+ Plus

Rij-impressie Harley-Davidson CVO Street Glide

Custom Vehicle Operations (CVO) is de naam van de afdeling die bij Harley-Davidson bovenaan de voedselketen staat. Hier worden ‘af-fabriek’ specials gemaakt met speciale onderdelen die je op geen enkele standaard Harley-Davidson tegenkomt. Bijzondere machines dus, zoals deze CVO Street Glide, die is voorzien van een van 107 naar 114 ‘cubic inch’ (1.868 cc) vergrote Milwaukee Eight V-twin, een hightech audiosysteem en nog een flink aantal lekkernijen uit Harley’s snoepfabriek. Kost wat (de lieve som van € 46.550,-!), maar dan staat er ook wat voor de deur!

Zesenveertigduizendvijfhonderdenvijftig euro. In cijfers al een indrukwekkend getal, maar ouderwets uitgeschreven nog veel meer! Nu is de nieuwprijs van een gemiddelde Harley-Davidson al niet kinderachtig, maar een CVO-uitvoering doet daar nog een stevige schep bovenop. In het geval van deze CVO Street Glide liggen er vergeleken met de standaard versie 14.910 keiharde euro’s extra op die schep. Een substantieel bedrag, waar je logischerwijs het een en ander voor mag verwachten. Nou, wat dat betreft stelt deze CVO niet teleur. Allereerst, en het meest zichtbaar, heeft deze Street Glide een ‘paint-job’ zoals je die op geen enkele andere Harley-Davidson aantreft. ‘Sunburst Orange/Starfire Black’ luidt de ronkende benaming van het opvallende kleurschema van ‘onze’ CVO-machine. Mocht je het net even te heftig vinden, er is keuze uit nog drie andere kleurcombinaties. Minder zichtbaar, maar wezenlijk belangrijker in het geheel is de 114 ‘cubic inch’ uitvoering van de vorig jaar geïntroduceerde Milwaukee Eight-krachtbron. Door een wijziging van de boring en slag van 100,0 x 111,1 mm naar 102,0 x 114,3 meet de dikke 8-kleps V-twin nu geen 1.745 cc (107 cubic inch) maar liefst 1.868 cc (114 cubic inch). In combinatie met een vrijer ademend Screamin’ Eagle luchtfilter en uitlaatsysteem betekent dat onder de streep meer vermogen en koppel voor deze CVO-uitvoering: 102 pk bij 5.000 toeren in plaats van 90 pk bij 5.450 toeren en 165 Nm bij 3.250 toeren in plaats van 150 Nm bij hetzelfde toerental. Flink wat extra spierkracht dus!
Ook zitten er behoorlijk wat extra watts in het Boom! Box 6.5GT infotainment/navigatie/audiosysteem van deze CVO Street Glide. Dat is namelijk gekoppeld aan 6.5” Boom! Stage II 3-weg voorspeakers, een 300 watt voorversterker en een statische en dynamische equalizer. Daarmee kun je de playlist op je smartphone dus flink laten knallen! Andere CVO-extra’s zijn onder andere de speciale badge op de tank, een fraaie ‘pop-up’ tankdop, speciaal stikwerk op het zadel en een set verchroomde custom wielen (19 inch voor, 18 inch achter). Meer dan voldoende om deze CVO Street Glide een ‘face in the crowd’ te geven. Het rijwielgedeelte is identiek aan dat van de standaard Street Glide, inclusief de afgelopen jaar geïntroduceerde nieuwe vering voor en achter. Tijd om te vertrekken dus, want ondanks alle toeters en bellen is ook de CVO Street Glide gemaakt om te rijden….

De reactie na een druk op de startknop van het keyless-startsysteem is hetzelfde als bij het standaard Milwaukee Eight-blok: door de combinatie van een balansas en rubber ophangpunten schudden stuur en spiegels stukken minder op de polsslag van de dikke V-twin dan we van voorgaande generaties Harley-blokken gewend waren. Nu niet meteen denken dat het nieuwe blok van al zijn zo kenmerkende charmes is ontdaan, want eenmaal aan de rol zijn het de zo vertrouwde, aangename Harley-pulsaties die de hoofdrol spelen. Alleen vervelende trillingen schitteren door afwezigheid en die worden uiteraard ook niet gemist.
De koppeling van deze CVO-uitvoering is vanwege het hogere koppel voorzien van een extra plaat (10 in plaats van 9 platen), maar laat zich mede door de ‘Torque Assist’ (zelfbekrachtiging) nog steeds zonder een al te grote krachtsinspanning bedienen. Het eerste aangrijpen is misschien iets gevoeliger dan bij de standaard Street Glide, maar toch is de koppeling makkelijk te doseren. En eenmaal aan de rol is daar uiteraard niets meer van te merken.
Net als de 107-variant reageert ook de 114-twin van de CVO Street Glide lekker enthousiast op het gas. Alleen gaat het door de grotere longinhoud en het hogere koppel nog net even wat gretiger dan bij de toch ook al niet kinderachtige standaard Street Glide. De gasrespons is net als bij de standaard versie heerlijk vloeiend, alleen helemaal onderin reageert de CVO soms een tikje rukkerig en abrupt. Maar dat is ook weer snel verdwenen. Dat vloeiende karakter is door het hele toerenbereik verweven. Vanaf zo’n 2.000 toeren wordt de V-twin voelbaar sterker, maar de echte punch ervaar je vanaf zo’n 3.000 toeren. Niet zo gek, want het maximum koppel van 165 Nm is immers iets voorbij dit punt beschikbaar. En dan zet de CVO Street Glide ook flinke stappen. Verhoudingsgewijs dan, want met een rijklaar gewicht van net geen 400 kilo moet de Yank natuurlijk een serieus stukje gewicht verplaatsen. Desondanks nodigt de V-twin door het gretige karakter uit tot ‘spielerei’ als een speelse tussensprint of een snelle inhaalactie. Gewoon een keer terugschakelen in de heerlijk soepel schakelende zesbak met hak/teen-schakeling en gaan met die banaan!
Dat er gewerkt wordt laat deze CVO-uitvoering horen ook, want het Harley-staccato dat uit de dubbele uitlaatconstructie ontsnapt heeft een heerlijke uitwerking op de trommelvliezen. Een mooie volle en krachtige blaf, die eigenlijk geen moment opdringerig of te overheersend is. Doordat het Milwaukee Eight-blok mechanisch stiller is dan zijn voorganger, komt het uitlaatgeluid bovendien stukken beter uit de verf dan voorheen.

De stuureigenschappen van de CVO Street Glide zijn misschien wel net zo verrassend als de zo soepel presterende V-twin. Want ondanks het gewicht van een halve stadsauto en de flinke afmetingen stuurt deze Amerikaan ontzettend makkelijk. Goed, bij manoeuvreren in de kleine ruimte laten al die kilo’s zich uiteraard flink gelden, maar eenmaal aan de rol in de vrije ruimte lijk je met pakweg een kilo of 150 minder onderweg te zijn. De kolos stuurt opvallend neutraal en licht en is daarnaast erg nauwkeurig. Daarbij wordt deze Street Glide door zijn 19-inch-voorwiel en ‘platte’ 130/60-band, waardoor het wegcontact net even wat directer aanvoelt. Aangespoord door het aanstekelijke blok ben je dan al snel geneigd om er een bovenmodaal bochtentempo op na te houden en dat kan ook best. De grondspeling is er ruim voldoende voor en ook de nieuwe vering heeft voldoende demping om er een – in verhouding – lekker stevig tempo op na te houden. En dan zit er na een paar kilometer al snel een onverwoestbare grijns om de mondhoeken gebeiteld.
Lekker roffelend uit de beide uitlaten kun je menig sportievere rijder op bijvoorbeeld een veel lichtere en sterkere naked nog aardig de stuipen op het lijf jagen door in een bocht ineens beeldvullend in de spiegels te verschijnen. En beeldvullend is de CVO Street Glide hoe dan ook! En anders zorgt het audiosysteem van de Harley wel voor een zenuwachtige blik in de spiegel. Het geluid uit het Boom!-systeem is lekker dik en prima voor elkaar. Zeker bij lagere snelheden is het geluid mooi vol en goed verstaanbaar. Dat blijft bij het opvoeren van de snelheid, waarbij het geluid automatisch wordt aangepast, ook langere tijd zo, tot je de 100-grens passeert en het geluid langzaam wat begint te vervagen.
Goed, terug naar het stuurgedrag van de CVO Street Glide. Alleen het veercomfort is dan een beetje de beperkende factor. Daar is de korte veerweg achter grotendeels debet aan. De achtervering heeft – ook bij lagere snelheden – de neiging om op de forsere oneffenheden door te slaan en die klappen worden dan tamelijk ongefilterd aan de onderrug doorgegeven. Die korte veerweg draagt natuurlijk bij aan de kenmerkende lage Harley-styling en is in die zin dus onlosmakelijk aan het concept van de motor verbonden.
Dat geldt uiteraard ook voor de zitpositie. Die is, geheel in lijn met de mores van het genre. Laag en ontspannen dus, waarbij het Touring-zadel met aangename ‘zitkuil-constructie’ voor veel comfort zorgt. Het brede stuur komt je wulps tegemoet, terwijl de voeten ruim plek hebben op de brede treeplanken van de CVO Street Glide. Niet een heel actief arrangement, hoeft ook niet op een machine van dit kaliber. Comfortabel moet het zijn en dat is het absoluut! Daar dragen trouwens ook de draaibare winddeflectoren aan de zijkant van de kuip hun steentje aan bij. Deze geven naar wens extra windbescherming of kunnen de wind juist naar je toe leiden. Dat laatste is natuurlijk lekker op warme dagen. Achter het korte ruitje zit ook een ventilatieschuif, waarmee je vooral duidelijk merkbaar de mate van turbulentie kunt beïnvloeden.
De tijden dat Harley’s een bedenkelijke reputatie hadden als het op remmen aankwam, liggen inmiddels ver achter ons en ook op deze CVO Street Glide staan de ankers hun mannetje. Goed, de Brembo-stoppers vergen iets meer knijp- en trapkracht dan we gewend zijn van motoren uit andere segmenten, maar remkracht is in voldoende mate voorhanden. Het remsysteem, standaard uiteraard voorzien van ABS, is gecombineerd, dus zowel het remhendel als het -pedaal activeren beide remmen. Daarbij rem je met het remhendel hoofdzakelijk voor en met het pedaal met name achter. Gezien het gewicht is het raadzaam om het rempedaal er regelmatig bij te pakken. Zo’n slepende achterrem komt met name op rotondes en in ander krap bochtenwerk de handelbaarheid van de kolos ten goede. Pak je beide remmen er voluit bij, dan maan je de Harley als het moet met piepende banden tot stilstand. Keurig!

Dat de CVO Street Glide iets anders is dan een ‘doorsnee’ Harley wordt in de paar dagen dat we er mee rijden keer op keer bevestigd door de vele verdraaide nekken onderweg, zeker als je wachtend voor een stoplicht de beats van het audiosysteem de vrije hand geeft. Een ‘face in the crowd’ is het absoluut, maar de echte meerwaarde zit hem in de 114 cubic inch V-twin. Deze uitvoering onderstreept de potentie van de Milwaukee Eight-krachtbron met een heerlijk vloeiende motorloop en dito prestaties. Eigenschappen de V-twin naar een nog hoger plan tillen en daar heeft de echte liefhebber ongetwijfeld een schep extra geld voor over….

Gerelateerde artikelen

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-