+ Plus

Test 10 helmen rond 100 euro

Helmen zijn er in vele soorten en maten. En in vele prijsklassen. Maar kun je ook al voor ongeveer 100 euro een goed beschermende integraalhelm kopen? Er is in dat segment aanbod genoeg, maar is de bescherming dan nog wel in orde? Of betekent een lage prijs ook maar beperkte bescherming? Wij namen de proef op de som en onderwierpen tien financieel aantrekkelijke integraalhelmen aan een uitgebreide test.Het staat buiten kijf: de voornaamste taak van een helm is het bieden van bescherming. Dankzij de eendelige constructie met vast kinstuk beschikt een integraalhelm daarbij, in vergelijking tot een jet- of systeemhelm, over de beste bescherming. Zoals gezegd is het aanbod van ‘integraaltjes’ groot, waarbij de prijzen variëren van een paar tientjes tot ver boven de duizend euro! Waar het segment van de exclusieve hightech-helmen echter maar een handvol merken omvat, barst het vooral in de onderste prijsregionen van de aanbieders. Dit gegeven en de vraag of de kostenbesparingen in deze ‘budgetklasse’ ten koste is gegaan van de veiligheid, waren aanleiding om tien goedkopere helmen van Bayard, FM, Gmac, Held, HJC, IXS, Lazer, Probiker, Streetfighter en Uvex door de mangel te halen.De helmentest werd volgens ons beproefde recept uitgevoerd, waarbij we de kandidaten op acht punten beoordeelden:Schokabsorptie (20 punten): één van de belangrijkste taken, zo niet dé belangrijkste taak van een helm is de passieve veiligheid. Een serie laboratoriumtests geeft uitsluitsel over de beschermende kwaliteiten van de verschillende testhelmen. Pasvorm/draagcomfort (20 punten): motorhelmen moeten stevig en stabiel op je hoofd zitten, zonder daarbij op verschillende plaatsen vervelend te drukken. Daarnaast zijn er ook nog andere zaken die onder deze noemer vallen, zoals het blikveld (wordt deze niet beperkt door te hoge wangkussens of een beperkte vizieruitsnede opzij?) en de geschiktheid voor brildragers. Voor een prettige, comfortabele voering zijn maximaal twee bonuspunten toegekend. Over het geheel genomen wordt op dit punt redelijk gescoord, met als positieve uitschieters de voor brildragers zeer geschikte Lazer Vertigo en de helmen van Held en IXS, die juist zorgen voor een bijzonder ruim blikveld.Aerodynamica (10 punten): hoe groot is de luchtweerstand onder het rijden? Tijdens testritten met snelheden van 150 en 180 km/uur, blijkt al snel of de helmen aerodynamisch in orde zijn en of ze turbulentiegevoelig zijn, ook als je het hoofd draait en achterom kijkt.Akoestiek (10 punten): verzonken vizieren, vlakke ventilatieschuiven en -knoppen, kinspoiler en een strakke afsluiting rond de hals zorgen ervoor dat er tijdens het rijden weinig geluid binnen dringt. Op dit gebied schort het bij alle testhelmen wel aan iets en het geluidisolerende vermogen van geen van deze helmen ligt op een hoog niveau.Ventilatie (10 punten): verbergen en misleiden lijkt het motto van veel goedkope helmen. Wat hebben de voor een deel goed te bedienen ventilatieopeningen voor zin, wanneer de verkoelende lucht er niet in slaagt je hoofd te bereiken? Bijvoorbeeld omdat de voerring winddicht is of omdat de ventilatiegaten niet door de polystyreen binnenschaal zijn doorgeboord. De enige die op dit punt scoort en waarbij de ventilatie voor verkoeling weet te zorgen is de HJC CS-12N.Gebruiksvriendelijkheid (10 punten): hoe comfortabel laat de helm zich op- en afzetten? En beschikt hij over een functionele kindbandsluiting? Ook de bevestiging en bediening van het vizier en het verwisselen ervan zijn zaken waar naar wordt gekeken.Uitrusting/afwerking (10 punten): puur op het uiterlijk zijn alle geteste helmen redelijk tot goed afgewerkt en ook kunnen bij nagenoeg alle helmen binnenvoering en wangkussens worden verwijderd om ze te kunnen reinigen. Goed zichtbaar reflectiemateriaal treffen we echter maar zeer zelden aan en over een condensvrij vizier blijkt alleen de Uvex te beschikken. Op dit punt zie je duidelijk dat de bezuinigingsdrift van de fabrikanten is toegeslagen.Gewicht (10 punten): lichte helmen ontzien de nek- en halsspieren en daarom scoren die in deze test dus ook meer punten.Over het algemeen kunnen we stellen dat de geteste integraalhelmen van rond de 100 euro best heel behoorlijk zijn afgewerkt. En als je ze opzet, blijkt dat je ook over de pasvorm in de meeste gevallen weinig tot niets te klagen zult hebben. Maar natuurlijk zijn er grote verschillen met duurdere helmen te bespeuren, die komen echter doorgaans pas ana het licht als je er echt mee gaat rijden. De vizieren beslaan snel en een slechte ventilatie en hoog geluidsniveau lijken bijna standaard in deze klasse. En in feite is dat helemaal niet nodig; met een paar kleine aanpassingen in de constructie zou een groot deel van de gesignaleerde problemen op te lossen zijn. Maar ja, dat ontwikkelingswerk kost net als een verbeterde materiaalkeuze geld en dat is nu juist in deze prijsklasse het allergrootste struikelblok!Gelukkig zit er ook een meer dan positieve kant aan dit verhaal. Zoals al eerder gezegd draait het bij een helm in de eerste plaats om de bescherming en een deel van de geteste helmen noteerde echte topscores bij de testen in het helmenlaboratorium! Daarmee doen goedkopere helmen dus niet bij voorbaat onder voor duurdere en dat maakt één ding erg duidelijk: de veiligheid hoeft niet te lijden onder de lage aanschafprijs!________________________________________[KASTEN UNTERSCHIEDLICHE MODELLE]BAYARDSP-60Importeur: MotoPort, tel. 0413-38 58 50, www.motoport.nlPrijs: vanaf € 99,00Maten: XS t/m XXLKleuren: zwart (€ 99,00) en drie decor varianten (€ 119,00)PLUSGoede pasvorm; zit stabiel; erg goede aërodynamica; ventilatieschuiven ook met handschoenen aan goed te bedienen; comfortabel op- en afzetten; goede bediening vizier; wisselen vizier zonder gereedschap; netjes afgewerkt; uitneembare binnenvoering.MINSlechte schokabsorberende eigenschappen; enigszins klein blikveld; slechts beperkt geschikt voor brildragers; gehorig; slechte ventilatie; vizier beslaat; zwaar.CONCLUSIEEen keurig afgewerkte integraalhelm met goede rijeigenschappen. Helaas ook slechte resultaten bij de schokabsorptietest en her en der wat onvolkomenheden op de detailafwerking.[Logo MotoPlus]-oordeel: onvoldoende[Bildunterschrift]Irritant schurende ECE-sticker op de kinriem. Wel goed is de afneembare kinspoiler.________________________________________FMF48Importeur: Niemann & Frey, tel. +49 21-515 55 40, www.fm-helme.de/nlPrijs: vanaf € 99,00Maten: XS t/m XXLKleuren: zwart en zilver (€ 99,00) en drie decor varianten (€ 109,00)PLUSUitstekende schokabsorberende eigenschappen; redelijke pasvorm; stabiele zit; ruim blikveld; zeer geschikt voor brildragers; goede aerodynamica; comfortabel op- en afzetten; vizier goed te bedienen; wisselen vizier zonder gereedschap; netjes afgewerkt; binnenvoering uitneembaar; reflecterende stickers meegeleverd; licht.MINLawaaiig met fluitende bijgeluiden; geen merkbare ventilatie; ventilatieschuiven met handschoenen maar matig te bedienen; vizier beslaat.CONCLUSIEDe F48 wijkt vooral af van de rest door zijn fors uitgevallen kingedeelte. Tegenover een aantal behoorlijk irritante gebreken staat een uitstekende schokabsorptie.[Logo MotoPlus]-oordeel: voldoende[Bildunterschrift]Zonder functie: ventilatiegedeelte op de kin. En veel te kleine knop op het achterhoofd.________________________________________GMACMaxxImporteur: Perier Motorsport, tel. 035-538 10 12, www.periermotorsport.nlPrijs: vanaf € 64,90Maten: XS t/m XXLKleuren: zwart (€ 64,90), matzwart (€ 69,90) en decor (€89,90)PLUSAcceptabele schokabsorptiewaarden; redelijke pasvorm; erg goede aërodynamica; ventilatieschuiven ook met handschoenen erg goed te bedienen; erg comfortabel op- en afzetten; vizier goed te bedienen; eenvoudig wisselen van het vizier zonder gereedschap; netjes afgewerkt; binnenvoering uitneembaar.MINAan de zijkanten licht beperkt blikveld; minder geschikt voor brildragers; lawaaiig; ventilatie slecht; vizier beslaat; zwaar.CONCLUSIEÉén van de voordeligste modellen heeft een klassieke buitenschaal zonder spoilers of andere versieringen. Het zijn vooral de slordigheden in de detailafwerking die een positiever oordeel in de weg zitten.[Logo MotoPlus]-oordeel: onvoldoende[Bildunterschrift]Doordacht mechaniek van het vizier, maar dat geldt niet voor het vastzetten van de kinriem.________________________________________HELD [[LOGO MOTOPLUS TESTWINNAAR]]ShadowImporteur: Uvex Sports NL, tel. 078-681 48 45, www.held-biker-fashion.dePrijs: vanaf € 94,95Maten: XS t/m XXLKleuren: matzwart, matzilver (€ 94,95) en twee decor varianten (€ 104,95)PLUSUitstekende schokabsorptiewaarden; erg goede pasvorm; zit stabiel met strakke wangstukken; erg goed blikveld; erg goede aerodynamica; ventilatieschuiven ook met handschoenen erg goed te bedienen; comfortabel op- en afzetten; functionele ratelsluiting; netjes afgewerkt; binnenvoering uitneembaar; licht.MINMinder geschikt voor brildragers; ventilatie nauwelijks merkbaar; erg lawaaiig; vizier in weinig standen vast te zetten; wisselen vizier weliswaar zonder gereedschap maar vraagt wel wat aandacht; vizier beslaat.CONCLUSIESportieve rijders zullen de comfortabele pasvorm en strakke zit van de Held erg weten te waarderen. Ondanks enkele kleine haperingen in de details toch de testwinnaar. [Logo MotoPlus]-oordeel: voldoende[Bildunterschrift]Netjes tot in het kleinste detail, zoals de helmbekleding met merklogo en een uitstekende ratelsluiting.________________________________________HJCCS-12NImporteur: Splash Design, tel. 0413-38 90 89, www.splashdesign.nlPrijs: vanaf € 75,00Maten: XS t/m XXLKleuren: zwart, matzwart, zilver (€ 75,00), diverse decor varianten (€ 95,00) en decor ‘Lotus’ (€ 85,00)PLUSZeer goede schokabsorptiewaarden; comfortabele pasvorm; ruim blikveld; stabiele zit; erg geschikt voor brildragers; goede aerodynamica; ventilatie duidelijk merkbaar; ventilatieschuiven ook met handschoenen goed te bedienen; comfortabel op- en afzetten; eenvoudige vizierwissel zonder gereedschap; netjes afgewerkt; binnenvoering uitneembaar.MINKinriemsluiting drukt een beetje in de hals; lawaaiig; vizier beslaat; zwaar.CONCLUSIEDe CS-12N van HJC is een klassieke toerhelm met een paar zwakke punten, maar die over het algemeen toch een heel eerlijke prijs-kwaliteitverhouding bezit. Deze HJC laat wel zien dat een goedkope helm best een uitstekende bescherming kan bieden. [Logo MotoPlus]-oordeel: onvoldoende[Bildunterschrift]Grote ventilatieopening op het voorhoofd en een slim viziermechaniek.________________________________________IXSHX240Importeur: Nerons, tel. 036-547 15 77, www.nerons.nlPrijs: vanaf € 89,95Maten: XXS t/m XXLKleuren: zwart, matzwart, zilver (€ 89,95) en diverse decor varianten (HX245 € 99,95)PLUSGoede pasvorm; zit stabiel met strakke wangstukken; erg ruim blikveld; erg goede aerodynamica; comfortabel op- en afzetten; vizier goed te bedienen; vizierwissel zonder gereedschap; netjes afgewerkt; binnenvoering uitneembaar.MINSchokabsorberende eigenschappen laten deels te wensen over; minder geschikt voor brildragers; lawaaiig; ventilatie nauwelijks merkbaar; ventilatieschuiven met handschoenen aan matig te bedienen; vizier beslaat; zwaar.CONCLUSIEDoor een enorme keuze aan verschillende designs zal deze HX van IXS met name bij de sportieve toerrijders in de smaak vallen. Helaas liet hij bij de schokabsorptietest wat steekjes vallen.[Logo MotoPlus]-oordeel: onvoldoende[Bildunterschrift]Hakerige ventilatieschuif, maar wel (als enige helm) lichter dan de fabrieksopgave.________________________________________LAZERVertigoImporteur: Fersie SA, tel. +32 (0) 56 50 65 20, www.lazerhelmets.comPrijs: vanaf € 125,00Maten: XS t/m XLKleuren: zwart en zilver (€ 125,00) en diverse decor varianten (vanaf € 145,00)PLUSUitstekende schokabsorptiewaarden; erg geschikt voor brildragers; erg ruim blikveld; ventilatieschuiven erg goed te bedienen; comfortabel op- en afzetten; vizier erg goed te bedienen; erg netjes afgewerkt; binnenvoering uitneembaar; reflectiemateriaal aan achterzijde; licht.MINMatige pasvorm; matige aerodynamica; al vanaf 150 km/uur opwaartse druk merkbaar; tocht aan de binnenkant; erg lawaaiig; nauwelijks ventilatie merkbaar; wisselen vizier met een muntje; vizier beslaat.CONCLUSIEUitstekende schokabsorptiewaarden, maar door de losse pasvorm en de matige aerodynamica is de Vertigo eigenlijk alleen geschikt voor rustige rijders, die niet veel om snelheid geven.[Logo MotoPlus]-oordeel: onvoldoende[Bildunterschrift]Reflectiesticker op de binnenvoering achter. Voor een vizierwissel heb je kleingeld nodig.________________________________________PROBIKERX4Importeur: Motozoom, tel. 0900 294 11 99 (0,45 pm), www.motozoom.nlPrijs: € 39,95 (actieprijs: normale prijs is € 89,95)Maten: XS t/m XLKleuren: grijs, matzwart, zwart en drie decor variantenPLUSRedelijke goede pasvorm; zeer ruim blikveld; erg geschikt voor brildragers; zeer goede aerodynamica; ook bij draaien van het hoofd maar weinig turbulentie; ventilatieschuiven ook met handschoenen goed te bedienen; redelijk comfortabel op- en afzetten; vizier goed te bedienen; netjes afgewerkt; binnenvoering uitneembaar.MINScoort erg slecht bij de schokabsorptietest; wat krap uitgevallen kingedeelte; lawaaiig; ventilatie nauwelijks merkbaar; vizierwissel alleen met munt; vizier beslaat; zwaar.CONCLUSIEDe goedkoopste deelnemer eindigt op de laatste plaats. De positieve eigenschappen als aerodynamica en brilgeschiktheid worden namelijk overschaduwd door de zeer slechte schokabsorptiewaarden.[Logo MotoPlus]-oordeel: slecht[Bildunterschrift]Vizierwissel alleen met munt. En de wederhelft van deze drukknoop voor vastzetten kinriem ontbreekt.________________________________________STREETFIGHTERTransformerImporteur: Motozoom, tel. 0900-294 11 99 (0,45 pm), www.motozoom.nlPrijs: € 109,95Maten: XS t/m XLKleuren: matzwart (€ 109,95) en decor variant (€ 129,95)PLUSGoede schokabsorptiewaarden; comfortabele pasvorm; stabiele zit; zachte voering; zeer goede aerodynamica; comfortabel op- en afzetten; vizier erg goed te bedienen; vizierwissel zonder gereedschap; netjes afgewerkt; binnenvoering uitneembaar.MINDoor ruim uitgevallen kingedeelte enige beperking van het blikveld; minder geschikt voor brildragers; lawaaiig; ventilatie nauwelijks merkbaar; ventilatieschuiven met handschoenen matig te bedienen; vizier vervormt en beslaat; zwaar.CONCLUSIEHelm met echte streetfighterlook door het uitgesproken kingedeelte. Van binnen echter lekker zacht met een uitstekende pasvorm. Goede schokabsorptiewaarden, maar enkele kleine gebreken voorkomen een hogere score.[Logo MotoPlus]-oordeel: onvoldoende[Bildunterschrift]Kinventilatie van binnenuit te bedienen, ventilatieknop op hoofd niet handschoenvriendelijk.________________________________________UVEXFlashImporteur: Uvex Sports NL, tel. 078-681 48 45, www.held-biker-fashion.dePrijs: vanaf € 89,95Maten: XS t/m XXLKleuren: zwart (€ 89,95) en diverse decor varianten (€ 99,95)PLUSErg goede pasvorm; zit stabiel met strakke wangstukken; zachte voering; redelijke goede aerodynamica; ventilatieschuiven en vizier erg goed te bedienen; erg comfortabel op- en afzetten; zeer eenvoudige vizierwissel; erg netjes afgewerkt; binnenvoering uitneembaar; nagenoeg condensvrij vizier.MINScoort slecht bij de schokabsorptietest; licht beperkt blikveld; minder geschikt voor brildragers; lawaaiig; tocht bij het draaien van het hoofd; ventilatie nauwelijks merkbaar; zwaar.CONCLUSIEAls enige helm heeft de Flash een anticondens vizier, maar door de slechte schokabsorberende eigenschappen in combinatie met wat kleine andere gebreken, profiteert de Uvex-helm niet van dit voordeel.[Logo MotoPlus]-oordeel: onvoldoende[Bildunterschrift]Grote, goed te bedienen ventilatieschuif. Het anti-condens vizier is makkelijk te wisselen.________________________________________[Kasten Kommentar MRD Seite 108; Abbildung Holger Hertneck nicht verwenden]!!SCHOKKEND NIEUWS?Wie een blik werpt op het eindoordeel, ziet al snel waar het bij de goedkopere helmen aan scheelt. Op de testonderdelen akoestiek, ventilatie en gewicht behalen veel van deze helmen nog geen tien van de in totaal dertig te verdienen punten! En dan kun je als goedkope helm wel prima scoren als het gaat om de schokabsorptietest, deze opgelopen averij maak je niet zo snel weer goed.En natuurlijk is het lovenswaardig dat enkele helmen in het laboratorium prima waardes laten zien bij de valproeven. Al moet je ook dat in het juiste licht bezien: de laboratoriumtest is uitgevoerd conform de ECE22.05-richtlijnen. Dit is de Europese norm voor motorhelmen. Als een helm hier niet aan voldoet, krijgt hij geen typegoedkeuring en mag dus helemaal niet in de EU worden verkocht! Kortom: elke geteste helm moet aan deze eisen voldoen en het is dus opmerkelijk dat enkele merken op dit punt niet goed voor de dag komen.Die ECE22.05-richtlijn is bij veel fabrikanten het speerpunt bij de ontwikkeling. Daar moet hij aan voldoen, dan is het goed. Zaken als pasvorm, draagcomfort, gebruiksvriendelijkheid, gewicht, ventilatiefuncties en geluidniveau tellen vooral bij de goedkopere helmen minder zwaar. Terwijl ook deze zaken in onze ogen wel degelijk bijdragen aan de totale veiligheid. De actieve veiligheid in dit geval. Want als het door het vele lawaai al na vijftig kilometer begint te dreunen in je hoofd, dan gaat dat op de lange duur zeker ten koste van je concentratie en ga je mogelijk fouten maken. Hetzelfde geldt voor een slechte ventilatie en ook mag je best vraagtekens zetten bij het feit dat niet iedere helm anno 2009 standaard met een anticondens vizier wordt geleverd. Goed zicht blijft één van de allerbelangrijkste factoren tijdens het motorrijden en daar draagt een beslagen vizier zeker niet aan bij.Precies op deze vlakken zie je ook grote verschillen terug tussen goedkope en duurdere helmen. Bij de duurdere exemplaren steekt een fabrikanten veel geld in het verbetering van deze actieve veiligheid. In klimaatkamers wordt aan de ventilatie gesleuteld, in de windtunnel worden aerodynamica en akoestiek geoptimaliseerd en elk component is apart ontwikkeld voor een zo laag mogelijk gewicht. Al met al is juist die ontwikkeling erg kostbaar en dat zie je één op één terug in de vorm van een hoger prijskaartje. Al is zelfs dat relatief, want voor die hogere prijs krijg je ook hoogwaardigere grondstoffen met een langere levensduur, een optimaal bedieningsgemak en veel draagcomfort, evenals een rijke uitrusting.Ben je dus alleen geïnteresseerd in de passieve beschermingsfunctie van een helm, dan kun je met exemplaren van rond de honderd euro prima uit de voeten. Tellen zaken als comfort en passieve veiligheid ook mee, dan doe je er verstandig aan om toch even door te sparen en iets meer te investeren![Bildunterschrift]De BMW Sportintegral Carbon: met een prijskaartje van 1600 momenteel de duurste helm op de markt.[Bildunterschrifte rechts im gleichen Kasten]De Schuberth S1 Pro (vanaf €519,00) met een duur en dubbel pinlock anticondens vizier.Door gebruik van hoogwaardig carbon is de BMW Sportintegral Carbon extreem licht. Niet alleen een excellente werking, ook de bediening van de ventilatie van de S1 Pro is uitstekend, zelfs met handschoenen aan.Schuberth R1 (vanaf € 419,00): door de strak aansluitende nek- en halsvoering is dit één van de meest geruisloze helmen op de markt.[bildunterschrifte bei Bilder MRD seite 111]De laboratoriumtesten werden uitgevoerd bij de Duitse TÜV Rheinland. Alle helmen ondergingen meerdere valproeven volgens de ECE22.05-richtlijnen.De testen in het laboratorium zijn destructief!________________________________________[TEXT BEI ENDWERTUNGSTABELLE]CONCLUSIEDe puntentelling maakt geen enkel onderscheid tussen dure en goedkope helmen. We hebben dus dezelfde testcriteria en punten gebruikt als bij elke helmentest. Daardoor legt deze tabel de zwakke plekken van deze voordelige klasse ook genadeloos bloot. Slechts twee helmen gaan met een voldoende naar huis, de rest moet zich tevreden stellen met het oordeel matig, of zelfs slecht!Wat de tabel echter ook laat zien, is dat potentiële kopers zich over de passieve veiligheid (de schokabsorberende eigenschappen) over het algemeen weinig zorgen hoeven te maken. De resultaten bij de schokabsorptietest zijn grotendeels goed tot zeer goed, enkele uitzonderingen daargelaten. En op het gebied van pasvorm, gebruiksvriendelijkheid en aerodynamica heeft de instapklasse de laatste jaren ook duidelijk aan kwaliteit gewonnen, maar ze laten nog steeds belangrijke punten liggen op het vlak van de uitrusting, de afwerking, de ventilatie en het gewicht. Juist bij deze aspecten vind je besparing van de fabrikant toch wel duidelijk terug. In sommige gevallen zelfs op heel knullige wijze, bijvoorbeeld doordat de ventilatiegaten niet zijn doorgebooord in de binnenschaal…De beste goedkope integraalhelm in deze test bleek de Shadow van Held, die met zijn prijs van € 94,95 prima beschermd en veel waar voor zijn geld biedt.

Lees meer over

BMW

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW CE 02

Eerste Test BMW CE 02

29 februari, 2024

Het is geen motor, maar ook geen scooter. Nee, de elektrische CE 02 van BMW is een heuse ‘eParkourer’: een ...
Toptest BMW R1300GS

Toptest BMW R1300GS

1 februari, 2024

De nieuwe BMW R1300GS treedt in de voetsporen van de succesvolle 1250 en moet vooral qua sportiviteit nieuwe ...
Duurtest eindverslag BMW S1000RR

Duurtest eindverslag BMW S1000RR

10 januari, 2024

Een gemeten topvermogen van 214 pk, een koppelkromme als van een dikke 1.300 en dat uit 999 cc. De S1000RR met ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-