+ Plus

Test 10 kettingreinigers

Wanneer B.A. Baracus zijn glimmende accessoires in optimale conditie wil brengen, heeft hij verzorgende chemicaliën nodig. Bijvoorbeeld een kettingreiniger. En als je motor van een secundaire aandrijving van de klassieke soort is voorzien, dan heb je dat spul misschien ook nodig. Een flink assortiment in een vergelijkingstest. Alle 10 goed?

Ze schijnen er nog echt te zijn: doorgewinterde motorrijders die nog nooit in hun leven kettingreinigers hebben gebruikt. En dan hebben we het niet over BMW-rijders met cardanaandrijving. Oké, wie alleen maar met mooi weer rijdt en vreselijk moeilijke klussen als kettingonderhoud liever tegen betaling door de dealer laat doen, die hoeft er inderdaad niet over na te denken waarmee hij de kleverige, schurende substantie van oud vet en straatvuil van de ketting af krijgt, voordat er met schone spray weer gesmeerd wordt.
Anderzijds: ook wie helemaal niet van plan is om een ketting schoon te maken, zal dit spul af en toe goed kunnen gebruiken. Kettingreiniger behoort net als remmenreiniger (en simpel gezegd zijn de meeste kettingreinigers niks anders dan dat) tot de universele hulpmiddeltjes voor sleutelaars. Middeltjes waarmee je heel veel nuttig werk kan doen, maar waarmee je ook heel wat gevaarlijke blunders kan maken. Daarover later meer. Eerst leggen we uit wat kettingreiniger überhaupt is. Sarcastische scheikundigen beantwoorden deze vraag graag met ‘benzine onder druk’ en rangschikken het onder de noemer ‘simpel-en-goedkoop-chemie’. Een goedkope manier om geld te verdienen dus. Waarbij ze wel opmerken dat je ook hierbij een hoop verkeerd kunt doen, waarbij het dan om de aantasting van materialen gaat. De omschrijving ‘benzine in blik’ is verder echter aardig accuraat, waarbij we dan echter niet moeten denken aan normale pompbenzine in een spuitbus.
Kettingreinigers bestaan hoofdzakelijk uit koolwaterstoffen. En koolwaterstoffen bestaan uit molecuulketens van verschillende lengten. Hele lange ketens hebben de neiging tamelijk stabiel te zijn, bijvoorbeeld teer. Heel korte zijn nogal vluchtig, bijvoorbeeld aanstekergas. Ergens daartussenin zit benzine. In de vorm van Eurosuper met een octaangetal van 95, maar ook in duidelijk kortere ketenvarianten met een veel lager octaangetal in de vorm van testbenzine, beter bekend als wasbenzine.

Wasbenzine met drijfgas, veel meer zit er niet in de meeste kettingreinigers. Een klein pakketje reinigende dopes/additieven (vulgo tenside) helpt ook, maar dat is het dan wel. Dat je bij een ogenschijnlijk simpel recept ook een hoop verkeerd kunt doen, blijkt wel uit de producten die bij het criterium ‘aantasting van materialen’ geen al te beste beurt maken. Daar deden er in de oorspronkelijk test twee van mee, Enuma en JMC, beide echter niet in Nederland verkrijgbaar en daarom uit de test gelaten. Desondanks zijn ze wel het vermelden waard, want het geeft nogal te denken wanneer na slechts 60 seconden contact met de reiniger een voorgespannen reep ABS-kunststof, een zeer veel gebruikt materiaal voor kuipdelen, de geest geeft zoals het geval bij JMC. In de Enuma-reiniger zit nota bene aceton, geen goed idee voor een middel dat met meer dan alleen metaal in aanraking komt! Oppassen dus met wat je koopt!
Een stuk minder dramatisch is het in sommige gevallen heel lichte opzwellen van rubber. Heel licht betekent dat de teststroken in 24 uur tussen de vijf en tien procent in massa zijn toegenomen door absorptie. In de praktijk zal het contact met de reiniger lang niet zo intensief zijn, maar het feit dat er producten zijn die deze extreme proef probleemloos doorstaan, geeft aan dat het beter kan. Misschien wel het meest verrassende resultaat van deze test is het feit dat uitgerekend het ogenschijnlijk duurste middel uiteindelijk het goedkoopst in het gebruik blijkt. Het geheim van deze testwinnaar is de lange inwerktijd plus een uiterst werkzame tenside-mix.
Maar ook als je helemaal niet van plan bent een ketting te reinigen, kan een kettingreiniger erg handig zijn om bij de hand te hebben. Een kleine inventarisatie onder de collega’s resulteerde in legio alternatieve toepassingen. Let op, we garanderen niks en het gebruik is geheel voor eigen risico. Starthulpspray, montagehulp voor handvatrubbers, testmiddel voor lekkagetesten (inlaatkanalen), grasmaaierreiniger, olievlekkenverwijderaar en vogelpoepverwijderaar. Experimenteerlustige lieden, die niet zo veel waarde hechten aan hun gezondheid, gebruiken het spul ook nog om de handen te wassen, de frituurpan schoon te maken of zelfs om de barbecue aan te steken. Voordat het met de alternatieve vlammenwerpers echter dramatisch verkeerd gaat, zouden we toch dringend adviseren om de reinigers enkel te gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn. En de meeste blijken daar prima toe in staat!

Lees meer over

BMW

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW CE 02

Eerste Test BMW CE 02

29 februari, 2024

Het is geen motor, maar ook geen scooter. Nee, de elektrische CE 02 van BMW is een heuse ‘eParkourer’: een ...
Toptest BMW R1300GS

Toptest BMW R1300GS

1 februari, 2024

De nieuwe BMW R1300GS treedt in de voetsporen van de succesvolle 1250 en moet vooral qua sportiviteit nieuwe ...
Duurtest eindverslag BMW S1000RR

Duurtest eindverslag BMW S1000RR

10 januari, 2024

Een gemeten topvermogen van 214 pk, een koppelkromme als van een dikke 1.300 en dat uit 999 cc. De S1000RR met ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-