+ Plus

Suzuki GSX-R1100 Streetfighter

Jeroen van de Veen is een bouwer van streetfighters die geen project uit de weg gaat. Hij laat met deze Wraith-Suzuki GSX-R1100 zien dat je met slimme onderdelenkeuzes en veel zelf doen ook voor een klein budget iets heel bijzonders kunt bouwen.De basis voor deze streetfighter werd gelegd met de aanschaf van een schade Suzuki GSX-R1100 uit 1990. Inderdaad, één van de eerste echte pk-pakhuizen en hoewel 18 jaar oud nog steeds een ideale basis voor een streetfighterproject. En bovendien te koop voor weinig…Bijna alle standaardonderdelen zijn weer opnieuw gebruikt, verder werden er summier een aantal zaken toegevoegd. Aangezien het een ‘lege kale fighter’ moest worden, moesten het vertrouwde originele kontje en het subframe van de Suzuki wijken. Daar voor in de plaats kwam een home made subframe met daarop een slanke ‘reshapte’ kont van de Suzuki GSX-R750 K4. In het LED-achterlichtje vinden we volgens de nieuwste trend meteen de twee richtingaanwijzers. Door alles zwart te spuiten of te poedercoaten werd er een behoorlijke verandering aan de looks van het frame en de achterbrug gerealiseerd. Oliekoeler en leidingen bleven standaard. Heel subtiel zijn wel twee kleine LED-richtingaanwijzers op de koeler gemonteerd, zodat de Wraith-Suzuki legaal over straat kan. Stalen remleidingen werden samen met de zeszuiger-remklauwen van de Suzuzki W-serie gemonteerd. De luchtfilterkast moest plaats maken voor losse K&N-luchtfilters. Het uitlaatsysteem is van Yoshimura, waarbij Jeroen koos voor het vermaarde Duplex-systeem, compleet met expansiekamers in de voorbochten. De einddemper werd wel ingekort.De koplampset bestaat uit twee simpele Xenon-thuiskomertjes, zodat ze je in elk geval zien aankomen! De tellerset is ook al minimalistisch en strak bevestigd aan het stuur. De rem- en koppelingscilinders op het stuur stammen van een Ducati 900SS. Ze zijn klein, functioneel goed opgewassen voor hun taak en goed passend bij de kale stijl. Tot slot kon Jeroen voor een zacht prijsje een Koni-monoschokbreker op de kop tikken, die lekker prominent in het zicht kwam te zitten.Wat deze motor zo speciaal maakt is ook zeker het uiteindelijke ontwerp van het spuitwerk. Een lowbudget-bike heeft in de regel veel te verliezen of juist heel veel te winnen bij een goede paintjob. Jeroen heeft dit goed begrepen en riep de hulp in van Motopaints in Assen. Dat bedrijf van Roger Koers staat op dit moment ook internationaal echt aan de top wat betreft kwaliteit en design.Daarbij zit de kracht van deze machine in de eenvoud van het design. Je proeft de power van deze motorfiets, met zijn zwart met parelmoer als basis en zilvergrijze en oranje tinten. De motor is bijna luxe te noemen met het uiteindelijke resultaat. Voor streetfighters is dit zeker een nieuwe trend: na jaren van spuitbusjes is nu onberispelijk spuitwerk weer helemaal in opkomst om het project op een fantastische manier af te ronden.Of deze low-budget-streetfighter nu af is? Ja en nee. Ja, want Jeroen wilde een hele basic-motor. Je kunt er nog wel van alles aan toe voegen, maar echt nodig is het niet. Voor velen is deze motor nu al een ultieme droom. Maar als we de ware aard van de eigenaar kennen, dan zal deze Wraith-Suzuki nog best onder handen genomen gaan worden, met name om wat ‘geheime krachten’ aan te boren: denk daarbij aan snelle nokkenassen, een big-bore-kit en wellicht lachgas-injectie. Want ook dat is het grote voordeel wanneer je begint met zo’n op leeftijd zijnde GSX-R1100; er zijn mega-veel opvoerspullen te koop voor dit model, zonder dat je daarvoor de hoofdprijs hoeft te betalen. We kunnen gerust aannemen dat we deze fighter nog wel eens voorbij zullen zien komen in een aangepaste gedaante. Hij heeft niet voor niets de naam The Wraith gekregen…[kasten]THE WRAITHThe Wraith is een cultfilm uit de jaren 80. In het verhaal verongelukt een auto met een ziel. Deze zweert wraak en komt terug. Alle acties, achtervolgingen en duels zijn gericht op die uiteindelijke wraak. Charlie Sheene speelde de hoofdrol in dit verhaal en hij liet de auto uit de as herrijzen waardoor het recht kon zegevieren als een wreker. In de kern draaide alles om goed & kwaad, zwart & wit en de winnaar & de verliezer. The Wraith kwam op voor het goede om het kwade te bestrijden, waarbij de gedaanteverwisselingen de ware herkomst niet verraden.

Lees meer over

Ducati Suzuki

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Suzuki V-Strom 800

Eerste Test Suzuki V-Strom 800

14 maart, 2024

Het moet wel heel raar lopen als de V-Strom 800DE (dé Alpenmaster van 2023!) door kleinere wielen plotseling ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-