+ Plus

Test 13 motorjeans

Jeans op de motor, ziet er cool uit en zit bovendien lekker. Maar wat gebeurt er bij onvrijwillig contact met het asfalt? Beschermen ze dan net zo goed als reguliere motorkleding of is het dan een typisch gevalletje stijl voor functionaliteit? Wij namen de proef op de som en gingen met dertien paar motorjeans ten gronde. Letterlijk welteverstaan!Arme Harry. Bij tempo 80 wordt ‘ie van de motor geworpen waarna hij zich tevergeefs probeert op te vangen. Vizier knalt op het asfalt, meneer glijdt op zijn buik een paar meter door alvorens hij op zijn kant rolt. De stukken vliegen eraf en pas na een glijpartij van meer dan 25 meter blijft hij stil liggen in een wolk van pluis en stof. De helpers komen aangerend en draaien de ongelukkige ziel op zijn rug. Harry heeft maar een zwaar beroep, een beroep ook dat verder niemand wil doen. Hij heeft een raadselachtige leeftijd, is circa 1,74 meter groot en weegt een gemiddelde 90 kilogram. Hij is een man van weinig woorden. Harry is onze crashtest dummy. Erg waardevol voor de eerste en grootste motorjeanstest ooit, want Harry gaat verder waar iedere andere testrijder stopt. Vallen tot ‘ie niet meer opstaat, iets dat normale testrijders proberen te vermijden. En de ritten onder de Zuid-Franse zon, om pasvorm en draagcomfort te testen, zijn in vergelijking tot Harry’s strijdlust een plezierig vakantietripje. Toch zijn die beide zaken vandaag even van ondergeschikt belang. In de eerste plaats interesseert ons voornamelijk het volgende: hoeveel veiligheid biedt een spijkerbroek, die als motorjeans wordt verkocht, nu eigenlijk bij een val? Zonder crashtest Harry, die met een door de Duitse ADAC ontwikkelde lanceerinrichting op het asfalt wordt gekwakt, zou deze vraag nauwelijks te beantwoorden zijn.Terug naar het begin. Waarom deze test? Niet alleen binnen de redactie is het thema ‘motorjeans’ aan hevige discussies gelieerd. Maar al te graag laat je je complete uitrusting voor wat het wanneer je effe door de stad of langs het strand wilt cruisen. Teveel gedoe of domweg niet stijlvol genoeg. Stukje flaneren langs de boulevard ziet er nu eenmaal wat flitsender uit gehuld in hippe vrijetijdskleding dan gestoken in een textielcombi die twintig kilo extra lichaamsgewicht suggereert. Gelukkig hebben veel fabrikanten tegenwoordig speciale motorjeans met protectie (vaak optioneel dat wel) en verstevigingen van Kevlar (Aramid) in hun productgamma, als veilig alternatief voor de reguliere jeans die je in de kast hebt hangen. De duurste broek uit de test, de Esquad Strong, kost inclusief protectoren ruim 300 euro. Een flink bedrag, zeker in vergelijking met de goedkoopste jeans, de Icon Victory, waarvoor je slechts een kleine 70 euro voor neer hoeft te tellen. En niet onbelangrijk, ook deze is nauwelijks te onderscheiden van een paar reguliere jeans. Maar niet alleen qua prijs verschilden de broeken onderling behoorlijk, ook op andere vlakken. Aan de koper dus de taak om te beslissen welke eigenschappen het zwaarste wegen.Daarom deze test, die naast het veiligheidsaspect ook op andere vragen een antwoord moet vinden. Vragen als: kun je met deze blauwe stof zorgeloos een eind toeren? Of hoe praktisch uitgerust zijn ze? Irriteren de protectoren tijdens het lopen of slenteren door de binnenstad? Breekt het zweet je in de zomer niet uit door het veelal dubbele materiaal? De cool-factor werd overigens bewust niet meegenomen in de waardering. Want hoe ‘vintage’,’baggy’, ‘slim-fit’ of ‘raw’ een jeans ook mag ogen, het blijft toch een kwestie van persoonlijke smaak of je dat mooi vindt. De afwerking daarentegen is uiteraard wel een onbuigzaam testcriterium.Terugkomend op de praktijktest met de lanceerinrichting. Deze levert weliswaar belangrijke en duidelijke aanwijzingen op, honderd procent sluitend is het antwoord evenwel niet. De tests vonden plaats met dezelfde snelheid (80 km/uur), op dezelfde plaats en onder dezelfde omstandigheden, honderd procent kopiëren kun je een val echter niet. De dummy landt bij iedere val immers telkens net een fractie anders. Daar is bij de beoordeling van het slijtagebeeld, de mate van beschadiging en de daaruit volgende waardering rekening mee gehouden. Precies zoals ook met de pasvorm en plaatsing van de protectoren, iets dat van te voren reeds bij de praktijktest werd beoordeeld. Ongevalanalist Florian Schüler vindt juist dit aspect belangrijk: “Het gaat er in eerste instantie om of er protectoren aanwezig zijn. Maar net zo belangrijk is of ze tijdens een val daar blijven zitten waar ze thuis horen? Een knieprotector die voor het scheenbeen bungelt heeft immers nauwelijks een beschermende functie.” Zogenaamde ’abrasion’ verwondingen, schaafwonden in gewoon Nederlands, zijn weliswaar onaangenaam, maar zelden levensgevaarlijk. Dit in tegenstelling tot verwondingen veroorzaakt door een impact tegen randen, palen of bijvoorbeeld rotsen. En hier kunnen goedgekeurde protectoren – betekent tevens goed passende en geplaatste – een horrorscenario voorkomen door de beste bescherming te bieden. Dat wil niet zeggen dat een schaafwondje geheel ongevaarlijk is. Al naar gelang toestand van het asfalt (ruw, glad, split enz.) en de getroffen lichaamsdelen, kunnen bij een glijpartij van meerdere meters huid, vervolgens spieren en weefsel en zelfs aders en pezen het zwaar te verduren krijgen. In het ergste geval kun je zelfs een stukje bot afschaven. Over de gevolgen daarvan hoeven we niet uit te wijden, die kan eenieder voor zichzelf wel invullen. Feit is dat niemand op dergelijke ‘asfalteczeem’ zit te wachten. En met die gedachte in het achterhoofd is het dan ook uit den boze om met een normale spijkerbroek op de motor te stappen, geeft bijna net zoveel bescherming als een zwembroek. Als referentie lieten we daarom onze testdummy met een paar reguliere jeans, die we voor € 19,95 in een kledingwinkel aanschaften, een testval maken. Resultaat: binnen enkele meters is de broek gereduceerd tot hoopje los garen.Om daaruit direct maar de conclusie te trekken dat textielen motorkleding, in tegenstelling tot een spijkerbroek, wel altijd goed beschermt tegen een flinke ‘strooptocht’, is ook weer wat kort door de bocht. We deden namelijk ook een test met een standaard motorbroek van enkellaags cordura (een kunststof polyamide weefsel) met een behoorlijk schokkend resultaat (zie kader). En ook de licht gedateerde lederen combi zag er na een gesimuleerde val niet specifiek beter uit dan sommige van de geteste motorjeans. Door de stevige weefselstructuur scheuren de motorjeans niet van boven tot onder open zoals de reguliere spijkerbroeken, al konden sommige exemplaren na de crashtest wel doorgaan voor trendy vintage jeans met hip ‘gatendesign’. Een uitslag die niet zo heel verwonderlijk is. Van oorsprong is de spijkerbroek een echte werkbroek en daarom tegen een stevig stootje bestand. Spijkerstof, of beter gezegd, denim – komt van ‘Serge de Nîmes’, een weefsel uit de Franse stad Nîmes uit de zestiende eeuw – is een katoenen weefsel in keperbinding (speciale manier van weven). Hieraan dank het weefsel slechts ten dele zijn sterke eigenschappen, want ook de zwaarte van het katoengaren (gemeten in ounces), evenals de kwaliteit ervan. Hoe langer de katoenvezels, hoe beter het garen. Probleem: die kwaliteit is met het blote oog bijna niet waarneembaar. Dus testen, en dat bracht tevens aan het licht, dat het gebruik van twee lagen materiaal een cruciale factor speelt bij een valpartij. Niet geheel verwonderlijk overigens. Conclusie: stevige, robuuste denim weefsels brengen het er na flinke val, mits goed verwerkt, prima vanaf. Daarbij treedt ook een belangrijke complicatie op: bij een schuiver met zo’n 100km/uur kan de temperatuur op bepaalde plekken door hevige wrijving oplopen tot boven de 200º Celcius. Dit heeft tot gevolg dat kunststofvezels van polyamide en polyester smelten, en zelfs in de huid kunnen branden. Dat geldt niet voor katoen, dit natuurweefsel verstuift en gaat direct in rook op. De goede motorjeans hebben onder het denim weefsel een aramide voering, en die is bestand tot temperaturen tot 400º.Hiermee is de beschermende werking van een motorjeans vergelijkbaar met die van een prijstechnisch op hetzelfde niveau liggende textielen broek zonder extra kevlar bescherming. Jeans motorkleding kan echter niet een strak zittend, hoogwaardige leren pak vervangen. En ook een hoogwaardig, strak gesneden high-end textiel pak met veel stelmogelijkheden, dubbel materiaal in de valzones en gemaakt van bijzonder slijtvast weefsel als Cordura 1000 of Dynatec, heeft weinig te vrezen van de blauwe ‘werkbroek’. Jeans motorbroeken blijven wat dat aangaat een compromis.Met name in de zomer ook een interessant compromis, omdat je niet bezweet en verhit onderweg wilt zijn. Een omstandigheid die net zo bevorderlijk voor de veiligheid van de rijder is. Tetsdummy Harry werd ondanks zijn strijdlust weer aardig fris en gezond in zijn kist gepakt. Na het meer dan twintig keer kussen van het harde asfalt, kwam hij er af met niet meer enkele krassen. Wellicht ten overvloede, zelfs gekleed in de beste motorjeans, kun je dergelijke glijpartijen het beste kan overlaten aan profs. Die met vervangbaar rubber vel om precies te zijn.________________________________________[KASTEN UNTERSCHIEDLICHE MODELLE]ALPINESTARSAXIOM DENIMImporteur: Alpinestars, tel. +39-0423 5286, www.alpinestars.comPrijs: € 149,95 (knieprotectoren € 19,95)Kleuren: blauw, zwartMaten: 28 t/m 38PRAKTIJK RIJDENDe pasvorm valt een beetje smal uit, maar toch zit de broek tijdens het rijden niet zo strak dat het ergens knelt of drukt. Zelfs grote motorlaarzen vormen door de ritssluiting aan de broekspijpen geen probleem. Wel flappert de lichte, wijde pijp vanaf zo’n 80 km/uur in de wind.PRAKTIJK LOPENOm het middel valt de broek wat strak uit en voelt op den duur iets ongemakkelijk, voor de rest is het draagcomfort uitstekend. Ook bij temperaturen boven de 20º voelt het goed om in de Axiom Denim in de stad onderweg te zijn. Doordacht, voor de contactsleutel is er een klein zakje met rits aanwezig.VEILIGHEIDDe linkerkant is na enkele meters schuiven minimaal opengescheurd, eveneens kleine gaatjes in de denimstof. Op het zitvlak is een grote winkelhaak gescheurd, de daaronder liggende kevlar voering bleef intact. CE knieprotectoren in goed toegankelijke zakken, helaas geen mogelijkheid tot optionele heupprotectoren.AFWERKING/UITRUSTINGFraai, stevig en zwaar denimweefsel, de extra binnenvoering van aramide weefsel valt daarentegen wel erg dun uit.CONCLUSIEDe Axiom Denim schampt door een klein veiligheidsmanco (ontbrekende vakken voor heupprotectoren) net voorbij aan een ‘zeer goed’ waardering. De sterke kanten van de Italiaan ontpoppen zich bij het dagelijks gebruik.[Logo MotoPlus]-oordeel: goed* Inclusief CE-protectoren zoals in het testexemplaar________________________________________BMWCITY 2 DENIMImporteur: BMW Nederland, tel. 070-413 3222, www.bmw-motorrad.nlPrijs: € 195,- (knie- en heupprotectoren standaard)Kleuren: blauw, grijsMaten: XS t/m 3XLPRAKTIJK RIJDENZit ruim, zit netjes, eigenlijk als een gewone motorbroek. En zo zwaar voelt de City 2 ook aan. De enorme knieprotectoren moeten eerst op temperatuur komen, voordat ze lekker aansluiten. Onder de 15 graden voelen ze te ruim aan en storen bij het vlot ronden van bochten.PRAKTIJK LOPENMet bijna twee kilo de zwaarste broek uit de test. Bij het rijden werden de weinig comfortabele knieprotectoren al bekritiseerd, bij slenteren door de stad wordt het ontbrekende comfort een punt van kritiek. Ook minder, bij zomerse temperaturen van boven de 20º beginnen de bene klam aan te voelen.VEILIGHEIDDe uitstekende standaard CE knie- en heupprotectoren sprokkelen veel punten bij elkaar, zeker ook omdat deze de knie compleet omsluiten en daarmee de lat leggen voor de concurrentie. Dat op valgevoelige plaatsen cordura als tweede laag is gebruikt, in plaats van hittebestendig materiaal als kevlar, stelt teleur.AFWERKING/UITRUSTINGHier valt niks te bekritiseren. De BMW kledingstechneuten hebben uitstekend werk geleverd en een kwalitatief erg hoogwaardige broek met eersteklas naden in elkaar gestikt. En dat met zinvolle details zoals afsluitbare buitenzakken.CONCLUSIEPrima afgewerkte broek met hoge veiligheidsreserves, die echter moeite heeft met de spagaat tussen motorrijden en comfort. De benaming ‘City’ voldoet dus niet, ‘summer-touring’ was beter geweest.[Logo MotoPlus]-oordeel: goed________________________________________DRAGGIN’ JEANSSILVERBACKImporteur: Nerons, tel. 036-547 1577, www.nerons.nl Prijs: € 189,95 (knieprotectoren € 59,95)Kleuren: zwartMaten: 28 t/m 44PRAKTIJK RIJDENDe in vergelijking breed gesneden broek flappert bij tempo 100 plus bij de onderbenen. Door de korte snit van het rugpand tocht het ook. Voor de rest is de Draggin’ Jeans een erg comfortabele broek waarin je veel bewegingsvrijheid geniet.PRAKTIJK LOPENDe gevoerde, dikke en ruime versterkingen van aramide weefsel voel je bijna niet, ook omdat de Silverback inclusief protectoren nauwelijks meer weegt dan één kilo. Deze broek kun je dag en nacht aan hebben.VEILIGHEIDOvertuigend slijtageresultaat na een flinke schuiver bij de crashtest. De aramide laag bleef volledig in takt, alleen het denim scheurde met enkele grote gaten als gevolg. Jammer genoeg kun je achteraf geen heupprotectoren toevoegen. De CE knieprotectoren sluiten prima aan, maar kunnen daarentegen wel gemakkelijk verschuiven.AFWERKING/UITRUSTINGNetjes afgewerkte naden, denimstof van hoogwaardige kwaliteit en ook op het dubbele materiaal van aramide werd niet bezuinigd. De op het oog geïmproviseerde mogelijkheid voor optionele knieprotectoren (middels klittenband), net als de CE-protectoren zelf, komen met de hoge prijs in het achterhoofd wat goedkoop over.CONCLUSIEDe Silverback zou perfectie benaderen wanneer er betere beschermers met een meer solide bevestiging aanwezig zouden zijn. Ook zo is dit een prachtige, weliswaar dure, motorjeans waar je vanaf de eerste dag al op valt.[Logo MotoPlus]-oordeel: zeer goed________________________________________ESQUADSTRONGImporteur: XTravus, tel. 0413-387 079, www.xtravus.nlPrijs: € 319,95 (knieprotectoren € 8,95; heupprotectoren € 6,00)Kleuren: blauw, zwartMaten: 30 t/m 44PRAKTIJK RIJDENOndanks de voorbeeldig hoge snit tocht het toch licht aan de achterzijde door de ietwat ruime pasvorm. Over het geheel genomen is de pasvorm van de broek lekker strak en flappert hij niet. Zeker bij rijden op een sportievere motorfiets knelt de Strong wel licht in de knieholtes.PRAKTIJK WANDELENZelf met de optionele heup- en knieprotectoren op plaats kun je er op je gemak mee door de stad slenteren. Wel voelt de stof zich iets synthetisch en ruim aan en ook de ventilerende werking op warme dagen zou beter mogen. Voldoende grote en goed geplaatste zakken verhogen het praktisch gebruiksgemak.VEILIGHEIDEen speciale weefselmix genaamd Armalith (aramide- en katoengaren worden in elkaar geweven) is volgens de fabrikant bijzonder slijt- en scheurvast. Bij de crashtest echter scheurde de broek over een flink stuk open en sleet ook door. Dankzij de voering werd de huis op deze plaatsen alsnog beschermd. Prima CE-protectoren zorgen opnieuw voor de benodigde veiligheid. De knieprotectoren zijn iets te hoog geplaatst.AFWERKING/UITRUSTINGDe hoge prijs is hoofdzakelijk het gevolg van het speciale materiaal. Totaal gezien is de Esquad een prima afgewerkte en uitgeruste motorjeans.CONCLUSIENaar eigen zeggen een boven alles uittorende en veilige motorjeans, maar dat blijkt iets teveel van het goede voor de erg dure Franse jeans. Een goede en hoogwaardige broek voor motor en boulevard is het echter wel.[Logo MotoPlus]-oordeel: goed________________________________________HELD [LOGO MOTOPLUS KOOPTIP]RACTORImporteur: UVEX Sports NL, tel. 078-6814 845, www.uvex-sports.de Prijs: € 104,95 (knieprotectoren € 9,95; heupprotectoren € 17,95)Kleuren: blauw, zwartMaten: 28 t/m 38PRAKTIJK RIJDENVanaf 100 km/uur gaat de Ractor met zijn soepele pasvorm iets flapperen, maar echt storend is dat nauwelijks. Bij de onderrug tocht het bij deze snelheid voelbaar, de bewegingsvrijheid daarentegen is uitstekend.PRAKTIJK LOPENDe Held jeans bezorgen de drager zelfs bij een erg lange excursie zonder motor nog geen centje pijn, ook omdat de foam knieprotectoren nauwelijks voelbaar zijn. Ook goed is de grote, per ritssluiting sluitbare zak voor een veilige opslag van sleutels, mobieltje of portemonnee. Verder geen opvallendheden.VEILIGHEIDDe in vergelijking dunne Denim bovenlaag heeft het bij een schuiver snel opgegeven en is flink ingescheurd. Ook de kevlar voering eronder is bij de knie doorgeschuurd. De huid wordt enkel nog beschermd door de knieën niet helemaal omsluitende protectoren. Goed daarentegen: vakken voor CE-heupprotectoren.AFWERKING/UITRUSTINGGeen dure exotische ingrediënten, maar gewoon eten wat de pot schaft. En dat heeft zo zijn weerslag op de prijs. De afwerking is gemiddeld, niet goed, niet slecht.CONCLUSIEModieus en tegelijk goed gemaakte motorjeans met een uitstekend draagcomfort tegen een echt schappelijke prijs. Blijft er nog voldoende geld over voor de veiligheidsverhogende optionele heupprotectoren.[Logo MotoPlus]-oordeel: goed________________________________________ICONVICTORYImporteur: Parts Europe, tel. +49 (0)6501-9695 2000, www.partseurope.euPrijs: € 82,95 Kleuren: blauwMaten: 28 t/m 44PRAKTIJK RIJDENBij het cruisen door de bebouwde kom valt het minder op, maar op buitenwegen flappert de ruim gesneden broek duidelijk voelbaar. Voor wie het graag luchtig heeft prima, maar zeer waarschijnlijk niet de beste keuze voor lange ritten. De overige pasvorm is goed, vooral de lengte van de broekspijpen.PRAKTIJK LOPENZit net zo comfortabel als een turnbroek. Draagcomfort en ventilatie zijn helemaal afgestemd op de zomer. Omdat protectoren ontbreken is het verschil met een gewone five-pocket modejeans bijna niet voelbaar.VEILIGHEIDEen behoorlijk gemiste kans, zelfs optioneel kan de broek niet worden uitgerust met een set protectoren, niet op heup, niet op knie. En ook de slechts sporadisch gebruikte versterkingen van kevlar zijn onder de maat. Blijft over het feit dat het stevige denim weefsel de val redelijk overleefde en er slechts twee handpalmgrote gaten moesten worden genoteerd. Desondanks, echt veilig is deze broek niet.AFWERKING/UITRUSTINGCoole US-stijl en made in China. Als reguliere fashion jeans zou de Icon mee kunnen draaien in de top, als motorjeans is hij echter niet compleet genoeg. Dat er zelfs bezuinigd is op zakken voor optionele protectoren getuigd van echte armoede.CONCLUSIETechnisch gezien beter dan de jeans uit een modeboetiek, al scheelt het niet veel. Ziet er goed uit en is bovendien spotgoedkoop. Voor gebruik alleen in de stad zou de Victory nog net kunnen, maar heb dan niet de illusie een echte motorbroek te dragen.[Logo MotoPlus]-oordeel: voldoende________________________________________IXONEVILImporteur: Double D Designs, tel. 0548-366 724, www.doubleddesigns.nlPrijs: € 159,- (knieprotectoren standaard)Kleuren: blauw, zwartMaten: XS t/m 4XLPRAKTIJK RIJDENDe knieprotectoren verschuiven tijdens het rijden bijna tot op de bovenbenen omdat de zakken niet goed gepositioneerd zijn. Afgezien daarvan biedt de broek door zijn relatief elastische denim weefsel een prima draagcomfort en dito bewegingsvrijheid.PRAKTIJK LOPENOok hier weer storen de protectoren, ze vallen niet alleen groot uit, ze voelen ook nog eens hard aan. Zonder beschermers voelt de Fransman aan als een normale jeans en weegt zelfs nog minder dan een kilo. In de grote zakken passen met gemak alle benodigdheden voor een lange of korte wandeling. Rondom het middel valt de broek weliswaar breed uit, maar door de praktische klittenbandverstelling kun je een riem thuislaten.VEILIGHEIDOp beide knieën was na de val het denim en de dunne, eronder liggende polyamide/kevlar voering doorgesleten. Daardoor schitterden de standaard knieprotectoren als laatste bastion tegen het schurende asfalt. Gelukkig nog wel.AFWERKING/UITRUSTINGHet kevlar aandeel in de dubbellaags uitgevoerde delen bedraagt net 5,7 procent, en dat is aan de magere kant. Datzelfde geldt ook voor de zuinig uitgevoerde beschermers die voor protectoren moeten doorgaan.CONCLUSIEHet was mooi geweest als Ixon had geïnvesteerd in meer comfortabeler en zeker beter passende protectoren, evenals de luxe van extra protectorzakken op de heupen. Voor de rest een heel aardige jeans met positieve uitschieters bij alledaags gebruik. Algemeen beeld, niet alleen met de prijs ligt de Ixon in het middenveld.[Logo MotoPlus]-oordeel: goed________________________________________IXSDILLONImporteur: Nerons, tel. 036-547 1577, www.nerons.nl Prijs: € 189,95 (knieprotectoren standaard)Kleuren: blauwMaten: 30 t/m 40 (dames 25 t/m 35)PRAKTIJK RIJDENRedelijk slank uitgevallen rijders kunnen met de erg smal gesneden Dillon prima uit de voeten. Nadeel is dat tijdens het rijden de broek behoorlijk onaangenaam knelt in de knieholtes. Over het algemeen is het draagcomfort minder te noemen.PRAKTIJK WANDELENDe nauwe pasvorm heeft geen positieve invloed bij zomerse temperaturen, de broek voelt sneller warm aan dan bij de iets ruimer gesneden kandidaten. De vijf zakken zijn klein uitgevallen en bieden beperkte opbergruimte. Toch biedt de Dillon bij reisjes zonder de motor wel redelijk veel plezier.VEILIGHEIDEen flinke glijpartij van circa 20 meter heeft de IXS heel aardig overleefd. De dunne, maar desondanks stevige denim stof moest wel flink wat veren laten op de knieën, maar de solide aramide voering eronder hield goed stand, op een enkele kleine gaten na. Tevens netjes: CE heupprotectoren zijn optioneel en verschuiven door de strakke pasvorm nauwelijks.AFWERKING/UITRUSTINGDe afwerking is van gemiddeld niveau, de uitrusting daarentegen van hoog.CONCLUSIEStrakke pasvorm, standaard goede CE-gekeurde knieprotectoren, zakken voor optionele heupprotectoren en ruim bemeten aramide inzetstukken: met de veiligheid zit het wel goed. Bij het draagcomfort laat de motorjeans uit Zwitserland echter steken vallen.[Logo MotoPlus]-oordeel: goed________________________________________KUSHITANIZYLONImporteur: www.motoport.nlPrijs: € 149,-Kleuren: blauwMaten: 28 t/m 38 (dames: 28 t/m 31)PRAKTIJK RIJDENErg comfortabel, erg luchtig. Onder de 15º wordt het al snel te koud, maar in de zomer tovert de broek een glimlach op je gezicht. Maakt niet uit hoe je op je motor heen en weer schuift, deze broek van slechts 900 gram (de lichtste broek uit de test) voel je nauwelijks.PRAKTIJK WANDELENAfgezien van de niet afsluitbare en bovendien wat klein uitgevallen zakken, vertoont de Nippon-jeans bij het lopen verder geen zwakke plekken. Ook erg comfortabel.VEILIGHEIDJe vraagt je bij dit onderwerp direct en terecht af waarin deze broek verschilt van standaard jeans. Geen protectoren, ook niet optioneel leverbaar, nergens dubbel materiaal. De fabrikant claimt dat het met drie procent kunstvezel versterkte denim weefsel twee keer zo slijtvast is als gewone jeans, maar tijdens de crashtest bracht deze broek het er gewoon slecht vanaf. Tijdens een in vergelijking slechts korte glijpartij schuurden bij beide knieën, met exceptioneel veel pluisvorming, volledig door en waren op de knieën van de dummy duidelijke slijtsporen zichtbaar.AFWERKING/UITRUSTINGOp het naar eigen zeggen, maar verder niet toegelichte sterkere denim weefsel met kunststofvezels na, vergelijkbaar met een normale spijkerbroek uit een willekeurige kledingwinkel.CONCLUSIEOf de prijs gerechtvaardigd is, daarover zullen de meningen verschillen. Gewone merkjeans zijn vaak net zo duur en precies daar wringt de schoen, als motorjeans blijft de weinig veiligheid biedende Kushitani namelijk ver achter bij de verwachtingen.[Logo MotoPlus]-oordeel: voldoende________________________________________LINDSTRANDS [LOGO MOTOPLUS-TESTWINNAAR]CURTISImporteur: Pebeo Agency, tel. 0575-461 348, www.jofama.sePrijs: € 169,- Kleuren: blauw, bruinMaten: S t/m XXLPRAKTIJK RIJDENJe voelt je direct thuis in deze broek. Niks drukt, niks knelt of knijpt, de protectoren zitten op de juiste plek en storen ook niet bij een vlotte rit over buitenwegen met veel slingers. Uitstekend!PRAKTIJK LOPENWanneer het verder gaat naar het restaurant, café of supermarkt, dan verheugt de tot voetganger gemuteerde motorrijder zich over zes gebruiksvriendelijke zakken en zelfs een zak voor het mobieltje. En over het redelijke draagcomfort, ondanks dat de Zweed inclusief protector ruim één en driekwart kilo in de weegschaal legt. De ventilatie zou ook wel beter mogen.VEILIGHEIDEen uitstekend crashtestresultaat. Het denim weefsel evenals de zogenoemde Hi-Art voering (een bijzonder slijtvast polyamide weefsel met lusstructuur) waren prima bestand tegen de lange glijpartij. Aan beide knieën waren wel kleine gaten zichtbaar. De protectoren bij knieën en heupen geven dan de nodige extra bescherming.AFWERKING/UITRUSTINGGoed afgewerkt, standaard uitgerust met knie- en heupprotectoren en ook nog een rondlopende verbindingsrits. Gewoon top!CONCLUSIEDe Zweden als dappere kleermakertjes hebben twee vliegen in één klap geslagen. De Curtis is een prima motorbroek en comfortabele jeans ineen. Zijn allround talent levert hem met een minieme voorsprong de testoverwinning op.[Logo MotoPlus]-oordeel: zeer goed________________________________________MOTTOWEARESPARDAImporteur: Cabos BV, tel. 071-342 3910, www.cabos.nlPrijs: € 199,-Kleuren: blauwMaten: XS t/m XLPRAKTIJK RIJDENZelfs bij rijders met wielrennersbenen zit de Esparda tamelijk losjes om de bovenbenen, waardoor de broek bij circa 80 km/uur begint te flapperen. De verstelbare protectoren kunnen door hun wijde pasvorm verschuiven, sluiten desondanks goed om de knieën. Aangenaam luchtige jeans en prima voor zomerse korte ritjes.PRAKTIJK LOPENDe knie- en heupprotectoren laten zich door middel van klittenband simpel en snel verwijderen en kunnen dan voor een wandeling makkelijk in topcase of rugzak worden opgeborgen. Ook wel wenselijk omdat de nogal groot uitgevallen protectoren bij het lopen behoorlijk irriteren. Zonder beschermers voelt de jeans uit Polen lekker aan en toont zich zelfs op de boulevard van haar modieuze kant.VEILIGHEIDEen paar kleine gaten en een gat ter grootte van een kinderhand op het rechter knie, helaas komt ook de dunne aramide voering eronder niet ongeschonden uit de strijd en toont een circa tien centimeter lange scheur. Gelukkig heeft de grote protector de huid eronder uiteindelijk gered. Prima balans.AFWERKING/UITRUSTINGIn de valzones wordt royaal puur aramide weefsel gebruikt. Het denim zelf is dun, maar absoluut stevig. Het afwerkingsniveau is gemiddeld.CONCLUSIEOndanks de ruime pasvorm biedt de Mottowear een in vergelijking goede bescherming bij een val. Dankzij de makkelijk en snel uitneembare protectoren transformeert de broek zich in een fractie van motor- naar fashionjeans. Gewoon goed.[Logo MotoPlus]-oordeel: goed________________________________________POLODRIVE NEVADAImporteur: Polo Expressversand, tel. +49 180-522 5785, www.polomotorrad.de Prijs: € 99,95 (exclusief verzendkosten; heupprotectoren € 8,95)Kleuren: zwartMaten: 48 t/m 58 (dames 36 t/m 42)PRAKTIJK RIJDENDe over het algemeen nauwe en op zich goede pasvorm heeft als keerzijde dat het rijcomfort minder is. In de knieholtes knelt het en de knieprotectoren klemmen. Slank uitgevallen rijders zullen hier minder last van hebben. De rijders die ruimer in het vel zitten zullen zich ook storen aan de voor jeans matige bewegingsvrijheid.PRAKTIJK LOPENDe bovenstof is een synthetisch weefsel in denim look. Eronder zit een membraan, dat waterdicht en ademend is. Het idee om een waterdichte jeans te construeren is prijzenswaardig, helemaal goed uit de verf komt het echter niet. Bij warmere temperaturen ontpopt de broek zich tijdens een wandeling door de stad als een nogal onaangename sauna.VEILIGHEIDBij de crashtest smolten de kunstvezels van de bovenlaag ondanks een relatief korte glijpartij, gevolg waren twee enorme gaten op de knieën. De wrijvingshitte en slijtage vernietigden eveneens het onderliggende membraan. Maar goed dat de CE-protectoren op hun plek bleven en erger verkwamen.AFWERKING/UITRUSTINGMembraan, standaard knieprotectoren, zakken voor optionele heupprotectoren, verbindingsrits en netjes afgewerkt. Goede waar voor haar geld.CONCLUSIEDe prijs bezorgt je een warm gevoel, een valpartij met de psuedo denim jeans van Polo helaas ook. Hier laten kunstvezels overduidelijk zien waarom een katoenen weefsel de voorkeur geniet. Waterdicht op de motor is eenvoudigweg top, ernaast eerder flop.[Logo MotoPlus]-oordeel: voldoende________________________________________VANUCCIESTIVOImporteur: Motozoom, tel. 0900-294 1199, www.motozoom.nlPrijs: vanaf € 119,95 (heupprotectoren € 11,95)Kleuren: blauwMaten: 46 t/m 62 (dames 34 t/m 46)PRAKTIJK RIJDENNiet te nauw en niet te wijd – de pasvorm is mooi gebalanceerd en biedt een prima draagcomfort. De Estivo komt tegemoet aan de eisen van veel motorrijders, gevoelige types zullen zich evenwel wel storen aan de lichte mate van tocht bij de onderrug. En aan het lichte flapperen bij het onderbeen. De knieprotectoren zijn perfect gepositioneerd en je voelt ze bijna niet.PRAKTIJK LOPENDe in vergelijking dunne denim stof en de ruime versterkingen van een aramide/polyester weefsel resulteren in een licht draaggevoel. Ook bij het wandelen levert de zit van de protectoren extra bonuspunten, net als de uistekende ventilerende eigenschappen. Uitstekende broek.VEILIGHEIDHeupprotectoren zijn optioneel, de CE-knieprotectoren standaard. Die laatste omsluiten voorbeeldig de gewrichten. Minder florissant, bij de crash gevolgd door een relatief korte glijpartij over het asfalt scheurde een zijnaad over een lengte van zeven centimeter open en werd de aramide voering van zijn plaats gescheurd.AFWERKING/UITRUSTINGGeen topkwaliteit wat betreft de stoffen en ook bij de afwerking is nog ruimte voor verbetering. Gemiddelde jeans.CONCLUSIEFunctioneert prima tijdens het rijden, functioneert prima bij het wandelen. En functioneert door zijn goede protectoren en aramide voering zelfs goed bij het vallen. Deze jeans is een sympathieke allrounder voor een uiterst faire prijs, daarom onze kooptip.[Logo MotoPlus]-oordeel: zeer goed________________________________________[KASTEN ZO TESTEN WE]ZO TESTEN WEPraktijk rijden: naast pasvorm en draagcomfort werd onder meer ook de zit en plaatsing van de protectoren, evenals de tourvriendelijkheid bij een vlot tempo over secundaire wegen beoordeeld.Praktijk lopen: als semi-casual motorkleding is de jeans bij uistek geschikt voor een lekkere wandeling over de boulevard. Heb je dan geen last van de protectoren, hoe praktisch zijn de zakken en hoe zit het met de ventilatie?Veiligheid: het echte werk. Op een afgesloten testterrein werd met een professionele testdummy een valpartij bij 80 km/uur gesimuleerd. De dummy werd in een testjeans gehesen en op een motorfiets gezet die op een aanhanger was bevestigd. Middels een ingenieus kantelsysteem werd de dummy telkens op dezelfde vooraf bepaalde plek van de motor geworpen.Afwerking/uitrusting: welke materialen zijn er gebruikt en hoe is bijvoorbeeld de afwerking van de naden? Op uitrustingsgebied draait het voornamelijk om de aanwezigheid van protectoren en de voorbereiding daarop, evenals andere extra’s als bijvoorbeeld de aanwezigheid van een verbindingsrits.________________________________________[KASTEN DIE VOLLE PACKUNG – NUR BILDER MIT UNTERSCHRIFTE]TER REFERENTIE1 Voor € 19,90 zie je er weliswaar goed uit, enige bescherming hoef je voor dat geld niet te verwachten.2 Het hete hangijzer genaamd kunstvezel: de wrijvingshitte heeft het kunststofweefsel en membraan compleet weggesmolten.3 De naad is weliswaar ingescheurd, maar de leren broek bewijst waarom hij nog altijd de veilige keus is. ________________________________________[TEXT BEI MOTOPLUS-OORDEEL]CONCLUSIE Over het algemeen hebben de motorjeans een prima indruk achtergelaten. Alleen de Icon en Kushitani vielen in negatieve zin op door hun gebrek aan protectoren, die zelfs optioneel niet voorhanden waren. Beide zijn daarom in beperkte mate geschikt voor op de motor, zonder aparte protectorbroek eigenlijk gewoon niet. Bij meer aangename temperaturen blijken alle broeken, ondanks het veelvoud aan pasvormen (Esquad en IXS in vergelijking smal, Motowear en Ixon opvallend losjes) een prima comfort. Hier spelen broeken gemaakt van natuurlijke katoenvezel, met uitzondering van BMW en Polo, duidelijk hun troef uit tegenover de kunststofvezels. Lindstrands, Draggin en Vanucci presenteren zich als echte allrounders, veilig motorpak aan de ene kant, comfortabele casual broek aan de andere.________________________________________[UNTERSCHRIFTE][SEITE 101]Praktijktest: pasvorm en draagcomfort werden in Zuid-Frankrijk getest.Crashtests: met een gesimuleerde valpartij werd de veiligheid uitvoerig getest. Gatentest: ventilatie van deze broek is na de val effectiever dan ervoor.[SEITE 103]Inzet: drie mensen zijn nodig om de 90 kilo zware dummy op zijn plaats te krijgen.De aanhanger met kantelmechanisme is een speciale constructie van de ADAC.De motor waarna de dummy een innige rendez-vous met het asfalt tegemoet treedt.[SEITE 107]De testdummy moest voor elke simulatie uiterst zorgvuldig aangekleed worden. De tijd die we nodig hadden voor elke verkleedpartij: minimaal een half uur.[SEITE 109]Polo: een innige en letterlijke samensmelting van buitenlaag en membraan.Lindstrands: driedubbele vesting, na buitenlaag en voering vormt de protector de laatste horde.Esquad: duur en exclusief weefsel met slechts een gemiddeld resultaat, scheurt bovendien.Draggin: het denim is weg, de aramide voering eronder neemt de beschermende taak echter over.

Lees meer over

BMW

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW CE 02

Eerste Test BMW CE 02

29 februari, 2024

Het is geen motor, maar ook geen scooter. Nee, de elektrische CE 02 van BMW is een heuse ‘eParkourer’: een ...
Toptest BMW R1300GS

Toptest BMW R1300GS

1 februari, 2024

De nieuwe BMW R1300GS treedt in de voetsporen van de succesvolle 1250 en moet vooral qua sportiviteit nieuwe ...
Duurtest eindverslag BMW S1000RR

Duurtest eindverslag BMW S1000RR

10 januari, 2024

Een gemeten topvermogen van 214 pk, een koppelkromme als van een dikke 1.300 en dat uit 999 cc. De S1000RR met ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-