+ Plus

Rij-impressie KTM690SM

De toon wordt op de eerste folderpagina omomwonden gezet: KTM 690 Supermoto. The first real drug on two wheels. Poeh, je kan bescheidener uit de hoek komen op je introductiefeestje. Maar bij KTM zijn ze niet vies van een beetje flair en een vleugje brutaliteit. Zeker niet als het om een dikke éénpitter gaat. 690 Supermoto heet de nieuwste Oostenrijkse partydrug dus. Verslavend of Cold Turkey? Wanneer het laatste compleet nieuwe ééncilinderblok op de markt kwam? Het zou een goede quizvraag kunnen zijn. Wat hooggespecialiseerde off-road blokken daargelaten, is 1994 het enige juiste antwoord. In dat jaar lanceerde BMW de F650GS met een nieuwe Rotax ééncilinder aan boord. Diezelfde technische basis vinden we dertien jaar na dato in gemodificeerde vorm terug in BMW’s nieuwe G-serie. Met dit trio éénpitters zijn de Duitsers voornemens een flinke bres te schieten in een traditioneel KTM-bolwerk: de ééncilindermarkt. Beierse represaille? Zo zou je het kunnen noemen, want sinds de komst van KTM’s tweecilinder LC8 Adventure en later de Superenduro botert het immers niet meer zo tussen de oranjegetinte jonge branie uit Mattighofen en de degelijke blauwwitte hightech brigade uit Beieren. De dikke Oostenrijkse twins penetreerden namelijk met succes de linies die met de GS-serie jarenlang zo stevig in Beierse handen waren geweest. Tijd voor een koekje van eigen deeg dus, moet de gedachte in München geweest. Maar terwijl de Duitsers hun snode G-plannen smeedden, werden ook in Mattighofen de mouwen opgestroopt. Niet voor een snelle update van de LC4 ééncilinder, die in feite ook nog erg schatplichtig was aan het oermodel uit 1987. Nee, de Oostenrijkers gingen ‘all the way’ en ontwikkelden een compleet nieuwe éénpitter om de Duitse aanval te pareren. Getest en goed bevonden in het meest veeleisende proeflaboratorium ter wereld, de loodzware Dakar rally, en nu voor de gewone sterveling debuterend in de nieuwe 690 Supermoto. Een eerste vooruitgeschoven post zou je kunnen zeggen, want modeluitbreiding op basis van dit nieuwe blok staat uiteraard op de rol. Welnu, het zeer compacte vloeistofgekoelde blok is van voor tot achter en van boven naar beneden volledig nieuw en is drie kilo lichter dan zijn voorganger. Net als voorheen heeft de cilinderkop een enkele bovenliggende nokkenas, maar nieuw is het gebruik van lichtere kleppen met holle klepstelen aan de inlaatzijde. Ook nieuw aan die inlaatkant en inmiddels niet meer weg te denken in het Euro3-tijdperk is een injectiesysteem. Het 690-blok heeft een 46 mm gasklephuis met een enkele injector en dat is een noviteit op een Oostenrijkse ééncilinder. Dit systeem van Keihin is voorzien van het inmiddels door KTM gepatenteerde Electronic Power Throttle (EPT), een stukje elektronica waarbij het motormanagement onder bepaalde omstandigheden via een servomotor de opening van de kabelbediende gasklep kan reduceren. Een vereenvoudigd ride-by-wire dus, dat aan de ene kant moet zorgen voor een vloeiender gasrespons en een lineaire vermogensontplooiing en aan de andere kant een positieve bijdrage moet leveren aan het slechten van de Euro3-drempel. Een lambda-sensor en een geregelde katalysator doen wat dat laatste betreft de rest. Een centraal in plaats van lateraal geplaatste balansas moet de kenmerkende trillingen van een dikke éénpitter tot een minimum beperken. KTM durft in deze trouwens zonder blikken of blozen een vergelijking met de trillingsarme loop van veel viercilinders te trekken. Ook de versnellingsbak is compleet nieuw, telt nu zes in plaats van vijf versnellingen en heeft zelfs een slipper clutch. In deze APTC-koppeling zijn zachtere veren gebruikt en dat is verheugend nieuws voor de spieren in de linkerhand.

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.