+ Plus

Rij-impressie Zontes 310V

Nee dit is geen een-aprilgrap van Ducati en ook geen nieuwe motor uit het gamma van Benelli, maar een echte Zontes. Met Italië als tussenstop, worden de machines van de Chinese fabrikant nu ook in Europa verkocht. Of de tekst ‘Super Motorcycle’, die op de tank pronkt, bij de kleine Cruiser 310 V past, zetten we voor je uiteen in deze allereerste Zontes(t).

Bij het horen van het merk, weet je doorgaans al wat voor vlees je in de kuip hebt. Een BMW is een BMW, een KTM is oranje en een Ducati komt uit Italië. Maar Zontes? Die naam laat niet direct een belletje rinkelen. De felle en opvallende neon-gele kleur trekt in ieder geval wel de aandacht van passanten. Het uitlaatgeluid overigens niet. Wie bij het zien van deze motor een flink blok verwacht, heeft het mis. Onder de enorme tank en achter het overdadig aanwezige plastic, huist namelijk een vriendelijke eencilinder. Wie zijn blik verder over de motor laat glijden, wordt vanzelf het grote gat bij de swingarm ingezogen om daarna bij het korte zwevende kontje en de dikke 180 mm brede achterband uit te komen. “Is het een mini-Diavel” vraagt iemand? “Nee, eerder een Chinees rotje”, zegt een ander. Beide opmerken zitten ernaast, maar daar komen we straks op terug.

 

Zontes is een van de vier merken van de Chinese Guangdong Tayo Motorcycle Technology-groep. Om haar modellen van het merk in Europa te kunnen verkopen, werd het intermediaire bedrijf Distribike opgericht. Een dochteronderneming van de Italiaanse motorbouwer Beta die zich vooral op offroad-motoren richt. Het voordeel van deze constructie, is dat reserveonderdelen voor de Chinese modellen, in Lago Maggiore opgeslagen worden. Wat zorgt voor kortere lijntjes met klanten in Europa.
Dan de motoren. Zoals we gewend zijn van fabrikanten uit China en omstreken, bestaat het topsegment niet uit dikke literfietsen met state-of-the-art vernuft. Zontes is, met een viertal 312 cc eencilinders die ieder gebruikmaken van hetzelfde blok, in dat opzicht geen uitzondering. Ook de modelnamen ontlopen elkaar weinig. Welke uitvoering je hebt, is te zien aan de letter die erachter staat. X, T en R staan respectievelijk voor crossover, tour en race. Het vierde en meest opvallende model, niet geheel toevallig de motor die wij hier voor een eerste test hebben staan, is de Cruiser 310 V.
Met een zithoogte van 760 mm, rijkaargewicht van 180 kilo en goed behapbare cilinderinhoud, presenteert de 310 V zich als een ideale motor voor beginners, of mensen die zich vooral in een grote stad rondbewegen. En dat doet de motor vrijwel zonder concurrentie. De 300-klasse is in Europa immers vrij dunbevolkt, en bleef tot nog toe verschoond van een cruiser. Wie toch graag een lichtgewicht cruiser wilde rijden, werd daardoor gedwongen te kijken naar een 500 cc machine. Mocht je je nu hardop afvragen waarom een beginnend motorrijder überhaupt naar een wat minder vermogende eencilinder kijkt, als er ook uitstekende tweecilinders in de A2-klasse op markt zijn, gaat voorbij aan het punt. Sommige motoren bedienen nou eenmaal een niche, en de Zontes 310V is daar een goed voorbeeld van.

 

Door zijn extraverte voorkomen heeft de motor heeft de motor een beetje een ‘blaffende honden bijten niet’-gevoel over zich. En eerlijk is eerlijk, dat is ook wel een beetje zo. Wie een diep uitlaatgeluid, stampende cilinder en surplus aan vermogen verwacht, komt bedrogen uit. Maar is dat wat een motor als deze goed maakt? Het korte antwoord is: nee. Zontes heeft namelijk een lichte en ongecompliceerde machine gemaakt die goed past bij rijders die net beginnen met hun motor-avontuur. Met zijn topvermogen van 32 pk bij 9.100 tpm zal hij de bestuurder niet snel verrassen. Maar het is voldoende om je in een stedelijke omgeving te verplaatsen. En ook op de snelweg, kan de motor meekomen. Al moet je hier geen wonderen verwachten.
Wie de Zontes naar zijn topsnelheid van 150 km/uur wil sturen, heeft wat geduld nodig. En de motor maakt, met duidelijk aanwezige vibraties, ook duidelijk dat hij zich beter voelt op een wat meer cruiser-georiënteerd tempo. Gelukkig is zo’n snelheid niet nodig om plezier te hebben met de Zontes. De Chinese motor is namelijk lekker spoorvast, laat zich gewillig op één oor leggen en is blij met iedere bocht. Zo blij, dat de vonken er letterlijk vanaf spatten. De voetsteunen – in drie standen verstelbaar – zijn dusdanig lang en zitten zo laag dat je ze met weinig tot geen moeite aan de grond rijdt. Ook de banden die er standaard onder zitten, hebben zo hun voorkeur. In het warme zomerzonnetje rijden ze prima, maar bij regen laten ze toch wel wat te wensen over. Wat eveneens tegenvalt, zijn de schokdempers en voorrem. Dempen doen de dempers namelijk nauwelijks en om de voorrem tot actie te bewegen, moet je het hendel flink inknijpen. Beide zaken zijn wel te verklaren. Zo heeft de motor, dankzij de beperkte veerwegen, een lekker lage zithoogte. En de zeer fijn afgestelde ABS compenseert de hoge inspanning van de rechterhand.

Net als bij kinderen, is afleiding de beste manier om negatieve dingen te doen vergeten. Dat moeten de ingenieurs van Zontes ook gedacht hebben, want naast vier verschillende kleurrijke layouts van het grote TFT-display zorgen een eco-knop, Bluetooth, app met navigatie en het keyless systeem voor plezier. De transponder van laatstgenoemde systeem detecteert de Zontes automatisch als je je binnen een straal van ongeveer een meter van de motor bevindt. Hij piept als je hem inschakelt, de tankdop en het zadel zijn met een druk op het stuur te ontgrendelen en als je te ver van de motor bent of de accu van de transponder raakt leeg, dan laat meldt hij zich meertonig. Wie het stuur van de motor, in uitgeschakelde toestand, opzij drukt zal merken dat ook het stuurslot automatisch wordt ingeschakeld. Of je nou wil, of niet. Stuk voor stuk doordachte en haast futuristische functies.

Met één belangrijk kritiekpunt: wie de waarschuwingslampjes voor een te lage accuspanning te lang negeert, loopt het gevaar buitengesloten te worden. De lithium-ion accu bevindt zich namelijk onder het zadel, en dat is alleen elektrisch te openen. Hetzelfde geldt voor de tankdop. Maar daar heeft Zontes gelukkig al over nagedacht, want aan de achterzijde van de motor zit een extra laadpoort voor de accu.
Als we de balans opmaken is duidelijk dat de Zontes zowel plus- als minpunten heeft. Maar één ding is ontegenzeggelijk: de motor ziet er cool uit. Ja, voor het design is duidelijk gekeken naar de power-Cruiser uit Italië. Maar een kopie is het niet. Eerder een liefdevolle ode. De Zontes 310V namelijk een netjes afgewerkte, gedetailleerde en liefdevol vormgegeven motor. In dat opzicht is het jammer dat Chinese motoren door de gemiddelde westerling al snel wordt afgedaan als een goedkope en slecht nagemaakte machine. In een rechtstreeks vergelijk met toppers uit Europa, Japan en de Verenigde Staten, zullen ze het voorlopig blijven afleggen. Maar ook Chinese motorbouwers blijven zich ontwikkelen en ontwikkelen kwaliteiten die op onze markt niet onopgemerkt blijven. Enkele grote motorbouwers laten immers al onderdelen in China produceren.

Zontes is wat dat betreft ook op de goede weg. De 310V mag dan geen liter-fiets zijn met een enorm vermogen, het is wel een lichte, vriendelijke en ongecompliceerde machine die perfect is voor mensen die net beginnen met motorrijden. Om terug te komen op de opmerking over het Chinese rotje: lang niet iedereen zit op een enorme oerknal te wachten. Sommige mensen zijn net zo blij met een motor die wat minder overtuiging nodig heeft als je ermee op pad bent. Daar is de Zontes 310V heel goed in. Kortom: Zontes(t) geslaagd!

Lees meer over

BMW Ducati Zontes 310V

Gerelateerde artikelen

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-