+ Plus

Test 12 rugprotectoren

Als alles gaat zoals het hoort, dan zou je een rugprotector eigenlijk altijd tevergeefs dragen. Maar dat is nu eenmaal niet het geval, gaat het onverhoopt mis, dan moet een rugprotector er staan en meer kunnen absorberen dan enkel een paar weke tikjes. Twaalf rugprotectoren, zowel vesten als reguliere gordelmodellen, maken in een directe confrontatie uit wie er het best de maat aangeeft. Let’s rock!Om jezelf te beschermen tegen nare zaken als bijvoorbeeld cholera en DTP, wanneer je op vakantie gaat naar één of ander tropisch oord, laat je je vanzelfsprekend vaccineren. Die bescherming is niet honderd procent, maar met een beetje voorzichtigheid omtrent het drinken van vervuild water, dat schadelijke bacteriën zou kunnen bevatten, is de kans op een daadwerkelijke besmetting bijna nihil. Het uiteindelijke resultaat is feitelijk het risico tot het uiterste te minimaliseren.Dat zou je als motorrijder ook moeten doen, maar helaas is dat nog lang niet altijd het geval. En dat terwijl het nut van een rugbeschermer onomstotelijk bewezen is. Uit onderzoek blijkt namelijk dat in ten minste tien procent van alle ongevallen met verwondingen aan de wervelkolom een rugbeschermer ernstige letsel als bijvoorbeeld een dwarslaesie had kunnen voorkomen. Keiharde cijfers, die niet liegen. Daarbij komt dat deze extra bescherming ook nog eens zonder doktersrecept verkrijgbaar is, maar toch vinden nog altijd veel motorrijders een rugbeschermer voor stadritjes of rustige toertochten onnodig. Enkel fanatieke circuitfanaten hebben er baat bij is de algemeen heersende mening. Wat deze groep motorrijders echter vergeet is dat zij dan misschien wel voorzichtig rijden en ver vooruit kijken, maar dat er ook nog andere weggebruikers zijn die de grenzen van veiligheid wellicht wat minder ruim hebben opgezet. En kom je net de verkeerde tegen op het verkeerde moment, dan brengt zelfs een extreem behoudende rijstijl je uiteindelijk weinig soelaas. Nadeel is echter wel dat veel protectoren nogal omslachtig in de omgang zijn, irriteren tijden het rijden en daarmee deels ook de actieve veiligheid beperken. Het draagcomfort is dus een belangrijke factor voor het wel of niet dragen van een rugprotector, net als de prijs natuurlijk. Goedkoop zijn deze additionele beschermers immers niet, een euro of negentig ben je minimaal kwijt en een merk als Rukka vraagt zelfs € 299,00 voor haar APS Air Anatomic protectorvest. Een behoorlijke investering derhalve, en daarvoor in ruil wil je geen protector die zo weinig comfort biedt, dat hij van armoe onder in de kast blijft liggen stof vergaren.Een beschermer die de impact niet of slecht verwerkt of waarvan de protector zelf niet goed is gepositioneerd is eveneens waardeloos. Om dat eerste proefondervindelijk vast te stellen togen we met twaalf testexemplaren richting laboratorium alwaar ze alle testen conform de actuele CE-norm voor rugprotectoren (EN 1621-2) ondergingen. Uit de meerdere losse impacts laat zich een gemiddelde restkracht waarde destilleren die uitsluitsel geven over de beschermende werking van de afzonderlijke rugbeschermers. Hoe lager de restkracht, hoe meer punten een protector vergaart. Echt grote uitglijders zaten er gelukkig niet tussen, alle geteste protectoren voldeden aan de wettelijk gestelde norm. Een ander positief punt is dat de actuele generatie beschermers over het algemeen een hoge mate van draagcomfort bieden. Weigeraars en tot dusverre nog altijd niet-dragers hebben wat dat aangaat eigenlijk geen geldig excuus meer voor het afzien van een rugprotector. Een rake klap dus, van de fabrikanten dan!________________________________________ [KASTEN RICHTIGE KENNZEICHNUNG]HET JUISTE ETIKETGOED GEZIEN!De naam van de fabrikant en het type (A) moeten duidelijk zichtbaar zijn. Het pictogram met de motorrijder (B) geeft het beschermingsniveau aan (hier level 2, hetgeen additioneel in veld D staat vermeld) evenals het type protector: B staat voor rug, L voor heup. Het daadwerkelijke beschermende oppervlak van de protector wordt bepaald door de zogenaamde taille-schouder afstand (C). In het voorbeeld bedraagt deze 40 tot en met 46 centimeter, na te meten zoals afgebeeld op het etiket (B). Verplichte kost: de keuringsnorm (E), optioneel daarentegen de positionering (F).________________________________________[KASTEN UNTERSCHIEDLICHE MODELLE]ACERBIS 6 PlatesImporteur: Ariete Holland, tel. 0492-332 099, www.ariete.nlMaten: L (maat M is model 5 Plates) Prijs: € 79,95 Gewicht: 744 gram (maat L)Beschermingsniveau: Level 1Gemiddelde restkracht: 14,66 kNLand van herkomst: ChinaMaterialen: hardschalen elementen van polipropyleen, basislaag van EPE schuim en polyamideBevestiging: verstelbare elastische schouderbanden (met sluiting dus eenvoudig afneembaar), verstelbare, elastische buikgordel riem met klittenbandsluiting CONCLUSIEStugge rugprotector die tegen de schouderbladen drukt en niet netjes aansluit op de wervelkolom, die door de centrale ‘tunnelconstructie’ wel goed wordt geventileerd. Dankzij de dunne protector past de 6 Plates zelfs onder de meest strak gesneden leren outfit. De restkracht was bij de afzonderlijke impacts deels erg hoog, dit in tegenstelling tot de prijs van deze Italiaans Chinese protectorsymbiose. [Logo MotoPlus]-oordeel: onvoldoende________________________________________ALPINSTARS BionicImporteur: Alpinestars, tel. +39 042-35 286, www.alpinestars.comMaten: S t/m XLPrijs: € 139,95Gewicht: 770 gram (maat L)Beschermingsniveau: Level 2Gemiddelde restkracht: 8,36 kNLand van herkomst: ThailandMaterialen: hardschalen protector van polipropyleen, basislaag van polyurethaan, polyester en polyamideBevestiging: verstelbare, elastische schouderbanden, elastische buikgordel met klittenbandsluiting en wijdteverstelling bij de heupenCONCLUSIEDe flexibel geschakelde hardschalen en bovenal dunne protectorelementen slaan zelfs in de meest sportieve rijhouding nog een uitstekend figuur. De rugprotector is licht en laat zich robuust vastzetten. Ruime openingen in de protectorelementen zorgen voor een uitstekende ventilatie en dat maakt van de Bionic een uiterst comfortabele beschermer. De gemeten gemiddelde restkracht bij de schokabsorptietest is eveneens okay. [Logo MotoPlus]-oordeel: goed________________________________________BMW ProtectorvestImporteur: BMW Nederland, tel. 0800-099 2234, www.bmw-motorrad.nlMaten: S t/mXLPrijs: € 170,00Gewicht: 1168 gram (maat L)Beschermingsniveau: Level 2Gemiddelde restkracht: 6,89 kNLand van herkomst: HongarijeMaterialen: protector van polyurethaan in het bereik van de wervelkolom bekleed met een harde schaal, geheel bekleed met een polyamide/polyester overtrekBevestiging: verstelbare, elastische schouderbanden, elastische borstriem met snelsluiting, elastische buikgordel met klittenbandsluitingCONCLUSIEGoede pasvorm en eersteklas resultaat bij de schokabsorptietest: twee belangrijke zaken bij de aankoop. Het draagcomfort, met lichte beperkingen bij een extreem sportieve rijhouding, is ondanks het enorme oppervlak van de protector zelf en het schrikbarend hoge gewicht zelfs onder een leren pak nog helemaal in orde. De buikgordel daarentegen is voor rijders met een normaal tot dun postuur te wijd gesneden, de klittenbandsluiting sluit dan niet voldoende. [Logo MotoPlus]-oordeel: goed________________________________________BÜSE RugprotectorImporteur: Büse, tel. +49 (0)247-112 690, www.buese.comMaten: S t/m XXLPrijs: € 79,95Gewicht: 744 gram (maat L)Beschermingsniveau: Level 2Gemiddelde restkracht: 7,32 kNLand van herkomst: PakistanMaterialen: protector van polyurethaan, overtrek van polyamide, polyester, neopreen en polyurethaan Bevestiging: verstelbare, elastische schouderbanden, elastische buikgordel met klittenbandsluitingCONCLUSIEGrote keuze aan maten, kleine prijs. Bij de schokabsorptietest slaat de Büse protector net als tijdens de voorgaande test wederom een heel goed figuur, en dat doet hij ook voor wat betreft het gewicht. Het oppervlak van de beschermer zelf had in de nek hoger mogen zijn, terwijl de rijkelijk hoog gepositioneerde en ronduit brede buikgordel erg veel gewenning vraagt. De ventilatie houdt niet over, maar desondanks is het absoluut raadzaam om de Büse rugprotector eens te proberen, veel bescherming voor weinig geld.[Logo MotoPlus]-oordeel: goed________________________________________DAINESE N-Frame Back 3Importeur: D’Ieteren Sport, tel. +32 (0)23-671 411, www.dainese.comMaten: S t/m XXLPrijs: € 89,00 Gewicht: 328 gram (maat L)Beschermingsniveau: Level 2Gemiddelde restkracht: 7,42 kNLand van herkomst: TunesiëMaterialen: protector van polypropyleen met een nitril rubbereren beschermingslaag, overtrek van uit polyamide en polyesterBevestiging: verstelbare, elastische schouderbanden, elastische buikgordel met klittenbandsluitingCONCLUSIEHoewel de Dainese protector redelijk hard aanvoelt, stoort of drukt hij zelfs in een sportieve rijhouding onder een leren pak niet. De wervelkolom is van nek tot stuitbeen goed beschermd door een protector die bij de schokabsorptietest met goede resultaten voor de dag komt, de schouderbladen zijn wel redelijk onbeschermd. De echte troeven van de N-Frame zijn echter zijn lage gewicht en hoge mate van gebruiksvriendelijkheid. Met deze protector ga je graag op stap, zeker tegen een dergelijk nette prijs. [Logo MotoPlus]-oordeel: goed________________________________________FORCEFIELD PRO SUB 4Importeur: Performance Products, tel. 06-8142 4227, www.performanceproducts.nlMaten: S t/m XLPrijs: € 155,00 Gewicht: 1118 gram (maat L)Beschermingsniveau: Level 2Gemiddelde restkracht: 4,09 kNLand van herkomst: TaiwanMaterialen: tweeledige protector van PVCschuim, overtrek van polyamide en polyesterBevestiging: verstelbare, elastische schouderbanden, elastische buikgordel met klittenbandsluiting, wijdteverstelling bij de heupen. CONCLUSIEDankzij de werkelijk sensationele lage gemiddelde restkracht manoeuvreert de Pro Sub 4 zich op het ereschavot. Die topwaarden behaalt hij echter door een dubbele protector die nogal massief aanvoelt en zich redelijk moeilijk onder een leren combi laat wegwerken. Daarnaast is de prachtig afgewerkte Forcefield in vergelijking ook relatief zwaar. Kleine minpuntjes, onder de streep simpelweg een regelrechte aanrader voor diegenen die goed beschermd op weg willen.[Logo MotoPlus]-oordeel: zeer goed________________________________________HELD RankImporteur: JH Sports, tel. 0547-850 527, www.jhsports.nlMaten: S t/m XXL; dames DXS t/m DXLPrijs: € 169,95Gewicht: 1096 gram (maat L) Beschermingsniveau: Level 2Gemiddelde restkracht: 6,08 kNLand van herkomst: ChinaMaterialen: meerlagen protector van nitril rubber, overtrek en vest van polyamide en polyurethaanBevestiging: schouder en borst fixatie door vestconstructie met ritssluiting, elastische buikgordel met dubbele klittenbandsluitingCONCLUSIEDe Rank behoort weliswaar tot de minder handelbare zwaargewichten uit de test, maar schittert met (zeer) goede resultaten bij de schokabsorptietest, een perfecte pasvorm (zit lekker strak, als de spreekwoordelijke tweede huid) en eersteklas beschermd oppervlak. Praktisch en doordacht: de stuitprotector biedt extra bescherming maar is uit comfort gronden ook afneembaar. Een welverdiende tweede plaats samen met Forcefield. Helemaal goed! [Logo MotoPlus]-oordeel: zeer goed________________________________________HEIN GERICKEHiprotec RugprotectorImporteur: Hein Gericke, tel. 020-411 9269, www.hein-gericke.nlMaten: S t/m LPrijs: € 99,95Gewicht: 780 gram (maat L)Beschermingsniveau: Level 2Gemiddelde restkracht: 8,69 kNLand van herkomst: ItaliëMaterialen: protector van polyurethaan, basislaag van polyesterBevestiging: verstelbare, elastische schouderbanden, elastische buikriem met klittenbandsluiting, wijdteverstelling bij de heupenCONCLUSIEDe als ‘comfortable to wear’ omschreven geperforeerde rugprotector van flexibel schuim ventileert nauwelijks en voelt nogal star, hard en massief aan, vergelijkbaar met een hardschalen protector. Daardoor sluit de rugprotector gevoelsmatig ook niet goed aan op de wervelkolom. De bewegingsvrijheid in combinatie met een strak gesneden leren pak is net voldoende. De helm stoot in een sportieve houding tegen de hoog doorlopende rand van de protector. Desondanks biedt de wat goedkoop ogende Hein Gericke Hiprotec wel een goede bescherming. [Logo MotoPlus]-oordeel: voldoende________________________________________IXS PRO BACK VIIImporteur: Neron BV, tel. 036-547 1577, www.nerons.nlMaten: S t/m LPrijs: € 94,95Gewicht: 488 gram (maat M)Beschermingsniveau: Level 1Gemiddelde restkracht: 17,02 kNLand van herkomst: ItaliëMaterialen: protector van polyethyleen schuim, basislaag van polyamideBevestiging: verstelbare, elastische schouderbanden, elastische buikgordel met klittenbandsluitingCONCLUSIEDe wat goedkope IXS Pro Back biedt de rug een bijzonder spaarzaam beschermingsoppervlak (schokabsorptiewaarden net binnen de grens), waarbij de enorme en bovenal weinig ventilerende polyamide basislaag, waarop de protectoren bevestigd zitten, je al snel aan het zweten brengt. De rugprotector is weliswaar aangenaam licht en makkelijk in de omgang, de schouderbanden en plastic stelgespen zijn erg ongunstig gepositioneerd en snijden bij borst en schouders. In een sportieve rijhouding zorgt de rugprotector evenwel voor weinig problemen. [Logo MotoPlus]-oordeel: slecht________________________________________POLO Safemax AeroImporteur: Polo Expressversand, tel. +49 (0)180-522 5785, www.polo-motorrad.deMaten: S t/m LPrijs: € 97,95Gewicht: 846 gram (maat L)Beschermingsniveau: Level 2Gemiddelde restkracht: 8,64 kNLand van herkomst: ItaliëMaterialen: protector van polyurethaan en polyester, basislaag eveneens van polyester en polyurethaanBevestiging: verstelbare, elastische schouderbanden, elastische buikgordel met klittenbandsluitingCONCLUSIERelatief dikke protector, daardoor een enigszins benauwd draaggevoel in combinatie met een strak aansluitende leren outfit. Het draagcomfort is over het algemeen prima, enkel niet in een sportieve rijhouding, dan stoot de helm tegen de hoog doorlopende rand. De dempende werking van de protector is prima, bovendien worden stuitbeen en schouders ook goed afgedekt. Wat betreft veiligheid is er eigenlijk niets negatiefs te melden, een heel solide protector voor relatief weinig geld dus.[Logo MotoPlus]-oordeel: goed________________________________________SPIDI Back Warrior EvoImporteur: Nesmo BV, tel. 035-523 4024, www.nesmo.nlMaten: universele maatPrijs: € 99,95Gewicht: 596 gramBeschermingsniveau: Level 2Gemiddelde restkracht: 9,26 kN (grenswaarde overschreden)Land van herkomst: OekraïneMaterialen: hardschalen protector van polyethyleen, basislaag van polyethyleen schuim, polyester en polyamideBevestiging: verstelbare, elastische schouderbanden, elastische buikgordel met klittenbandsluitingCONCLUSIETe kort en te klein, dit moet een universele maat voorstellen? Je mag het toch op z’n minst twijfelachtig noemen dat een fabrikant een universele rugprotector aanbiedt simpelweg door de protector zelf middels een klittenbandsluiting in hoogte verstelbaar te maken. Alsof daarmee het beschermende oppervlak van de protector ook verandert, of beter gezegd groter of kleiner wordt. De protector dekt de rug dan ook maar matig af en bovendien gaat de aangenaam lichte Back Warrior Evo over de grens van de door Spidi zelf gestelde Level 2 norm van maximaal 9 kN.[Logo MotoPlus]-oordeel: voldoende________________________________________VANUCCI [LOGO MOTOPLUS TESTWINNAAR]ProtectorvestImporteur: Motozoom, tel. 0900-294 1199 (0,45 c/pm), www.motozoom.nlMaten: S t/m XL; dames XS t/m L)Prijs: € 149,95; dames € 139,95Gewicht: 962 gram (maat L)Beschermingsniveau: Level 2Gemiddelde restkracht: 5,39 kNLand van herkomst: ItaliëMaterialen: meerlagen protector van polyurethaan schuim, vest van polyester.Bevestiging: schouder en borst fixatie door vestconstructie met ritssluiting, elastische buikgordel met dubbele klittenbandsluitingCONCLUSIEVoorbeeldig beschermingsoppervlak vanaf de nek tot aan het stuitbeen, ook de schouders zijn nog prima afgedekt. Dat in combinatie met een bijzonder gebruiksvriendelijk karakter en een eersteklas demping van de protector. Eigenlijk alles zoals het zou moeten, het Vanucci vest biedt simpelweg de beste bescherming. Wat betreft het draagcomfort moet hij echter een veer laten als gevolg van het relatief hoge gewicht, dat desondanks nog net minder dan één kilo bedraagt. Al met al een verdiende testwinnaar. [Logo MotoPlus]-oordeel: zeer goed________________________________________[TEXT BEI FAZIT]CONCLUSIEComfort of maximale bescherming? Een moeilijke zaak, want ook de lichte en meer gebruiksvriendelijke kandidaten, zoals de protector van Dainse, voldoet aan de strenge EN 1621-2 Level 2 normering met een gemiddelde maximale restkracht van maximaal 9 kN. De beste schokabsorptiewaarden bieden echter de rugprotectoren van Forcefield, Vanucci en Held, waarvan de prijs evenwel ook wat hoger ligt. Ze zijn bovendien ook relatief zwaar en laten zich deels maar moeilijk combineren met een strak aansluitende leren combi. Bijzonder teleurstellende het optreden van Acerbis, IXS en in mindere mate Spidi, ze voldoen aan de norm maar eigenlijk mag je meer verwachten.________________________________________[TEXT AUF DEM PRÜFSTAND]IN HET LABORATORIUMTOP EN FLOPKracht in kNTijd in msBijzonder grote verschillen bij de schokabsorptietest in het lab: waar Forcefield excelleert met recordwaarden (deels zelfs onder de 4 kN) voldoet Acerbis bij enkele impacts niet eens aan de verouderde 1621-1 Level 1 norm (max. 24 kN).

Lees meer over

BMW

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...
Rij-impressie BMW M1000XR

Rij-impressie BMW M1000XR

17 oktober, 2024

Na de M1000RR en M1000R lanceerde BMW eerder dit jaar met de M1000XR een derde model in de exclusieve M-lijn. Vol ...