de woestijn zonder al teveel moeite weer eigenhandig kunt uitdeuken. Dat is meteen ook het grootste van kunststof koffers, die de naam hebben minder solide te zijn. En dat is toch deels onterecht, onschuldige valpartijen op zand of gras overleven kwalitatief goede kunststof koffers namelijk in het algemeen zonder veel schade. Heel anders is dat het geval op het asfalt, waar de kans op breuken in vergelijking met aluminium vele malen groter is. En gaat het mis, dan is kunststof ook beduidend moeilijker te repareren. Bij korte reizen binnen Europa niet zo dramatisch, omdat je met een beetje improvisatietalent (tape, spanband of desnoods het spul overpakken in een roltas) snel je reis weer kunt vervolgen. In de woestijn is dat natuurlijk net even anders. Niet dat aluminium onverwoestbaar is trouwens, allereerst buigt het metaal dan wel, maar onder extreme belasting kan het ook scheuren. En het lassen van aluminium is niet een kunstje dat iedere lasser zomaar beheerst. Kritische kopers letten bij aankoop daarom niet teveel op het uiterlijk alleen, maar ook op het praktische comfort. En natuurlijk op de prijs-kwaliteitverhouding! [UNTERSCHRIFT] Enkel een kwestie van optiek? Bij de keuze tussen aluminium of kunststof zijn meer zaken belangrijk. ________________________________________ [KASTEN SO TESTET MOTORRAD] ZO TEST WE COMPACTE LADING Draagsysteem (20 punten): het zwaartepunt bij dit criterium ligt op de stabiliteit, pasvorm en afwerking van de dragers. Lange montagetijden (meer dan een uur) of onduidelijke gebruiksaanwijzingen zorgen voor aftrek van punten. Daarnaast werd ook het gewicht, de gebruiksvriendelijkheid van eventuele snelsluitingen en de gewichtsbesparing door snel te demonteren onderdelen beoordeeld. Koffers (50 punten): ook hier speelt kwaliteit, afwerking en stabiliteit (materiaal, constructie) een belangrijke rol. De gebruiksvriendelijk, het gewicht van de koffers en het bruikbare bagagevolume woog echter het zwaarst. Een identieke testbepakking (15 kilo, complete uitrusting voor een weekendtrip) diende als maatstaf, bovendien moet er minimaal een integraalhelm veilig in een lege koffer kunnen worden opgeborgen. De waterdichtheid is getest door elke koffer twee minuten bloot te stellen aan een gesimuleerde regenbui onder een gemiddeld snelwegtempo. Natte voeten betekent uiteraard aftrek van punten. Praktijk rijden (30 punten): in stadsverkeer lag de nadruk op een zo gering mogelijke bouwbreedte, terwijl op de snelweg de pendelneiging op hoge snelheid werd beoordeeld. De ongeveer 100 kilometer lange testronde gaf uitsluitsel over het rijgedrag met belading, onder meer op een bergtraject met veel korte wisselbochten. Ook reden we een stuk offroad, waarbij onder andere de handling met een uitbrekende achterkant onder de loep werd genomen, evenals de standvastheid van de koffers. [UNTERSCHRIFTE] Praktijkgerichte puzzel: basis vakantie uitrusting. Montage van het draagsysteem, over het algemeen ook voor een leek goed te doen. Over het algemeen inderdaad, soms moet er zwaar gereedschap aan te pas komen. ________________________________________ [FAZIT] CONCLUSIE Alle dragers in de test zijn stabiel, goed te monteren (voor hobbyisten afhankelijk van het systeem in één tot twee uur te doen) en in gebruik uitstekend. Ook verheugend: geen enkele van de geteste koffers vertoonde echte zwakke punten, alleen de Moto-Detail koffers, die in de basis als topkoffer zijn ontworpen, lopen kwalitatief wat achter op de concurrentie, iets dat gezien de bijzonder aangenaam prijs deel ook te verwachten was. Onbegrijpelijk daarentegen is het feit dat enkele toch wel prijzige systemen (Hepco & Becker, Krauser en SW-Motech) zijn uitgerust met bijzonder goedkope sleutels en deels hakerige sloten. Juist de zaken die je in de praktijk het meest gebruikt. Als je dan toch wilt besparen, doe dat dan op de juiste zaken. De bovenladende aluminium koffers staan uiteindelijk met de neus vooraan, want zeer stabiel en qua praktische opbergruimte onovertroffen. Verrassend goed overigens ook de voordelige evergreen E36NJ kunststof koffer van Givi, een tweede plaats en daarmee zeer zeker aan te bevelen voor wie niet teveel geld wil uitgeven. ________________________________________ [KASTEN DETAILS UNTER DER LUPE] DETAILS KLOPT HET OF… Gebreken bij het monteren van het draagsysteem hebben we bewust hier buiten beschouwing gelaten, hoewel vervelend is de irritatie na montage voorgoed verdwenen. Op wederkerende irritaties in de praktijk zit echter niemand te wachten. Tijdens de uitgebreide test komen uiteindelijk alle sterke en zwakke eigenschappen van de afzonderlijke kandidaten boven drijven. Dit waren de meest opvallende. Givi: het meegeleverde minigereedschap biedt uitkomst bij het gebruik van de snelsluitingen. SW-Motech: het Quicklock systeem demonteren lukt alleen met behulp van een grote schroevendraaier. BMW: één voor allen, een gecombineerde contact- en koffersleutel is werkelijk een zegen. Krauser: plaatsgebrek, met een omslachtig frummelen bij het verwijderen van de koffer als gevolg. Givi: bijzonder praktische toegang tot kleingoed dankzij een tweeledig te openen kofferdeksel. Toutatech: kofferbevestiging aan de binnenkant, zit weliswaar uiterst stabiel, praktisch is het niet. BMW: hakerige sluiting, de Vario koffers lieten zich maar moeilijk van de motor verwijderen. ________________________________________ BMW Vario Importeur: BMW Nederland, tel. 070-413 3222, www.bmw-motorrad.nl Totaalprijs: € 725,00 Gewicht (dragers): 3,2 kg Gewicht (koffers): links 5,9 kg, rechts 6,2 kg. Volume: links tot 29 liter, rechts tot 38 liter Land van herkomst: Spanje PLUS Draagsysteem integreert zeer mooi met de motorfiets, opmerkelijk licht en stabiel bovendien; variabele bouwbreedte (van circa 95 tot 105 cm breedte), tijdens regelmatige stadsritten een groot voordeel; bedieningsknoppen praktisch met kleur gecodeerd en gepositioneerd; goede handvatten; optioneel: universele contact- en koffersleutel; robuuste kunststof constructie, stabiele bouw. MIN Te weinig plaats voor onze testbagage; lichte lekkage; kunststof oppervlakken erg krasgevoelig; rubberen doppen aan de onderzijde lieten regelmatig los, daardoor extra ondichtheden; vanaf 160 km/uur merkbare pendelneiging. CONCLUSIE In de praktijk voldoen de originele koffers niet helemaal aan de (hoge) verwachtingen: het bruikbare pakvolume is aan de kleine kant, de motor wordt onrustig op hoge snelheden en bovendien zijn de koffers niet helemaal waterdicht. Uiterlijk overtuigen de Vario’s wel, geen systeem integreert zo mooi met de motor als deze! [Logo MotoPlus]-oordeel: goed ________________________________________ BMW Aluminium Importeur: BMW Nederland, tel. 070-413 3222, www.bmw-motorrad.nl Totaalprijs: € 1.025,00 Gewicht (dragers): 4,4 kg Gewicht (koffers): links 5,7 kg, rechts 6,1kg. Volume: links 38 liter, rechts 44 liter Land van herkomst: Duitsland PLUS Er past met gemak een integraalhelm in de rechter koffer; als bovenlader met geheel afneembaar deksel over het geheel bijzonder praktisch, hoog mate van gebruiksvriendelijkheid; veel bruikbare bergruimte, de testbepakking ging er gemakkelijk in; staat stevig op de grond; praktisch gepositioneerde bagageogen aan buitenzijde; robuuste en hoogwaardige koffers met sluitingen die voor de eeuwigheid lijken gemaakt; RVS draagsysteem mooi afgewerkt; bouwbreedte in vergelijking relatief goed (109 cm). MIN Rechter koffer lekt; geen handvatten, lastig tijdens trips van hotel naar hotel; montage en afnemen van de koffers maar weinig gebruiksvriendelijk; hoog gewicht; lichte pendelneiging vanaf 160 km/uur; duur in aanschaf. CONCLUSIE De dure aluminium versie uit het BMW accessoiregamma laat een solide en doordachte indruk achter, rijp voor het grote avontuur. Minpunten zijn er ook, één koffer bleek niet waterdicht en de gebruiksvriendelijkheid laat te wensen over (sloten i.p.v. scharnieren, geen handvatten). Viel niet bij iedereen even goed in de smaak. [Logo MotoPlus]-oordeel: goed ________________________________________ GIVI [[LOGO MOTOPLUS KOOPTIP]] E36NJ Importeur: Motolux, tel. 0342-490 208, www.motolux.nl Totaalprijs: € 535,85 Gewicht (dragers): 4,5 kg (waarvan 3,3 kg snel afneembaar) Gewicht (koffers): links en rechts elk 3,1 kg. Volume: beide kanten 36 liter Land van herkomst: Italië PLUS Verhoudingsgewijs lichte kofferhouders met goed functionerend snelsluitsyteem (PLR5103); praktisch bruikbaar bagagevolume, de testbagage paste probleemloos; normale integraalhelm (maat M/L) past goed; gebruiksvriendelijke sluitingen; absoluut waterdicht; zeer geringe pendelneiging, zelfs boven 180 km/uur; stijf, hoogwaardig kunststof; bouwbreedte met 110 cm in orde. MIN Relatief gecompliceerde montage van het draagsysteem, meegeleverde schroeven van de bovenste bevestiging passen niet (originele schroeven kun je gelukkig ookgebruiken); weinig stabiele stand op de grond; tijdens het pakken vallen de deksels regelmatig dicht; matige stabiliteit van het draagsysteem. CONCLUSIE Gevoelsmatig al een eeuwigheid op de markt in nagenoeg ongewijzigde vorm en desondanks (of misschien juist daardoor) een geweldig en bovenal beproefd systeem: licht, comfortabel en solide. En vooral niet te duur. Zonder veel poespas manoeuvreren de buitengewoon praktische kunststof Givi’s zich moeiteloos naar het podium. De VW Golf onder de koffers. [Logo MotoPlus]-oordeel: zeer goed ________________________________________ GIVI Trekker 33 Importeur: Motolux, tel. 0342-490 208, www.motolux.nl Totaalprijs: € 809,85 Gewicht (dragers): 4,5 kg (waarvan 3,3 kg snel afneembaar) Gewicht (koffers): links en rechts elk 5,1 kg. Volume: beide kanten 33 liter Land van herkomst: Italië PLUS Kofferhouder met zeer praktisch snelsluitsysteem (PLR5103); robuuste en zeer stijve kofferconstructie; krasvaste, stevig kunststof; waterdicht; staan stabiel op de grond; geniale tweeledig te open deksel maakt een snelle greep naar je spullen onderweg (met gemonteerde koffers) mogelijk; compacte bouwbreedte (104 cm); robuuste sleutels. MIN Stabiliteit draagsysteem maar matig; testbagage paste niet helemaal; inpakken van de koffers wat omslachtig doordat enkele textielspullen bovenin snel klem komen te zitten; onvoldoende plaats voor een integraalhelm; merkbare pendelneiging vanaf 160 km/uur. CONCLUSIE Laat je niet in de luren leggen¸ de fraaie aluminium delen dienen enkel een optisch nut. Desondanks zijn de kunststof koffers zeer robuust en ook uiterst stabiel. Helaas ontbreekt het de koffers wel aan voldoende opbergruimte voor langere reizen, een integraalhelm past er bijvoorbeeld niet in. Chique systeem daarentegen voor kortere uitstapjes. [Logo MotoPlus]-oordeel: goed. ________________________________________ HEPCO & BECKER [[LOGO MOTOPLUS TESTWINNAAR]] Xplorer Importeur: MDI, tel. 0486-415 330, www.mdi-online.nl Totaalprijs: € 820,00 Gewicht (dragers): 5,6 kg (waarvan 4,1 kg snel afneembaar) Gewicht (koffers): links 4,8 kg, rechts elk 5,4 kg. Volume: links 30 liter, rechts 40 liter Land van herkomst: Duitsland PLUS Sloten en sluitingen zitten goed gepositioneerd en zijn bijzonder gebruiksvriendelijk; praktische handvatten; zeer goed bruikbaar pakvolume, alle testbagage ging er soepeltjes in; integraalhelm past gemakkelijk in de rechter koffer; handig gepositioneerde bagageogen aan buitenzijde voor een extra bagagerol; tot de topsnelheid van ca. 200 km/uur nauwelijks waarneembare pendelneiging; absoluut waterdicht; erg mooie afwerking en kwaliteit. MIN Voor offroad avonturen te hoog aandeel kunststof (breekbaar); sierlijke sleutel wekt bar weinig vertrouwen; bouwbreedte van ca. 112 cm voor stadsverkeer en in de file op het randje. CONCLUSIE De fraaie aluminium koffers met kunststofgarnituur van Duits fabricaat bieden een uitstekend compromis tussen dagelijks gebruik, avontuurlijke reizen en korte tochtjes. Als allrounder zonder echte zwakke punten hengelt de Xplorer dan ook de overwinning binnen. Weliswaar niet het koopje van de dag, maar de prijs-kwaliteitverhouding is absoluut goed. [Logo MotoPlus]-oordeel: zeer goed. ________________________________________ KRAUSER Alu Basic Importeur: MDI, tel. 0486-415 330, www.mdi-online.nl Totaalprijs: € 870,00 Gewicht (dragers): 6,3 kg (waarvan 4,8 kg snel afneembaar) Gewicht (koffers): links 5,8 kg, rechts elk 6,4 kg. Volume: links 35 liter, rechts 40 liter Land van herkomst: Duitsland PLUS Volledig metalen, extreem stabiel geconstrueerde koffers; eventuele reparaties ook zonder werkplaats, daardoor bijzonder geschikt voor verre reizen; staan stabiel op de grond; goed toegankelijke bagageogen aan buitenzijde voor een extra bagagerol; degelijke met rubber beklede handvatten; veel pakvolume dat bovendien makkelijk te bepakken (bovenlader); integraalhelm (maat M/L) past net; mooie afwerking. MIN Het verwijderen van de rechter koffer wat omslachtig (te dicht op de motor); niet waterdicht; zwaarte koffers uit de test die bovendien erg breed bouwen (113 cm); vanaf 160 km/uur pendelneiging; relatief veel invloed op het rijgedrag van de motor. CONCLUSIE De Krauser Alu Basic zou je eigenlijk naar het eind van de wereld moeten sturen! Niet omdat de kofferset niet deugt, integendeel zelfs, de robuuste maar eveneens zware aluminium koffers slikken een enorme berg bagage weg en een valpartij in het zand betekent niet meteen het eind van de reis. Waterdicht zijn ze niet, maar desondanks een prima keuze voor globetrotters. [Logo MotoPlus]-oordeel: goed ________________________________________ MOTO-DETAIL Koffer 42 L Importeur: motoZoom, tel.0900-294 1199 (45 c/pm), www.motozoom.nl Totaalprijs: € 410,85 Gewicht (dragers): 6,7 kg (waarvan 3,1 kg snel afneembaar) Gewicht (koffers): links 5,8 kg, rechts elk 6,4 kg. Volume: beide kanten 42 liter Land van herkomst: China PLUS Sloten en sleutels functioneren uitstekend; koffers snel en probleemloos aan het Quicklock draagsysteem (van SW-Motech) te klikken; praktische, grote handvatten; redelijk bruikbaar pakvolume; ruim voldoende plaats voor een integraalhelm; lichtste en veruit goedkoopste set uit de test. MIN Scherpe en klemmende sluitingen beperken de gebruiksvriendelijkheid; dun kunststof, daardoor wat weke, instabiele constructie met slappe plastic scharnieren; kleine lekkage; koorden van het deksel klemmen snel tussen bak en deksel (door capillaire werking extra risico op lekkage); duidelijk pendelen vanaf 150 km/uur; enorme bouwbreedte (117cm). CONCLUSIE Is de hekkensluiter in de test ook meteen een misser? Ondanks de nipte onvoldoende niet echt, de motoZoom huismerk koffers kosten namelijk slechts € 89,95 per stuk en voor die prijs neem je kleine ergernissen graag op de koop toe. Zeker in combinatie met het geslaagde Quicklock draagsysteem (SW-Motech) voldoen ze prima aan de eisen van de gelegenheidsreiziger. [Logo MotoPlus]-oordeel: onvoldoende ________________________________________ TOURATECH Zega Pro and S Importeur: Touratech Nederland, tel. 055-360 3347, www.toutatech.nl Totaalprijs: € 909,00 Gewicht (dragers): 4,0 kg Gewicht (koffers): links 4,8 kg, rechts 5,1 kg. Volume: links 31liter, rechts 38 liter. Land van herkomst: Duitsland PLUS Zeer stabiel, goed afgewerkt en relatief licht draagsysteem; koffers laten zich met speels gemak bevestigen; onder de streep de meest robuuste set uit de test; zeer hoogwaardig aluminium; doordachte, robuuste constructie; uitermate geschikt voor verre reizen; praktisch pakvolume, testbagage past er gemakkelijk in; makkelijk inpakken (bovenlader); staat stabiel op de grond; compacte bouwbreedte (107 cm). MIN Integraalhelm past er niet in; licht pendelneiging vanaf 160 km/uur; geen handvatten; omslachtig monteren van de koffers aan de drager middels schroefverbinding, vol bepakte koffer monteren bijzonder nerveuze aangelegenheid; lichte lekkage bij één koffer; duur. CONCLUSIE Om de rijdynamiek niet al te zeer te beïnvloeden, kwam Touratech met deze smalle (107 cm) Zega Pro kofferset op de proppen, helaas ging de smalle bouwbreedte wel ten koste van ruimte, een integraalhelm past er bijvoorbeeld niet in. Door wat omslachtige gebruik zijn de zeer fraaie koffers meer geschikt voor verre reizen dan voor dagelijks gebruik en hoteltrips. [Logo MotoPlus]-oordeel: goed. ________________________________________ SW-MOTECH Trax Evo Importeur: Splash Design, tel. 0413-389 089, www.splashdesign.com Totaalprijs: € 897,95 Gewicht (dragers): 6,1 kg (waarvan 3,1 kg snel afneembaar) Gewicht (koffers): links 4,8 kg, rechts 5,2 kg. Volume: links 37 liter, rechts 45 liter. Land van herkomst: Duitsland PLUS Makkelijk in te pakken (bovenlader); ruim voldoende pakvolume, ook voor grotere uitrustingen, normale integraalhelm (maat M/L) past in de rechter 45-liter koffer; degelijke bevestigingsmogelijkheden voor extra bagage; solide constructie; zelfs boven 180 km/uur nauwelijks merkbare pendelneiging; acceptabele bouwbreedte (110 cm); stabiel en bewezen Quicklock draagsysteem. MIN Miserabele sloten en sleutels (hakerig, omslachtig en één sleutel brak al af bij gering kracht zetten); sluitingen verbogen; afwerking over het geheel op huis-tuin-en-keuken niveau, met hier en daar scherpe kanten; geen handvatten; matige gebruiksvriendelijkheid; lichte lekkage. CONCLUSIE De sexy, maar relatief dure aluminium koffers laten een gemengd gevoel achter. Aan de ene kant met een ruim pakvolume prima uitgerust voor het betere avontuurlijke reiswerk, aan de andere kant voldoen de goedkope en gebrekkige sloten, de armzalige sleutels en kleine afwerkinggebreken niet aan het ideaalbeeld van een eersteklas koffersysteem. [Logo MotoPlus]-oordeel: goed ________________________________________

Lees meer over

BMW

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW CE 02

Eerste Test BMW CE 02

29 februari, 2024

Het is geen motor, maar ook geen scooter. Nee, de elektrische CE 02 van BMW is een heuse ‘eParkourer’: een ...
Toptest BMW R1300GS

Toptest BMW R1300GS

1 februari, 2024

De nieuwe BMW R1300GS treedt in de voetsporen van de succesvolle 1250 en moet vooral qua sportiviteit nieuwe ...
Duurtest eindverslag BMW S1000RR

Duurtest eindverslag BMW S1000RR

10 januari, 2024

Een gemeten topvermogen van 214 pk, een koppelkromme als van een dikke 1.300 en dat uit 999 cc. De S1000RR met ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-