+ Plus

Test 10 paar sporthandschoenen

Wat rondkijken op een mooie zomerdag bezorgt je vaak kippenvel. Veel motorrijders verkiezen blote handen nog altijd boven een paar goed beschermende handschoenen. Maar is dat directe, vrije gevoel wel enkel voorbehouden aan het ‘naakte’ rijden, of kan het ook in combinatie met bescherming? Tien paar sporthandschoenen laten zien wat ze in hun mars hebben! Het beeld is nog geen paar dagen oud: een Ducati 1098S-piloot vloog parallel op met de schrijver dezes. Zijn dresscode was ronduit indrukwekkend, vormde een stijlvol geheel met zijn superbike: een fraaie Ducati Corse replica helm, een qua kleur bijpassende, eendelige raceoverall voorzien van het bekende Italiaanse duvelskopje en uiteraard een setje high tech racelaarzen. Heel indrukwekkend allemaal, ware het niet dat er één klein detail toch wel miste, zijn handen waren namelijk gehuld in niets. De Italofiel had blijkbaar afgezien van het dragen van handschoenen, naar het waarom achter deze actie kunnen we enkel gissen. Het Ducati-blok begint te brullen en in een roodwitte streep verdwijnen man en machine richting horizon. Misschien voelt hij het ronde pulseren van de V-twin met blote handen beter? Enfin, ondanks dat de meeste motorrijders trouw bij ieder ritje in vol ornaat op pad gaan, zijn er ook nog altijd velen die handschoenen klaarblijkelijk niet tot de basisuitrusting vinden horen. Een behoorlijke misvatting, iets dat duidelijk wordt geïllustreerd door de ongevalstatistieken. In 22% van alle ongevallen hebben de verwondingen betrekking op de handen, enkel knieblessures scoren met 40% nog hoger. Bovendien zijn uit medisch opzicht breuken in de hand veel gecompliceerder en daardoor moeilijker te behandelen dan eenvoudige arm- of beenbreuken. Critici zullen nu opmerken dat de hardschalen protectoren, die tegenwoordig ook bij relatief goedkope toerhandschoenen worden gebruikt, vaak juist de oorzaak zijn breuken. Bij een val kan de rand van de protector in het ergste geval zo hard op botten drukken dat deze daardoor breken. Dat is precies de reden dat de test niet alleen bestaat uit een uitgebreid praktijkgedeelte waar onder meer pasvorm en draagcomfort werden beoordeeld, maar er ook een laboratorium werd opgezocht om de schokabsorberende eigenschappen van de protectoren te testen. Daarbij wijken we overigens af van de Europese EN 13594 richtlijn voor ‘beschermende handschoenen voor professionele motorrijders’, simpelweg omdat deze nauwelijks praktijkgericht mag worden genoemd. Voor de knokkelprotectoren bijvoorbeeld, schrijft de norm een restkracht toe tussen de vier en zeven kilonewton, terwijl de vrijkomende kinetische energie bij de impact krap 5 Joule bedraagt. Een lachertje, zelfs de gemiddelde klushandschoen uit een doe-het-zelf-zaak brengt een dergelijke test namelijk tot een goed einde. Voor deze test zijn de energiewaarden daarom opgeschroefd naar een meer praktijkgericht niveau (zie kader pag. ??). Heel verheugend, goede handschoenen blijven zelfs met een achtmaal hogere energiewaarde nog binnen de limiet. Daarbij wordt ook duidelijk dat de ene hardschalen protector de andere niet is. Zelfs niet als ze van hetzelfde materiaal, doorgaans breukvast kunststof, zijn gemaakt. Bij veel testhandschoenen met hoge restkracht waarden zou een dunne, visco-elastische schuimlaag al uitkomst bieden. Net als een kreukelzone bij de auto filtert een dergelijke onderlaag de piekwaarde er effectief eruit. En dat het directe contact met het stuur geen hinder hoeft te ondervinden van een tussenlaag, bewijzen deze tien geteste handschoenen overigens ook. Mocht onze Ducati-rijders nu nog twijfelen, de testwinnaar is er ook in het rood, het totaalplaatje hoeft er dus ook niet onder te lijden! ________________________________________ [KASTEN SO TESTED MOTORRAD] ZO TESTEN WE Veiligheid (50 punten): de belangrijkste peiler van de test die dan ook met veel punten wordt gewaardeerd. In het laboratorium wordt het schokabsorberend vermogen van de knokkelprotectoren gemeten, evenals dat van het materiaal op de handbal en zijkant van de handschoen (zie kader pag. ?). Daarnaast is ook gekeken naar hoe stabiel de handschoen zit (o.a. werking polsriem) en meer algemeen de opbouw van de handschoen, waarbij extra aandacht uitging naar de naden en additionele beschermingsfeatures. Pasvorm en draagcomfort (20 punten): in diverse maten worden de handschoenen door verschillende rijders in de praktijk beoordeeld op een bochtig traject. Hoe is het met de grip van de handschoenen gesteld? Vormen zich plooien aan de binnenzijde? Is de handschoen niet te warm (zweetvorming) en ventileert hij voldoende? En uiteraard, hoe is de snit? Kloppen de lengtes van de vingers bijvoorbeeld wel? Uitrusting: (10 punten): hoe is de kwaliteit van het materiaal gesteld? Wordt kwalitatief hoogwaardig leer passend verwerkt en zijn er Kevlar of andere versterkingen gebruikt? Afwerking (10 punten): een kritische blik leert of de handschoen netjes en praktijkgericht in elkaar is gestikt (bijvoorbeeld een vastgenaaide binnenvoering). Afgeven (10 punten): een dompeltest in water van dertig graden laat zien of je handen ook tijdens een buitje mooi schoon blijven. ________________________________________ [KASTEN AUF DEM PRÜFSTAND] OP DE PIJNBANK GEDEMPTE VREUGDE Ook voor de motorhandschoen is er door regelrijk Europa natuurlijk een passende norm in het leven geroepen, meer precies de EN 13594 richtlijn, die voorschrijft waaraan een handschoen voor professionele motorrijders zou moeten voldoen. Een belangrijk criterium daarbij is de schokabsorberende werking van de knokkelprotectoren. Echter is de vrijkomende energie bij de testimpact en de daarbij behorende maximale restkracht zo laag gekozen, dat je nauwelijks van een praktijkgerichte situatie kunt spreken. Sterker nog, volgens insiders voldoet zelfs de meest basale werkhandschoen uit de doe-het-zelf-zaak nog aan deze eis. We hebben de eisen daarom aangescherpt, en wel volgens EN 1621-1 en 1621-2 richtlijn voor gewrichts- en rugprotectoren. Vanaf de proefopstelling valt een vijf kilo wegend aambeeld vanaf respectievelijk 80 en 20 cm op de protector en de versteviging op de handbal. Doel van de test: hoe goed absorberen de ingebouwde veiligheidssystemen de vrijkomende energie van respectievelijk 40 (protector) en tien Joule (handbal)? De spreiding tussen de handschoenen blijkt indrukwekkend groot, zoals de grafiek van de twee uitersten duidelijk optekent: helemaal top is de Hein Gericke protector met een vlak stijgende lijn en een maximale restwaarde van ongeveer 5 kilonewton (kN). De curve van de Spidi handschoenen knalt daarentegen zonder schroom naar een tien keer zo hoge waarde, de demping is nagenoeg gelijk aan nul. Bij een ongeluk met een vergelijkbare belasting zouden botbreuken eerder regel dan uitzondering zijn. . [UNTERSCHRIFT KASTEN] De test op de proefbank: hoe goed verwerken de protectoren de vrijkomende kinetische energie in de praktijk? Botbreuken ontstaan vooral bij steil oplopende curves. Kracht in kN Tijd in milliseconden ________________________________________ [TEXT BEI ENDWERTUNG] CONCLUSIE Een blik op de tabel maakt één ding duidelijk: echt goede motorhandschoenen maken is een kunst op zich. Aan de ene kant moet het contact met het stuur direct en helder zijn, aan de andere kant moet de handschoen optimale bescherming bieden bij een eventuele val. Een kleine spagaat, die uiteindelijk de ervaren handschoenontwerpers van Held het best hebben weten te maken. De sportieve Evo-Thrux is uitstekend in balans en overtuigt op alle fronten. De vier achtervolgers scoren met name punten met hun uitstekende bescherming en laten het voornamelijk liggen op het gebied van pasvorm en draagcomfort. Bij Kushitani en Difi is het precies andersom, die presenteren zich weliswaar als bijzonder comfortabel, vallen echter in het laboratorium door de mand. ________________________________________ BÜSE Sepang Importeur: Büse, tel. +49 (0)247-112 690, www.buese.com Prijs: € 99,95 Maten: 8 t/m 13 Kleuren: zwart en wit/zwart Materiaal: buitenzijde rundleer, voering polyester en kevlar Leerdikte: 0,9 mm Land van herkomst: China PLUS Overtuigende, strakke pasvorm met veel gevoel; geen storende naden; goed gedimensioneerde vingerlengtes; de buitenzijde van de hand tot in de vingertoppen met kevlar gevoerd; goed dempende knokkelprotectoren met dunne, comfortabele voering; netjes afgewerkt; kleurvast. MIN Lichte inbreuk op het comfort door drukkende kunststof gesp op de pols en een wat scherpe protector op de zijkant van de hand; matige ventilatie. CONCLUSIE Een comfortabele sporthandschoen voor dagelijks gebruik. De Sepang scoort met name door zijn omvangrijke veiligheidspakket met goed dempende knokkelbeschermer, slijtvaste kevlar voering en strakke snit. Ook uitrusting en afwerking liggen op een hoog niveau. [Logo MotoPlus]-oordeel: zeer goed ________________________________________ DIFI Macao Importeur: Motoport, tel. 0413-385 850, www.motoport.nl Prijs: € 99,95 Maten: S t/m 3XL Kleuren: zwart, wit, rood/wit en blauw/wit Materiaal: buitenzijde rund- en geitenleer, voering polyester Leerdikte: 0,8-0,9 mm Land van herkomst: China PLUS Dankzij het bijzonder soepele leer een hoog draagcomfort; heel direct gevoel zonder plooivorming op de handpalm en zonder storende naden; laat zich door de polsriem in combinatie een dubbele klittenbandsluiting op de schacht bijzonder strak en veilig fixeren. MIN Knokkelprotectie en de bescherming van de handpalm zijn onder de maat; geeft licht af. CONCLUSIE De DIFI Macao speelt zich met name in de kijker door zijn zeer directe gripgevoel met heldere feedback, het soepele leer zit als een tweede huid. Ook het draagcomfort is dankzij de zachte voering en goede ventilatie meer dan overtuigend. Helaas laten de schokabsorberende eigenschappen te wensen over. [Logo MotoPlus]-oordeel: voldoende ________________________________________ HEIN GERICKE Alpha Importeur: Hein Gericke Nederland, tel. 020-411 9269, www.heingericke.nl Prijs: € 99,95 Maten: S t/m XXL Kleuren: zwart en zwart/wit Materiaal: buitenzijde geitenleer, voering polyester Leerdikte: 0,9 mm Land van herkomst: Pakistan PLUS Zeer effectief dempende hardschalen protector; bovenzijde over een groot oppervlak met effectief dempende visco-elastische schuimlaag gevoerd; laat zich door de polsriem in combinatie een dubbele klittenbandsluiting op de schacht bijzonder strak en veilig fixeren; goede ventilatie; uitgebreide versterkingen. MIN Wat indirect gripgevoel; minimale plooivorming op de handpalm; geeft licht af aan de binnenzijde. CONCLUSIE Het ontbeert de Alpha aan een prettige strakke pasvorm, die veel andere handschoenen uit de test wel bieden, wat ook een enigszins indirect gevoel met het stuur tot gevolg heeft. De Hein Gericke handschoenen overtuigen daarentegen met bijzonder soepel leer, indrukwekkende beschermende features en uitstekende schokabsorberende eigenschappen. [Logo MotoPlus]-oordeel: goed ________________________________________ HELD [LOGO MOTOPLUS TESTWINNAAR] Evo-Thrux Importeur: JH Sports, tel. 06-5576 1785, www.jhsports.nl Prijs: € 99,95 Maten: 7 t/m 12 Kleuren: zwart, rood, blauw, wit en decor Materiaal: buitenzijde van rund- en kangoeroeleer, voering van kevlar Leerdikte: 0,7 mm Land van herkomst: Pakistan PLUS Een heel precies, direct gripgevoel; volledig plooivrije handpalm; snel en comfortabel aan te trekken; middengedeelte sluit strak en zeker aan; laat zich door onder meer een effectieve polsriem goed fixeren; lange schacht; bovenhand tot in de vingertoppen met hoogwaardig kevlar gevoerd; prima ventilatie; kleurvast. MIN Klittenbandsluiting bij de pols moeilijk bereikbaar. CONCLUSIE Deze ‘made in Pakistan’ Evo-Thrux is het instapmodel van het Duitse Held en laat zien dat je ook voor een relatief kleine investering toch veel kwaliteit in huis kunt halen. De rund- en kangoeroeleren Held schittert met een uitstekende pasvorm, hoog draagcomfort en een omvangrijke beschermingsuitrusting. Dé ingrediënten voor een winnend concept zo blijkt! [Logo MotoPlus]-oordeel: zeer goed ________________________________________ IXS Rocket Importeur: Nerons BV, tel. 036-547 1577, www.nerons.nl Prijs: € 99,95 Maten: S t/m 5XL (dames tot XL) Kleuren: zwart, rood, blauw en wit Materiaal: buitenzijde rund- en geitenleer, voering polyester Leerdikte: 0,7-0,8 mm Land van herkomst: China PLUS Voortreffelijke schokabsorberende waarden van de knokkelprotector; hoogwaardige versterkingen aan de buitkant van de hand; zeer goede ventilatie, hand blijft ook bij hoge temperaturen droog; zeer ruim matenspectrum, ook leverbaar als damesmodel. MIN Hardschalen protectoren drukken op de knokkels; licht indirect gripgevoel; zeer korte schachten; geeft enigszins af. CONCLUSIE De prestaties in het laboratorium zijn ongeëvenaard, de protectoren filteren de vrijkomende energie bij een valpartij meer dan effectief weg. Iets minder daarentegen is het wat indirecte gevoel met de motor, een kunstje dat de concurrentie toch wat beter beheerst. Ook qua matenspectrum speelt de Rocket zich in de kijker, is er zelfs in een damesuitvoering. [Logo MotoPlus]-oordeel: goed ________________________________________ KUSHITANI Daiki Importeur: www.motoport.nl Prijs: € 99,00 Maten: XS t/m 3XL Kleuren: zwart en zwart/wit Materiaal: buitenzijde van rund- en kangoeroeleer, voering polyester Leerdikte: 0,8-0,9 mm Land van herkomst: China PLUS Heel direct en precies gripgevoel; volledig plooivrije handpalm; een lekker strakke, dankzij het extreem soepele leer echter ook absoluut comfortabele pasvorm; kleurvast; goed te fixeren door onder meer een effectieve polsriem. MIN Hardschalen knokkelprotector met nogal bedenkelijke schokabsorberende eigenschappen;beschermende voering op de handbal nagenoeg zonder werking; bovenzijde erg dun gevoerd; geen merkbare ventilatie. CONCLUSIE Als het op grip aan komt dan scoort de Daiki met zijn ergonomisch voorgevormde snit in combinatie met heerlijk soepel kangoeroeleer over de hele linie dikke punten, wat rijden betreft dus een regelrechte aanrader. Helaas laten de beschermende eigenschappen, zowel wat betreft knokkelprotector als bij de handbal, echter dik te wensen over. [Logo MotoPlus]-oordeel: voldoende ________________________________________ REV’IT RSR Importeur: Rev’it Nederland, tel. 0412-696 755, www.revit.eu Prijs: € 99,00 Maten: S t/m 4XL Kleuren: zwart/wit,wit/zwart en wit/rood Materiaal: buitenzijde rund- en geitenleer, voering polyester Leerdikte: 0,6-0,7 mm Land van herkomst: China PLUS Versteviging bij de handbal met eersteklas schokabsorberende waarden; lekker strakke, stevige snit; zeer aangename ventilatie; kleurvast. MIN Carbon protector aan de rand erg dun gevoerd; sterke, oncomfortabele plooivorming bij ringvinger en pink beperkt het directe gripgevoel in hoge mate; van een testhandschoen was in nieuwstaat al een vingernaad stuk. CONCLUSIE Licht en schaduw gaat hand in hand bij de RSR: het soepele leer met strakke snit zorgt voor een uitstekende pasvorm, bovendien schittert de versteviging aan de buitenzijde van de hand met eersteklas schokabsorberende waarden. De directe grip heeft echter sterk te lijden onder plooivorming en dan natuurlijk nog de kapotte naad in nieuwstaat. [Logo MotoPlus]-oordeel: voldoende ________________________________________ RICHA Savage Importeur: IGM Trading BV, tel. 074-291 7700, www.grandcanyonbike.eu Prijs: € 99,00 Maten: XS t/m 3 XL Kleuren: zwart en zwart/wit Materiaal: buitenzijde van rundleer, voering polyester Leerdikte: 0,8 mm Land van herkomst: China PLUS Soepel, nauw aansluitend leer; eersteklas schokabsorberende eigenschappen van zowel de hardschalen knokkelprotector als de versteviging aan de zijkant van de hand; goed gedimensioneerde snit (vingerlengtes); erg mooi afgewerkt; hoogwaardige bescherming aan de zijkant; lange schacht. MIN Protector op de handbal beperkt het gripgevoel merkbaar; geeft minimaal af. CONCLUSIE Omvangrijk uitgeruste sporthandschoen met slechts één kleine faux pas in de praktijk. De Savage overtuigt niet alleen met zijn additionele vingerkootjes- en handbalprotector, ook de pasvorm is door onder meer de uitstekend gedimensioneerde snit helemaal top. Enkel het directe gripgevoel laat iets te wensen over. [Logo MotoPlus]-oordeel: zeer goed ________________________________________ SPIDI STR-2 Importeur: Spidi Sport SRL, tel. +39 0444-436 411, www.spidi.com Prijs: € 94,90 Maten: S t/m 3XL, dames XS t/m XL Kleuren: zwart, zwart/wit, blauw en rood Materiaal: buitenzijde rundleer, voering polyamide Leerdikte: 0,8 mm Land van herkomst: China PLUS Nauw aansluitend, soepel leer met een zeer direct gripgevoel; zeer goede ventilatie; uitstekende warmtehuishouding, ook op hete dagen aangenaam; zeer effectieve, slijtvaste bescherming van de zijkant van de hand; ook in damesuitvoering verkrijgbaar; lange schacht. MIN Nauwelijks functionerende hardschalen knokkelprotector, die aan de rand zeer dun gevoerd is; schokabsorberende werking van de voering van de zijkant van de hand zeer zwak; kunststof gesp van de klittenbandsluiting drukt nadrukkelijk op de pols; geeft sterk af bij de duim. CONCLUSIE Bij het aantrekken overtuigt de STR-2 nog door het zachte leer en de prettige, volledig plooivrije pasvorm. Tijdens het rijden gaat het echter mis, de drukkende kunststof gesp van de polsriem blijkt ween enorme irritatiefactor. Over de werking van de knokkelprotector zullen we maar helemaal zwijgen, ronduit teleurstellend dekt de lading niet eens. [Logo MotoPlus]-oordeel: onvoldoende ________________________________________ VANUCCI Challenger II Importeur: Motozoom, tel. 0900-294 1199 (0,45 c/pm), www.motozoom.nl Prijs: vanaf € 89,95 (kleine maten) / € 109,95 (vanaf maat M) Maten: XS t/m 3XL Kleuren: zwart, zwart/blauw en zwart/rood Materiaal: buitenzijde rund- en geitenleer, voering polyester Leerdikte: 0,9 mm Land van herkomst: China PLUS Bijzonder effectieve hardschalen knokkelprotector, die met een sterk dempende schuimvoering is afgewerkt; bijzonder effectieve bescherming van de handbal; strak aansluitend, lekker soepel leer; ook op warme dagen nog een aangename, duidelijk merkbare ventilatie; ook in damesuitvoering beschikbaar onder de naam ‘Competizione Donna’. MIN Het directe gripgevoel vermindert sterkt door harde, slijtvaste inzetstukken bij de pink; geeft sterk af. CONCLUSIE De Vanucci Challenger II schittert met bijzonder hoge veiligheidsreserves, zowel de knokkels als de handbal worden beschermd door hoog schokabsorberend materiaal. Een ander enorm pluspunt van de in China vervaardigde handschoen is de uitstekende ventilatie. Door de harde inzetstukken op de pink is het directe gripgevoel helaas wat beperkt. [Logo MotoPlus]-oordeel: goed

Lees meer over

Ducati

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Ducati DesertX Rally

Eerste Test Ducati DesertX Rally

1 februari, 2024

Twee jaar geleden maakten we op Sardinië kennis met de nieuwe Ducati DesertX, een machine die door zijn slanke ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-