+ Plus

Test 5 crossover helmen

Het hoofddoel van een helm is meer dan helder: bescherming bieden. Niets meer niets minder. Dat geldt ook voor dit vijftal crossover helmen, die je een hoop hoofdpijn kunnen besparen over welke helm het best bij welke gelegenheid past. Qua uiterlijk maken ze namelijk een uitstekende spagaat tussen gebruik op en naast het asfalt. Maar kunnen ze die spagaat ook op technisch vlak maken, want in het zand gelden immers andere spelregels dan op de weg. Tijd voor een test!Een paar honderd kilometer op de heenreis. Rechterhendel in standje volgas met een snedige 200 km/uur op de klok, gaat prima op twee- en driecilinders met rond de 100 pk. Dan een perfect intermezzo van secundaire wegen, de zon staat laag aan de horizon en laat zijn laatste warme gloed op aarde vallen. Geen probleem, zonneklep en ruit regelen dat. Op de schaduwrijke passtraat koelt het stevig af en even later begint het te regenen. Niet fraai, maar het vizier sluit goed af en houdt het water buiten. We bereiken ons doel voor de volgende dag. Het offroad Eldorado met bergkammen, ruige bospaden en uitdagende steenslagpistes, allemaal wachtend om te worden omgeploegd. En precies hier moet onze droomhelm zijn verdere superkrachten tonen, twee werelden die een perfecte symbiose vormen. Want wie wil er immers op het grote avontuur meerdere helmen met zich meeslepen? Dus wie zal zich uiteindelijk bewijzen als de perfecte toerhelm voor de allroad rijder die ook wel eens een stukje onverhard meepikt? Zo, en nu eerst even terugspoelen: volgas, 200 op de klok! Wel eens geprobeerd hoog tronend op een allroad? Voelt alsof je hoog in de Himalaya bivakkeert waar de woeste kou en harde wind levensmoede bergbeklimmers het leven uiterst zuur maken. Of hoog balancerend in het tuigage van een viermaster tijdens het ronden van Kaap Hoorn. Kortom, daar waar de wind je echt stevig om de oren waait.En nu dan terug van onze wonderhelm naar het echte leven, de realiteit vooral. Offroadhelmen zijn uitgerust met de karakteristieke grote klep niet omdat het zo stoer staat, maar om opspattend gesteente en ander ongerief van een eventuele voorrijder te pareren. Diezelfde klep trekt je hoofd bij dergelijke snelheden als een ervaren worstelaar naar achteren en dan ben je na een paar seconden wel genezen van het sportieve drafje. Negen van de tien motorrijders draaien het gas acuut terug. Een behoorlijk stuk ook, want dan pas keert de rust weer enigszins terug. En dat in de ware zin van het woord, want de crossover-constructie is simpelweg niet ontworpen voor hoge snelheden op de snelweg. Niet alleen om de ruige turbulentie en het windvangen van de klep, ook het lawaai vanaf 130 km/uur is in vergelijking met normale integraalhelmen werkelijk enorm.Een topresultaat als allround helm zullen onze helmen dus niet binnenfietsen, zoveel moge nu al duidelijk zijn. Slecht nieuws dus voor de rijder van een dikke allroad die bij voorkeur lekker over het asfalt knalt, hij zal niet veel wijzer worden van deze test en doet er goed aan gewoon op zoek te gaan naar een reguliere integraalhelm. Voor alle anderen geldt: vooral verder lezen. Want goed zijn deze helmen zeer zeker wel, zoals uit deze praktijktest zal blijken. Vooral wanneer de route overwegend over landwegen of een stuk daarvan verwijderd voert. Qua prijs liggen de testkandidaten ver uit elkaar. De Airoh S4 is de enige polycarbonaat helm. Door het spuit/gietproces relatief eenvoudig in productie en daarom met een vanaf prijs van € 179,95 verhoudingsgewijs ook redelijk goedkoop. Nadeel van polycarbonaat is echter wel dat het relatief zwaar is, maar de Airoh nestelt zich wat gewicht betreft toch netjes in het middenveld. Uitstekend. Ook problemen met betrekking tot een hogere gevoeligheid voor UV-straling (snellere veroudering en dus kortere levensduur) horen bij polycarbonaat inmiddels tot het verleden dankzij het gebruik van speciale lakken.De Airoh onderscheidt zich op het eerste gezicht maar nauwelijks van de andere, minimaal twee keer zo dure concurrentie. Die blijken echter na een kritische blik meestal beter uitgerust. Met duurzame glasvezel, Kevlar en gedeeltelijk zelfs carbon vlechtwerk, hoogwaardige vizieren, betere ventilatiemogelijkheden en bovendien een uiterst aangename, strakke maar tegelijkertijd zeer comfortabele voering dingen de Arai, BMW, Shoei en X-Lite naar de gunst van de motorrijder. Ze sluiten prima aan, zonder dat je een claustrofobisch gevoel ten deel valt (met uitzondering van de BMW Enduro) en je voelt je er meteen in thuis. De goedkopere Airoh bleek in de praktijk iets luidruchtiger en ligt in vergelijking lang niet zo stabiel in de wind, omdat de klep van goedkopere kunststof in de rijwind meer vervormt. Uiteindelijk betaalt de extra investering zich dus zeker voor toerrijders terug in klinkende munt, want juist op langere ritten bewijzen de duurdere helmen hun meerwaarde als een soevereine reispartner.Desondanks heb je onder de streep aan geen enkele helm echt een verkeerde koop, een positief eind van deze test derhalve. Laat je echter niets wijsmaken door de marketingboys en hun wervende reclameteksten, geen van de helmen is een alleskunner. Veel meer zijn ze een compromis. Voor allroadrijders die leven volgens het adagium ‘het oog wil ook wat’ echter ook een compromis dat zich uiterst goed dragen en rijden laat.________________________________________[KASTEN SO TESTET MOTORRAD]ZO TESTEN WERUSTEN, TANKEN, RIJDENHet thema veiligheid is uiteraard van doorslaggevend belang wanneer je het over een helm hebt. Voor de broodnodige typegoedkeuring, anders mag een helm immers niet in de EU worden verkocht, onderging elk van de geteste helmen de bekende ECE 22.05 keuringscyclus, waarbij onder meer het schokabsorberend vermogen en sterkte van de buitenschaal wordt onderzocht. Dit betekent onder meer dat na homologatie de zogenaamde HIC-waarde (Head Injury Criterion), een norm voor te verwachten schedel- en hersenletsel, de maximale waarde van 2400 niet mag overschrijden. Iets waarvoor zelfs een sticker op de kinriem garant staat. Met het beschermend vermogen van de afzonderlijke helmen zit het dus wel goed, daarom beperken wij ons enkel tot de praktijktest.Tijdens de testritten, uitgevoerd onder vergelijkbare omstandigheden, beoordeelden meerdere testredacteuren de helmen op verschillende punten, die een zware of juist minder dominante stempel drukken op het eindoordeel afhankelijk van de mate van belangrijkheid. De testroute voerde over secundaire wegen, snelwegen en natuurlijk door het terrein. Daarnaast was er ook nog een ‘droge test’ op de redactie. Daarbij werden de helmen op de volgende criteria beoordeeld:Draagcomfort: hoe lichter, hoe beter. Daarbij speelt natuurlijk ook een rol hoe gebalanceerd een helm zich gedraagt. Effectieve ventilatie (en de instelmogelijkheden daarvan) speelt bij de klimaatbeheersing en daarmee samenhangend het draagcomfort een belangrijke rol. Heel belangrijk is natuurlijk ook de pasvorm, die afhankelijk van de vorm van het hoofd heel verschillend ervaren en beoordeeld werd. Ook beslissend voor het comfort: voering en bekleding.Gebruiksvriendelijkheid: hoe makkelijk laat de helm zich op- en afzetten? Komen brildragers niet bedrogen uit en hoe gemakkelijk laten sluiting, ventilatieschuiven, vizier, voering en dergelijke zich bedienen c.q. wisselen?Akoestiek en aerodynamica: werd bij een snelheid tussen de 80 tot 100 km/uur op de secundaire weg beoordeeld, evenals bij 180 km/uur op de snelweg.Zicht: hoe goed is het horizontale en verticale blikveld tijdens het rijden?Uitrusting en afwerking: gebruikte materialen, afwerkings- en lakkwaliteit en uiteraard de omvang en het praktisch gebruiksgemak van de uitrusting. Denk hierbij aan een eventuele spoilers, zonneklep, verstelbare klep of anticondensvizier.[BILD MIT UVEX HELM NICHT VERWENDEN ODER LOGO UVEX WEGHOLEN]]Genoteerd: op de snelweg vertonen alle helmen minpunten op het gebied van aerodynamica en akoestiek.________________________________________[KASTEN NEBEN DER SPUR]OFFROAD BEOORDELINGVAN HET GEBAANDE PADGeen enkele volbloed offroad-rijder zou zelfs maar overwegen één van deze helmen mee te nemen naar een wedstrijd. Alleen al het gewicht: unaniem bijna de helft zwaarder dan een moderne crosshelm. En een vizier brengt op het circuit meer na- dan voordelen met zich mee. Een snelle, vochtige ademhaling en een gesloten vizier gaan immers niet echt goed samen, met een beslagen vizier tot gevolg. De reden ook dat de echte enduro-rijder normaal gesproken met een crossbril rijdt. Desondanks zou je met een crossoverhelm ook probleemloos eens incidenteel door wat ruwer terrein, zeker voor langere, meer avontuurlijke reizen een argument, moeten kunnen sturen. Op min of meer rechte steenslag- en zandwegen stelden onze kandidaten allerminst teleur en functioneerden op een dergelijk offroad-parcours net zoals op secundaire wegen. Voor een relatief milde offroad-rit draaien ze hun handen dus niet om, maar wordt de ondergrond wat extremer, dan scheidt het kaf zich toch duidelijk van het koren. En dat hebben we niet zoals je zou verwachten getest op een crossbaan, of beter gezegd een motocrosscircuit. In dit geval kozen we voor een alternatieve weg, een BMW fietscrossbaan. Het vele springen en intensieve, korte bochtenwerk vergt veel van de beoefenaars en vereist net even andere kwaliteiten dan de openbare weg, onder meer een extreem goede ventilatie en bijzonder ruim blikveld. BMW en de X-Lite blijken daarbij niet echt in de wieg gelegd voor het betere intensieve stuurwerk. Deze meer gesloten helmen, met een kindeel dat dicht op de mond zit, kun je eigenlijk alleen met open vizier rijden, en dat leidt flink af. De Shoei, evenals de BMW en de X-Lite volledig gericht op weggebruik, doet het net wat lichtvoetiger en scoort bovendien punten met zijn ruime blikveld. De zware Arai is goed uitgebalanceerd, terwijl het ver naar voren staande kinstuk zorgt voor een uitstekende ventilatie. Bij sprongen wordt echter wel het blikveld door de lange, laag zittende klep enigszins beperkt. En de Airoh? Zijn grote manco op (snel)wegen, de té sterke ventilatie, blijkt in het terrein opeens een enorm voordeel. Hij wint dan ook deze terreintest.[BILDUNTERSCHRIFT]In het terrein zijn een goede ventilatie en groot blikveld belangrijker dan geluid en aerodynamica. ________________________________________[KASTEN ENDWERTUNG]CONCLUSIEEr kan er altijd maar één de beste zijn, wat automatisch inhoudt dat er ook meestal één de slechtste is. Echt slecht is echter geen enkele kandidaat, echt honderd procent goed overigens ook niet. Het avontuurlijke, stoere uiterlijk heeft namelijk op praktisch gebied wel een keerzijde: de helmen zijn lawaaiig, zwaar en ze zijn bijzonder gevoelig voor de wind. Voor de erg sportieve rijder en snelwegcruiser dus niet de juiste aankoop. Voor de avontuurlijke allroadreiziger met gevoel voor stijl daarentegen, de moeite van het maken van een proefrit echter absoluut waard.________________________________________[KASTEN UNTERSCHIEDLICHE MODELLE]AIROH S4Importeur: Jopa Racing Products, tel. 0547-382 717, www.jopa.nlPrijs: € 179,95 (wit en zwart); € 199,95 (decor)Maten: XS t/m XLPLUSBovengemiddelde ventilatie; verhoudingsgewijs laag gewicht (minder dan 1.500 gram), uitneem- en wasbare binnenvoering; in het geheel genomen een comfortabele pasvorm.MINAfsluiten kinventilatie niet mogelijk, onder de 20° daarom nauwelijks nog geschikt voor toeren; al bij een gemiddeld tempo opvallend luidruchtig; erg onrustig bij hogere snelheden (boven 130 km/uur), klep vervormt zich dan merkbaar; knarsend materiaal; matige uitrusting; wisselen vizier verhoudingsgewijs redelijk omslachtig.CONCLUSIEHet vizier is bijna de enige feature die erop wijst dat deze verder volbloed offroadhelm ook voor toeren geschikt is. Voor kortere trips door het achterland prima, maar wanneer je langere tijd in het zadel zit of regelmatig op de snelweg resideert is de S4 niet geschikt. Offroadrijders zullen daarentegen verheugd zijn over de kwaliteiten van de S4 in het terrein, en natuurlijk over zijn aantrekkelijke prijs.[Logo MotoPlus]-oordeel: voldoende________________________________________ARAI Tour X3Importeur: HocoParts BV, tel. 0342-412 290, www.arai.nl Prijs: € 599,- (uni); € 699,- (decor)Maten: XS t/m XXLPLUSRuime keuze in verschillende groottes wangkussens; uitstekende afwerking; comfortabele pasvorm; prima werkende Dubbel-D sluiting; goede ventilatie; geschikt voor brildragers; anticondens pinlockvizier; viziervergrendeling.MINMet meer dan 1.700 gram (maat M) de zwaarste helm in de test; relatief groot klepoppervlak trekt het hoofd boven 130 km/uur onaangenaam naar achteren; klep beperkt horizontale blikveld enigszins. CONCLUSIEZeer uitgebalanceerde helm en dat in de ruimste zin van het woord. Ondanks zijn hoge gewicht voelt de helm niet bijzonder zwaar en beschikt hij over een uitstekend draagcomfort. De Tour X3 is op geen enkel vlak een hoogvlieger (behalve qua prijs), maar desondanks wel een enorm betrouwbare reisgenoot.[Logo MotoPlus]-oordeel: goed________________________________________BMW EnduroImporteur: BMW Nederland, Tel. 070-413 3222, www.bmw-motorrad.nl Prijs: € 440,- (uni); € 495,- (decor); € 1.225,- (carbon)Maten: 53/54 t/m 63/64PLUSZeer comfortabele binnenvoering; met afstand de beste aerodynamica van het testveld; licht (rond 1.400 gram); stil; werkzame ventilatie bovenop het hoofd; hoogwaardig materiaal; uitneembare voering/wangkussen.MINPasvorm werd ondanks de verschillende hoofden van de testcrew unaniem bekritiseerd; op- en afzetten gaat bijzonder zwaar; dubbel-D sluiting wat hakerig; kinventilatie nauwelijks werkzaam; schamele stelmogelijkheden van de klep.CONCLUSIENauwelijks geluid omdat je oren simpelweg door de strakke pasvorm afgedekt worden? Wellicht, feit is echter dat de praktijktest uitwijst dat de helm verbazingwekkend stil is, maar daarentegen ook behoorlijk knelt. De pasvorm is duidelijk de achilleshiel en voorkomt een betere score. Mocht de Enduro jou echter wel passen, dan kopen die helm, hij is namelijk de beste weghelm in de crossoverklasse. [Logo MotoPlus]-oordeel: goed________________________________________SHOEI [LOGO MOTOPLUS TESTWINNAAR]Hornet DSImporteur: Shoei Nederland, tel. ,www.shoei-europe.comPrijs: € 489,00 (uni zwart); € 519,00 (metallic en mat); € 589,00 (decor)Maten: XXS t/m XXLPLUSGoede aerodynamica (tot 150 km/uur); ruim matenspectrum; zeer effectieve ventilatie op de kin, voorhoofd en bovenop het hoofd; hoog draagcomfort; relatief licht (onder 1.500 gram); uitneembare voering/wangkussens; prima afwerking; anticondens pinlockvizier.MINGecompliceerde en weinig variabele verstelling van de klep door overlap; kinstuk voor actieve terreinritten te dicht op de mond; geluidsdemping maar doorsnee; luidruchtig vanaf 130 km/uur.CONCLUSIEHoe langer je hem draagt, hoe sympathieker de Hornet DS wordt. Hij is goed te porren voor een stukje offroad, weert zich op de snelweg kranig en draait voor een vlot ritje over secundaire wegen z’n handen ook niet om. Kortom, de DS verzamelt onder de streep de meeste punten. Heeft zijn prijs, maar is die ten volste waard.[Logo MotoPlus]-oordeel: goed________________________________________X-LITE X-551Importeur: Nerons, tel. 036-547 1573, www.nerons.nlPrijs: € 399,95 (uni); € 449,95 (decor)Maten: XS t/m XXLPLUSSimpele vizierwissel en klepverstelling dankzij praktische draaiknoppen; enige helm uit de test met een geïntegreerde zonneklep; anticondens pinlockvizier; goed functionerende dubbel-D sluiting; geschikt voor brildragers.MINKrappe instap bij op- en afzetten; kinstuk zit erg dicht op het gezicht gepositioneerd; opvallend luidruchtig vanaf 100 km/uur; stelbereik van de (voor offroad-gebruik te korte) klep maar marginaal; zwaar, meer dan 1.600 gram in maat M.CONCLUSIEVerruil je de secundaire weg voor de snelweg, dan beleef je door zijn luidruchtige karakter maar weinig plezier aan deze Italiaanse X-Lite. In het terrein voelt deze offroad gestylde en nogal zware toerhelm zich echter nog minder thuis. Daarentegen is hij rijk uitgerust met onder meer een geïntegreerde zonneklep. En daar houden toeristen van.[Logo MotoPlus]-oordeel: goed________________________________________[UNTERSCHRIFTE]SEITE 59Nieuwe school: de Airoh heeft een praktische ratelsluiting.Oude school: de klassieke dubbel-D sluiting, minder praktisch wel veiliger.[Bild mit orangen Helm nicht verwenden, UVEX geht nicht mit im test]SEITE 61Uitrustingstopper: alleen de X-Lite X-551 heeft een geïntegreerde zonneklep. Praktisch voor onderweg, weegt daarentegen wel veel.Bijna een noodzakelijk kwaad, anticondens pinlockvizier bij de Arai, Shoei en X-Lite. Beperkt in het terrein wel enigszins het blikveld.SEITE 62Luchtacrobaat Airoh: consequent gericht op offroad-inzet met constante, extreem goede ventilatie. Bij slecht weer echter heb je een probleem.

Lees meer over

BMW

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW CE 02

Eerste Test BMW CE 02

29 februari, 2024

Het is geen motor, maar ook geen scooter. Nee, de elektrische CE 02 van BMW is een heuse ‘eParkourer’: een ...
Toptest BMW R1300GS

Toptest BMW R1300GS

1 februari, 2024

De nieuwe BMW R1300GS treedt in de voetsporen van de succesvolle 1250 en moet vooral qua sportiviteit nieuwe ...
Duurtest eindverslag BMW S1000RR

Duurtest eindverslag BMW S1000RR

10 januari, 2024

Een gemeten topvermogen van 214 pk, een koppelkromme als van een dikke 1.300 en dat uit 999 cc. De S1000RR met ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-