Nieuws

Roadbook-tour – Hanzesteden (2)

De Hanze was een Middeleeuws samenwerkingsverband tussen handelaren en steden. In totaal kende Nederland 22 Hanzesteden en in een tweedelige serie gaan wij een groot deel daarvan bezoeken. Dit tweede deel leidt je door het oostelijke deel van Nederland van Zwolle naar ‘mosterdstad’ Doesburg.

Het startpunt van deze tweede route is vlak bij de A28 in Zwolle, waarzich verschillende restaurants en een tankstation bevinden. Dus je kunt met een volle maag en tank aan deze tocht beginnen.
Na Zwolle gaat de route eerst door de Hanzestad Hattem en vervolgens door Elburg. De binnenstad van Elburg is gebouwd in een rechthoek en was oorspronkelijk slechts 370 bij 240 meter. Door die vorm is het stratenpatroon van de binnenstad ook kaarsrecht. Ondanks de kleine afmeting, was het toch een vestingstadje, omdat het het noordelijkste punt van het rijk van de Hertog van Gelre was. In de buurt van Elburg loopt de route voor een deel over de Zuiderzeestraatweg. Dat is een oude verbinding tussen Amersfoort en Zwolle, die medio negentiende eeuw is aangelegd op initiatief van een aantal grootgrondbezitters. Zij hebben een vijf meter brede klinkerweg aangelegd, die grotendeels over bestaande dijkjes liep om bestand te zijn tegen hoogwater. Gelukkig zijn de wegen tegenwoordig een stuk beter dan de oude klinkerweg.

In Nunspeet staat molen De Duif. Deze molen is in 1886 gebouwd nadat de vorige door de bliksem werd getroffen. Omdat een molen in die tijd van groot belang was, moest er snel een nieuwe komen, nadat de oude tot de grond toe was afgebrand. Gelukkig had een molenbouwer uit Limburg nog een complete molen in onderdelen liggen. De oorspronkelijke opdrachtgever was failliet gegaan en alle onderdelen zijn met paard en wagen naar Nunspeet gebracht. De hele molen koste destijds een beste zesduizend gulden.

Het eerste MotoPlusPunt, De Dorpskamer, vind je aansluitend in Ermelo. Het etablissement beschikt over een groot terras, waarop altijd wel een plek te vinden is. Na de onderbreking gaat het vervolgens de Veluwe over. Je komt dan al snel bij Staverden. In dit buurtschap wonen zo’n vijftig mensen, waarmee het de kleinste stad van Nederland is (of zelfs van de wereld, zoals ze zelf beweren). Naast het opvallende witte landgoed, is er ook een duiventoren te vinden. Dit gebouwtje verkeerd nog grotendeels in originele staat en is daarom zelfs een rijksmonument.
Zoals zo vaak ontkom je ook bij deze route niet aan een veerpont. Deze keer is dat het pontje bij Olst, waarmee je de IJssel over gaat. Aan de overkant wacht vervolgens het volgende MotoPlusPunt: het Pannekoekhuis in Olst.

Na de platte versnapering gaat de route over een heerlijke dijkweg langs de IJssel naar Deventer. Deze stad heeft echt geprofiteerd van de handel en samenwerking met andere Hanzesteden. De wijk ‘Bergkwartier’ is nog grotendeels zoals het in die tijd was. Hier kun je met de motor niet komen, dus als je het wilt bezoeken moet je even afstappen.
De Hanzestad Zutphen wordt ook wel Torenstad genoemd vanwege de grote, historische gebouwen die de kenmerkende contouren van de stad vormen. Als je langs de IJssel rijdt, is de grandeur goed te zien.

De laatste Hanzestad op deze route is Doesburg. De stad is redelijk ongeschonden door de geschiedenis gekomen en dat is te zien aan de vele oude gebouwen in de binnenstad. Daarom is het ook beschermd stadsgezicht. Een van de opvallende gebouwen is de Waag. In het Guinness Book of Records staat vermeld dat dit de oudste in gebruik zijnde kroeg van Nederland is. Er zijn in Doesburg diverse plekken om deze roadbook-tour af te sluiten met een drankje of een etentje.

Gerelateerde artikelen

Vergelijkingstest 3 power nakeds

Vergelijkingstest 3 power nakeds

3 oktober, 2024

Deze naked bikes behoren tot de sterkste motoren die je gewoon in de winkel kunt kopen. Dat is echter slechts een ...
Overzicht redactiemotoren

Overzicht redactiemotoren

3 oktober, 2024

Motorrijden is emotie en in dat licht beschenen komt deze Sportster S goed beslagen ten ijs. Niet alleen omdat het ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-