+ Plus

Test 8 leren retro jacks

Veel motorrijders zweren nog altijd bij leer. Logisch, het is sterk en biedt veel bescherming, terwijl de soepele structuur ervan ook garant staat voor een perfecte pasvorm. Maar bovenal ziet een leren jack er gewoon bijzonder stijlvol uit en dat is voor velen een belangrijk aankoopargument. Wij onderwierpen acht leren jacks, variërend in prijs van 300 tot 450 euro, aan een uitgebreid test. Ondanks het steeds groter wordende aandeel van textielen motorkleding, lijkt het leren ‘jackie’ nog altijd niets aan populariteit te hebben ingeboet. Sterker nog, de coolfactor van een jas is van steeds groter belang en er lijken daarom weer hoogtijdagen aan te komen voor het ‘vetkuifjasje in rock ’n roll-look’. Niet alleen de motorfietsfabrikanten zijn namelijk overspoeld door de retrogolf – actuele, moderne techniek gegarneerd met een ouderwetse uitstraling – ook de kledingfabrikanten zien heil in ontwerpen van gisteren. Een geraffineerde neoklassieke motorfiets verdient immers een evenzo stijlvolle outfit, en die zijn er in overvloed zo blijkt tijdens een eerste inventariserende speurtocht door catalogi en op internet. Allemaal met een eigen uitstraling, maar desondanks stuk voor stuk jacks die een jonge Marlon Brando op z’n eigen Triumph Thunderbird 650 niet zouden misstaan. Sinds die befaamde foto zijn er echter meer dan vijftig jaar voorbij gegaan. Zo beschikt de gemiddelde de motor tegenwoordig over een veel uitgekiender pakket techniek dan destijds, en ook van kleding wordt er tegenwoordig heel wat meer verwacht dan dat het er enkel goed uitziet. Toch blijkt bij een kritische blik dat lang niet alle jassen per definitie ook daadwerkelijk aan deze verwachting voldoen, want inzake functionaliteit en veiligheid komen er bij sommige exemplaren toch behoorlijk eclatante gebreken aan het licht.Grootste manco voor wat betreft de uitrusting is veelal het gebruik van achterhaalde protectorentechniek. Vooral in het segment leren jacks onder de driehonderd euro zijn de belangrijkste valzones veelal enkel uitgerust met een, vaak dunne, schuimlaag, terwijl daar feitelijk gewoon CE-gekeurde protectoren behoren te zitten. Ook in het wat exclusievere en dus duurdere segment boven de driehonderd euro, is nog lang niet alles koek en ei. Een fatsoenlijke verbindingsrits bijvoorbeeld, waarmee het jack aan een bijpassende broek bevestigd kan worden, is lang niet altijd standaard aanwezig. En is deze er wel, dan vaak vastgenaaid aan de binnenvoering, en niet zoals het hoort aan het leer zelf.Ook wat betreft de passieve veiligheid gaat het vaak mis. Om het chique uiterlijk van de vaak stoere, zwarte leren jassen niet te verpesten met weinig smaakvol reflectiemateriaal, is er de meeste fabrikanten weinig aan gelegen om opvallende, reflecterende delen in hun ontwerpen toe te passen. Dat maakt dat de zichtbaarheid van de donkere jassen slecht is. Wat dat betreft is er ook in deze hoge prijsliga dus nog ruimte genoeg voor verbetering!________________________________________[KASTEN UNTERSCHIEDLICHE MODELLE]ALPINESTARSInterceptorImporteur: Alpinestars Inc, www.alpinestars.comPrijs: € 389,95Materiaal: rundleerKleuren: zwartMaten: 46 t/m 64Gewicht*: 2,8 kgPLUSZeer aangenaam draagcomfort door uitstekende pasvorm; schouder- en elleboogprotectoren goed gepositioneerd en voldoen aan de EC-norm; middels rits vast de zetten thermovoering met drie extra zakken; kraag en mouwboorden met zachte voering afgewerkt; erg netjes afgewerkt; ventilerende stretchdelen bij de mouwen. MINVerbindingsrits aan de binnenvoering in plaats van het leer genaaid; geen reflectoren; geen rugprotector.CONCLUSIEDe meest comfortabele jas uit de test, de Interceptor van Alpinestars, laat zich bijzonder aangenaam dragen, materiaal past zich naadloos aan het bovenlichaam en zijn bewegingen aan. De extra leer op schouders en ellebogen is geheel in jaren ’70 stijl, maar nu ook voorzien van perfect gepositioneerde protectoren.[Logo MotoPlus]-oordeel: zeer goedDAINESE [[LOGOMOTOPLUS TESTWINNAAR]]Lucky PelleImporteur: Dainese S.p.A., tel. , www.dainese.comPrijs: € 449,00Materiaal: rundleerKleuren: grijs/zwart/wit, blauw/rood/wit en wit/zwart/grijsMaten: 44 t/m 60Gewicht*: 2,4 kgPLUSEersteklas pasvorm; schouder- en elleboogprotectoren goed gepositioneerd en voldoen aan de EC-norm; middels rits vast te zetten thermovoering met aangenaam zachte mouwboorden; aangename ventilatie in borstbereik door gebruik van geperforeerd leer.MINVerbindingsrits aan de binnenvoering in plaats van het leer genaaid; geen reflectoren; geen rugprotector; kraag drukt iets.CONCLUSIEZo functioneel kan klassiek chique dus zijn. Mooi gemaakt en perfect afgestemd op de behoefte van de gemiddelde motorrijder, Dainese heeft met de Lucky een perfecte mix in huis tussen oud en nieuw. Ook dankzij de perfect gepositioneerde protectoren met extra leerversteviging aan de buitenkant.[Logo MotoPlus]-oordeel: zeer goedHEIN GERICKECool JackeImporteur: Hein Gericke Nederland BV, tel. 020-411 9269, www.heingericke.nlPrijs: € 299,95Materiaal: rundleerKleuren: zwartMaten: 48 t/m 58Gewicht*: 3,8 kgPLUSOmvangrijk pakket aan protectoren bij onder meer ellebogen, schouders en rug, die allemaal voldoen aan de EC-norm; verbindingsrits aan het leer genaaid; goede ventilatie; materiaal heeft een warmte reflecterende behandeling gehad; uitneembare binnenvoering.MINProtectoren bij ellebogen en schouders niet perfect gepositioneerd en kunnen verschuiven door ruime snit; mouwboorden schuren en kraag drukt iets.CONCLUSIEBijzonder zware en lange jas in de klassieke Belstaff-stijl. Waar het op uitrusting aankomt, heeft de Hein Gericke Cool met onder meer een rijkelijk protectorenpakket weliswaar het meest te bieden, maar in de praktijk uiten zich kleine gebreken voor wat betreft pasvorm en draagcomfort.[Logo MotoPlus]-oordeel: voldoendeICONMotorheadImporteur: MotoPort, tel. 0413-385 850, www.motoport.nlPrijs: € 399,00Materiaal: rundleerKleuren: zwartMaten: S t/m 4XLGewicht*: 3,1 kgPLUSProtectoren bij schouders en ellebogen voldoen aan de EC-norm; goede ventilatie; middels een rits vast de zetten thermovoering. MINComfort laat te wensen over; protectoren niet exact gepositioneerd; geen verbindingsrits; geen reflectoren; geen rugprotector; lage, diepe kraag zorgt voor tocht rond de hals; buitenzakken moeilijk te bereiken.CONCLUSIEStoer leer, stoere uitstraling en een bijpassende stoere naam. Op het toneel legt de Icon Motorhead met zijn hoogwaardige afwerking tot in het kleinste detail (inclusief de St. Christopher medaille in de binnenzak) een topoptreden op de planken. In de praktijk hapert het aan de pasvorm.[Logo MotoPlus]-oordeel: matigIXSInariImporteur: Nerons, tel. 036-547 1577, www.nerons.nlPrijs: € 419,95Materiaal: rundnappaleerKleuren: zwartMaten: 48 t/m 64Gewicht*: 3,2 kgPLUSSoepel leer, vormt zich mooi naar het lichaam; protectoren bij schouders en ellebogen voldoen aan de EC-norm; waterdicht dankzij klimaatmembraan; omvangrijke ventilatie; hoogsluitende kraag; uitneembaar thermovest.MINElleboogprotector te laag geplaatst, drukt tijdens het rijden; geen reflectoren; geen rugprotector; verbindingsrits aan de binnenvoering in plaats van het leer genaaid.CONCLUSIEKlassiek leren jack met een bijzonder goede pasvorm, die dankzij een onder meer het waterdichte klimaatmembraan en warme thermovest bijna het hele jaar door dienst kan doen. Protectoren voldoen aan de EC-norm, maar met name de elleboogprotectoren kunnen door de slechte positionering in de praktijk niet overtuigen.[Logo MotoPlus]-oordeel: voldoendeREVITAdrenalineImporteur: Rev’it Benelux, tel. 0412 – 696 740, www.revit.nlPrijs: € 339,00Materiaal: rundleerKleuren: zwartMaten: 46 t/m 60Gewicht*: 2,6 kgPLUSSoepel, nauw aansluitend leer; goede pasvorm; elleboog- en schouderprotectoren voldoen aan de EC-norm; waterdichte ritssluitingen; uitneembare thermovoering; comfortabel gevoerde kraag; opvallende reflectoren; de wijdte is erg goed te verstellen.MINProtectoren drukken; verbindingsrits aan de binnenvoering in plaats van het leer genaaid.CONCLUSIEOpvallend, maar desondanks redelijk simpel jack, dat dankzij een rijke uitrusting bijzonder geschikt is voor toeren. De pasvorm van deze Nederlandse Rev’it Adrenaline is goed, het draagcomfort laat echter door de licht drukkende protectoren te wensen over.[Logo MotoPlus]-oordeel: goedSPIDITargaImporteur: Moto-Matrix, tel. info@moto-matrix.nl, www.spidi.comPrijs: € 439,00Materiaal: rundleerKleuren: zwart/blauw, zwart/roos en zwart/witMaten: S t/m 3XLGewicht*: 1,8 kgPLUSExtreem licht; soepel en strak aansluitend leer; elleboog- en schouderprotectoren voldoen aan de EC-norm; zachte, nauwsluitende en comfortabele kraag; ventilatierits op de rug; erg netjes afgewerkt.MINGeen rugprotector; geen reflectoren; geen verbindingsrits; jack flappert vanaf zo’n 130 km/uur; rits schuurt bij de hals.CONCLUSIEStrak en stijlvol jack van het Italiaanse Spidi, dat door zijn strakke snit en beperkte uitrusting eigenlijk met name geschikt is voor wat kortere ritten in en rondom de stad. De verder prima pasvorm heeft enigszins te lijden onder de te korte armen en helaas mist er ook een goede verbindingsrits.[Logo MotoPlus]-oordeel: voldoendeSPOOLSepangImporteur: MotoPort, tel. 0413-385 850, www.motoport.nlPrijs: € 329,00Materiaal: rundleerKleuren: zwart, zwart/witMaten: 48 t/m 60Gewicht*: 3,1 kgPLUSPerfecte snit waardoor het jack strak op het lichaam aansluit; goed gepositioneerde [rotectoren bij ellebogen en schouders die voldoen aan de EC-norm; ventilatieopeningen aan voorzijde en op de rug; middels rits vast te zetten thermovoering; opvallende reflectiebiezen; met verfijnde details er mooi afgewerkt.MINGeen rugprotector; verbindingsrits aan binnenvoering in plaats van leer genaaid; mouwen drukken licht.CONCLUSIEPerfect gesneden jack van soepel leer dat nauw op het lichaam aansluit en alle bewegingen naadloos volgt. De uitrusting is bijzonder ruim en veel belangrijker nog, echt toegespitst op de motorrijder, de afwerking is van ongekend hoog niveau. Dit in combinatie met de meer dan schappelijke prijs maakt van de Spool Sepang de MotoPlus-kooptip.[Logo MotoPlus]-oordeel: goed[[Unten jeder Seite folgende Satz platzieren:* MotoPlus-meting maat L of 52; test protectoren met maximale restkracht conform EC-norm 1621-1/-2 van 35 kN voor schouder- en elleboogprotectoren en 18 kN voor rugprotectoren Klasse 1, respectievelijk 9 kN voor Klasse 2.________________________________________[KASTEN SO TESTED MOTORRAD]ZO TESTEN WIJOP PROEFBANK EN PISTEOmdat smaken verschillen heeft het uiterlijk van de testjacks zoals gewoonlijk geen invloed op de puntentelling. Wat wel meetelt zijn veiligheid, pasvorm, draagcomfortn en uitrusting/afwerking, daarmee vielen er onder de streep uiteindelijk honderd punten te verdienen. Hieronder een beknopt overzicht van de punten waarop we specifiek hebben gelet:Veiligheid (30 punten): ondanks dat het uiterlijk veelal de doorslag geeft bij de aankoop, zijn het de beschermende eigenschappen van een jackwaar het echt om draait. In het laboratorium wordt middels een schokabsorptietest daarom gekeken of de gebruikte protectoren wel voldoen aan de EC-norm. De positie en fixatie van de protectoren is uiteraard ook een belangrijk punt van aandacht, evenals eventuele versterkingen op valgevoelige plaatsen en het wel of niet aanwezig zijn van een verbindingsrits.Pasvorm (25 punten): hoe sluit het jack aan op het lichaam? Door meerdere maten uit te proberen op testpersonen van verschillend statuur, wordt gekeken of snit, proporties en lengte kloppen.Draagcomfort (25 punten): knelt het ergens tijdens het rijden, schuurt het ergens bij bewegingen van armen en lichaam? Tijdens een praktijktest op de autosnelweg en secundaire weg, wederom met verschillende testpersonen, wordt gekeken hoe het jack zich onder verschillende rijomstandigheden houdt.Afwerking/uitrusting (20 punten): er wordt niet alleen gekeken naar de omvangrijkheid van de uitrusting, maar ook of deze is toegespitst op de motorrijder. Jassen met een dergelijk prijskaartje moeten hoogwaardig zijn afgewerkt, dus geen losse naden en/of draden, slecht genaaide ritsen of haperende drukknopen.________________________________________[TEXT BEI FAZIT]CONCLUSIEEen gelukkige overwinning? Misschien, je mag in ieder geval stellen dat de Dainese Lucky zijn naam mee heeft. Een nipte overwinning was het zeker, twee krappe puntjes scheiden de Dainese van runner-up Alpinestars Interceptor. De twee Italianen bewijzen duidelijk dat functionaliteit en stijl op de motor heel goed te combineren zijn, dat echter wel tegen een relatief hoge prijs. Dit in tegenstelling tot nummer drie Spool Sepang, die dan wel iets minder scoort op de punten pasvorm en draagcomfort, maar met € 329,95 ook het op één na goedkoopste jack uit de test is en daarom de MotoPlus-kooptip. Onderaan de lijst vinden we de Icon Motorhead, die door een matige uitrusting en mindere pasvorm en draagcomfort op alle fronten net iets tekort komt.

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.