+ Plus

Rij-impressie KTM 1290 Super Duke GT

Het moet gezegd: KTM bouwt briljante tweecilinders. Om dat zo te houden, geeft de Oostenrijkse motorfabrikant nog eens extra gas. Voor de sportief toeristische GT-versie werd het fenomenale 1290-blok verder ontwikkeld. Tijdens een testrit met een bijna productierijp exemplaar mochten we al even aan de kwaliteiten van deze nieuwe machine ruiken.

Over smaak valt niet te twisten. KTM maakt geen motorfietsen die meteen bij de eerste blik iedereen weten te bekoren, maar spectaculaire, eigenzinnige en direct als KTM te herkennen machines. Een KTM 1290 Super Duke GT zou je bijvoorbeeld niet snel aan een andere fabrikant toedichten, ook niet in deze trim met camouflagekleding. Nee, alleen Gerald Kiska en zijn designteam zouden zich wagen aan deze hoekige lijnen en een zo’n insectachtige koplamp.
Maar makkelijk moet het niet zijn geweest om een meer multifunctionele versie van de 1290 Super Duke te maken. Denk bijvoorbeeld alleen maar eens aan het creëren van meer tankvolume, windbescherming en rijcomfort op een basis van een slank chassis en een smal motorblok. Het is dus nog een hele opgave om van een naakte, pure funmachine een kilometervreter met wind- en weerprotectie te maken, zonder het oorspronkelijke karakter al te zeer te laten verwateren. Maar zo op het eerste gezicht kun je de operatie als geslaagd beschouwen. De GT gaat de KTM onder de sportieve toermachines worden. Radicaler en sterker dan een BMW R1200RS, functioneler dan een Ducati Monster en brutaler dan alles wat momenteel uit Japan afkomstig is. Niet iedereen zal er als een blok voor vallen, maar net als de 1290 Super Duke R zal ook de GT de lat in zijn segment hoog leggen.
De uitrusting zal compleet en omvattend zijn: de nieuwste versie van het bochten-ABS van Bosch, verschillende rijmodi, semi-actief rijwielgedeelte van WP Suspension – alles is aan boord. Een forsere tank met twintig liter inhoud, wat langere veerwegen en een meer comfortabelere zitpositie dan op de Super Duke R moeten het rijcomfort naar een meer toergericht niveau tillen. En dat doet de betere windprotectie middels een flinke ruit natuurlijk ook. Zelfs een hellingshoekafhankelijke bochtverlichting met LED-techniek siert de nieuwe GT.

De zitpositie doet meteen al heel vertrouwd aan. Goed beschermd zak je achter de berg van een benzinetank, terwijl ook het wat hogere stuur en het goedgevormde zadel weten te bekoren. De dikke V-twin is direct bij de les, klinkt lekker vol uit het gemodificeerde uitlaatsysteem, dat nu middels een kleppensysteem de Euro4-horde slecht. Dankzij nog wat verdere fijnslijperij aan de afstelling moet de schonere 1290 zelfs nog een paar pk sterker zijn geworden.
Maar aan punch heeft het dit KTM-blok nog nooit ontbroken en vermoedelijk is het verschil tussen beide blokken ook alleen maar bij een direct vergelijk waarneembaar. Kracht is in ieder geval genoeg voorhanden, gecultiveerd opgediend, zoals alleen een dikke V-twin uit Mattighofen dat kan. Met zijn flinke temperament lijkt deze V-twin ook opgewassen tegen een vierpitter als BMW’s S1000XR. Die zal het alleen helemaal onderin beter doen, aangezien dat inherent aan de constructie niet de sterkste kant van een tweecilinder is. Stadsverkeer in de zesde versnelling is bijvoorbeeld niet te doen. Daarentegen vibreert de twin beduidend aangenamer dan een viercilinder.
Passend bij het gebruik zijn de stuureigenschappen van de GT stabiel en neutraal gehouden. De merkbaar zwaarder geworden machine trekt mooi zuiver zijn spoor, maar is zeker geen wonder van handelbaarheid. In snel genomen opeenvolgende bochtcombinaties moet er wel flink gewerkt worden aan het stuur. Ook was in het vroege stadium waarin we de GT reden het semi-actieve rijwielgedeelte nog niet optimaal afgesteld. Het WP-systeem, dat al naar gelang inveersnelheid en belading binnen milliseconden de demping aanpast, behoeft nog enige finetuning, maar belooft nu al veel goeds voor wat betreft comfort, stabiliteit en veiligheid. Temeer ook daar het Bosch ABS-systeem met hellingshoekherkenning er aan gekoppeld kan worden.
De windbescherming, en dat is nieuw bij KTM, is ook verbazingwekkend goed. Weinig wervelingen, weinig winddruk; op dat vlak is veel gebeurd. Dit model voelt bij de eerste kennismaking al aangenamer dan de Adventure-modellen uit eigen huis.
Functioneel bekeken zal de KTM 1290 Super Duke GT de beste straat-KTM aller tijden gaan worden. Dankzij het uitstekende uitrustingsniveau, het hogere aantal functionaliteiten en de overtuigende prestaties gaat deze Oostenrijker ongetwijfeld hoog scoren in de MotoPlus-puntentelling. Het design moet je aanstaan, maar zoals gezegd, over smaak valt te twisten. En dat moet ook zo blijven.

Lees meer over

BMW Ducati

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW CE 02

Eerste Test BMW CE 02

29 februari, 2024

Het is geen motor, maar ook geen scooter. Nee, de elektrische CE 02 van BMW is een heuse ‘eParkourer’: een ...
Toptest BMW R1300GS

Toptest BMW R1300GS

1 februari, 2024

De nieuwe BMW R1300GS treedt in de voetsporen van de succesvolle 1250 en moet vooral qua sportiviteit nieuwe ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-