+ Plus

Special: Phantom Good Ghost

In de motorscene neemt Dirk Oehlerking een bijzonder positie in. Onder zijn label ‘Kingston Custom’ creëert hij bijzonder extravagante tweewielige sculpturen. Ook het jongste werk van deze Duitse special-bouwer is weer zo’n pareltje: de Phantom Good Ghost op basis van een BMW R100RS uit 1980. Gebouwd voor het museum, maar Dirk benadrukt: “Hij rijdt ook!”

De goede geest, zo heet de jongste creatie van Dirk Oehlerking. Kenners uit de scene zouden zich bij het zien van de ‘Good Ghost’ kunnen afvragen of Dirk nu door alle goede goden verlaten is, want deze omgebouwde R100RS is wel heel wat anders dan een in dit wereldje gebruikelijke ombouw. Dat klinkt in eerste instantie natuurlijk een beetje gek, want een custombike wil in de eerste plaats niets liever dan ‘anders’ en allesbehalve ‘normaal’ zijn. Blijkbaar gelden zelfs in de creatieve ombouwbranche bepaalde dogma’s. Of het nu gaat om dikke ballonbanden, afwijkende wielmaten, een afgezaagd subframe, een mini-benzinetank of een super breed stuur – ook de wildste ombouw heeft ergens wel de typische kenmerken van een motorfiets. Dirk Oehlerking veegt deze dogma’s echter resoluut van zijn werkbank. “Dit is kunst”, vindt hij. En – bijna trots: “Hij rijdt ook!” Statements waar hoe dan ook trots mee mag spelen. Omdat de Phantom Good Ghost eigenlijk ‘slechts’ als museumstuk is bedoeld. Om dat goed te kunnen begrijpen, moeten we naar de ontstaansgeschiedenis van deze creatie kijken.

 

Onder de naam Phantom verlieten eerder al twee bikes de smederij van Oehlerking: de White Phantom op basis van een R80RT en de Black Phantom met de aanstekelijke polsslag van een R80/7. Ook deze machines werden met maar één doel gecreëerd, ook voor het museum. Beide staan in het Haas Moto Museum in Dallas/Texas. Hoe langer eigenaar Robert ‘Bobby’ Haas naar die beide modellen keek, hoe meer de gedacht ontstond dat er nog iets ontbrak. Dus kreeg Oehlerking een nieuwe opdracht voor een nieuwe special die vooral anders moest zijn dan de Black & White. Dat klinkt misschien wat excentriek, maar Bobby heeft het nodige kleingeld voor dit soort projecten achter de hand.
Aanvankelijk maakte deze Amerikaan naam als luchtfotograaf. Veel van zijn spectaculaire dier- en landschapsfoto’s werden in gerenommeerde tijdschriften als National Geographic gepubliceerd en waren op grote tentoonstellingen te zien. Nog meer winst haalde Haas echter uit zijn investeringsmaatschappij, waarmee hij en zijn partner frisdrankmerken als ‘7 Up’ en ‘Dr. Pepper’ met succes opnieuw in de markt wisten te zetten.
Maar terug naar King of Custom. Op weg naar de 2019-editie van het Wheels & Waves-festival in het Franse Biarritz zag Dirk het licht en wist hij hoe hij van een duo een trio moest maken. Het idee kreeg al snel vorm in een eerste schets. Achterliggende gedachte: de Good Ghost moest als een soort van hoeder, dus een goede geest, boven de Black en White Phantom zweven.

 

De basis voor dit project werd gevonden in een BMW R100RS uit 1980. En nu volgt het mooiste en misschien wel meest onbegrijpelijke deel: frame, swingarm, motorblok, versnellingsbak, remmen en rempomp zijn allemaal origineel. Alleen de stereo-schokdempers zijn vervangen door een enkel YSS-exemplaar, die zoals bij de R80GS uit het midden is gepositioneerd. Wie naar de boxer-cilinders kijkt, zal de Bing-carburateurs missen, die in originele staat achter de cilinders zitten. Ze zitten nu in het midden onder de centrale framebuis. Van daaruit leiden nieuwe buizen naar de verbrandingsruimtes, die de gasstroom dusdanig moeten versnellen dat er ook nog een enigszins bruikbaar mengsel ontstaat. Een handgeklopte aluminium benzinetank met tien liter inhoud zit achter de versnellingsbak.
De echte clou is echter de als een monocque werkende ‘hoofdstroomlijn’ van twee millimeter dik aluminium. Het maken daarvan was tricky, volgens Dirk: “Eerst heb ik een model van gaas, tape, papier maché en klei gemaakt. Daar heb ik uitsnedes uit papier op pas gemaakt en die vormen heb ik uiteindelijk overgezet naar aluminium.” De Good Ghost was nauwelijks klaar of hij werd voor een video-opname naar buiten gerold. Vervolgens was ‘ie rijp voor het museum!

Lees meer over

BMW

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW CE 02

Eerste Test BMW CE 02

29 februari, 2024

Het is geen motor, maar ook geen scooter. Nee, de elektrische CE 02 van BMW is een heuse ‘eParkourer’: een ...
Toptest BMW R1300GS

Toptest BMW R1300GS

1 februari, 2024

De nieuwe BMW R1300GS treedt in de voetsporen van de succesvolle 1250 en moet vooral qua sportiviteit nieuwe ...
Duurtest eindverslag BMW S1000RR

Duurtest eindverslag BMW S1000RR

10 januari, 2024

Een gemeten topvermogen van 214 pk, een koppelkromme als van een dikke 1.300 en dat uit 999 cc. De S1000RR met ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-