+ Plus

Test 9 waterdichte sportlaarzen

Ze claimen heel veelzijdig te zijn: waterdichte sportlaarzen. Nou ook weer niet zo veelzijdig dat ze voor waterskiën zijn te gebruiken, maar voor een lekker stukje ‘speed touring’ zouden ze een uitkomst zijn. Reizen met sportmotoren en droge voeten houden tijdens een onvermijdelijke regenbui, dat is waar deze negen laarzen voor gemaakt zijn. Hoe goed, dat zal blijken uit de test.

Precies een jaar geleden hebben we negen sportlaarzen – zonder waterdicht membraan – tot 300 euro getest (zie MotoPlus 10/2014), met overwegend goede en zeer goede resultaten. De laarzen waren relatief licht en comfortabel, ventileerden goed en gaven goede protectie. Uitstekend voor sportieve rijders en amateurcoureurs met een beperkt budget. Maar gek genoeg waren de meeste leveranciers toen niet zo enthousiast om voor de bewuste test laarzen op te sturen. Niet omdat ze geen vertrouwen hadden in hun producten, maar omdat ze zich afvroegen waarom we niet een test deden van waterdichte sportlaarzen, omdat die duidelijk populairder zouden zijn bij de consument. En ja, waarschijnlijk hebben we bij het opzetten van die test toen inderdaad meer gedacht aan snelle rondetijden dan aan bescherming tegen de regen.
Er is op zich niet veel tegen een waterdicht en ademend membraan. Tenslotte rijdt het gros van de sportmotoren overwegend op straat en zullen de rijders daarvan het weten te waarderen als hun voeten droog blijven in een regenbui – waarbij je dan nog wel een regenpak over je leren pak moet aantrekken, maar niet meer hoeft te pielen met regenhoesjes. En er zullen zelfs echte coureurs zijn die bij verregende endurance-races of tijdens de trainingen liever met droge voeten terug in de pitbox komen.
Hoe dan ook, voor dit jaar stuurden we dus de volgende uitnodiging naar een reeks laarzenleveranciers: ’Welke van uw producten uit het assortiment waterdichte sportlaarzen (met ademend membraan) voor supersportmotoren, sporttoerders of naked bikes wil u graag in onze test wilt laten meedoen – zonder beperking qua prijsklasse.’

Niet iedereen kon (of wilde?) participeren, maar sommige leveranciers hadden zelfs graag meerdere modellen laten meedoen. Het is wel verbazingwekkend om te zien welke laarzen zoal als sportlaarzen worden betiteld. Motoport stuurde de Dane Torring WP in de strijd, een relatief goedkope kunstleren laars. Wij konden zo snel niet ontdekken wat aan dit model zo sportief was. Dat hij vrij licht is? Dat hij slank gesneden is? Vooruit. Maar wat hij volledig mist, zijn sliders. Bij een sportieve rijstijl zijn deze eigenlijk essentieel, want onder grote hellingshoeken zorgen deze aan de zijkant gemonteerde kunststof of metalen plaatjes ervoor dat je laarzen glijden over en niet happen in het asfalt. Bovendoen voorkomen ze rap doorslijten, wat in dit geval de waterdichtheid ook tamelijk teniet zou doen. Pure toerrijders zullen waarschijnlijk niet zo vaak dit wegcontact opzoeken als circuitrijders en andere bochtenvreters, al zorgen de lagere voetsteunen van toermachines ervoor dat ze zeker ook daar nuttig zouden zijn.
De massieve, maar ook nogal lompe Dainese Carroarmato GTX biedt wel veel veiligheid, maar heeft eveneens geen sliders en is nauwelijks bruikbaar op de kleine voetsteunen en pedaaltjes van supersportmachines en de scherper gebogen knieën daarop. Vermoedelijk hebben de ontwerpers meer gedacht aan de nieuwe generatie grote funbikes zoals de Ducati Multistrada, MV Agusta Stradale of BMW S1000XR, ruimere motoren waarmee je ook serieus kunt knallen. De overige laarzen zijn goed gekozen voor deze test en zijn echt als sportlaarzen te betitelen.
Sportiviteit is één ding, maar wat de veelzijdigheid van de hier geteste laarzen bepaalt, is natuurlijk de waterdichtheid. Bij de natte test waren de resultaten doorgaans prima, blijkbaar functioneren de membranen van Gore-Tex, Sympatex en consorten ook in laarzen goed. Bij zomerse hitte werden de laarzen echter snel zweterig. Zelfs de beste van deze allrounders hebben in elk geval niet de prettige ventilatie van membraanloze sportlaarzen. Aangezien ze wel duurder zijn dan vergelijkbare laarzen zonder waterdicht membraan, moet je je dus vooraf afvragen of deze voorziening echt past bij jouw persoonlijke inzetgebied. Rij je zelden of nooit bij twijfelachtig weer en juist wel op echt warme dagen, dan is dit waarschijnlijk niet de meest logische keuze. Voor puur toergebruik zijn meer comfortabele toerlaarzen de betere keus, terwijl voor sportief rijden, zeker op het circuit, echte racelaarzen een must zijn. De hier geteste ‘watersporters’ zijn logischerwijs een compromis. Sommige echter wel een heel goed compromis.

Lees meer over

BMW Ducati

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW CE 02

Eerste Test BMW CE 02

29 februari, 2024

Het is geen motor, maar ook geen scooter. Nee, de elektrische CE 02 van BMW is een heuse ‘eParkourer’: een ...
Eerste Test Ducati DesertX Rally

Eerste Test Ducati DesertX Rally

1 februari, 2024

Twee jaar geleden maakten we op Sardinië kennis met de nieuwe Ducati DesertX, een machine die door zijn slanke ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-