+ Plus

Rij-impressie Triumph Thinderbird 1700 Big Bore

Alsof 1.600 cc cilinderinhoud nog niet genoeg is, heeft Triumph voor de nieuwe Thunderbird ook een 1.700 cc ‘Big Bore Kit’. Meer vermogen, meer koppel en meer groove. Slechts het kleine, verchroomde koppelingsdeksel aan de linkerzijde van het blok verraadt de inhoud van de machtige staande twin van deze Thunderbird. ‘104 cubic inches’ valt er in metaal gegoten te lezen. Omgerekend is dat 1.700 cc cilinderinhoud. 100 cc meer dus dan de Thunderbird standaard heeft en bereikt door 3,3 millimeter grotere boring bij een gelijk gebleven slag.Maar de Big Bore Kit heeft meer in huis dan die imposante 107 millimeter metende zuigers. Hetere nokkenassen, sterkere koppelingsveren en het al genoemde koppelingsdeksel maken er eveneens deel van uit. De kit kost € 749,- extra en wordt door de Triumph-dealer ingebouwd. En voor dat geld krijg je wel wat, want het maximum vermogen stijgt met maar liefst 12 pk naar 97 pk en ook het maximum koppel neemt aardig toe: van 146 naar 156 Nm. En dat verschil is duidelijk merkbaar. Er zijn vanaf stationair toerental maar weinig toeren nodig om de chroommassa van de Thunderbird met oergeweld in beweging te zetten. Een korte draai aan het gashendel is voldoende om de Triumph vooruit te laten spurten en in hoog tempo meters te laten maken, alsof de twin bij iedere omwenteling van de wielen het asfalt wil omploegen. Waar de standaard versie vooral zachtmoedig op gasbevelen reageert en uiterst gecultiveerd op lastwisselingen, is deze T-Bird veel directer met een hardere gasaanname en dwingt daarmee zeker respect af. De Thunderbird heeft zes versnellingen en die laten zich licht en exact selecteren. Vijf daarvan zijn schuin vertand om het mechanische lawaai te reduceren. Tussen Barcelona en de bochtenrijke omgeving rond de Mont Serrat, waar we de 1.700 reden, heb je eigenlijk aan drie versnellingen genoeg. Tussen de 1.000 en 3.500 toeren voelt en klinkt het blok dankzij de 270° verzette kruktappen als een 90° V-twin. Dit is ook het gebied waarin de Triumph bij voorkeur acteert, want hier stuurt de 17 kilo zware krukas ook het maximum koppel richting koppeling. Twee balansassen houden de vibraties van de staande twin binnen de perken, zelfs tot aan het maximum toerental van 6.500 tpm. De extra spierkracht van het ‘104-blok’ dwingt het rijwielgedeelte met zijn klassieke dubbel wiegframe, conventionele Showa voorvork en stereo schokbrekers zeker niet tot het uiterste. De stabiliteit is enorm en ondanks de lange wielbasis en het hoge gewicht is de Thunderbird heerlijk handelbaar. Ook de stuurprecisie is voor een cruiser voorbeeldig. De zitpositie is aangenaam laag en de positionering van stuur en voetsteunen is zelfs geschikt voor comfortabel reizen. En de goed doseerbare remmen hebben geen enkele moeite met het forse drooggewicht, droog weegt de Thunderbird een stevige 308 kilo. Tegen meerprijs is ook een Nissin ABS-systeem leverbaar. Onduidelijk blijft waarom Triumph het testexemplaar van vervangende dempers uit het accessoireprogramma heeft voorzien. Die zorgen wel voor een heerlijk diep geluid, maar zijn eigenlijk niet gehomologeerd voor straatgebruik. Maar ook zonder dit akoestische extraatje rockt de T-Bird. +Veel kracht bij lage toerentallenStabiel, precies en handelbaar rijwielgedeelteLichte en exact schakelende bakWeinig lastwisselreactiesLage en comfortabele zit-Weinig grondspelingHoog gewichtKoppelingshendel niet instelbaarTECHNISCHE GEGEVENS TRIUMPH THUNDERBIRD 1700MOTOR vloeistofgekoelde tweecilinder viertakt lijnmotor, ketting-aangedreven dubbele bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder, benzine-injectie Ø 42 mm, 540 watt dynamo, 12 V/18 Ah accu, mechanisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, tandriem. Boring x slag 107,1 x 94,3 mmCilinderinhoud 1.699 ccCompressie 9,7 : 1Max. vermogen 71,0 kW (97 pk) bij 4.850 tpmMax. koppel 156 Nm bij 2.750 tpmRIJWIELGEDEELTE stalen dubbel wiegframe, telescoopvoorvork Ø 47 mm, stalen swingarm met stereo schokbrekers, veervoorspanning instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 310 mm met dubbelzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 310 mm met dubbelzuiger remklauw. Aluminium gietwielen 3.50 x 19; 6.00 x 17Banden 120/70R19; 200/50R17MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.615 mm, balhoofdhoek 58,0°, naloop 151 mm, veerweg voor 120 mm, veerweg achter 95 mm, zithoogte 700 mm, drooggewicht 308 kg, tankinhoud 22 liter. Garantie twee jaarKleuren blauw/wit, zwart, zilver/zwartPrijs standaard model zonder ABS NL € / B € INFO NEDERLAND EN BELGIЁ Triumph Motorcycles Benelux BV, +31 (0)72-541 0311, www.triumphmotorcycles.nl [Lay-out 3 statt 3,5 seite in MRD][Detail mitte der Openerspread weglassen und den Bilder bei ‘Werkscustomizing][BU’s bei 2 Detail erste Spread][Oben]Very British: in plaats van een cruiser-eigen V-twin wordt de Thunderbird aangedreven door een staande twin. [Unten dash]De console met klok hoort uiteraard op de brede tank. [Bei Zeichnung]Schuin vertande versnellingsbaktandwielen reduceren het mechanische lawaai. Twee balansassen voor en achter de 17 kilo wegende krukas minimaliseren hinderlijke trillingen.

Lees meer over

Triumph

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Triumph Daytona 660

Eerste Test Triumph Daytona 660

28 maart, 2024

Ook Triumph wil een graantje meepikken in het groeiende segment van betaalbare sportieve motorfietsen. Waar de ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-