+ Plus

Test 10 helm-exoten

Een passende helm manifesteert zich niet alleen op het gebied van optimale bescherming, maar past ook bij het type en karakter motorrijder. Het oog wil immers ook wat. Tien min of meer eigenzinnige helmen laten in deze test zien wat ze naast hun opvallende verschijning nog meer in huis hebben!

De eigenaar van een Harley-Davidson maakt zich in de regel niet bijster druk om het feit of zijn stalen ros nu in 3,7 of 4,9 seconden van nul naar honderd sprint. Dit vooral omdat hij in de dagelijkse praktijk nooit, maar dan ook nooit met een stopwatch in de hand van nul naar honderd accelereert. Net zo min jeukt het een eigenaar van een flink afgedragen wax-cotton motorjas of zijn enigszins besmeurde, maar o zo geliefde overgooier in een objectieve waterdichtheidstest in het laboratorium kan meekomen met hightech jacks uitgerust met Hypertexshellproofplus-membraan. Onze Barbour- of Belstaff-man staat immers nagenoeg nooit onder laboratoriumcondities onder een computergestuurde regenbui. Kort samenvattend: het echte leven loopt het lang niet altijd op de manier zoals motorkledingfabrikanten hebben voorzien.
Dat geldt ook voor helmen. Naast de gangbare segmenten als onder andere systeem-, integraal- en toer-met-geïntegreerd-zonnevierhelmen, zijn er vandaag de dag ook een hoop modellen op de markt die zich niet zo één-twee-drie in een hokje laten plaatsen. Daarom komen deze bij de reguliere helmtesten ook nooit in de schijnwerper, de hoge mate van individualiteit werkt hen in dit geval dus tegen. Er is inmiddels dus een behoefte ontstaan aan een vergelijkingstest van helmen die zich eigenlijk niet laten vergelijken.

En zo werd er in de late 2015 zomer een producttest opgezet onder het mom van ‘exoten vergelijking’, helmen kortom die niet heel strikt in een bepaald segment onder zijn te brengen. De uitnodiging die we aan de fabrikanten stuurden bevatte dan ook slechts twee eisen om voor deelname in aanmerking te komen: het moest gaan om een lopend seriemodel dat voldoet aan de ECE-R 22.05 richtlijn (de huidige in Europa geldende helm-norm dus) en de helm mocht nog nooit eerder aan een MotoPlus-helmtest hebben deelgenomen.
Wat er vervolgens op de redactie binnendruppelde gaf direct heel goed aan hoe rekbaar het begrip exoot eigenlijk is. Zo vragen we ons bijvoorbeeld bij Arai en Lazer nog altijd af waarmee deze exoten zich nu eigenlijk onderscheiden van een reguliere integraalhelm. Maar afijn, de journalistieke nieuwsgierigheid is groot en bovendien voldoen beide helmen aan de vooral gestelde eisen, zodat deze niet zo exotische exoten toch mogen laten zien wat voor vlees ze in de kuip hebben.
Wat betreft de rest van het testveld reikt de bandbreedte van boos uitziende helmen voor de streetfighter-fractie (Bandit en Shark), multifunctionele hoofddeksels voor ombouwjunkies (Nolan en X-Lite) tot jethelmen voor moderne cruiser/retro/naked bike-rijders (Caberg, IXS en LS2). Scorpion stuurde ons met de VX-20 Air een crosshelm op, die zich uiteindelijk als helemaal niet zo ‘crossy’ presenteerde, maar als een echte excentriekeling. In de goede zin van het woord.
Een klassieke vergelijkingstest is met een bonte mix als deze ondenkbaar, daarvoor zijn de onderlinge verschillen te groot. Dat verandert echter niets aan het feit dat de basisfunctionaliteit van de helm – het optimaal beschermen in het geval van een valpartij – ook in deze test weer het zwaarst weegt. Verheugend resultaat: eigenzinnigheid en individualiteit hebben geen invloed op de mate van bescherming. Geen uitglijders gezien, waarbij de Nolan N40 zelfs bijna de door ons gewenste HIC-waarde van 1000 haalt. Praktisch gezien kwam er met het criterium ‘Inzetgebied/geschiktheid’ een extra categorie bij, waar zich onder meer laat vaststellen of een streetfighter-helm ook werkelijk echt boos is!

Lees meer over

Harley-Davidson

Gerelateerde artikelen

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-