+ Plus

Rij-impressie Kawasaki 1400GTR Tour Edition

De Tour de France bevindt zich in de slotfase. Hoe de kaarten zijn geschud en of Neerlands hoop Bauke Mollema een plek in de top van het klassement heeft weten te bemachtigen, is op het moment van schrijven niet bekend. Wel een zekerheidje is  dat er een Kawasaki 1400GTR over de eindstreep op Parijse Champs-Élysées komt. Al 37 jaar rijden er Kawasaki’s mee als officiële volgmotor in de grootste fietswedstrijd ter wereld en dat viert Kawasaki in Nederland met deze ultrascherp geprijsde en in beperkte oplage verkrijgbare 1400GTR Tour Edition. ’La Grande Boucle’  was nooit zo dichtbij!   

Jarenlang was Kawasaki’s 1000GTR een vertrouwd gezicht in de Tour de France. Tot ver voorbij zijn eigen houdbaarheidsdatum deed deze gewezen toerbuffel met wortels in de jaren tachtig dienst als cameramotor en was hij voor ieder ander Tour-klusje wel te porren. Inmiddels heeft hij zijn takenpakket al een aantal jaar terug overgedragen aan de goede zorg van de Kawasaki 1400GTR, zijn natuurlijke opvolger. Die band tussen Kawasaki en de organisatie van de Tour de France houdt inmiddels al 37 jaar stand, reden voor Kawasaki Nederland om dat te vieren met een speciale Tour Edition van  de 1400GTR. Deze speciale uitvoering heeft niet alleen een fraaie bordeauxrode kleur, maar heeft met € 16.999,- bovenal een uiterst scherp prijskaartje om de nek hangen. Dat is maar liefst € 3.699,-goedkoper dan het bedrag waar een 1400GTR normaal gesproken de showroom voor verlaat en ja, dat is een kortingsbedrag met enige symboliek. Op een euro na is het namelijk 100 euro korting voor ieder jaar dat Kawasaki in de Tour de France actief is geweest. Naast die korting krijg je ook nog een mooie gimmick bij deze Tour Edition in de vorm van een Tom Tom Rider navigatiesysteem met daarop voorgeprogrammeerd alle etappes van de 2014-editie van de Tour de France. Dat kan alvast een onvergetelijke vakantie opleveren, aangezien de Tour dit jaar langs schitterende plekken in Engeland en uiteraard Frankrijk voert. Het ideale terrein ook voor de 1400GTR, want de Kawasaki blijft in de eerste plaats natuurlijk een toerbuffel pur sang. En ook in dit geval compleet met alle bekende GTR-features, te beginnen met de 1.352 cc metende en 155 pk sterke viercilinder, verpakt in een aluminium monocoque frame. Uiteraard ontbreken de zijkoffers, met 35 liter inhoud per stuk, niet en worden blok en rijwielgedeelte geassisteerd door elektronische extra’s als een gecombineerd remsysteem, tractiecontrole en een bandenspanningsindicator. Ook is de vorstelijke ruit elektrisch in hoogte verstelbaar en is er standaard handvatverwarming aan boord, wel zo aangenaam op de frissere etappes! Dat rijke gevoel wordt in het zadel van de GTR nog eens nadrukkelijk onderstreept. Dit is met recht een zetel, alsof je thuis in je luie stoel op je dooie akkertje een rondje langs de tv-kanalen maakt. De zit zelf is naar toerbegrippen redelijk actief met voor dit segment redelijk hooggeplaatste voetsteunen. Het uitzicht op het dashboard is uitstekend en de klokkenpartij zelf is zeer compleet met twee grote analoge klokken voor snelheid en toerental en een lcd-display voor alle andere informatie, onder andere bandenspanning, versnellingsindicator en een speciale eco-modus ten teken dat je zuinig rijdt. Rijd je een beetje op die zuinigheidsmodus, dan tovert de Kawasaki zomaar een nette 1 op 21 uit de hoge hoed. Let je er wat minder op, dan duikt het verbruik van de vierpitter al snel onder de 1 op 20. Nog steeds niet slecht voor zo’n dikke toerbuffel trouwens. Ook de draai-eigenschappen en de versnellingsbak, waarbij de cardanreactie keurig worden ingedamd door de Tetralever-constructie, van de GTR zijn boven iedere vorm van twijfel verheven. Ook de gasrespons is aangenaam. Direct maar allesbehalve venijnig. Wel duurt het even voor het blok lekker loskomt. De echte bottompower ontbreek een beetje, na een wat terughoudend begin komt er bij zo’n 3.500 toeren echt leven in de brouwerij. Dan gebeurt er ook wat, want tussen pakweg 4.000 en 7.000 toeren sleurt het ding als een dolle en is de beer los. Niet geheel toevallig drukt het blok in dit toerengebied ook het maximum koppel van 136 newtonmeter af (bij 6.200 toeren). Prettige wetenschap in het hondenweer waarin we de Tour Edition reden, is de aanwezigheid van een uitstekend functionerende tractiecontrole. Iedere neiging tot uitbreken van het achterwiel wordt kordaat onschadelijk gemaakt door het elektronisch terug regelen van het vermogen. En daar komen de deugden van het gecombineerde remsysteem (K-Act) nog bij. Hierbij worden bij de bediening van remhendel of voetrem beide remmen aan het werk gezet. Bedien je alleen de voetrem, dan merk je duidelijk dat er voor wordt mee geremd. Ook kun je de remkrachtverdeling met een knop op het stuur in twee stappen instellen, een ‘scherpere’ en minder scherpe variant. Een dikke plus als het om actieve veiligheid gaat dus. Bovendien wordt het goed doseerbare remsysteem geassisteerd door een uitstekend afregelend ABS.

Met een opgegeven rijklaargewicht van 312 kilo is de 1400GTR geen afgetrainde prima ballerina, maar eenmaal aan de rol laten die kilo’s zich best vanzelfsprekend leiden. Het wat trage sturen van het voorgaande model is nagenoeg verdwenen en mede door de actieve zit kun je nu heel strakke lijnen aanhouden, waarbij de Kawasaki steeds heerlijk stabiel aanvoelt. Alleen in het heel korte draaiwerk vraagt de Kawasaki iets meer nadruk op het stuur. Geheel in lijn met zijn sportieve neus en lijnspel en niet te vergeten de beste Kawasaki-tradities is de veerafstelling van de 1400GTR aan de straffe kant. Sportief is en blijft het devies bij de Japanners en dat is in dit geval zeker geen straf. Helaas stond Pluvius echt lekker sturen in de weg, maar het feit dat de Kawasaki ook in deze omstandigheden op geruststellende wijze zijn mannetje stond, zegt uiteraard veel over diens kwaliteiten. En in de Tour de France kregen renners en volgers ook menig buitje voor de kiezen, mocht dat een troostende gedachte zijn. Dus wat let je om in het zadel van deze 1400GTR eens je eigen ‘Grande Boucle’ te rijden? Bij voorkeur dan onder een stralend zonnetje! Aan de prijs kan het (haast) niet liggen….

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.